Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-20@06:31:11 GMT

استاد گلشنی علم را برای علم می‌خواهد

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۳۲۴۰۱

به گزارش خبرنگار مهر: آئین نکوداشت استاد مهدی گلشنی به همت قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، عصر دوشنبه ۵ اسفند برگزار شد.

«غلامرضا اعوانی» در این آئین نکوداشت طی سخنانی اظهار کرد: شخصیت علمی استاد گلشنی را از ابعاد مختلفی می‌توان بررسی کرد هرچند که در این مجال اندک نمی‌توان زحمات هفتاد ساله او را خلاصه کرد اما به چند نکته اشاره می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخستین ویژگی بارز او اینکه از معدود دانشمندان انگشت شمار و معدودی است که به علوم تجربی، ریاضی و فیزیک پرداخت و نه تنها تبحر داشت که در عین حال علوم را از نگاه الهی بررسی و به آن پرداخت.

وی ادامه داد: من دلیل می‌آورم که علم الهی بوده و این مسأله‌ای است که در دنیای ما مورد غفلت واقع شده است. نفس ما از ایده‌ها بافته شده و اگر این ایده‌ها نبود اصلاً قدرت تشخیص و شناخت نداشتیم، برای فهمیدن، باید چیزی بالفعل در وجودمان باشد.

اعوانی با اشاره به دلیل قرآنی گفت: خداوند فرماید «عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ». اسماً حقایق و معانی عالم هستند. در این میان انسان مظهر الهی است. انسان اگر در وجود خود این مظهر را دید تواضع خواهد داشت، عالم مثل آینه‌ای است که صفات الهی در آن ظاهر شده است. زمانی که انسان این اسماءالله را فراموش کرد، توان خود را در راه شیطانی به کار برده و علم را در جهت الهی خود پیش نمی‌برد. متأسفانه در جهان با نسیان این دید الهی مواجه هستیم که موجب به وجود آمدن خوی فرعونی شده است.

این استاد فلسفه اسلامی افزود: به زعم استاد گلشنی بهترین راه، راه افلاطون است که به نظر او ریاضیات آلت فعل خداوند است. گلشنی علم را برای علم می‌خواهد. علم تابع هیچ چیز از جمله سیاست نیست. او حتی مناصبی که قبول کرد به جهت ضرورت و اخلاق بوده و تمام تلاش اش بر پایه آن ‌چیزی است که مقتضای علم است.

وی با اشاره به دیگر ویژگی‌های استاد گلشنی اظهار کرد: تأثیرگذاری وی در محافل دانشگاهی و حوزوی و به ویژه تربیت دانشجویان است و دانشجویان برجسته او پرشمار هستند؛ استاد گلشنی نه تنها در علوم تجربی، بلکه در علوم انسانی نیز بحث داشته‌اند؛ اما نکته مهم اینکه چیزی که به آن نیاز داریم، استوانه‌ها هستند. دکتر گلشنی از استوانه‌ها محسوب می‌شوند، اما گویی این افراد وقتی بازنشسته می‌شوند، به دست فراموشی هم سپرده می‌شوند.

کد خبر 4862352

منبع: مهر

کلیدواژه: مهدی گلشنی گفتمان دینی نشست علمی گام دوم انقلاب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کنفرانس بین المللی تمدن نوین اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی قرآن معرفی کتاب مجمع عالی حکمت اسلامی معرفی نشریات قاسم سلیمانی نشست علمی حضرت زهرا س فلسفه تمدن اسلامی استاد گلشنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۲۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم نذر باران در روستای کوریجان کبودراهنگ

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ روستای کوریجان در ۳۰ کیلومتری کبودراهنگ قرار دارد، اهالی این روستا پس از بارش باران نعمت الهی و جاری شدن رودها طبق سنت دیرینه اهالی روستا با کمک هم قربانی تهیه و برای شکرگذاری بارش باران ذبح می‌کنند و با گوشت این قربانی آبگوشت لذیذ پخت و در بین اهالی توزیع می‌کنند.

به گفته اهالی این سنت حسنه بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد به گونه ای که در قدیم الایام غذای پخت شده از سوی  خانواده ها در محوطه امامزاده روستا میل می شد اما چند سالی است که بیشتر اهالی غذا را با ظرف به منزل می‌برند و با خانواده میل می  کنند.

همه اهالی روستا برای برگزاری این مراسم سنتی در تهیه قربانی و مالی و تهیه ظروف و کمک در پخت و توزیع غذا کمک رسانند.

اهالی ضمن شکرگذاری نعمت الهی از مردم درخواست دارند که در مصرف آب شرفه جویی کنند، مردم روستا همیشه شکر نعمت الهی را بجا می اورند.

مهدی غلامی، مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان کبودراهنگ گفت: برای ثبت این مراسم سنتی تشکیل پرونده انجام شد و به زودی این سنت حسنه در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت خواهد رسید.

تاکنون دو غذای محلی اِیران شوربا و آش غازیاقی شهرستان کبودراهنگ در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت ملی رسیده است.

دیگر خبرها

  • کیفیت عشق زمینی یا آسمانی استاد سخن، سعدی
  • پیام تسلیت آیت الله اعرافی به دکتر منوچهر متکی
  • مراسم نذر باران در روستای کوریجان کبودراهنگ
  • سوپرگل سعید عزت‌الهی در امارات (فیلم)
  • بارش رحمت الهی در استان کویری یزد
  • ببینید | سوپرگل سعید عزت‌الهی در امارات؛ عجب شوتی
  • ببینید | سالروز تولد استاد دکتر سیدعلی موسوی
  • استاد برجسته و پیشکسوت دانشگاه تهران درگذشت
  • رژه نیروهای مسلح در کرمان زیر باران رحمت الهی
  • فیلم| رژه نیروهای مسلح در کرمان زیر باران رحمت الهی