Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-24@02:28:23 GMT

شوخی چایخانه نشینان با کرونا

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۳۱۹۷۴

شوخی چایخانه نشینان با کرونا

مشتریان چایخانه‌ها معتقدند مانند هزار و یک بیماری و معضلی که در این سال‌ها پشت سر گذاشته‌اند، این‌بار هم کرونا را بدون مبتلا شدن به آن، با نی‌های یک‌بار مصرف شکست خواهند داد و نیازی به تعطیلی این مراکز پرطرفدار نیست اما مسئولان بهداشت محیط نظر دیگری دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از وقتی زمزمه‌های ورود ویروس کرونا به کشور جدی شد، آثار خود را در شکل ظاهری مکان‌های مختلف به جای گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقریباً در هر ساختمانی لوازم ضدعفونی کننده قرار داده شد و افراد مجهز به ماسک شدند؛ خیابان‌ها و حتی مراکز درمانی خلوت‌تر از همیشه‌اند و هرجایی که قرار بود تجمعی باشد، تعطیل و برنامه‌هایش لغو شد.

در این میان چایخانه‌های شهر که با قلیان از مشتریان خود پذیرایی می‌کنند، تقریباً هیچ اثری از حضور کرونا نگرفته‌اند؛ هنوز هم پای ثابت صبح اول وقت بعضی‌ها هستند که کنار قلیان، املت و نیمروی صبحانه خود را میل می‌کنند یا استراحتگاهی در یک عصر زمستانی برای کسانی هستند که روز خسته خود را با تحلیل فوتبال‌های روز در کنار یک قلیان میوه‌ای تمام می‌کنند.

از قلیان‌هایی که تنباکو بر آن می‌گذارند تا لیوان‌های چای همان قبلی‌ها هستند و انگار هشدار خطر شیوع ویروس کرونا برای جماعت چایخانه‌نشین در حد یک شوخی کودکانه است؛ تنها تفاوتی که می‌توان در دوران پس از ورود کرونا دید این است که اگر کسی بخواهد می‌تواند نیِ قلیان یکبار مصرف استفاده کند.

صاحبان چایخانه برای آنکه خیال مشتریان خود را راحت کنند، هرکس خواست از این نی‌ها استفاده می‌کند تا اگر کرونا خیال نفوذ به چایخانه را داشت، با همین نی‌های یکبار مصرف و شخصی خطرش دفع شود.

اما استفاده از نی‌های یکبار مصرف مورد استقبال نیست، اکثر افراد از همان نی‌های معمولی استفاده می‌کنند و وقتی علت این عدم استفاده پرسیده شود، آن را "بی‌کلاسی" و "سوسول بازی" می‌دانند.

جماعت قلیانی هم که هیچ سنخیتی با "سوسول بازی" ندارد: "ما که قرار است بمیریم، حالا یک روز کرونا می‌آید، روز دیگر یک چیز دیگر… این همه گفتند قلیون نکشید ریه‌هایتان ازبین می‌رود، کو؟ چند سال است می‌کشیم و اتفاقی نیفتاده… این دفعه هم این مریضی‌ها می‌آیند و می‌روند و ما چیزی‌مان نمی‌شود."

پاسخ‌ها همه در همین حد است، ابراز شکست‌ناپذیری در برابر کرونا! انگار برخلاف سایرین، افراد قلیانی هیچ دلهره‌ای از شیوع کرونا ندارند و به همین دلیل است که جمعیت چایخانه‌ها نه کم شده و نه زیاد.

چند نفری هم که از شیوع کرونا می‌ترسیدند، خود را با یک نیِ یکبار مصرف از ابتلاء به کرونا بیمه می‌دانند و آن‌ها هم حاضر نیستند محیط جذب‌کننده چایخانه را ترک کنند.

ارسال نامه به دادستان برای تعطیلی چایخانه‌ها

حال اینکه راهکار چیست؟ آیا استفاده از یک نیِ یکبار مصرف می‌تواند چایخانه‌ها را از ورود کرونا مصون بدارد؟ مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا نظری متفاوت از تفکر قالب چایخانه‌داران و مشتریانشان دارد و از ارسال نامه‌ای به دادستان استان اصفهان خبر می‌دهد: در این نامه درخواست کرده‌ایم تا دستور تعطیلی موقت چایخانه‌ها را بدهند.

سیدمهدی میرجهانیان ادامه می‌دهد: بر اساس دستور وزارت بهداشت مبنی بر قانون منع استعمال دخانیات در مجامع عمومی در خصوص بحث کرونا ویروس و انتقال شدید ویروس در چایخانه‌ها به دادستان استان اصفهان درخواست دادیم و فردا منتظر جواب آن هستیم.

او می‌گوید: انتشار کرونا ویروس در چایخانه‌ها از طریق دست، نی قلیان، کوزه قلیان و تمام وسایل موجود سریع و به شدت قابل انتقال خواهد بود، بر همین اساس رو نوشتی از درخواست ممنوعیت موقت فعالیت چایخانه‌ها به سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف و سایر ارگان‌های ذی‌ربط نیز ارسال کرده‌ایم و به محض دستور دادستان اقدام به تعطیل کردن چایخانه‌ها خواهیم کرد.

