Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

پیمان نامدار روز سه شنبه اظهار داشت: با توجه به سرعت بالای انتشار ویروس کرونا، رفت و آمد کمتر شهروندان به بیرون از منزل به پیشگیری و مهار آن کمک می‌کند و توصیه می شود به جز ضرورت و برای خرید مایحتاج عمومی و کارهای ضروری در این روزها کمتر از منزل خارج شوند.

این مسوول افزود: رعایت نکات بهداشتی باید مورد توجه همه شهروندان قرار بگیرد که از مهم ترین آنها زدن ماسک برای افراد بیمار و کسانی که با بیماران سروکار دارند و همچنین شست و شوی مرتب دست ها با صابون و یا مواد ضدعفونی و دست ندادن و روبوسی نکردن و رعایت فاصله یک و نیم متری با افراد مشکوک به بیماری و استفاده نکردن ار وسایل مشترک و عمومی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته خبرگزاری ایرنا، نامدار خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون مورد مثبت ویروس کرونا در قزوین مشاهده و ثبت نشده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی قزوین اظهار داشت: مشکلی به لحاظ تامین ماسک در استان وجود ندارد اما اولویت توزیع آن با استان های درگیر است و در صورت دستور وزارت بهداشت، آمادگی برای توزیع رایگان آن وجود دارد.

با هدف پیشگیری از ابتلای شهروندان به ویروس کرونا، علاوه بر تعطیلی مهاد کودک، مدارس و دانشگاه ها، مراکز وابسته به بهزیستی، کلاس های آموزشی آزاد، موزه ها و ... و همچنین کلیه فعالیت های فرهنگی، هنری و ورزشی و نمایشگاه ها در قزوین تعطیل شده و به حالت تعلیق درآمده اند.

یک عضو کمیسیون بهداشت: مردم تا کنترل کرونا از منازلشان خارج نشوند

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از مردم خواست که در بسیج عمومی پیشگیری از شیوع کرونا شرکت کرده و حتی المقدور تا کنترل بحران و اعلام وضعیت عادی از منازل شان خارج نشوند.

ابوالفضل سروش در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شیوع گسترش ویروس کرونا در کشور گفت: کرونا ویروس جدید یک ویروس جهش یافته از رده کرونا ویروس‌هاست که اخیرا در کشور چین شناسایی شده و برخی معتقدند این ویروس از حیوانات وحشی به انسان منتقل شده است.

وی با بیان اینکه «سرایت سریع و مدت ماندگاری کرونا ویروس در خارج از بدن به ویژه بر روی سطوح نگران کننده است»، افزود: اگرچه این ویروس قدرت کشندگی پایین تری نسبت به سایر رده ها مثل سارس و مرس دارد اما سرعت و روش های انتقال آن از یک طرف و عدم شناخت مکانیسم های بیماری زایی و رفتار آن در نژادهای مختلف انسانی از طرف دیگر، موجب شده که جامعه جهانی به عنوان یک بحران به آن نگاه کند و تمامی کشورها به سرعت در حال رصد اطلاعات و انجام تحقیقات به منظور یافتن راههای مهار بیماری و درمان آن هستند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به ورود کرونا ویروس به کشور گفت: متاسفانه تعدادی از هموطنان فوت شده‌اند که ضمن تسلیت به بازماندگانشان لازم است تمامی مردم عزیز کشور در یک بسیج عمومی پیشگیری شرکت کنند تا بتوان گسترش این بیماری را مهار و کنترل نمود. با توجه به رفتار این ویروس هرگونه مواجهه با فرد یا محیط آلوده باید محدود شده و در موارد ضروری ارتباط تحت شرایط کنترل شده شدید انجام گیرد. تمامی ارتباطات نزدیک از جمله دست دادن، روبوسی، تماس فیزیکی، استفاده از وسایل و ابزارآلات مشترک، حضور در اماکن عمومی، شرکت در مراسمات دینی و آیینی، جشن ها، مسابقات، برنامه های تفریحی و ورزشی، اردوها، زیارت ها، نماز جمعه و جماعات، جلسات کاری، استفاده از حمل و نقل عمومی، تبادل وجوه نقد(سکه و اسکناس) و غیره باید ممنوع و تعطیل شود.

