Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالله زاده، کارگردان «اپرای 90» عنوان کرد: واقعیت این است که تئاتر این روزهای ما بدون کرونا هم رو به قبله بود، حال امیدوار هستیم این موجود نیمه جان در این شرایط زنده بماند.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نمایش «اپرای ۹۰» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی عباس عبدالله‌زاده از  ۲۲ بهمن ماه اجرای خود را در سالن اصلی عمارت نوفل لوشاتو آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمید رضا الماسی، بهنام امینی، علی ایزدی، نازنین بابایی، شهاب بهرامی، پریوش جاوید، عرفان حق روستا، علیرضا حیدری، آتنا حیدری، فائزه خانزاده، حسام خانعلی، صادق خداپناه، عباس خضری پور، امیر داودی منش، محسن زرآبادی پور، شبنم شاهسون، تینو صالحی، سروش طاهری، سولماز غنی، تیماه کلاته، احمدرضا محمدی، سارا محمدی، سهیلا مقدم، شقایق مهاجر، محمد مهدوی، پارمیس نیری، علیرضا نیکخواه، اکبر همراهی از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر نمایشی به ایفای نقش می‌پردازند.

عبدالله زاده درباره این نمایش در گفت وگو با خبرنگار تئاتر فارس گفت: من ابتدای سال نمایش اکوان دیو را در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه بردم اما پیش از آن ، نمایشنامه اپرای 90 را دست گرفته بودم و با یک گروه جوان شروع به تمرین بودم،قصدم این بود که در یک شرایط مساعدی این کار را اجرا ببرم چرا که کارم بیگ پروداکشن بود بنابراین با گروه تهیه و تولید به این نتیجه رسیدیم که هر طور شده کار را سال 98 به صحنه ببریم و کار ناتمام برای سال جدید نداشته باشیم.

وی با بیان  اینکه سال گذشته متن این کار را که اقتباسی از اپرای برتولت برشت است ، نوشته، افزود: برای انتخاب سالن هم دقت کردیم که ببینیم کدام سالن کمتر به گروه ها زور می گوید و پول کمتری هم می گیرد رسیدیم به نوفل لوشاتو و با آنها مذاکره کردیم و به اجرا در شرایط سخت اجتماعی نیمه دوم امسال رسیدیم.

عبدالله زاده درباره محتوای نمایشنامه توضیح داد: نمایش ما شهری را ترسیم می کند که در این شهر آدم ها یا گدا هستند یا دزد و کاسب هستند. شهر ناجی ندارد اما کسانی را دارد که کارخانه های تولید گدا، دزد و ... را تولید میکند  و مردم کسانی هستند که در این شهر زندگی میکنند و هر یک به تفاخر نقش و زمان بازی که دارند یکی یکی از بازی خارج می شوند این یک محتوای کلی از کار است.

وی اظهار داشت: من این نمایشنامه را در قالب دو تیم فوتبال منچستر یونایتد و من سیتی دیدم البته ما در کار فوتبالی نمی بینیم اما همه آدم ها در این شهر کسانی هستند که جزو علاقه مندان به فوتبال هستند. یعنی خودشان هم بازیگران فوتبالی هستند که هر یک دوره ای دارند و در دوره خود بازی میکنند و از دور خارج می شوند.خیلی ها در این بین تصمیم می گیرند که مهره ها زنده یا کشته شوند مثلا مهره ای مثل کرونا الان اعلام حیات کند، جنگی در ویتنام شکل بگیرد یا ... همه اینها توسط یک اتاق فکر در دنیا ظاهر می شود، یک روز در لباس داعش، روز دیگر القاعده و همینطور مناسبات دیگر توسط یک سری سازمان هایی که ما نمی بینیم دیگران را به بازی می گیرند.

عبدالله زاده با اشاره به اینکه نمایش در 95 دقیقه برنامه ریزی شده البته طولانی تر بود اما آن را کوتاه تر کردند، افزود: بخش هایی از کار دارای قالب کمدی با موسیقی است. تم کار صرفا کمدی نیست اما خیلی لحظات خنده دار دارد، امروزه کمدی نوشتن در جهان معاصر یک کار احمقانه ای است چراکه جهان ما این روزها خیلی خنده دار نیست مگراینکه زهرخند و یک دنیای سرشده یا مسخ باشد یک نوع گروتسک در همه چیز وجود دارد.

