Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین- شهره کیانوش راد: برای کم شدن تعداد 60 هزار چناری که روزگاری در خیابان ولی عصر(عج) کاشته شده بود، نیازی به دانستن آمار و ارقام  8 هزار چنار باقی مانده نیست. نفس چنارهای این خیابان 90 ساله سال هاست به شماره افتاده و در اثر بی توجهی بسیاری از این درختان خشک و قطع شده اند و اکنون چنارستان تهران نامی غریب برای ساکنان پایتخت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  سازمان بوستان ها و فضای سبز تهران چند سالی است درآخرین ماه سال اقدام به کاشت نهال های چنار در این خیابان می کند تا هویت از دست رفته این خیابان را احیا کند. به بهانه کاشت درخت در خیابان ولی عصر(عج) حد فاصل ابتدای بزرگراه نیایش تا پارک وی سراغ  مهندس «محمد علی مختاری» رییس سازمان بوستان ها و فضای سبز تهران رفتیم و با او درباره اهمیت درختان خیابان ولی عصر(عج) و لزوم حفظ و نگهداری از چنارهای این خیابان گفت و گو کرده ایم.

کاشت درختان جدید در خیابان ولی عصر(عج) از چه سالی شروع شد؟

طرح احیا و ساماندهی درختان خیابان ولی عصر ( عج ) توسط سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران زمستان سال 1396 در محدوده مناطق 3 ، 6 و 11آغاز و تا 9 فروردین سال گذشته، 740  اصله درخت چنار سالم با سن تقریبی  8 تا 12 سال در این محدوده کاشته شد. سال 1397 در فاز دوم عملیات احیا و ساماندهی درختان خیابان ولی عصر ( عج ) تعداد هزار و 100 اصله  درخت 10 تا 12 ساله به شیوه روت بال در ضلع غربی این خیابان ، حدفاصل بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی تاچهارراه امام خمینی ( ره ) غرس شد.

در فاز سوم که اکنون در دست اقدام است تعداد هزار اصله درخت چنار با بن حداقل 50 سانتیمتر به بالا و سن تقریبی 10 تا 12 سال به شیوه روت بال در محدوده مناطق 3 و6 در ضلع شرقی خیابان ولی عصر (عج) حدفاصل خیابان شهید بهشتی تا چهارراه پارک وی؟؟ کاشته می شود.  گودال هایی به اندازه ( 5/1× 5/1 × 5/1 ) متر در محل های در نظر گرفته شده حفر شده و کار غرس درختان آغاز شده است.

از نهال های چنار استفاده می شود یا گونه های دیگر گیاهی نیز در این خیابان کاشته می شود؟

با توجه به ساختار گیاهی این خیابان و در نظر گرفتن اینکه خیابان ولی عصر ( عج ) به عنوان یکی از ارزشمندترین میراث های طبیعی شهر تهران قلمداد و ثبت ملی نیز شده است برای احیای درختان آن از گونه چنار استفاده می شود.

با توجه به اینکه تهران با کمبود منابع آبی روبه روست آیا نیازسنجی برای کاشت درختان و گونه های مقاوم دیگر انجام شده است؟

استفاده از گونه های مقاوم و سازگار گیاهی با شرایط آب و هوایی شهر تهران و به خصوص درختان مقاوم به کم آبی مدت های مدیدی است که در دستور کار سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران قرار دارد  و طرح های پژوهشی نیز در این رابطه اجرا شده است. همچنین این سازمان از سال 1398 اقدام به راه اندازی ایستگاه تحقیقاتی فضای سبز کرده تا با بررسی انواع گیاهان نسبت به شناسایی و کاشت بهترین گونه های مقاوم و سازگار به شرایط آب و هوایی تهران، اقدام و برای هر منطقه و ناحیه و محله نیز گونه های گیاهی مناسب را مشخص و ترویج کند.

شمال تهران باغ های متعددی داشت که در اثر سیاست های نادرست از بین رفت. برخی از درختان ولی عصر( عج ) نیز در اثر ساخت و سازهای اطراف و روان شدن شیرابه های ساختمانی خشک شده است. سازمان فضای سبز برای حفظ باغ ها و درختان باقیمانده به ویژه درختان خیابان ولی عصر ( عج ) چه برنامه های نظارتی دارد؟

حفظ، تملک و تبدیل باغ ها به بوستان‌های شهری از اولویت‌های سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران بوده که تملک 61 باغ قدیمی در شهر تهران و تبدیل آن به بوستان عمومی از جمله کارهاست. طی 2 سال اخیر نیز  11 قطعه باغ و اراضی مشجر دیگر نیز تملک و به بوستان عمومی تبدیل شده یا در دست اقدام برای تبدیل به بوستان عمومی است. همچنین 15 قطعه از باغ ها و اراضی مشجر دیگر نیز برای تملک شناسایی شده اند که در مرحله ارزیابی هستند.

بانک اطلاعاتی از باغ ها یا درختان تهران تهیه شده است؟

شناسنامه باغ های شهر تهران سال 1397 تهیه شد و حدود 6هزار و 138 قطعه از اراضی مشجر شهر تهران، شناسایی و شناسنامه 3هزار و 911 قطعه از این قطعات ثبت شده است. ضمن آنکه با هوشمندسازی فرآیندها و فعالیت های مرتبط با فضای سبز ازجمله توسعه خدمات الکترونیک و چابک سازی سیستمی در سامانه اطلاعات مکانی باغ ها و فضای سبز  ثبت شده است. تاکنون بیش از یک میلیون و 600هزار اصله از درختان شهر تهران پلاک‌کوبی شده‌اند و سال آینده نیز نصب تراشه در 500هزار درخت دیگر نیز در دستور کار است.