سروش در جمع بندی اظهار کرد: تماس با تمامی سطوحی که احتمال آلودگی ولو ضعیف دارند، باید محدود شود. حضور در منزل و خارج نشدن از خانه ها بهترین راهکار برای عدم تماس است پس حتی المقدور تا کنترل بحران و اعلام وضعیت عادی از منازل تان خارج نشوید.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز ابعاد و میزان گسترش بیماری در ایران شناخته شده نیست ناگزیر هر یک از ما ممکن است بیمار یا ناقل بیماری باشیم لذا ضمن رعایت حریم و حرمت انسانی همدیگر، همگی بخاطر سلامت خود، خانواده و عموم جامعه، مسائل بهداشتی را رعایت کنیم.

به گفته سروش طبق تحقیقات اخیر شستشوی مکرر دست ها موثرترین راه پیشگیری از انتقال بیماری است. اگر چه استفاده از ماسک خیلی مهم است اما به اندازه استفاده از دستکش و شستشوی دستها اهمیت ندارد لذا در حوزه بهداشت شخصی شستشوی مکرر دست و در حوزه بهداشت عمومی ضدعفونی مستمر سطوح لازم و ضروریست.

این نماینده مجلس در مورد نحوه ورود این بیماری به کشور گفت: اگرچه هنوز منبع اصلی انتشار بیماری در دست بررسی است اما به گفته وزیر بهداشت احتمالا بیماری از طریق مسافران چینی و بازرگانان ایرانی که به چین سفر داشته اند وارد ایران و منتشر شده است.

سروش با تاکید بر لزوم مبارزه با محتکران ماسک و لوازم بهداشتی اظهار کرد: طبق یک مثل قدیمی "سزای گران فروش نخریدن است"؛ در این مورد نیز سیاست وزارت بهداشت مبنی بر توزیع رایگان ماسک و لوازم بهداشتی سیاستی بسیار زیرکانه و موثر بوده که علاوه بر ایجاد عدالت در دسترسی عموم بویژه اقشار ضعیف جامعه به اقلام مورد نیاز، محتکران را نیز با نخریدن اقلام احتکار شده شکست خواهد داد.

