Web Analytics Made Easy - Statcounter

سه بخش نفت، گاز طبیعی و باتری و ذخیره انرژی بیشترین تاثیر را از شیوع ویروس کرونا گرفته اند. ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱ اقتصادی اقتصاد جهان نظرات - اخبار اقتصادی -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اویل پرایس، در شرایطی که بخش انرژی تحت فشار بدهی و قیمت پایین کالاها قرار دارد، تولیدکنندگان انرژی حالا با یک شوک تقاضا مواجه شده اند و آن تأثیر شیوع ویروس کرونا در چین و خارج از آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  این ویروس تا حالا جان بیش از 2600 نفر را در سراسر جهان گرفته و حدود 80 هزار نفر را مبتلا کرده است.

 در حالی که شاید گسترش این ویروس مانند شیوع ویروس آنفولانزای خوکی در 2009 نباشد، ولی ترس از فراگیر شدن جهانی آن تا حالا 975 واحد از شاخص داو جونز کم کرده است و اقتصاددان ها عقیده دارند که تاثیرات اقتصادی آن بدتر از این خواهد بود.

 سه بخش انرژی که بیشترین تاثیر را از شیوع این ویروس گرفته اند عبارتند از:

1- نفت

 قیمت نفت و گاز طبیعی طی سال گذشته پایین بود و کاهش تقاضا در بزرگترین وارد کننده نفت جهان همچنان آن را پایین نگه می دارد.

 چین بزرگترین وارد کننده نفت جهان است که در 2019 روزانه 10.04 میلیون بشکه نفت خام معادل 41.24 تن خریداری کرده بود. ولی فقط 2 ماه پس از شیوع این ویروس، تقاضای نفت چین به خاطر لغو سفر ها، کاهش حمل و نقل جاده‌ای و پایین آمدن تولید کارخانه‌ای به شدت کاهش یافت.

چین 13 بشکه از هر 100 بشکه نفت تولید شده در جهان را مصرف می کند، بنابراین شرکت های نفت جهان از کاهش تقاضای این کشور ضربه می خورند. کاهش تقاضای نفت چین بزرگترین شوک تقاضا به بازار از زمان بحران مالی است که در 2009 به پایان رسید. این شرایط همچنین ناگهانی ترین شوکی است که بازار پس از حمله های یازدهم سپتامبر در دو دهه گذشته با آن مواجه شده است.

2- گاز طبیعی

 قیمت گاز طبیعی اخیراً به پایین ترین حد رسیده و از آغاز سال 2020 حدود 15 درصد کاهش یافته است. عرضه اضافی و افزایش ذخایر آن بر قیمت تاثیر گذاشته و شیوع ویروس کرونا شرایط را بدتر کرده است.

 ویروس کرونا اساساً مسیر بازار گاز طبیعی مایع را تغییر نمی‌دهد چون این بازار قبل از شیوع این ویروس هم ضعیف بود ولی همه گیر شدن ویروس کرونا تسریع کننده سقوط قیمت این محصول است.

اقتصاد آمریکا نگران همه گیر شدن ویروس کرونا هستآسیب پذیری کسب و کارهای کوچک چین در برابر ویروس کرونا

3- باتری و ذخیره انرژی

 با توجه به تاثیر ویروس کرونا بر تولید کارخانه ای در چین، همه‌گیر شدن آن مشکل بزرگی است.

 فعالیت در 8 استان در این کشور به خاطر شیوع این ویروس متوقف شده است. از آنجایی که اکثر پنل های خورشیدی جهان در چین ساخته می شوند، این صنعت آسیب زیادی دیده است.

 چین همچنین مقر ساخت باتری های لیتیومی جهان است. ظرفیت تولید باتری در این کشور 10 درصد کاهش یافته است.

 انتهای پیام/72

R7586/P/S7,78,80,85/CT10

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شیوع این ویروس ویروس کرونا شیوع ویروس گاز طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۳۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات نسبی در بازار انرژی در پی کاهش تنش‌ها در خاورمیانه

شرایط سیاسی در جهان آنچنان طی ماه‌های اخیر دچار تنش‌های مختلف بوده است که اقتصاد و در راس آن بازار انرژی را به میزان زیادی تحت تاثیر خود قرار داده است. از این رو، بازار بیش از آنکه از دست نامرئی آدام اسمیت (عرضه و تقاضا) تبعیت کند، اکنون تابع شرایط سیاسی جهان است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از آنکه کابینه رژیم صهیونیستی تصمیم مشخصی برای پاسخ به حمله ایران نگرفت و تلاش کشور‌های غربی به منظور کاهش تنش‌ها در خاورمیانه، بهای نفت در بازار انرژی امروز شاهد ثبات نسبی بود. 

بر این اساس، نفت برنت دریای شمال با ۵ سنت افزایش، ۹۰ دلار و ۱۵ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز برای تحویل در ماه مِی با ۱۴ سنت افزایش، به ۸۵ دلار و ۵۵ سنت رسید. 

نگرانی درباره پاسخ تهران به حمله اسراییل به کنسولگری ایران در دمشق، بهای طلای سیاه را در روز جمعه به بالای ۹۲ دلار رسانده بود که بالاترین بهای نفت از ماه اکتبر به حساب می‌آمد. 

با این وجود، جنت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا امروز از دور جدید تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه ایران به دلیل حمله به اسراییل خبر می‌دهد. در صورتی که این تحریم‌ها ظرفیت صادرات نفت خام تهران را تحت تاثیر قرار دهد، بازار به آن واکنش منفی نشان خواهد داد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اقتصاد بین الملل

دیگر خبرها

  • کدام کشورها ۱۰۰ درصد برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌کنند؟
  • قرص‌های لاغری غیرمجاز، تهدید جدی برای سلامت جامعه 
  • بزرگ‌ترین نیروگاه برق اتمی جهان بیدار می‌شود
  • تهدید جدی اسرائیل از سوی فرمانده ارشد سپاه؛ از این پس شرارتی انجام شود، از خاک ایران مقابله می‌کنیم
  • ثبات نسبی در بازار انرژی در پی کاهش تنش‌ها در خاورمیانه
  • اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر
  • کاهش مصرف انرژی در فرودگاه شهید باکری ارومیه
  • نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟
  • کاهش نسبی بهای نفت در بازار جهانی
  • تنش‌های ناشی از کمبود برق کاهش می‌یابد