Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@08:04:03 GMT

آماده‌باش همه بخش‌های سمنان در پی هشدار هواشناسی

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۳۲۱۳۹

آماده‌باش همه بخش‌های سمنان در پی هشدار هواشناسی

سیل پدیده ای طبیعی و قدرتمند است و حرکت خروشان آن شوخی ‌بردار نیست، اما در عین حال می توان با هوشیاری و مدیریت تهدید این پدیده طبیعی را به فرصت تبدیل و از وقوع بحرانی جبران ناپذیر جلوگیری کرد.

به دنبال اخطاریه هواشناسی مبنی بر ورود موج بارشی به استان‌های کشور از جمله سمنان برای مقابله با احتمال سیلاب و وضعیت نامساعد جوی وضعیت آماده باش اعلام و به همت مسوولان و گروه‌های امدادرسان، تمهیداتی نیز برای کمک رسانی و کاهش آسیب ها اندیشیده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشارکت سریع همه دستگاه های امداد رسان برای نجات و پاکسازی آبگرفتگی ها و جلوگیری از ترددهای غیرضروری در کنار مشارکت مردمی، جملگی اقدام هایی است که می تواند آثار و خسارت های جانی و مالی سیل را کاهش دهد.

مردم نیز قبل و هنگام وقوع هر نوع حادثه طبیعی باید به توصیه ها و هشدارهای مسئولان و هواشناسی توجه و همکاری لازم به منظور کاهش خسارت ها را مدنظر داشته باشند.

بارش‌ها از عصر سه‌شنبه در سمنان شدید می‌شود

مدیرکل هواشناسی استان سمنان از بروز اخطار برای ورود سامانه کم فشار بارش‌زا از سمت غرب خبر داد و گفت: سامانه بارشی استان سمنان در ابتدا ملایم و گرم بوده و با نفوذ جریانات شمالی با سامانه سرد مخلوط شده و تشدید بارش‌ها را در پی دارد.

ایرج مصطفوی، با بیان اینکه از بعد از ظهر سه شنبه، بارش باران به‌ویژه در مناطق غربی و مرکزی از ایوانکی تا مهدی‌شهر شدید می‌شود، افزود: پیش بینی می شود میزان بارش‌ها در یک بازه زمانی سه تا چهار ساعته به ۳۰ میلیمتر برسد، بنابراین لازم است تا با همکاری تمام دستگاه‌های مسوول، تمهیدات لازم در جاده‌های این استان اندیشیده شود.

وی ادامه داد: سامانه بارشی در روز چهارشنبه با وجود سامانه‌های گرم و سرد، کاهش چهار درجه‌ سانتیگرادی دما را در پی دارد.

مصطفوی تصریح کرد: دمای هوا تا ۱۲ درجه سانتیگراد سردتر شده و در ارتفاعات نیز بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان اظهارداشت: در روزهای آینده، وزش بادهای لحظه‌ای شدید با سرعت ۷۲ کیلومتر در ساعت دور از انتظار نیست.

مصطفوی با بیان اینکه بر اساس نقشه‌های هواشناسی، بارش‌ها در کل استان روی می‌دهد ولی میزان آن در مناطق غربی و مرکزی استان بیشتر و در جنوب شرقی کمتر است، گفت: این سامانه بارشی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه از سمت غرب استان به سمت سمنان و مهدی‌شهر و ارتفاعات شمال و شمال شرقی حرکت کرده و فعال است.

مصطفوی، به اعلام وضعیت هواشناسی و هشدارهای لازم از طریق پیامک به ادارات و دهیاران اشاره و اضافه کرد: بر اثر بارش‌های پیش رو، امکان پدید آمدن سیلاب و روان آب و آب‌گرفتگی معابر دور از انتظار نیست، اختلال در رفت و آمد در محورهای کوهستانی، کاهش دید و خسارات ناشی از وزش باد شدید از آثار سامانه جدید بارشی استان  سمنان است.

آماده باش نیروهای امدادی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: بحث وقوع سیل با توجه به اطلاعات هواشناسی قابل پیش بینی است، بنابراین دستگاه های اجرایی متولی تجهیزات مورد نیاز در این زمینه را آماده کنند.