وی تاکید کرد: باید سیستم قضایی ضمن برخورد شدید با عاملان بی توجه یا فرصت طلب در انتقال بیماری به کشور، برای محتکران، گرانفروشان و سوءاستفاده گران از سلامت مردم اشد مجازات در نظر گیرد و آنان را به سزای اعمال پلیدشان برساند طوریکه دیگر هیچ کس جرات نکند با سلامت مردم بازی کند.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس ویروس کرونا تا کنترل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۲۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری چهارمین ستاد گیاهپزشکی در راستای بررسی بیماری زنگ زرد گندم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از سازمان حفظ نباتات کشور، چهارمین ستاد عالی گیاهپزشکی گندم با تاکید سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور با محوریت بیماری‌های گندم علی الخصوص زنگ زرد با حضور سرپرست معاونت کنترل آفات، معاون توسعه مدیریت و منابع، مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارتزا، مدیر امور اداری، رفاه و پشتیبانی، معاون مدیریت مبارزه با آفات عمومی و همگانی، معاون امور زراعی دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارتزا، مشاور رئیس سازمان در امور استان ها، معاون دفتر پایش و تحلیل خطر و رئیس گروه پدافند غیر عامل در سالن سپهر سازمان حفظ نباتات کشور برگزار شد.
در این جلسه، مرادی سرپرست معاونت کنترل آفات با بیان اینکه به دلیل مناسب شدن شرایط آب و هوایی و بارندگی‌های مناسب در اسفند و فروردین ماه سال زراعی جاری، بیماری‌های گندم و سطح مبارزه با آن افزایش چشمگیری داشته اظهار داشت: طی دو ماه اخیر با توجه به رصد و پایش مزارع گندم در کلیه استان‌های کشور توسط همکاران ستادی و استانی سازمان، مزارع از لحاظ وجود عوامل خسارت زا علی الخصوص آفت سن غلات، بیماری زنگ زرد بررسی شده و توصیه‌های فنی لازم در راستای مبارزه با این عوامل به کشاورزان شده است.
سرپرست معاونت کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به این موضوع که در استان‌های مازندران، گلستان، اردبیل، کرمانشاه، لرستان، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، مناطقی از استان‌های ایلام خوزستان و فارس، شرایط برای بروز و مبارزه با این بیماری مهیا است، گفت: با توصیه‌های کارشناسان و تامین و تدارک به موقع سموم با کیفیت و ارسال به استان‌ها و سمپاشی به موقع مشکلی از لحاظ کاهش عملکرد نداشتیم.
وی ادامه داد: در مزارعی که از لحاظ کود دهی تغذیه نامناسبی داشته، یا گندم با تراکم بالا کشت شده و یا از ارقام حساس و نیمه حساس در کشت استفاده شده، با توجه به دما و رطوبت احتمال وقوع بیماری بیشتر از سایر مزارع است لذا توصیه می‌شود پایش‌ها توسط شبکه‌های مراقبت به طور مستمر انجام شود.
سرپرست معاونت کنترل آفات در پایان به شعار سال ۱۴۰۳ که از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم شعار سال عملیّاتی بشود، باید با یاری و همکاری کلیه دست اندرکاران بخش کشاورزی معاونت زراعت، معاونت‌های بهبود تولیدات گیاهی در استان‌ها و مدیران استانی و مشارکت مردم و کشاورزان در مبارزه به موقع با عوامل خسارت زا، محصولی عاری از آفات و بیماری‌ها با تناژ و عملکرد بالا را تحویل سیلو‌ها دهیم.
در ادامه این جلسه، آهنگران مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت زا با بیان اینکه در بحث ارزیابی بیماری‌های گیاهی علی الخصوص زنگ زرد با مطالعه و بررسی منابع علمی در دنیا، مدل در سامانه پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات بارگذاری شده و محل‌هایی که دیتا لاگر‌ها نصب شده‌اند به صورت آنلاین به سامانه پیش آگاهی ارسال می‌شود، گفت: داده‌ها در داخل مدل می‌نشینند و مدل به صورت اتوماتیک هر زمان که شرایط فراهم شود پیامکی را به مدیر استان و همکاران ما به صورت هشدار ارسال می‌کند که نشان می‌دهد، شرایط آب و هوایی برای بروز زنگ زرد گندم فراهم است. این هشدار زمان دقیق مبارزه را نشان می‌دهد. یعنی چند روز بعد هشدار، علائم بیماری در مزرعه‌ای که سمپاشی نشده باشد، مشاهده می‌شود.
مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت زای سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه زنگ زرد گندم یکی از این بیماری‌های مهم تلقی می‌شود که علت بروز آن شرایط آب و هوایی مساعد و رطوبت بالا، وجود رقم حساس گندم در مزارع و وجود عوامل بیماری‌زاست، تصریح کرد: در بحث بیماری‌های گندم تا اواخر بهمن در استان‌های کشور مشکلی خاصی نداشتیم ولی از آن زمان به بعد به دلیل مناسب شدن شرایط آب و هوایی و بارندگی‌های مناسب، شرایط بروز این بیماری در برخی استان‌ها فراهم شد که ابتدا در استان‌های خوزستان، ایلام، گلستان و مازندران بود. بعد از آن هم در اواخر اسفند شرایط در استان‌های اردبیل، لرستان، فارس، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویر احمد و کرمانشاه نیز مساعد بروز بیماری شدند.
وی افزود: بیماری‌های گندم و سطح مبارزه با آن افزایش چشمگیری داشته به طوری که تا کنون ۹۵۰ هزار هکتار مبارزه با بیماری‌های گندم انجام شده در حالی که در سال زراعی گذشته در مدت مشابه، کل مبارزه با بیماری گندم ۳۰۰ هزار هکتار بود که نشان دهنده افزایش ۳ برابری مبارزات نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته است و علت این افزایش در حقیقت شرایط مساعد بروز بیماری است؛ با این حال مبارزات در استان‌ها انجام شده و پایش‌ها ادامه دارد.
آهنگران یکی از مهم‌ترین عواملی که در شرایط آب و هوایی مناسب موجب ظهور و گسترش بیماری زنگ زرد می‌شود را کشت ارقام حساس و نیمه حساس در کانون‌های آلودگی برشمرد و گفت: حساسیت ارقام کشت شده در کانون‌های آلودگی سبب افزایش و تکرار مبارزات شده است؛ به عنوان مثال در مزارع استان گلستان به دلیل کشت ارقام حساس تا ۳ بار مبارزه با بیماری زنگ زرد انجام شده است.
مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت زا بر استفاده از رقم‌های متحمل در مناطقی که سابقه بیماری وجود دارد، تاکید کرد و افزود: بهتر است کشاورزان از بذور گواهی شده استفاده کنند. بسیاری از بذر‌هایی که کشاورزان در کشور در حال حاضر استفاده می‌کنند از بذور خود مصرفی است.
وی ادامه داد: در بعضی مناطق کشت بذر بیش از حد استاندارد در هر هکتار، منجر به افزایش تراکم بوته شده که این امر نیز سبب فراهم شدن شرایط بروز و گسترش بیماری در مزرعه شده است.
آهنگران در پایان خاطر نشان کرد: باید با تلاش و کار مضاعف در راستای افزایش تولید گندم گام‌های موثری برداریم. مدیران حفظ نباتات به همراه کارشناسان استان‌ها مزارع را به صورت روزانه پایش می‌کنند و توصیه‌های لازم را در جهت مبارزه به موقع با عوامل خسارت زا علی الخصوص زنگ زرد ارائه می‌دهند. کشاورزان باید به توصیه‌هایی که کارشناسان حفظ نباتات اعلام می‌دارند، عمل کنند و در زمان مناسب مبارزه را انجام دهند.
گفتنی است، در پایان مقرر شد، گزارشی تحلیلی و کامل از وضعیت عوامل خسارت زای گندم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در مقایسه با سال زراعی قبل توسط مدیران حفظ نباتات استانی ارائه شود. همچنین از آنجایی که در سبد سموم کشور در خصوص مبارزه بیماری‌های گندم، سمومی با ماندگاری بالا وجود دارد، توصیه می‌شود در مناطقی که علائم اولیه بیماری مشاهده شده باید در اسرع وقت، منطقه و مزارع آلوده نیز بصورت عمومی و همگانی با سموم قارچ‌کش مناسب سم پاشی شود تا خسارتی به برگ پرچم وارد نشود. شش اکیپ از مدیران و کارشناسان ستادی سازمان حفظ نباتات کشور از مزارع استان‌های گلستان، مازندران، خوزستان، ایلام، لرستان، اردبیل، کهگیلویه و بویر احمد و خراسان شمالی بازدید و وضعیت مزارع را بررسی کنند.

دیگر خبرها

  • تاکید وزارت بهداشت بر سبوس دار کردن «نان»
  • چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
  • دلیل تاکید وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» چیست؟
  • این اشتباهات را هنگام دوش گرفتن مرتکب نشوید
  • معرفی کمپین سفر خوشبو از برند آمبرلا
  • چگونه ارز درمانی بگیریم؟
  • برگزاری چهارمین ستاد گیاهپزشکی در راستای بررسی بیماری زنگ زرد گندم
  • این اشتباهات را هرگز در هنگام دوش صبحگاهی مرتکب نشوید
  • افزایش ابتلا به عفونت‌های حاد تنفسی در استان بوشهر
  • کشور در محاصره ۳ ویروس و مسئولان در بیخیالی | در هفته چند نفر می‌میرند؟