Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-23@20:17:22 GMT

مسکن در تهران وارد کانال ۱۴میلیونی شد

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۳۴۳۲۰

مسکن در تهران وارد کانال ۱۴میلیونی شد

بهمن ماه امسال قیمت هر متر مربع مسکن در تهران به ۱۴ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان رسید که نسبت به ماه قبل ۳.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد اما از سرعت رشد آن نسبت دو به ماه گذشته کاسته شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قیمت مسکن در پایتخت با رشد ۳.۸ درصدی ماهیانه وارد کانال ۱۴میلیون تومان شد. بهمن ماه ۱۳۹۸ بر اساس گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، میانگین قیمت مسکن در شهر تهران به ۱۴ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل ۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸ درصد و نسبت به ماه مشابه  سال قبل ۴۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

تعداد معاملات مسکن شهر تهران نیز در دومین ماه از زمستان ۱۳۹۸ به ۱۳ هزار و ۵۵۰ فقره رسیده که نسبت به دی ماه امسال ۲۵ درصد و نسبت به بهمن ماه پارسال ۴۲ درصد رشد نشان می‌دهد.

ارزش مبایعات انجام شده در بازار مسکن شهر تهران طی بهمن ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۵ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به ماه گذشته ۳۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱۱۴ درصد افزایش یافته است.

به طور کلی طی ۱۱ ماهه نخست سال ۱۳۹۸ ارزش معاملات واحدهای مسکونی در تهران ۸۱ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان بوده که رشد ۶.۴ درصدی نسبت به ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۷  نشان می‌دهد. هم‌چنین متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی شهر تهران در ۱۱ ماهه نخست سال جاری ۱۳ میلیون و ۱۸۵ هزار تومان بوده که نسبت به ۱۱ ماهه نخست سال  گذشته ۶۴ درصد افزایش داشته است. تعداد  معاملات نیز  در ۱۱ ماهه ابتدایی امسال ۵۴ هزار و ۹۱۰ فقره بوده که از کاهش ۱۳.۵ درصدی نسبت به ۱۱ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۷ حکایت دارد.

ساخت و ساز کمتر از نصف تعداد معاملات

از سوی دیگر تعداد واحدهای مسکونی در پروانه‌های ساختمانی طی دی‌ماه که گزارش آن در بهمن ماه اعلام شده حاکی از آن است که تعداد واحدهای در حال ساخت در دی‌ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۶۹۸۱ واحد بوده که نسبت به  ماه قبل ۲۳ درصد و نسبت به دی ماه پارسال ۱۸ درصد بیشتر شده است. یعنی حجم معاملات فعلی تقریبا دو برابر میزان ساخت و ساز است اما این نسبت احتمالا  با کاهش معاملات در پایان اردیبهشت ماه می‌تواند تعدیل شود.

قیمت خانه در تهران در شرایطی به رقم بی‌سابقه‌ی متری ۱۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسیده که کارشناسان سه عامل رونق پیش از عید و افزایش قیمت ارز را در رشد قیمت مسکن موثر می‌دانند. با این حال نحنی بازار نشان می‌دهد که  شیب رشد قیمت ملایم‌تر شده و با شیوع کرونا بازدید از واحدها کاهش یافته که ممکن است بر  روی بازار مسکن تاثیر بگذارد. مطابق آمار دفتر اقتصاد مسکن، پس از یک دوره چهارماهه کاهش و ثبات قیمت از مرداد تا آبان، به یکباره در آذرماه همزمان با تغییر قیمت بنزین شاهد رشد ۱۳۷ درصدی معاملات و رشد ۶.۸ درصدی قیمت مسکن در تهران بودیم. اما افزایش در دو ماه بعد از آن به  ترتیب ۳ و ۳.۸ درصد بوده و به نوعی سرعت  رشد کند است. کارشناسان معتقدند که شوک تغییر قیمت سوخت که منجر به افزایش نرخ ارز شد در بازار مسکن از بین رفته و طبیعتا در صورت آرامش در بازارهای موازی، قیمت مسکن باید در ماه‌های آینده کنترل شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

 

منبع: دانا

کلیدواژه: درصد و نسبت درصد افزایش نشان می دهد نسبت به ماه هزار تومان شهر تهران قیمت مسکن بهمن ماه ۳ ۸ درصد ۱۱ ماهه دی ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۴۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«کنسرو ماهی» صدرنشین گرانی خوراکی‌ها؛ شیرخشک ۵۷ درصد گران شد

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در اسفند ۱۴۰۲، قیمت «کنسرو ماهی» و «قارچ» در مناطق شهری بیش از سایر کالا‌های خوراکی در مقایسه با اسفند ۱۴۰۱ افزایش یافته است. در مقابل، قیمت پیاز و روغن نباتی جامد نسبت به سایر کالا‌ها اُفت قیمت بیشتری را تجربه کرده است.

به گزارش اکوایران، یکی از داده‌های مهمی که توسط مرکز آمار منتشر می‌شود، متوسط قیمت کالا‌های خوراکی در مناطق شهری است. این آمار آخرین بار برای اسفند ۱۴۰۲ ارائه شده و مرکز آمار بیستم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ آن را به صورت رسمی منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، اگر قیمت کالا‌های خوراکی در مناطق شهری طی اسفند ۱۴۰۲ را با بهمن ۱۴۰۲ مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که بیشترین رشد قیمت برای سه کالای «فلفل دلمه‌ای»، «موز» و «انار» بود. در مقابل، پنج کالای خوراکی با کاهش قیمت نسبت به بهمن‌ماه مواجه شده‌اند که شدیدترین سطح این اُفت به نام «گوجه‌فرنگی» ثبت شده است. به صورت کلی و با صرف نظر از کالا‌هایی که کاهش قیمت داشته‌اند، می‌توان گفت که محدوده افزایش قیمت طی یک ماه مورد نظر بین ۰.۳ درصد تا نزدیک ۱۶ درصد بود.

