Web Analytics Made Easy - Statcounter

سبزوار در غرب خراسان رضوی دارای آثار تاریخی متعدد و صنایع دستی خاص خود است اما به نظر می‌رسد حمایت خاصی برای رونق گردشگری در آن صورت نمی‌گیرد. ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سبزوار، امروزه گردشگری یکی از راه‌های تولید ثروت و ارزآوری در کشورهای پیشرفته جهان است که به خوبی مورد توجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سبزوار از شهرهای تاریخی و بزرگ خراسان رضوی در غرب این استان است که با 1200 اثر تاریخی و فرهنگی، 6 موزه جاذبه‌های طبیعی کوهستانی و کویری، بقاع متبرکه و 15 نوع صنایع دستی و سنتی، ظرفیت قابل توجهی در عرصه گردشگری دارد.

این شهرستان با وجود داشتن پتانسیل بالا در جذب گردشگر متاسفانه تاکنون نتوانسته از این ظرفیت به خوبی استفاده کند. سبزوار در مسیر پرتردد مشهد – تهران قرار گرفته و سالانه حدود 20 میلیون زائر به صورت زمینی، هوایی و ریلی از این شهرستان عبور می‌کنند اما تعداد خیلی کمی از آنها به عنوان گردشگر وارد شهرستان سبزوار می‌شوند.

وجود خانه‌های تاریخی، کاروانسراها و آرامگاه مفاخری چون حکیم سبزواری، کاشفی، بیهقی و  حمید سبزواری و  مساجد تاریخی برخی از مکان‌های تاریخی و فرهنگی این شهرستان برای گردشگران است. به گفته کارشناسان میراث فرهنگی سبزوار راه طولانی را آغاز کرده و هنوز در ابتدای راه است و در آینده قطعا به هدف خود که تبدیل شدن از معبر به مقصد گردشگری است خواهد رسید.

کهگیلویه و بویراحمد| جشن نوروزگاه در منطقه گردشگری شلالدون باشت برگزار می‌شوددیدنی‌های جذاب گردشگری استان ایلام به روایت تصویرگیلان| گردشگری دریایی در سطح بنادر دریای خزر توسعه می‌یابد

وجود 103 اثر ثبت شده در سبزوار

شهرستان سبزوار دارای 103 اثر ثبت شده طبیعی و ناملموس شامل آثار فرهنگی – تاریخی، طبیعی و معنوی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سبزوار می گوید: حدود 500 اثر تاریخی در شهرستان وجود دارد که به برخی از آنها قابلیت ثبت دارند و در حال حاضر چند اثر در مرحله امکان سنجی برای ثبت ملی هستند.

سید رضا حسینی افزود: برای ثبت جهانی نیز چند اثر را پیشنهاد داده‌ایم که هیئتی از تهران این آثار را مورد بازدید قرار دادند و منتظر پاسخ هستیم.

وی با تاکید به اینکه گردشگری یک حوزه فرابخشی است؛ ادامه داد: بسیاری از ادارات، نهادها و همچنین بخش خصوصی در این حوزه نقش دارند. گردشگری نه تنها در حوزه آثار تاریخی بلکه در حوزه سلامت، ورزش و مبلمان شهری نیز تعریف شده است.

حسینی با بیان اینکه نباید فقط به دنبال جذب گردشگر از طریق آثار تاریخی باشیم، می‌گوید: در این حوزه در شهرستان آثار شاخص به لحاظ معماری و زیبایی مسجد جامع، کاروانسرای حاج فرامرز خان، آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری و چند خانه تاریخی است.

وی معتقد است در حوزه گردشگری برای تبدیل شدن از معبر به مقصد یک روزه نمی‌شود کاری انجام داد. به گفته حسینی راه آهن و فرودگاه زیرساخت‌های گردشگری است که به سرمایه گذاری در بخش گردشگری کمک می‌کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار با بیان اینکه برای رونق گردشگری باید پتانسیل های بالقوه را بالفعل برسانیم، می‌افزاید: یکسری زیرساخت‌ها از گذشته در شهرستان برای جذب گردشگر انجام شده؛ همچنین در حال حاضر نیز موافقت اصولی احداث یک هتل و برای نخستین بار در استان موافقت اولیه 2 اقامتگاه سنتی در سبزوار صادر شده است.

