Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-24@12:37:26 GMT

یا پول یا اجرای جایگزین

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۳۲۷۲۳

یا پول یا اجرای جایگزین

ساعت 24-بدون شک حتما علاقه‌مندان به هنر موسیقی در این روزها در جریان لغو خودخواسته اجراهای کنسرت کیهان کلهر نه تنها تا پایان هفته که تا پایان اسفندماه قرار گرفته‌اند. او در بیانیه‌ای اعلام کرد اجرای تور کنسرت شهر خاموش را تا پایان سال لغو می‌کند و امیدوار است بتواند در فرصتی بهتر این برنامه را در شهرهای مختلف ایران، به روی صحنه ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیروز گزارشی درباره ضررهای مالی که به گروه‌ها و هنرمندان عرصه‌های مختلف از جمله، تئاتر، سینما و موسیقی در این روزها و در پی لغو همه اجراهای صحنه‌ای تا پایان هفته، وارد می شود، تهیه کردیم و در آن به واکنش‌هایی که از سوی مدیران حوزه نمایش و سینما دراین باره انجام شده بود، پرداختیم. تا آن زمان محمد الله‌یاری مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دراین باره اظهار نظری نکرده بود و به نظر می‌رسید باز هم موسیقی به ته سیاهه حمایت مسئولان تبعید شده است. در ادامه، اما خوشبختانه رئیس دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به این موضوع وارد شد و درباره تمهیدات این نهاد برای حمایت از هنرمندان و گروه‌هایی که کنسرت‌هایشان در این ایام لغو شد، اظهار نظر کرد. بدون شک حتما علاقه‌مندان به هنر موسیقی در این روزها در جریان لغو خودخواسته اجراهای کنسرت کیهان کلهر نه تنها تا پایان هفته که تا پایان اسفندماه قرار گرفته‌اند. او در بیانیه‌ای اعلام کرد اجرای تور کنسرت شهر خاموش را تا پایان سال لغو می‌کند و امیدوار است بتواند در فرصتی بهتر این برنامه را در شهرهای مختلف ایران، به روی صحنه ببرد. جشن سالانه موسیقی ما هم که پیش از این دو مرتبه بعد از ماجراهای آبان ماه و سقوط هواپیمای اوکراینی به تعویق افتاده بود، دیروز به طور کل لغو شد تا علاقه‌مندان به این جشن موسیقایی خیالشان راحت شود و مطمئن شوند امسال از برگزاری این جشن خبری نیست. تعداد کنسرت‌هایی هم که در زمینه موسیقی باید در این چند روز به روی صحنه می‌رفت، اما بعد از فراگیری کرونا لغو شد، آنقدر زیاد است که حتی نام بردنشان به فضایی بسیار بیشتر از این صفحه احتیاج دارد.
محمد الله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از مدیران دفتر بقیه انواع هنری، بالاخره درباره ماجرا، اظهارنظر کرد و گفت:«بعد از انتشار اطلاعیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که خبر از تعطیلی تمامی برنامه‌های هنری و سینمایی کشور تا پایان هفته جاری به دلیل ضرورت پیشگیری مناسب از خطر ابتلاء به بیماری کرونا می‌داد و با هدف صیانت از سلامت آحاد جامعه با هماهنگی وزارت بهداشت آماهد شده بود، طبیعتا اجرای کنسرت‌های موسیقی هم در این ایام باید به تعویق می‌افتاد.» او ادامه داد:«هنرمندان و گروه‌هایی که در هفته پیش رو بنا بود کنسرتشان را روی صحنه ببرند، نهایت همکاری را در این باره داشتند و من از همه این عزیزان که در این اقدام پیشگیرانه همراهی ارزشمندی داشتند، سپاسگزاری می‌کنم.»