منوچهر فخری، به سه بخش قبل، حین و بعد از مدیریت بحران اشاره و بیان کرد: بخش اول مهمترین و اولویت دارترین بخش در بحران است که بیانگر ضرورت آموزش، آگاهی و آماده‌سازی مردم برای رویارویی با سوانح طبیعی است.

وی ادامه داد: سیل و خسارت و تلخی‌های برجا مانده ناشی از آن در ابتدای امسال در استان سمنان نشان داد که علاوه بر تقویت زمینه های مدیریت بحران، در شرایط عادی باید به دنبال راهکارهای پیشگیرانه و علمی بود.

فخری تصریح کرد: با توجه به اخطاریه سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه پر فشار در روزهای آینده، احتمال بروز مشکلات ناشی از بارش‌های شدید در مناطق استان سمنان دور از انتظار نیست و همه دستگاهای امدادی و خدماتی به منظور کاهش کمترین میزان خسارت احتمالی، خود را آماده کنند.

اخطارهای لازم صادر شده است

مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان گفت: طبق اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر بارندگی‌های شدید در روزهای سه‌شنبه تا چهارشنبه این هفته و احتمال وقوع آبگرفتگی و جاری شدن سیلاب و رواناب، مواردی از قبیل اجتناب از سفرهای غیرضروری و جابه جایی از مناطق حاشیه رودخانه، مدنظر گرفته شود.

ایرج رئیسیان افزود: بارش باران بین ۳۰ تا ۵۰ میلی‌متر را در غرب استان سمنان پیش‌بینی می‌شود و نیز در روز چهارشنبه بارندگی به ۲۰ تا ۳۰ میلی‌متر و در ارتفاعات بارش برف ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتر دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به انسداد احتمالی محورهای سمنان به علت بارش‌های شدید و کولاک، تصریح کرد: به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تاکید شده در خصوص آبگرفتگی سکونتگاه‌های حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها آمادگی لازم را داشته باشند.

رئیسیان نشان خاطر کرد: در هفته گذشته نیز اخطاریه‌هایی مبنی بر بارش برف و باران در استان سمنان صادر شد.

وی ابرازداشت: پلیس راه سمنان در خصوص انسداد احتمالی محورهای فرعی و اصلی با همکاری ادارات راه و شهرسازی و فرمانداری‌های شهرستان‌های استان اطلاع رسانی به موقع را انجام دهد.

وی افزود: فرمانداران نیز در صورت نیاز می‌توانند از توان نظامی و انتظامی و بخش خصوصی بهره گیرند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری سمنان یادآور شد: به سازمان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری و عشایری اعلام شد تا به بهره‌برداران زیر مجموعه خود اخطاریه لازم را صادر کنند.

وی به لایروبی و نمک پاشی محورهای سخت عبور توسط راهداری در صورت انسداد احتمالی اشاره و بیان کرد: شهرداری‌ها ضایعات ساختمانی را جمع آوری کرده و لایروبی مسیل‌ها و کانال‌های داخل شهری را انجام دهند.

رئیسیان افزود: حدود ۷۰ نقطه برای اسکان اضطراری در شهرهای مختلف استان سمنان در نظرگرفته شد.

کم‌کاری قابل پذیرش نیست

فخری تاکید کرد: تفاوت زلزله و سیل در پیش بینی وقوع آن است و با عنایت به بارش‌های ابتدای سال و شناسایی مناطق بحرانی استان، دیگر به هیچ وجه نمی پذیریم که اتفاقات سال گذشته تکرار و مردم دچار مشکل شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و هلال احمر و همه دستگاه‌های مختلف آمادگی مقابله با مشکلات احتمالی را دارند و جای هیچ نگرانی نیست.

فخری اضافه کرد: در هنگام وقوع هر گونه رویداد طبیعی غیرمنتظره هماهنگی دستگاه‌های مرتبط به منظور خدمت رسانی هر چه مطلوب تر الزامی است که باید مورد توجه مدیران و فرمانداران باشد.

