Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، علی امام با اعلام خبر تصویب اولین طرح جامع حمل و نقل ریلی درون شهری برای پایتخت پس از انقلاب، افزود: همچنین طراحی پایه خط ۱۰ و طراحی اولیه ۳ خط دیگر تا یک سال آینده محقق می‌شود. امیدواریم تا سال آینده عملیات اجرای خط ۱۰ آغاز شود.

مدیرعامل شرکت مترو خاطرنشان کرد: در دهه ۵۰ اولین طرح جامع حمل و نقل ریلی برای پایتخت تصویب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از آن طرح‌های مختلفی مطرح شد اما در نهایت در سال ۸۵ مطالعات طرح جامع ریلی تهران صورت گرفت اما در سال ۸۷ تقریباً نیمی از آن حذف شد.

وی گفت: در حالی که برای افق ۱۴۰۴ طرح جامع متروی تهران با ۹ خط درون شهری و ۴ خط اکسپرس طراحی شده بود عملاً در تصویب نهایی طرح به دلیل مخالفت‌های دولت وقت با توسعه مترو، فقط ۷ خط مورد تصویب قرار گرفت؛ لذا این طرح دیگر جامعیت خود را از دست داد.

امام با بیان این که آنچه از سال ۸۷ تاکنون اجرا می‌کردیم اجرای ۷ خط بود، تاکید کرد: با حذف ۴ خط اکسپرس و ۲ خط درون شهری، این طرح دیگر یک طرح جامع برای افق ۲۰ سال آینده نبود. لذا به دلیل این که در طرح جدید، ۴ خط پیشنهادی درون شهری و نیز ۲ خط اکسپرس با تمام جزئیات به تصویب رسیده است، می‌توان گفت تهران اکنون دارای طرح جامع ریلی شهری (مترو) شده است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) با اشاره به این که طرحی که ۳۰ بهمن ماه جاری تحت عنوان طرح جامع حمل و نقل ریلی برای پایتخت به تصویب رسید نتیجه برنامه‌ریزی است که از سال ۹۵ آغاز شد، گفت: ۱۴ ماه قبل این طرح به شورای عالی ترافیک ارسال شد. پس از برگزاری جلسات فنی متعدد در شهریور ماه گذشته در شورای عالی ترافیک استان تهران به تصویب رسید و در نهایت در روز چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه، شورای عالی ترافیک کشور نیز این طرح جامع را با ۱۱ خط درون شهری و ۲ خط اکسپرس به تصویب رساند.

او در ادامه گفت: در نتیجه اجرای طرح جامع ریلی شهری برای تهران دسترسی ۸۸ درصد مردم به ایستگاه‌های مترو و حمل و نقل عمومی به فاصله ۸۰۰ متر از درب منزل کاهش پیدا می‌کند. همچنین برای پوشش حومه شهر تهران نیز شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران (رجا) تکمیل شبکه ریلی خود را به سمت خطوط اکسپرس موجود در طرح جامع توسعه خواهد داد.

امام با اشاره به اینکه مهمترین ویژگی خطوطی که جدیداً به تصویب رسیده تکمیل پوشش شبکه قطار شهری در پایتخت است، عنوان کرد: طرح فعلی اجرا شده متروی تهران یک طرح مرکزگرا است که خطوط آن به صورت ضربدری با یکدیگر تقاطع دارند. در حال حاضر تنها خطوط ۶ و ۷ متروی تهران هستند که با یکدیگر یک حلقه کوچک را تشکیل داده‌اند.

او در ادامه بیان کرد: با افزوده شدن ۴ خط جدید ۳ حلقه دیگر به ساختار متروی تهران اضافه می‌شود تا مجموع خطوط در نهایت از حالت کریدوری و مرکزگرا به شکل شبکه کامل درآیند. ایجاد این شبکه موجب توسعه خطوط به همه مناطق شهر و افزایش جذابیت سفر با مترو خواهد شد.

امام در توضیح این مطلب عنوان کرد: خطوط ۸ و ۹ حلقه دوم، خطوط ۹ و ۱۱ حلقه سوم و خط ۱۰ با سایر خطوط حلقه چهارم را برای شبکه متروی تهران در پایان اجرای طرح جامع قطار شهری پایتخت ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شرکت متروی تهران با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری مناقصه انتخاب مشاور طراح ۴ خط جدید و ۲ خط اکسپرس انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: همچنین تا یک سال آینده طراحی پایه خط ۱۰ توسط مشاور به پایان می‌رسد. این خط نسبت به ۳ خط دیگر پوشش ریلی کامل‌تر و فرصت‌های بیشتری را فراهم می‌کند.

او در پایان با ابراز امیدواری نسبت به این که تا سال آینده عملیات اجرای خط ۱۰ آغاز شود، گفت: همچنین تا یک سال آینده طرح اولیه ۳ خط دیگر نیز تکمیل می‌شود و تا ۲ سال دیگر طراحی پایه تمام خطوط فوق به پایان رسیده است.

