Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-23@07:33:16 GMT

پروفسور کرمی: وحشت کرونا ترسناک‌تر از ویروس

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۳۲۶۴۱

پروفسور کرمی: وحشت کرونا ترسناک‌تر از ویروس

مؤسس انجمن «بیوتکنولوژی» ایمنی زیستی با بیان اینکه وحشت کرونا از خود کرونا ترسناک‌تر است، گفت: بسیج رسانه و رسانه‌های استان باید پای کار بیایند و با ایجاد یک هماهنگی رسانه‌ای روح امید در مردم بدمند و این وحشت را از مردم دور کنند.

پروفسور علی کرمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه وحشت کرونا از خود کرونا ترسناک‌تر است، اظهار کرد: چرا باید در حوزه رسانه ضعیف باشیم که دشمن با توان و تکنولوژی رسانه‌ای خود ترس و وحشت روانی رسانه‌ای ایجاد کند و برنده این جنگ رسانه‌ای شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تأکید بر امیدافزایی در کنار بیان واقعیت‌ها به مردم گفت: بسیج رسانه و رسانه‌های استان باید پای کار بیایند و با ایجاد یک هماهنگی رسانه‌ای روح امید در مردم بدمند و این وحشت را از مردم دور کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) با تأکید بر اینکه کرونا دو دهم درصد کشندگی دارد و بسیار از آنفولاآنزا ضعیف‌تر است، افزود: رسانه با روح مردم بازی کرده که از این ویروس جدید وحشت کرده‌اند و ماسک می‌زنند به خدا این جنگ روانی است مردم از درون وحشت کرده و از هم می‌ترسند.

وی با اذعان به اینکه باید یک فکری در استان برای مقابله با کرونا اندیشیده شود، گفت: باید یک اتاق بحران رسانه‌ای و اتاق فکر ایجاد و تمام رسانه‌های استان بسیج شده تا درون مرکز و شهرهای کوچک و فضای مجازی رسانه‌ای را مدیریت کنید و ریشه این جنگ روانی را بخشکانند که با انجام این کار مطمئنم ظرف ۴۸ ساعت شاهد آثار تأثیرگذاری خواهیم بود.

مؤسس انجمن «بیوتکنولوژی» ایمنی زیستی با اشاره به اینکه کرونا ویروس از قالب ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولاآنزا است، خاطرنشان کرد: هم‌زمان با آغاز ویروس سارس در سال ۲۰۰۳،کرونا نیز شناخته‌شده بود، که گروهی از ویروس‌ها هستند که علائم تنفسی ایجاد می‌کنند و علائم مثل تمام سرماخوردگی‌ها است و کشندگی که سارس داشت را ندارد اما ویژگی سرایت سریع‌تر آن به‌درستی از طریق رسانه‌ها برای مردم تبیین نشد.

وی با بیان اینکه باید اطلاع‌رسانی درست و حساب‌شده باشد، افزود: رسانه‌ها باید در استان گیلان به دلیل دو فوتی که صورت گرفت و فضاسازی‌هایی که ایجادشده و شایعات مربوط به ابتلای نمایندگان منتخب گیلانی به کرونا باید در آگاه‌سازی مردم بکوشند.

کرمی با اشاره به اینکه آنفولوآنزا فصلی است، تصریح کرد: ما هرسال آنفولاآنزا داریم اما دیگر مردم وحشت نمی‌کنند و به آمدن و رفتن ویروس آنفولاآنزا عادت کردند اما چون ویروس کرونا جدید بود و به‌یک‌باره به ایران آمد و پیش از انتخابات اعلام شد و هیاهوهای رسانه‌های داخلی و خارجی یکی از سوژه‌هایی بود که میزان حدتش بالاتر بود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) با اشاره به اینکه در آمریکا ۶ ماه گذشته نزدیک ۳۰ میلیون نفر کیت آنفولاآنزا آنان مثبت شد، بیان کرد: از این میزان بیش از ۴۱ هزار نفر فوت کردند ولی درعین‌حال در ایران مدیریت آنفولاآنزا بسیار خوب بود و دست‌اندرکاران حوزه سلامت و بهداشت تلاش کردند و تنها ۱۱۴ نفر فوتی بر اثر آنفولانزا در کشور داشتیم.

وی با تأکید بر اینکه تعداد مبتلایان به دلیل تفاوت نوع مبتلابه آنفولاآنزا در افراد مختلف مهم نیست، افزود: برخی با یکم سرماخوردگی عادی بستری می‌شوند و وضعیت برخی وخیم‌تر می‌شود اما نکته اساسی این است که آنفولانزایی که اکنون در جامعه است و شما به آن توجه نمی‌کنید ترسناک‌تر از کرونا است و عجیب است که کسی نسبت به آنفولانزا حساسیت ندارد ولی همه درباره کرونا حرف می‌زنند این نشان می‌دهد که این به یک فرهنگ تبدیل شده است.