حالا اگر قیمت کالا‌های خوراکی در مناطق شهری طی اسفند ۱۴۰۲ را با اسفند ۱۴۰۱ قیاس کنیم، سطح تغییرات قیمت بالاتر می‌رود. برای مثال در این حالت از مقایسه، قیمت «کنسرو ماهی» بیش از ۱۱۰ درصد افزایش یافته است. به طور کلی، از میان ۵۳ کالای خوراکی ارائه‌شده توسط مرکز آمار، قیمت ۲۰ کالا در اسفند سال گذشته بیشتر از ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه در یک سال قبل افزایش یافته است. در سوی دیگر این طیف نیز اقلامی مانند «پیاز» و «روغن نباتی جامد» قرار گرفته که قیمت آن‌ها با کاهش روبه‌رو شده است.

رشد ماهانه قیمت خوراکی‌ها در اسفند ۱۴۰۲ نسبت به بهمن‌ماه

برای محاسبه رشد ماهانه متوسط قیمت خوراکی‌ها در اسفند ۱۴۰۲ باید سطح این شاخص را با سطح شاخص بهمن ۱۴۰۲ قیاس کرد. نتیجه این مقایسه برای ۵۳ کالای اعلام‌شده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد که قیمت ۴۵ کالا افزایش و قیمت هشت کالا کاهش یافته است. از میان کالایی که افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند، بیشترین افزایش ۱۵.۷ درصد بوده که مربوط به فلفل دلمه‌ای می‌شود. به عبارت دیگر، در اسفند ۱۴۰۲ هر یک کیلوگرم فلفل دلمه‌ای، ۱۵.۷ درصد گران‌تر از بهمن‌ماه بوده است.

در مقام دوم نیز «موز» با افزایش ۱۳.۵ درصدی قیمت قرار گرفته است. «انار» نیز با ثبت رشد قیمت ۷.۵ درصدی، در رتبه سوم افزایش ماهانه قیمت خوراکی‌ها در مناطق شهری ایستاده است. افزایش قیمت سایر کالا‌ها نیز در محدوده ۶ تا ۰.۳ درصد بود. درست در سوی دیگر این طیف، محصولاتی مثل «گوجه فرنگی»، «مرغ ماشینی» و «روغن مایع» قرار گرفته‌اند که متوسط قیمت آن‌ها در اسفند به ترتیب ۷.۸ درصد، ۱.۹ درصد و ۰.۵ درصد نسبت به بهمن کاهش یافته بود.

این تغییرات قیمت در شرایطی حاصل شده که قیمت‌ها در اسفند ۱۴۰۲ با بهمن‌ماه همان سال مقایسه شده است. اگر قیمت‌های اسفند ۱۴۰۲ را با اسفند ۱۴۰۱ مقایسه کنیم رشد قیمت‌ها با اختلاف فاحشی نسبت به رشد ماهانه، شدت می‌گیرد. به بیان دقیق‌تر، اگر چه به نظر قیمت کالا‌های خوراکی در اسفند چندان نسبت به بهمن افزایش نیافته بود، اما خانوار‌ها برای خرید همین کالا‌ها در اسفند یک سال قبل به مراتب کمتر متحمل هزینه می‌شدند.

رشد قیمت خوراکی‌ها در اسفند ۱۴۰۲ نسبت به اسفند ۱۴۰۱

در نوع دیگری از مقایسه می‌توان رشد قیمت‌ها در اسفند ۱۴۰۲ را نسبت به اسفند ۱۴۰۱ سنجید. در این حالت مشخص می‌شود که از ۵۳ کالای اعلامی از سوی مرکز آمار، قیمت «کنسرو ماهی» در اسفند سال قبل ۱۱۱.۶ درصد نسبت به اسفند سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است. به بیان دیگر، خانوار‌ها در آخرین ماه از سال گذشته برای خرید کنسرو ماهی تقریبا ۲ برابر بیش‌تر از مدت مشابه در سال گذشته هزینه کرده‌اند.

در رتبه بعد با اختلاف نسبتا بالاتری، «قارچ» قرار گرفته که قیمت آن به صورت نقطه به نقطه ۷۰.۹ درصد افزایش یافته است. «کشمش پلویی» و «گوشت گاو یا گوساله» نیز در رتبه سوم و چهارم قرار گرفته‌اند و رشد قیمتی حداقل برابر با ۷۰ درصد را شاهد بوده‌اند.

همچنین، قیمت ۱۷ کالا بین ۳۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافته است که از میان آن‌ها می‌توان به «قند»، «تخم‌مرغ ماشینی»، «شیر خشک» و «لوبیا قرمز» اشاره کرد. بر اساس این آمارها، قیمت شیر خشک ۵۷.۸ درصد افزایش داشت.

دیگر خبرها

  • سکه و طلا ارزان‌تر شد؟
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد
  • تورم فروردین ماه؛ تورم سالانه وارد کانال ۳۰ درصد شد
  • افت تورم سالانه بخش صنعت به کانال ۲۰درصد
  • پشت پرده عجیب آگهی‌های فروش مسکن؛ وسوسه نشوید!
  • در خرید مسکن بی گدار به آب نزنید / پشت پرده آگهی های خانه ارزان
  • قیمت خرید مسکن در منطقه ۱۷ تهران +جدول
  • پشت پرده عجیب آگهی‌های فروش مسکن
  • نوسان قیمت سکه در کانال ۴۳ هزار تومان
  • «کنسرو ماهی» صدرنشین گرانی خوراکی‌ها؛ شیرخشک ۵۷ درصد گران شد