نظارت جدی بر حفظ باغ ها و اراضی مشجر و درختان خیابان های شهر تهران به عمل خواهد آمد. علاوه بر موارد عنوان شده با توجه به اهمیت خیابان ولی عصر ( عج ) قرار شده که هر یک از مناطق مرتبط در این خیابان یک پیمانکار ویژه درخصوص حفظ و نگهداری این درختان به کار گیرند.

طی سال های اخیر چند پرونده قضایی برای قطع درختان در شمال شهر تشکیل شده است؟

 طی سال های اخیر بیش از 40  پرونده قضایی درخصوص قطع درختان و تخریب باغ ها در شمال شهر تهران به مراجع قضایی ارسال شده که در حال بررسی و سیر مراحل اداری است.

آیا جریمه های اعمال شده برای قطع درختان تأثیرگذار بوده است یا خیر؟ سازمان فضای سبز تهران بر این موضوع نظارت جدی دارد؟

جرایم قطع درختان و تخریب فضای سبز مانند جرایم حوزه های دیگر می تواند به عنوان یک روش بازدارنده عمل کند. اما قطعاً کافی نیست. زیرا ارزش افزوده زمین به عنوان یک کالای سرمایه ای در برابر جرایم اعمال شده همواره تراز منفی دارد. راهکار منطقی در این خصوص ارتقای آگاهی و دانش شهروندان درباره اهمیت حفظ درختان و فضای سبز و محیط زیست در زندگی افراد جامعه است که در این ارتباط رسانه های جمعی مانند صدا و سیما و جراید کثیرالانتشار و شبکه های مجازی نقش بسزایی دارند. زیرا مردم به عنوان اصلی ترین اهرم نظارتی شهرداری تهران می توانند از تخریب فضای سبز جلوگیری کنند. شهروندان می توانند با مشاهده هر کاری در رابطه با تخریب فضای سبز موضوع را به شماره های 137 و 1888 یا سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران اطلاع دهند  و مطمئن باشند که پیام ها، پیگیری و با متخلفان براساس مفاد  قانون برخورد می شود.

کد خبر 486756 برچسب‌ها منطقه ۳ همشهری محله فضای سبز گیاهان و درختان بوستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: منطقه ۳ همشهری محله فضای سبز گیاهان و درختان بوستان سازمان بوستان ها و فضای سبز درختان خیابان ولی عصر خیابان ولی عصر عج فضای سبز تهران قطع درختان اراضی مشجر شهر تهران باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۳۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیرساخت‌های تحقق کاشت یک میلیارد نهال مهیاست

نیکبخت  در حاشیه بازدید از نهالستان منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان در جمع خبرنگاران گفت: بیش از یکسال از آغاز طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت نمی‌گذرد که وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی و هماهنگ کننده، در نخستین سال اجرای این طرح بزرگ راهبردی، همه زیرساخت‌های لازم از جمله نهال متناسب با اقلیم و پهنه‌های مورد مطالعه برای کاشت در سراسر کشور را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: استقبال بی‌نظیر مردم و سازمان‌های مردم نهاد، پایبندی به مسئولیت اجتماعی بخش خصوصی، مشارکت فعال نهادها ‌و دستگاه‌های اجرایی و نظامی، تاکیدهای اثربخش رهبر معظم انقلاب و پیگیری مجدانه رییس‌جمهور در کنار بسترهای لازم در تولید انبوه نهال، افق روشنی از اجرای موفقیت‌آمیز این طرح در مدت چهار سال را پیش چشم فعالان و علاقمندان محیط‌زیست گشوده است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: بازگشت به چرخه تولید نهالستان‌های راکد و به‌کارگیری ظرفیت کامل تولید نهال در واحدهای نیمه فعال، اجرای طرح هر مدرسه یک نهالستان و تبدیل خانه‌های روستایی به مزرعه کشت نهال، نهضت تولید نهال در کشور را با بیش از۲۵۰ میلیون اصله فراهم کرده است.

وی افزود: تعهد استان سمنان با توجه به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در چهار سال ۱۰ میلیون و سالی ۲ و نیم میلیون است که در سال نخست بیش از سه میلیون نهال تولید و با مشارکت مردم و دستگاه‌های اجرایی در زمستان گذشته غرس شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • اقدامات غلط شهرداری برای از بین بردن سفید بالک‌ها؛ از آبشویی تا نصب کارت‌های زرد روی درختان
  • زیرساخت‌های تحقق کاشت یک میلیارد نهال مهیاست
  • کاشت یک میلیارد درخت ظرفیت نهالستان‌ها را به ۱۰۰ درصد رساند
  • غرس ۴۰۰ اصله نخل در یک کارخانه
  • گشت فوریت‌های اجتماعی در منطقه ۷ تهران
  • نصب تله های فرمونی در بوستان جنگلی سرخه حصار
  • کاشت نهال در پادگان دژ خرمشهر
  • بیش از ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید شد
  • لزوم مشارکت شهروندان و مسئولان برای حفظ سبزینگی شهر اصفهان
  • کاشت نهال در محدوده لندفیل سراوان رشت