میرجهانیان افرادی که به چایخانه‌ها و مراکز توزیع قلیان می‌روند را با ضریب بسیار بالا و بسیار سریع در معرض ابتلاء به کرونا ویروس می‌داند: حتی اگر نی‌های یک‌بار مصرف در این مکان‌ها ارائه شود به علت اینکه با لمس کردن اشیا آلوده و تماس با سطوح آلوده ویروس کرونا منتقل می‌شود، احتمال درگیر شدن افراد به کووید ۱۹ به شدت وجود دارد.

او اضافه می‌کند: امکان سرایت کروناویروس جدید توسط افراد نامشخص وجود دارد و دوره نهفتگی آن از هفت تا ۱۴ روز است، افراد نباید به چایخانه که تجمعی از افراد با احتمال آلودگی به ویروس است، بروند.

میرجهانیان با توضیح اینکه کشیدن قلیان با احتمال قوی سبب به خطر انداختن امنیت جانی افراد است، می‌افزاید: ادوات استعمال دخانیات مستقیماً با دهان و ریه‌ها در تماس است و همین موضوع احتمال آلوده شدن به کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد، عدم گندزدایی، ایجاد تماس زیاد افراد با سطوح و با افراد دیگر از سایر عواملی است که باید سبب شود چایخانه‌ها را هرچه سریع‌تر تعطیل کنند.

باید منتظر ماند و دید مقامات قضائی دستور تعطیلی چایخانه‌ها را می‌دهند یا آن‌ها نیز معتقدند با یک نیِ یک‌بار مصرف می‌توان به شعار "کرونا را شکست می‌دهیم" دست یافت.

کد خبر 412179

منبع: ایمنا

کلیدواژه: چای خانه آخرین اخبار ویروس کرونا ویروس کرونا اصفهان مركز بهداشت اصفهان قلیان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق چایخانه ها یکبار مصرف نی های یک بار مصرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۱۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان هپاتیت سی رایگان شد

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اعلام این که درمان هپاتیت سی در کشور رایگان شده است؛ از تخمین وجود ۲۰۰ هزار بیمار مبتلا به این ویروس در کشور خبر داد.

به گزارش مشرق، حسین فرشیدی از برنامه وزارت بهداشت برای شناسایی و درمان موارد ابتلا به هپاتیت سی برای حذف این بیماری در کشور خبر داد و اظهار کرد: هپاتیت C نوعی بیماری ویروسی است که علت اصلی بیماری مزمن کبدی بوده و می‌تواند به سیروز، سرطان کبد و مرگ منجر شود.

تشخیص هپاتیت سی با پیگیری مراکز بهداشتی

وی افزود: تصمیم گرفتیم در سال جاری افراد مبتلا به هپاتیت سی را شناسایی کنیم و در همین راستا در مرحله اول مراقبان سلامت به امر پیگیری و شناسایی افراد پرخطر و پزشکان عمومی در مراکز بهداشتی به تشخیص این بیماری خواهند پرداخت.

فرشیدی ادامه داد: پس از انجام تست‌های تشخیصی در صورت ابتلای افراد به هپاتیت C، بیمار به بخش‌های درمانی ارجاع داده می‌شود. درمان بیماران هپاتیت سی به این روش نیز برای بیماران هزینه‌ای ندارد و رایگان شده است.

تخمین وجود ۲۰۰ هزار بیمار مبتلا در ایران

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره آمار ابتلا به هپاتیت سی در کشور گفت: تخمین زده می‌شود که حدود ۲۰۰ هزار نفر بیمار مبتلا به هپاتیت سی در کشور داشته باشیم.

درمان همه مبتلایان تا دو سال آینده

فرشیدی با بیان اینکه با استفاده از داروها، درمان این بیماری قطعی خواهد بود؛ ادامه داد: هدفگذاری کرده‌ایم که ظرف دو سال آینده همه افراد مبتلا را درمان کنیم و داروی درمان این بیماری نیز به میزان موردنیاز تأمین شده است.

شایع‌ترین راه انتقال ویروس هپاتیت C

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره راه‌های انتقال ویروس هپاتیت سی بیان کرد: تزریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده و رابطه جنسی از شایع‌ترین راه‌های انتقال این ویروس هستند.

منبع: تسنیم

دیگر خبرها

  • توزیع مدل خاصی از قلیان تحت نظارت وزارت بهداشت | دسترسی به قلیان اکسیژن در این ۱۰ استان
  • جنجال «قلیان اکسیژن»؛ قلیان اکسیژن چیست و آیا برای سلامتی مفید است یا مضر؟!
  • قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است/ توزیع در ۸ استان
  • مشاهده سرو یک نوع قلیان کشنده در کافه‌های لاکچری شهرهای تهران، تبریز و شیراز | بعد از کشیدن این قلیان افراد از خود بی‌خود شده و بعد بیهوش می‌شوند
  • پدیده عجیب قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران؛ قلیان اکسیژن چیست؟
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • پدیده عجیب قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران
  • "قلیان اکسیژن"؛ بازی با جان جوانان در کافه‌های تهران
  • بازی با جان جوانان در کافه‌های تهران با سرو قلیان اکسیژن
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد