Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@05:11:11 GMT

کی‌لاگرها چه اطلاعاتی را سرقت می‌کنند؟

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۳۲۱۸۵

کی‌لاگرها چه اطلاعاتی را سرقت می‌کنند؟

این روزها روند توزیع و انتشار بدافزارها رو به رشد است، و هر روز با یک بدافزار جدید رو به رو هستیم که به قسمتی از امنیت مان در دنیای مجازی آسیب می زند.

به گزارش ایسنا، "کی لاگر" نوعی بدافزار است که می‌تواند هر چیزی را که با کی‌بورد تایپ می‌کنید، ضبط یا رکورد کند؛ این بدافزار هم می تواند به صورت یک سخت افزار کوچک به گوشی وصل شود، هم می تواند یک نرم افزار باشد که مخفیانه روی سیستم تان نصب شده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما چطور!

خیلی از شما برای گوشی یا لپ تاپ تان رمز ورود تعریف نمیکنید و قطعا هم پیش آمده که برای مدتی هر چند کوتاه از سیستم تان دور شده‌اید، هکرها در این مواقع به راحتی  میتوانند بدون این‌که شما متوجه شوید، "کی لاگر" را روی دستگاه‌تان نصب کنند.  

علی اصغر زارعی - مدرس دانشگاه - در گفت‌وگو با ایسنا درباره روش‌های رایج دیگر، اظهار کرد: دانلود اپ از منابع غیر رسمی یکی دیگر از روشهاست؛ در این حالت اپ به ظاهر مشکلی ندارد ولی در کنار نصب آن، "کی لاگرها" هم روی سیستمتان نصب می شوند. در حقیقت بهترین و آسان ترین راه نفوذ  "کی لاگر" از طریق نصب نرم افزارهای مخرب است، پس برای جلوگیری از وقوع این حالت، اپ ها را از منابع رسمی دانلود کنید.

این بدافزارها چه اطلاعاتی را میتوانند از ما سرقت کنند؟

او ادامه داد: هر چیزی که شما با کی‌بوردتان تایپ کنید، مثل نام کاربری و رمزعبور حساب هایتان، چت و ایمیل ها، شماره کارت های اعتباری، آدرس محل سکونت و همینطور اپلیکیشن یا فایلهایی که استفاده میکنید و حتی اسکرین شاتهایی که میگیرید. همه و همه این‌ها در اختیار هکرها و افراد ناشناس قرار می‌گیرد.

وی درباره اینکه از کجا باید متوجه شویم "کی لاگر" روی سیستممان نصب شده یا خیر؟ توضیح داد: اولین کار Task Manager را باز کنید و نگاه کنید که آیا برنامه مشکوکی فعال هست یا خیر، یعنی برنامهای که شما نصب یا اجرا نکردید ولی در لیست است یا برنامهای که شما اجرایش نکردهاید ولی در حال اجراست.

این کارشناس توضیح داد: فایروالها هم معمولا دادههایی که از طریق اینترنت وارد سیستم شما یا خارج میشوند را کنترل می کنند. پس به لاگهای فایروالتان هم سر بزنید و مشاهده کنید که مورد مشکوکی هست یا خیر. حتما این موارد را چک کنید چون این بدافزارها اطلاعات شما را از طریق اینترنت، به مقصد مشخصی ارسال میکند.

زارعی در پاسخ به اینکه چطور می‌شود جلوی ورود "کی لاگر" را به سیستم گرفت، گفت: حتما از یک آنتی ویروس قوی و مناسب استفاده کنید و مطمئن شوید که امن و به           روز باشد و فایروال سیستم تان را به روزرسانی کنید و از صحت و سلامت کار کردن آن مطمئن شوید. سیستمتان را به دست افراد غریبه ندهید یا حتی برای مدت کوتاه، بیتوجه آن را در جایی رها نکنید. حتما برای ورود به سیستم رمزعبور، تاچ آی دی یا فیس آی دی تعریف کنید که در این صورت هیچ شخصی به جز خودتان امکان دسترسی به سیستم و نصب بد افزار روی آن را نداشته باشد. در آخر، حسابی حواستان به بدافزارها باشد چون که روز به روز بیشتر می شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بدافزارها کی لاگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۲۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای رسانه آمریکایی: روسیه قصد دارد آمریکا را ضعیف کند

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی با استناد به یک سند محرمانه وزارت خارجه روسیه مدعی شد مسکو سعی دارد رقبای غربی خود از جمله آمریکا را تضعیف کند و از جنگ اوکراین به‌عنوان ابزاری برای برقراری یک نظم جهانی بدون سلطه واشنگتن استفاده می‌کند.

به گزارش ایسنا، واشنگتن‌پست مدعی شده است: «در ضمیمه محرمانه سند سیاست خارجه روسیه، مسکو خواستار یک کارزار اطلاعاتی تهاجمی و اقداماتی علیه کشور‌های متخاصم تحت رهبری آمریکا شده است؛ اقداماتی در حوزه‌های حوزه‌های نظامی-سیاسی، اقتصادی، تجاری، روان‌شناختی و اطلاعاتی.»

رسانه آمریکایی با استناد به این سند مربوط به سال ۲۰۲۳ که مدعی است آن را از طریق یک سرویس اطلاعاتی اروپایی به دست آورده، گزارش داد مسکو سعی دارد با ایجاد سازوکار‌هایی برای شناسایی نقاط ضعف کشور‌های غربی، گام‌هایی در راستای تضعیف رقبای خود اتخاذ کند.

در این سنده آمده است که آمریکا با رهبری ائتلافی متشکل از «کشور‌های متخاصم» سعی در تضعیف روسیه دارد، زیرا مسکو «تهدیدی برای هژمونی جهانی غربی» است. همچنین در این سند آمده است که نتیجه جنگ روسیه و اوکراین «تا حد زیادی نظم جهانی آینده را ترسیم خواهد کرد.»

علاوه بر این، بر اساس این سند، روسیه باور دارد که غرب بالاخره درمی‌یابد که سیاست‌های تقابلی و سودا‌های سلطه‌گرایانه‌اش هیچ آینده‌ای نداشته و واقعیت‌های جهان چندقطبی را خواهد پذیرفت.

وزارت خارجه روسیه در واکنش به ادعای این رسانه از رد یا تایید وجود چنین سندی خودداری کرد. با این حال، مسکو اظهار کرد: «همان‌طور که چندین بار در سطوح مختلف گفته‌ایم، می‌توانیم تایید کنیم که مسیر کلی، مبارزه با گام‌های تهاجمی غرب در این جنگ ترکیبی است که علیه روسیه به راه انداخته‌اند.»

دیگر خبرها

  • ۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
  • بلومبرگ: کشتی بهشاد ایران از بیم حمله اسرائیل دریای سرخ را ترک کرد
  • بهت صهیونیست‌ها از اشراف اطلاعاتی حزب‌ الله لبنان
  • بُهت صهیونیست‌ها از اشراف اطلاعاتی حزب‌الله
  • ادعای رسانه آمریکایی: روسیه قصد دارد آمریکا را ضعیف کند
  • ۴۲۰ کیلوگرم تریاک از خودروی لکسوس کشف شد
  • کشف برنج تقلبی در بابل
  • حمله سایبری به سیستم‌های اطلاعاتی رژیم اسرائیل
  • حمله سایبری به سیستم‌های اطلاعاتی حساس رژیم اسرائیل
  • اطلاعات حساس رژیم صهیونیستی هک شد