کرمی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب درباره مسائل تبلیغاتی دشمنان گفت: رهبر انقلاب حرف قشنگی زدند که با هر روشی به ما تهاجم کردند و از این بهانه کرونا هم استفاده کردند و ما نه‌تنها دفاع بلکه باید تهاجم هم بکنیم.

وی با بیان اینکه ما دفاع رسانه‌ای نداریم چه برسد تهاجم رسانه بیان کرد: آن‌ها به ما تهاجمی می‌کنند که تبعات رسانه‌ای و جنگ روانی، اجتماعی و اقتصادی را به دنبال دارد؛من پیشنهاد می‌کنم آنفولاآنزا هنوز در کشور جاری است و خیلی از قالب‌های مشکوک پس از تست مشخص می‌شود که آنفولانزا است و از دسته‌بندی کرونا خارج می‌شود و دیدیم که ما کلاً نزدیک ۸ تا ۱۲ تن فوتی داریم و برای این جمعیت ۸۰ میلیون نفری این آمار عدد بزرگی نیست که این حد از وحشت در کشور ایجادشده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) با اشاره به آمار بالای کشته‌شدگان تصادفات جاده‌ای افزود: روزانه چندین نفر در تصادفات رانندگی کشته می‌شوند پس چرا کسی نمی‌ترسد؟ در ایتالیا پنج نفر بر اثر کرونا فوت کردند و شهر را قرنطینه کردند و درباره ایتالیا شبکه‌های خبری یکی دو خبر بیشتر منعکس نکردند که چند نفر به کرونا مبتلا و چند نفر جان باختند اما درباره ایران هزاران خبر منعکس شد

وی با اشاره به جنگ اقتصادی بین آمریکا و چین تصریح کرد: اقتصاد چین کمر آمریکا را شکسته و در آمریکا ۸۰ درصد محصولاتی که مردم می‌خرند چینی است و دولت آمریکا مستأصل شد و هرچه یارانه را افزایش می‌دهد موفق نمی‌شود و بسیاری می‌گویند که این موضوع سیاسی و یک جنگ روانی ساختگی است تا به چین و ایران ضربه بزنند.

کرمی با تأکید بر اینکه علم رسانه یک کار کاملاً حرفه‌ای، علمی و هنری است، گفت: هرکسی حق ندارد بحث رسانه‌ای کند، رسانه علم می‌خواهد و تلفیق بین محتوای خوب و تبدیل محتوای خوب با روش‌های هنری برای بیشترین میزان تأثیرگذاری بر مخاطب است.

استاد حوزه زیست محیطی با اشاره به عملکرد قوی رسانه‌های استعماری در ساخت مستندهای مختلف و امور رسانه‌ای افزود: کافی است عملکرد برخی رسانه‌ها را با سایر رسانه‌ها مقایسه کنید تا متوجه شوید آن‌ها چقدر بلد هستند چگونه پیامشان را به مخاطب برسانند ازجمله جامعه ما اثر بگذارند.

وی خطاب به رسانه‌های گیلان گفت: باید محتواهای مؤثر را در قسمت‌هایی که باید کار کنید و این جنگ روانی را خنثی کنید مانند مقابله با یک بیماری فعالیت کنید تا این ترس‌ها و ابهامات را بیابید و ریشه‌یابی کنید اطلاعات غلط را به شهروندان می‌رسد و آن‌ها را می‌ترساند بشناسید و محتوای مناسب ارائه دهید.

مؤسس انجمن «بیوتکنولوژی» ایمنی زیستی با اذعان به اینکه پیغام برای پیشگیری ساخته‌شده اما نحوه هدایت پیغام وحشت‌آور است، افزود: در زمینه کرونا باید پیغام به‌صورت حرفه‌ای و از طریق رسانه‌های قابل‌اتکا به مردم برسد تا کمترین میزان صدمه را داشته و مفید باشد تا این جنگ روانی ایجادشده را خنثی کند.

وی با اشاره به برخی اقدامات مؤثر پیشگیرانه بیان کرد: باید از دست زدن به‌جاهایی که خیلی لمس وجود دارد، روبوسی و دست دادن‌های غیرضروری پرهیز شود اما نباید این مطالب به‌گونه‌ای تکرار و بیان شود که موجب ایجاد رعب و وحشت شود، چراکه میزان خطر این ویروس همان‌طور که گفته شد کم‌خطرتر از دیگر ویروس‌های شناخته‌شده است.

کرمی با تأکید بر اینکه رسانه‌های استان گیلان باید حرفه‌ای و دقیق محتوا سازی کنند، بیان کرد: رسانه‌ها باید کمترین سیگنال ترس و هراس و بیشترین سیگنال‌های ایجاد آرامش روانی را ایجاد کنند و مردم طوری پیام را دریافت کنند که نترسیده و باعث کاهش ترس جمعی شود.