وی با اشاره با اینکه مکان نمایش مشخص نیست مثلا در یک شهری در لندن رخ داده است، افزود: ما پیش از این اتفاقات 10 اجرا رفتیم و خوشبختانه مخاطب خود را هم پیدا کرده بودیم بنابراین روند مخاطبانمان مثبت بود اما بعد که ویروس کرونا باعث تعطیلی سالن ها شد و مشخص نیست که برای هفته بعد اجراها باز شوند یا خیر.

این کارگردان تئاتر توضیح داد: متأسفانه این شرایط خسارت جبران ناپذیری به گروه های تهیه و تولید تئاتر وارد کرد برای ما هم دیگر جمع و جور کردن اجرای به این بزرگی کار سختی است واقعیت این است که اگر هفته آتی هم شرایط مساعد شود و سالن ها باز شود باز هم مشخص نیست مخاطب اطمینان کند و به سالن های فرهنگی پا بگذارد.

عبدالله زاده گفت: ما قرار بود تا 23 اسفند ماه اجرا داشته باشیم و تصمیم داشتیم اگر استقبال از کار خوب بود آن را تا انتهای سال تمدید کنیم ولی در حال حاضر هیچ چیز مشخص نیست. بهرحال این وقفه ها گروه ها را دچار چالش می کند حتی اگر دولت هم کمک کند و سالن ها هم بپذیرند که خسارت به گروهها بدهند اولا که خود گروه متحمل هزینه های دوباره می شود و دوم اینکه آیا در موقعیت جدید همه اعضای گروه می توانند حضور داشته باشند یا خیر، مثلا عوامل سر کار دیگری نیستند یا اینکه بازیگران می توانند با زهم حضور داشته باشند،همه این مسائل جمع و جور کردن کار دشوار میکند.

وی در پایان اظهار داشت: واقعیت این است که تئاتر این روزهای ما بدون کرونا هم رو به قبله بود حال این موجود نیمه جان که لحظات آخر حیاتش را می گذراند ، دیگر مشخص نیست با این وضعیت تعطیلی سالن ها عمرش تا کی قد بدهد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کارگردان فوتبال تئاتر برتولت برشت عبدالله زاده مشخص نیست سالن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۲۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعر طنز یک اقدام بدیع در دستگاه قضا است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، غلامعلی دهشیری در نشست شورای سیاست گذاری جشنواره شعر طنز عدلیه بیان داشت: دادخند، ورود دستگاه قضا است در برگزاری جشنواره طنزی که مسیری را برای اتفاقات فرهنگی در عرصه‌ی ملی به روز قوه قضاییه باز کرده است.

این مقام قضایی، طنز را یکی از زیباترین و موثرترین قالب‌های انتقال پیام دانست و اظهار داشت: شکوفایی استعداد‌های ادبی در حوزه شعر و ادب، تولید محتوا و تولید آثاری ماندگار با موضوع عدلیه علاوه بر انتقال پیام در اطلاع رسانی از جرائم و آسیب‌های اجتماعی می‌تواند در زمینه پیشگیری از وقوع جرم نیز اثرگذار باشد.

وی تصریح کرد: تبیین سختی‌ها و دغدغه مندی‌های دستگاه قضا و همچنین بیان آسیب‌های اجتماعی و راهکار‌های پیشگیری از آن، با استفاده از بهره گیری از ظرفیت شعر طنز یکی از اصلی‌ترین هدف‌های این جشنواره است.

دهشیری افزود: این جشنواره و سایر برنامه‌های اجتماعی دستگاه قضایی، در اجرای سند تحول قوه قضاییه و اجتماعی کردن این قوه و افزایش سرمایه اجتماعی دستگاه قضا صورت می‌گیرد.

گفتنی است اولین دوره جشنواره شعر طنز عدلیه (دادخند) از ابتکارات دادگستری استان یزد در سال ۱۴۰۱ بود که با ارسال ۱۲۴ اثر از ۲۲ استان کشور برگزار شد.

دیگر خبرها

  • توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم
  • آغاز نوبت اول آزمون سراسری در استان یزد
  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • راه اندازی طرح تحقیقاتی و تولیدی پرورش طیور در دانشگاه ملی ملایر 
  • سی و پنج سال پیش دچار جادوی تئاتر شدم/شمع شب چراغ روشن شد
  • معرفی آثار برتر جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان فیروزه
  • چین: «مس عینک» بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود
  • شعر طنز یک اقدام بدیع در دستگاه قضا است
  • رقابت بیش از ۱۵ هزار یزدی در نوبت اول آزمون سراسری‌
  • ببینید | بخش چهارم صحبت‌های مهم رئیس قوه قضاییه در رابطه با آسیب های اجتماعی