نقش تمام ادارات در رونق گردشگری

حسینی ادامه می دهد: اینگونه نیست که برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری فقط وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقداماتی را انجام دهد و این امر به تنهایی امکان پذیر نیست. این موضوع نیازمند تعامل و همکاری تمام ادارات شهرستان است و ادارات نیز اگر منع قانونی وجود نداشته باشد اکثر همکاری مناسبی دارند اما انتظار و توقع ما بیشتر از وضعیت موجود است.

وی با بیان اینکه با تلاش هایی که انجام شده اتفاقات خوبی در شهرستان در حال افتادن است، می‌گوید: این اتفاقات زمان بر است و قبل از هر چیز باید امکانات را در شهرستان فراهم کنیم تا گردشگر سبزوار را به عنوان شهر مقصد انتخاب کند.

وی معتقد است یکی از عوامل اصلی در بحث رونق گردشگری جمعیت است. در شهرهایی که جاذبه خاص و مشخصی ندارند، جمعیت رونق گردشگری را به همراه دارد.

مغفول ماندن ظرفیت‌های گردشگری سبزوار

ظرفیت‌های گردشگری در شهرستان سبزوار مغفول مانده و این شهرستان از معبر نتوانسته به مقصد گردشگران تبدیل شود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان سبزوار می‌گوید: مسافرانی که سالانه وارد سبزوار می‌شوند هدف گردشگری در این شهر را ندارند زیرا قبل از آغاز سفر مقصد خود که عمدتا مشهد مقدس است، را مشخص کرده‌اند.

احمد برادران با بیان اینکه در ایام پرتردد عبور خودرو از محورهای سبزوار تا 52 هزار خودرو در روز می رسد، می افزاید: موقعیت جغرافیایی سبزوار در مسیر جاده تهران - مشهد که سالانه حدود 20 میلیون زائر امام رضا (ع) از این مسیر رفت و آمد دارند و بهره‌مندی از امکانات فرودگاهی و راه‌آهن ظرفیت مناسبی برای جذب گردشگر در این شهرستان است.

به گفته وی با وجود ارتقای زیر ساخت‌ها و معرفی ظرفیت‌ها، این شهرستان در چند سال اخیر همچنان معبر و گذر گردشگران بوده و نتوانسته به یک مقصد برای گردشگران تبدیل شود.

وی می‌افزاید: برای تبدیل سبزوار از گذر به مقصد گردشگری در سال 1396  طرح "6 مکان و 60 رویداد" برای معرفی این شهرستان اجرا شد که در این مکان‌ها آداب و رسوم، فرهنگ، صنایع دستی و بناهای تاریخی هر منطقه به گردشگران معرفی شد.

انتهای پیام/281/ش

R41347/P/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شهرستان سبزوار رونق گردشگری میراث فرهنگی صنایع دستی جذب گردشگر ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۱۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی میز ارتباطات مردمی وزارت میراث فرهنگی در سمنان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، امیر کرم زاده دراین‌باره گفت: هم‌زمان با دور دوم سفر رئیس‌جمهوری و هیئت دولت به استان سمنان و با حضور نماینده تام‌الاختیار وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به درخواست‌های مردمی در این حوزه رسیدگی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان افزود: میثم آسوپا، مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار وزیر به مدت سه روز در محل این اداره کل واقع در سمنان، شهرک غرب، بلوار فجر، بلوارنصر مستقر و پاسخگوی درخواست‌های مردم خواهد بود.

امیر کرم زاده گفت: شهروندان می‌توانند در روزهای ۲۹، ۳۰ و ۳۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۸ صبح الی ۱۸ برای ارائه و ثبت درخواست‌ها، انتقادات، پیشنهادها و شکایات خود در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به محل مذکور مراجعه کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896207

دیگر خبرها

  • تداوم خدمات‌رسانی به گردشگران در جاذبه‌های تاریخی و پایانه‌های مسافرتی استان اصفهان
  • پتانسیل های گردشگری استان کرمانشاه هنوز بخوبی معرفی نشده اند
  • کاوش و سامان‌دهی قلعه تپه تاریخی ابهر
  • موافقت با ۱۴ طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • جشنواره فرهنگی، ورزشی و تفریحی سلماس برگزار می‌شود
  • پایان نمایشگاه توانمندی‌های بانوان منطقه آزاد ماکو
  • موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • ثبت بیش از ۲۶ میلیون نفر بازدید از اماکن گردشگری خوزستان
  • بازدید از بناهای تاریخی کردستان روز پنجشنبه رایگان است
  • برپایی میز ارتباطات مردمی وزارت میراث فرهنگی در سمنان