وی با بیان اینکه بزرگ‌نمایی درباره کرونا ویروس به‌شدت آسیب‌زا است، گفت: تکرارهای مکرر موجب می‌شود مردم بترسند و با خود بگویند حتماً مسئله بزرگی است که این میزان تکرار می‌شود در غیر این صورت مانند آنفولانزا اطلاع‌رسانی می‌شد.

مؤسس انجمن «بیوتکنولوژی» ایمنی زیستی با اشاره به اینکه نباید مدیریت بد رسانه‌ای انجام شود تا مردم نترسند، افزود: همه رسانه‌های گیلان باید یک خط را پیگیری کنند، جزیره‌ای کار کردن و حرف‌های متضاد و متناقض زدن باعث سردرگمی مردم و سلب اعتماد از رسانه‌های رقمی‌شده است به همین دلیل مردم به سمت منابع خبری بیگانه رفته‌اند.

وی با بیان اینکه افراد بالای ۵۵ سال بیشتر در معرض خطر قرار دارند، تصریح کرد: افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای، تنفسی، قلبی و عروقی و ضعف سیستم ایمنی دارند بهتر است یک هفته در منزل استراحت کنند و در مجامع عمومی حاضر نشوند، پس‌ازآن اینکه اطرافیان این افراد نیز در معرض آلودگی هستند و باید بیشتر مراقب باشند چراکه این بیماری در روزهای ابتدایی نهفته است.

کرمی با تأکید بر مراقبت از افراد مبتلابه کرونا ویروس بیان کرد: اکثر افراد مشکوک مبتلابه آنفلوآنزا بودند اما به دلیل ضعف سیستم ایمنی ترسیدند، حتی متخصصین عفونی نیز قادر به تشخیص کرونا نیستند و تنها آزمایشگاه مرجع می‌تواند جواب دهد پس مردم نباید خودشان تشخیص بدهند و با شایعات فضا را ملتهب کنند.

وی با اذعان به اینکه در سنین جوانی 99 درصد مبتلایان به کرونا بدون هیچ علائمی از بین می‌رود و در بین کودکان زیر 10 سال در حد یک سرماخوردگی بروز می‌کند، گفت: خوردن میوه‌های تازه و سبزیجات، ویتامین ث، مایعات زیاد و سوپ و رعایت موارد بهداشتی قطعاً مبتلا نمی‌شویم و سالم می‌مانیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) با اشاره به جو روانی که در جامعه ایجادشده و به اقتصاد ایرانم لطمه می‌زند، افزود: به دلیل اینکه عده معدودی از افرادی که احتکار می‌کنند، موجب افزایش برخی محصولات و هجوم برای خرید برخی لوازم ضروری شود که این امر به سایر اقتصاد کشور تأثیر می‌گذارد.

وی با تأکید بر اینکه ایجاد جو هراس و ناامنی در جامعه همه‌چیز را به هم می‌ریزد، تصریح کرد: برای حل این مشکلات باید ریشه مشکل را پیدا کنیم و رسانه‌ها و مسؤولان استانی باید یک ستاد رسانه‌ای متحد ایجاد کنند و با تقسیم کار یک اقدام تمیز و حرفه‌ای رسانه‌ای انجام دهند مطمئناً در ۴۸ ساعت این جو روانی تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

منبع: فارس

کلیدواژه: علی کرمی ویروس کرونا در گیلان رسانه های استان ایمنی زیستی جنگ روانی مؤسس انجمن ترسناک تر رسانه ها رسانه ای حرفه ای باید یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۲۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحشت خبرنگار BBC از موشک‌های ایران + فیلم

خبرنگار BBC بعد از بازدید از پایگاه نواتیم اسرائیل گفت: آنچه که ما دیدیم واقعا وحشتناک است؛ مخزن سوخت موشک پرتاب شده ۱۱ متر است. همچنین به اضافه ۴۵۰ کیلوگرم مواد منفجره در کلاهک جنگی که با برد ۱۶۰۰ کیلومتر، فاصله ایران تا اسرائیل را راحت طی کرد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • چاپ یک‌رمان پلیسی دیگر از فردریک دار/«آموزش آدمکشی» در بازار نشر
  • وحشت خبرنگار BBC از موشک‌های ایران + فیلم
  • فیلم/ وحشت خبرنگار BBC از موشک‌های ایران
  • تدوین کتاب نقش مردم استان در دوران دفاع مقدس
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است/ دوران شیوع کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است / دوران کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم
  • سپاه پاسداران؛ از سربلندی در آزمون کرونا تا امداد به سیل‌زدگان
  • پادشاه داستان های ترسناک چگونه اولین گام را برداشت؟
  • دستگاه‌های اجرایی خسارات سیلاب به زیرساخت‌ها را برآورد کنند
  • مورایس به ترسناک‌ترین حریفش در ایران رسید!