وی تاکید کرد: هیچ گونه  کم‌کاری از سوی دستگاه های خدمت رسان در زمان حوادث غیرمترقبه بخشودنی نیست و با آن برخورد می شود.

فخری با بیان اینکه به همه مسوولان دستگاه های مرتبط برای پیشگیری از هرگونه بحران هشدار داده شده، اضافه کرد: مدیران دستگاه‌ها باید بدانند بخش خصوصی چه امکاناتی در حوزه کاری آن‌ها دارند تا در هنگام لزوم از آن ها بهره گیرند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان با اشاره به هزینه ناچیز بیمه یک شهر یا روستا، تاکید کرد: شهرداری های این استان از طریق بیمه حوادث بی نام از هرگونه عواقب ناشی از حوادث غیر قابل پیش بینی خود را مصون کنند، چرا که در هر مکانی اتفاقی رخ دهد وظیفه پاسخگویی برعهده آن ها است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان معتقد است که سیل خود به خود، مشکلی ایجاد نمی‌کند در صورتی که مسایل مرتبط با آبخیزداری به درستی انجام شود.

احسان منصورکیایی، تصریح کرد: با مدیریت بارش‌ها باید از این نعمت الهی استفاده کرد.

وی با تاکید بر به کارگیری تمام توان و تلاش برای جلوگیری از هرگونه مشکل احتمالی، اضافه کرد: در پایانه کالا و بار روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر اقامت دارند که لازم است در صورت نیاز و تایید مسوولان سالن بار به صورت موقت تعطیل شود.‌

در این رابطه خدابخش عرب، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفته که به کشاورزان، گلخانه‌داران و دامداران اطلاع رسانی شده است که با خطر احتمالی آبگرفتگی و جاری شدن رواناب و نیز افت دما مواجه می‌شوند. 

امکان مسدود کردن محورهای شمالی مهدیشهر

فرماندار مهدیشهر گفت: تیم های شهرداری در روز گذشته مسیل‌های شهری را دوباره بررسی کردند تا در صورت نیاز اقدامات لازم برای لایروبی انجام دهند.

عبدالرضا میقانی افزود: نقاط بحرانی محورهای شهرستان مهدیشهر به منظور جلوگیری از مسدودی و یا آسیب جاده شناسایی شد.

وی با اشاره به اقدامات برای در راه‌ماندگان، بیان کرد: در صورت بروز برف و کولاک در محورهای کوهستانی شهرستان مهدیشهر، برای اسکان درراه‌ماندگان تدابیری اندیشیده شد.

فرماندار مهدیشهر ادامه داد: احتمال دارد، محور چاشم- فولادمحله به سمت استان مازندارن برای پیشگیری از بروز هر گونه مشکلات احتمالی با توجه به اخطار کولاک و وزش باد شدید تا ۷۲ کیلومتر بر ساعت، مسدود شود.

وی تاکید کرد: هرگونه مسدودی محورهای کوهستانی شهرستان مهدیشهر به اطلاع شهروندان و مسافران می‌رسد.

فرماندار مهدیشهر افزود: تمام دستگاه‌های امدادی و خدماتی با توجه به اخطارهای مکرر هواشناسی تا زمان خروج موج بارشی سیلابی از این شهرستان در حالت آماده باش هستند.

نقاط حادثه‌خیز سرخه شناسایی شد

فرماندار سرخه اظهارداشت: در صورت شدت گرفتن بارندگی‌ و بیش از ۳۰ تا ۴۰ میلیمتر، امکان طغیان رودخانه در منطقه لاسجرد وجود دارد و محور اصلی تهران به مشهد در منطقه جمشیدآباد دچار مشکل شود.

علی مویدی‌زاده افزود: سطح جاده در این منطقه دچار آبگرفتگی می‌شود اما احتمال خرابی محور کم است.

وی تصریح کرد: در غرب سرخه در نزدیکی پلیس راه این شهرستان نیز در صورت بارندگی شدید، امکان جاری شدن رواناب در محور است.

به گفته مویدی‌زاده، نیروهای راهداری و خدمات رسان در این مناطق حضور خواهند داشت و حتی در هر دو منطقه یادشده با گذشت ۲ ساعت مشکل آبگرفتگی محور به خودی خود برطرف می‌شود.