کد خبر 486811 برچسب‌ها مترو تهران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مترو تهران طرح جامع حمل و نقل ریلی متروی تهران برای پایتخت سال آینده درون شهری خط اکسپرس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۴۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهران قدیم| ماجرای ساخت اولین بیمارستان پایتخت/ تصویری خاص از فضای بیمارستان و بیماران در ۱۵۰ سال پیش

به گزارش خبرآنلاین،‌اینطور که در کتب تاریخی آمده تا زمان ناصرالدین شاه قاجار مکانی به نام بیمارستان و یا مریضخانه وجود نداشت و معالجه بیماران صرفا بر عهده افرادی بود که طبیب یا حکیم‌باشی نامیده می‌شدند. اما اولین مریضخانه‌ای که در تهران دایر شد و بیماران را بستری کرد، بیمارستانی دولتی بود که در سال ۱۲۹۰ هجری قمری، مصادف با سال ۱۲۵۱ هجری شمسی به دستور ناصرالدین شاه قاجار در خیابان سپه امروز تأسیس شد و بعدها به بیمارستان سینا شهرت یافت.

همشهری نوشت: مرحوم «ناصر نجمی» استاد و تاریخ‌نگار در این باره در کتابش نوشته: «ناصرالدین شاه در یکی از سفرهای خود به فرنگستان ضمن بازدید از نقاط مختلف شهرها از چند بیمارستان هم بازدید به عمل آورده توجه شاه قاجار به اهمیت چنین محل و تاثیری که در معالجه و مداوای بیماران داشت جلب شد طوری که بلافاصله پس از بازگشت به ایران دستور تأسیس یک بیمارستان مجهز را صادر کرد و این وظیفه مهم را به عهده مشیرالدوله، صدراعظم وقت، علی قلی میرزا اعتضادالسلطنه و ناظم‌الاطبا نفیسی (پزشک و مولف فرهنگ بزرگ فارسی به فارسی) مامور انجام این کار شدند. ناظم‌الاطبا پس از تفحص و جستجوی زیاد محلی را در نزدیک چهارراه حسن آباد پیدا کرد و آن را به بیمارستان اختصاص داد و نام آن را هم مریضخانه دولتی گذاشت.»

بنابراین ناظم‌الاطباء در سال ۱۲۹۰ هجری قمری، اولین بیمارستان تهران و ایران را در میدان حسن‌آباد و در محله‌ای به نام هشت گنبد، تاسیس کرد. این بیمارستان تا سال‌ها به نام "مریضخانه دولتی" نامیده می‌شد. پس از آنکه این بیمارستان شروع به فعالیت کرد، ناظم‌الاطباء به ناصرالدین شاه پیشنهاد کرد تا در این بیمارستان، پزشکان تربیت شده ایرانی به معالجه بیماران بپردازند. پس از آن و با موافقت ناصرالدین شاه، تدریس رشته طب در مدرسه دارالفنون پذیرفته شد و هر ساله تعدادی دانشجو، به منظور فراگیری دانش پزشکی وارد این مدرسه می‌شدند و بر اساس تعالیم ناظم‌الاطباء به فراگیری این دانش می‌پرداختند. این عده، همزمان در مریضخانه دولتی و تحت نظر پزشکان غربی به کارآموزی پرداخته و توانستند اولین نسل از پزشکان تربیت شده دارالفنون شوند.

این «مریضخانه دولتی» ابتدا با ۴۰۰ تخت با ۳ساختمان مجزا تاسیس و خدمات رسانی کرد. به گفته پرستاران قدیمی بیمارستان و بر اساس اسناد موجود، در یکی از ساختمان‌های بیمارستان در یک سال اول تاسیس بیش از ۲۵۰۰ بیمار، درمان شدند.

پس از این بیمارستان، چند بیمارستان دیگر نیز در تهران دایر شد، می‌توان از بیمارستان نظامی طهران نام برد که موسس آن شاهزاده علیقلی میرزا بود. "مریضخانه دولتی" پس از چندی و در سال ۱۳۱۹ به پاس زحمات پدر طب ایران به بیمارستان سینا تغییر نام داد. این بیمارستان سال‌های متمادی، محلی برای معالجه و درمان امراض بیماران بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896852

دیگر خبرها

  • تهران قدیم| ماجرای ساخت اولین بیمارستان پایتخت/ تصویری خاص از فضای بیمارستان و بیماران در ۱۵۰ سال پیش
  • تغییر جایگاه آقایان و خانم ها در اتوبوس های تندروی پایتخت
  • بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت به کجا رسید؟
  • مطالعات طرح‌ جامع برقی‌سازی وسایل نقلیه کلید خورد
  • پیشرفت ۷۵ درصدی بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت
  • طرح جامع برقی‌سازی وسایل نقلیه در پایتخت
  • خبرهای جدید از طرح‌جامع برقی‌سازی وسایل نقلیه در پایتخت
  • فرایند انتخاب مشاور برای مطالعات طرح‌ جامع برقی‌سازی وسایل نقلیه کلید خورد
  • کلید تمام پلیدی‌ها
  • نام ۳۱ میدان تهران به نام استان‌های کشور تغییر می‌ کند | حضور عجیب گله‌ سگ ها در این بزرگراه پایتخت