حمایت ما تسریع در صدور مجوزهاست

به هر حال طبیعی است که در چنین شرایطی اهالی هنر موسیقی هم همچون فعالان بقیه عرصه‌های هنری سلامتی خودشان و البته مردم را در اولویت قرار بدهند، اما نکته دیگری که در این اوضاع و احوال طبیعی به نظر می‌رسد و لااقل رسانه‌ها آن را به عنوان وظیفه بالادستی مدیران فرهنگی به حساب می‌آورند، حمایت حداکثری آنان از هنرمندان و گروه‌هایی است که ممکن است در این شرایط زیان‌های زیادی را متحمل شوند. محمد الله‌یاری در این باره به مهر توضیح داد:«به طور عمده شرکت‌ها و مؤسسات فعال بخش خصوصی مجری برگزاری کنسرت‌ها در بخش‌های مختلف هستند و دفتر موسیقی وزارت ارشاد به غیر از موارد نظارتی و صدور مجوز، نقشی در نحوه برنامه‌ریزی و اجرای کنسرت‌ها ندارد.» صدور سریع مجوز برای گروه‌ها و هنرمندانی که شانس برگزاری کنسرت را در این روزها از دست داده‌اند، یکی از کارهایی است که مدیریت دفتر موسیقی به عنوان عمل حمایتی می‌تواند در دستور کار قرار بدهد. الله‌یاری با توضیح درباره این موضوع گفت:«با توجه به اینکه به تعویق افتادن کنسرت‌ها ذیل اطلاعیه سراسری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری مستقیم وزارت بهداشت بوده، تمهیدات حمایتی ما هم در راستای تسریع در صدور مجوز کنسرت‌های به تعویق افتاده خواهد بود که در این زمینه دفتر موسیقی وزارت ارشاد بر حسب وظیفه خود نهایت همکاری را انجام خواهد داد تا در برگزاری تاریخ بعدی کنسرت‌های به تعویق افتاده، مشکلی از ناحیه دفتر موسیقی وجود نداشته باشد.»

توتونچیان: مبالغ بلیت‌ها را بازمی‌گردانیم

یکی دیگری از ابهاماتی که در این روزها در عرصه اجراهای گونه‌های مختلف هنری وجود داشت، روشن نبودن تکلیف مخاطبانی بود که از مدت‌ها قبل، بلیت کنسرت، تئاتر یا فیلمی را که می‌خواستند، تماشا کنند، تهیه کرده بودند، اما با لغو برگزاری اجراهای مختلف مشخص نبود باید چه کنند و مبالغی که از سوی آنها پرداخت شده، به چه سرنوشتی دچار خواهد شد؟با توجه به اینکه در کشور ما چند سایت بلیت‌فروشی قدرتمند در زمینه فروش بلیت کنسرت و نمایش فعالیت می‌کنند، شاید پیگیری این ماجرا از آنها بتواند تا حدی خیال مخاطبان سردرگم را راحت کند. محمدحسین توتونچیان مدیر سامانه‌های فروش «ایران کنسرت» و «ایران نمایش» درباره بلاتکلیفی مخاطبان اجرای کنسرت‌ها و نمایش‌هایی که در این چند روز لغو شده اند، گفت: «ما در زمینه کنسرت و تئاتر در سراسر ایران، پشتیبانی و خدمات مختلفی به مخاطبان ارائه می‌دهیم. سایت ایران کنسرت و ایران نمایش در شرایط حاضر رویه بازگرداندن مبالغ پرداخت شده برای تهیه بلیت به مخاطبان را انتخاب کرده است.» او درباره علت این تصمیم‌گیری هم گفت:«بزرگترین دلیل این اقدام ما که بلافاصله بعد از انتشار اطلاعیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تعطیلی کلیه فعالیت‌های هنری انجام شد، احترام به انتخاب مخاطبان است.»