وی با اشاره به مناطق حادثه‌خیز  منطقه شهری سرخه، یادآور شد: بارش شدید باران و برف در ارتفاعات همچون آبگرم، افتر و اروانه امکان جمع شدن در یک منطقه و جاری شدن به سمت شهر سرخه را دارد.

مویدی‌زاده بیان کرد: امکان جاری شدن سیلاب به داخل شهر وجود دارد که تمهیدات لازم برای جلوگیری از این امر اندیشیده شده است.

برچسب‌ها سمنان سازمان مدیریت بحران کشور سازمان هواشناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سمنان سازمان مدیریت بحران کشور سازمان هواشناسی سمنان سازمان مدیریت بحران کشور سازمان هواشناسی دور از انتظار نیست مدیریت بحران استان سمنان شهرداری ها دستگاه ها آماده باش جاری شدن پیش بینی بارش ها سه شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۲۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده‌باش یزد به دنبال صدور هشدار نارنجی هواشناسی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد از صدور هشدار وضعیت نارنجی هواشناسی و بارش باران برای یزد خبر داد. - اخبار استانها -

محمدعلی ملک‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد با اشاره به اینکه هواشناسی برای وضعیت هوای استان یزد هشدار سطح نارنجی صادر کرده است، گفت: این هشدار برای روزهای سه شنبه تا پنجشنبه این هفته صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال صدور این وضعیت، دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان مرتبط در حالت آماده باش قرار گرفتند تا آمادگی کامل برای خدمات رسانی در صورت نیاز وجود داشته باشد.

در همین حال ستاد مدیریت سیلاب وزارت نیرو برای استان‌هایی که هشدار قرمز و نارنجی طی روزهای آینده دارند، هفت توصیه را برای پیشگیری از خسارت‌های احتمالی ارائه داده است.

بر اساس این اطلاعیه با توجه به هشدارهای هواشناسی صادره، استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، کرمان و یزد مستعد وقوع سیلاب خواهند بود که عمده سیل و طغیان رودخانه‌ها در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان پیش‌بینی می‌شود؛ البته جزایر هرمزگان نیز در کانون‌های بارشی قرار دارند.

بر این اساس توصیه و تاکید می‌شود ملاحظاتی که در ادامه مطرح می‌شود توسط دستگاه‌های ذیربط و مردم عزیز مورد توجه قرار گیرد: خودداری از تردد و توقف در مسیرها و جاده‌های حاشیه و بستر رودخانه‌ها، عدم حضور مسافران و گردشگران در مناطق پست و بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مناطق ساحلی، عدم عبور از سازه‌های تقاطعی و پل‌های رودخانه‌های سیلابی، آمادگی حداکثری همه دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و امدادی و تجهیز گروه‌های عملیاتی، پاکسازی و بازگشایی کامل مجاری آبی، رودخانه‌ها و سازه‌های تقاطعی به‌ویژه در مراکز جمعیتی، تخلیه اماکن و مراکز جمعیتی در معرض و مسیر سیلاب و توقف هرگونه فعالیت در بستر و حاشیه رودخانه‌های مستعد سیلاب شامل این توصیه‌ها هستند.

انتهای پیام/781

دیگر خبرها

  • هشدار هواشناسی در سیستان و بلوچستان/ آماده باش نیروهای راهداری
  • آماده‌باش یزد به دنبال صدور هشدار نارنجی هواشناسی
  • از کاهش ۵۰ درصدی بارندگی در استان کرمان تا آماده‌باش دستگاه‌ها برای بارش‌های پیش‌رو
  • هلال احمر در ۶ استان جنوبی به حالت آماده‌باش درآمد
  • هشدار قرمز هواشناسی برای استان بوشهر
  • هشدار هواشناسی سطح قرمزبرای استان کرمان
  • ثبت توفان با سرعت ۱۰۸ کیلومتر تا بارش‌ها طی هشدار هواشناسی سمنان
  • هوشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
  • پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
  • هشدار زرد هواشناسی به کشاورزان و دامداران سمنان