شاید تعطیلی اجراها تمدید شود

البته در این میان ممکن است برخی از مخاطبان معتقد باشند که بازگرداندن مبلغ بلیت‌های تهیه شده از آنها دردی را دوا نمی‌کند چون آنها تصمیم داشته‌اند به تماشای کنسرت یا تئاتری بنشینند و با بازگرداندن مبلغ پرداخت شده، شانس حضور آنها در آن کنسرت یا تئاتر از بین می‌رود. توتونچیان دراین باره هم به مهر گفت:«یکی از راه‌ها در شرایط پیش آمده این بود که به اعلام کنیم با بلیت‌های تهیه شده می‌شود هفته آینده به تماشای اثر انتخاب شده نشست اما آنچه منطق به ما می‌گوید این است که شاید با یک هفته تعطیلی ویروس کرونا ریشه‌کن نشود و تعطیلی اعلام شده تمدید شود. از سوی دیگر، حتی اگر این اتفاق نیفتد و ممنوعیت و محدودیت‌ها بعد از یک هفته به پایان برسد، ممکن است مخاطبان دوست نداشته باشند در مجامع عمومی حاضر شوند.»
او ادامه داد:«دوست ندارم مخاطب به خاطر بلیتی که از ما خریده، تحت فشار باشد زیرا این امر بر خلاف اصول اخلاقی است و به لحاظ مالی نیز پولی که با جبر و تحت فشار قراردادن مخاطب کسب شود، برکتی برای ما و گروه‌های هنری به همراه ندارد. نه ما و نه هنرمندان نگاه کاسب‌کارانه به فعالیتمان نداریم.»در این میان ممکن است گروه‌ها و هنرمندان تمایل داشته باشند، مردمی که از آنها بلیت تهیه کرده اند بتوانند بعدا با همان بیلت‌ها به تماشای برنامه گروه‌ها بنشینند. توتونچیان دراین باره هم گفت: «کارمزد بازگرداندن مبلغ بلیت‌ به تمام مخاطبان از شخص بنده کسر شد. من حاضر بودم این اتفاق بیفتد اما خدشه‌ای به اعتماد مخاطبان نسبت به انتخاب سامانه فروش بلیت ما رخ ندهد. البته بعضی از گروه‌های موسیقی و تئاتری با این روشکه از سوی ما اتخاذ شده بود، مخالفت داشتند و مایل بودند مخاطبان را مجاب کنیم تا با بلیت‌هایشان در فرصتی دیگر به تماشای آثار بیایند اما زمانی که توضیحات ما را شنیدند اکثرشان این نگاه را پذیرفتند.»

از هنرمندان و مخاطبان حمایت می‌کنیم

با توجه به توانمندی و قدرتی که شرکت ققنوس و دو سامانه بلیت‌فروشی ایران کنسرت و ایران‌نمایش در زمینه فروش بلیت اجراهای موسیقی و تئاتر در کشور دارند، شاید یکی از پرسش‌ها این باشد که این شرکت چه حمایت‌هایی از هنرمندان و گروه‌هایی که اجراهایشان لغو شده، خواهد کرد.
توتونچیان در پایان سخنانش در این باره توضیح داد:«اگر محدودیت‌ها برداشته شود، ما (البته با هزینه شخصی) تسهیلاتی را برای گروه‌های هنری و مخاطبان در نظر گرفته ایم و اطلاع رسانی و تبلیغات لازم برای از سرگیری اجراها را انجام می‌دهیم.»
*دو شیوه را برای مخاطبان در نظر گرفته‌ایممحمد عمروآبادی مدیر سامانه فروش بلیت تیوال هم به عنوان یکی از سایت‌های توانمند در زمینه فروش بلیت تئاتر و البته سامانه‌ای که در زمینه فروش بلیت کنسرت هم فعال است، درباره وضعیت پیش آمده، گفت:«ما یک روز بعد از اطلاعیه رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این باره به شکلی گسترده اطلاع رسانی کردیم تا مخاطبان بدانند در این یک هفته، نمی‌توانند به سالن‌های اجرا مراجعه کنند.»او درباره شیوه در نظر گرفته شده از سوی تیوال برای جبران هزینه مخاطبان گفت:«ما ۲ حالت برای عزیزان خریدار بلیت در این هفته در نظر گرفتیم؛ اول برای عزیزانی که جایگزینی برایشان مقدور نیست. در این شرایط که مربوط به کنسرت یا تئاتری است که دیگر قرار نیست اجرا شود، به صورت خودکار هزینه خرید بلیت به حساب مخاطبان عزیر عودت داده می‌شود و با پیامک به آن‌ها اطلاع رسانی می‌کنیم. دسته دوم درباره آثاری است که شانس جایگزینی دارند و ما به عنوان یک گزینه، بلیت‌ها را به روز معادل هفته بعد جابه‌جا می‌کنیم اما اگر خریداران بلیت به حضور در آن اجرا و در آن تاریخ تمایل نداشته باشند، با ارائه درخواست، مبلغ خرید بلیت به حساب آنها بازگردانده خواهد شد.»

دو تا سه هفته زمان لازم داریم

او درباره بازه زمانی لازم برای بازگرداندن مبلغ بلیت‌های خریداری شده به حساب مخاطبان هم گفت:«سایت ما همیشه متعهد و سریع و چابک بوده اما با توجه به گستردگی وضعیت و خریدها، به مخاطبان و کاربران عزیزمان اطلاع دادیم که برای عودت مبلغ بلیت‌های خریداری شده به حسابشان، بین ۲ تا ۳ هفته صبوری داشته باشند.» عمروآبادی در پایان هم در این باره که اگر تعطیلی کنسرت‌ها و نمایش‌ها برای هفته آینده هم تمدید شود، چه اتفاقی خواهد افتاد گفت:«هنوز وضعیت مشخصی برای پایان محدودیت و تعطیلی اعلام شده وجود ندارد و مشخص نیست که تمدید می‌شود یا نه. ممکن است این تعطیلی تمدید شود. امکان خرید بلیت از سوی مخاطبان برای پروژه‌هایی که درخواست داده‌اند و فروش بلیت هفته آینده‌شان باز شده، امکان‌پذیر است اما این به معنای اینکه احتمال تمدید شدن تعطیلی در هفته آینده وجود ندارد، نیست.»

همدلی

منبع: ساعت24

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنرمندان و گروه هایی زمینه فروش بلیت دفتر موسیقی وزارت بازگرداندن مبلغ تا پایان هفته دراین باره هفته آینده مبلغ بلیت تمدید شود الله یاری روی صحنه کنسرت ها بلیت ها لغو شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۲۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متاسفانه موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ کسری حاجی‌زاده خواننده، آهنگساز، تهیه کننده، مدیر هنری و مدیر شرکت فرهنگی و هنری «نوای هنر آرنا» است. وی از کودکی شروع به آموزش موسیقی و پیانو کرد و پس از یادگیری و اجرای چندین کنسرت هنرجویی علاقه‌مند به آواز شد. پس از فراگیری آواز کلاسیک و پاپ به عضویت گروه کُر و ارکستر «آوای شفق» درآمد و در چندین کنسرت در تالار وحدت، تالار اندیشه، سالن محک، ایوان شمس و … حضور داشت.

او همچنین به عنوان مدیر هنری سابقه همکاری با شبکه‌های مختلف تلویزیونی و همچنین برنامه تلویزیونی «باهمستان موسیقی» را دارد و در تولید و انتشار چندین هزار قطعه موسیقی به عنوان مدیر تولید و مدیر پخش نقش بسزایی داشته است. با این هنرمند گفت‌وگویی انجام دادیم از نظرتان می‌گذرد:

کمی درباره مشکلات گروه کُر در ایران صحبت کنید.

مشکلاتی که درباره هنر در ایران وجود دارد فقط مختص به گروه‌های کُر نیست ولی بیشترین مشکلات مختص گروه‌های کر و ارکستر‌ها است. مگر می‌شود از هیچ سمت حمایتی از این گروه‌ها نشود؟ آنقدر بی تفاوتی به گروه‌های کُر و ارکستر‌ها شده است که بیشتر آنها تعطیل شده‌اند و دیگر کسی تمایل به همکاری ندارد و ترجیح می‌دهند یا در گروه‌های پاپ فعالیت کنند یا به کار‌های غیر از موسیقی بپردازند. متاسفانه نه حمایت از سوی ارگانی صورت می‌گیرد و نه اطلاع رسانی درستی از این گروه‌ها می‌شود در نتیجه انگیزه‌ای برای اعضای این گروه‌ها نمی‌ماند.

مخاطب امروز با کنسرت‌های گروه کُر ارتباط برقرار می‌کند؟

مخاطب امروز پذیرای چیزی است که آن را ببیند. وقتی کسی غذایی را نه هرگز دیده و نه هرگز خورده معلوم است که پذیرای آن نمی‌شود. تمام تبلیغات، تمام سالن‌ها و تمامی رسانه‌ها تمایل زیادی برای نشان دادن این گروه‌ها ندارند، چون سال‌های سال است که فقط به موسیقی پاپ اهمیت داده شده و درآمد بالایی از این راه دارند. انگار موسیقی پاپ انحصار موسیقی ایران شده است. نه فقط گروه‌های کر بلکه ما در چند سال اخیر تبلیغاتی از اجرا‌های سنتی، گروه‌های بانوان و دیگر گروه‌ها هم نمی‌بینیم.

چه مخاطبانی جذب این کنسرت‌ها می‌شود؟

متاسفانه الان مخاطبانی که عاشقانه این فضا را دوست دارند یا از قدیم با این گروه‌ها آشنا بودند فقط مخاطب این کنسرت‌ها هستند. مشکل ما ریشه‌ای است و زمان می‌برد تا حل شود. آموزش‌هایی که در فضای مجازی داده می‌شود به این مشکلات دامن زده است. بیشتر اساتیدی که واقعا سواد بالایی در موسیقی دارند بیکار نشسته اند تا عده‌ای با آموزش‌های تجربی بدون اصول این مشکلات را بیشتر کنند.

در کشور‌های دیگر به چه صورت است؟

بر خلاف ایران در کشور‌های اروپای غربی از دوران رنسانس با این فضا آشنایی دارند و در کلیسا‌ها گروه‌های کر فعالیت داشتند و آواز‌های مذهبی اجرا می‌کردند و در دوران باروک به اوج خودش رسید. علاوه بر آن وقتی از دوران کودکی در مدارس موسیقی تدریس می‌شود همه افراد گوش موسیقیایی دارند و درست را از غلط به راحتی تشخیص می‌دهند. برای همین است که خوانندگان آنها همه بسیار کوک و ژوست اجرا می‌کنند، چون مردم به راحتی فالش خواندن خواننده را متوجه می‌شوند. علاوه بر تمامی این جریانات مردم تصمیم می‌گیرند که چه نوع موسیقی را گوش دهند نه اینکه برای آنها تصمیم گرفته شود.

آیا ارکستر و گروه کر در ایران با شکست مواجه شده است؟

هنر همیشه راه خودش را پیدا می‌کند و یک زمانی تاریخ انقضای این موسیقی‌های بی سر و ته هم تمام می‌شود، اما با سیاست‌های گرفته شده در ارتباط با ارکستر‌ها و گروه‌های کر فعلا دچار یک خفقان بزرگی شدیم که امیدوارم به زودی با حمایت مسئولین از این بحران بزرگ عبور کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری پنج کنسرت در نشست ماهانه هنرمندان موسیقی
  • آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال ۱۴۰۳/ نخستین کنسرت با موسیقی بدون کلام
  • موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • متاسفانه موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • چرا دانلود غیرقانونی آهنگ را دوست داریم؟
  • رونق کنسرت‌ها تهدید یا فرصت؟
  • ماجرای لغو کنسرت موسیقی در بوشهر چه بود؟
  • توضیح مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ درباره لغو کنسرت‌های بوشهر
  • از ژاپن تا کلمبیا کنسرت گذاشتم تا برسم به تالار وحدت! | اگر لازم باشد ۲ بار دیگه هم دور کره زمین می‌چرخیدم
  • پرکارترین خواننده پاپ مشخص شد