Web Analytics Made Easy - Statcounter

با شیوع ویروس کرونا و هجوم مردم بر میدان میوه و تره‌بار شاهد گرانی ۴ قلم از میوه‌ها هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، حدود یک هفته از شیوع بیماری کرونا و اعلام خبر اولین مبتلایان به این بیماری در کشور می‌گذرد و مردم در التهاب و نگرانی بسیاری به سر می‌برند.

کروناویروس‌ها، خانواده بزرگی از ویروس‌ها و زیر مجموعۀ کروناویریده هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید 19 را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


منشأ ویروس‌های کرونا در حیوانات بوده اگرچه تلاش های بسیاری با تولید واکسن این ویروس انجام شده است، اما هنوز واکسن یا داروی مخصوص ضدِ ویروسی برای ریشه کن کردن، درمان قطعی، جلوگیری و یا مقابله با عفونتدهای ناشی از کروناویروس به طور عام وجود ندارد.

شیوع این بیماری در استان‌های مختلف کشور از جمله استان مرکزی نگرانی‌هایی را پدیده آورده تا مردم برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس از هر روشی استفاده کنند.

از صف‌های طولانی خرید ماسک و محلول ضدعفونی کننده تا هجوم به محصولات با طبع گرم مانند سیر و زنجبیل از جمله کارهایی بوده که مردم گمان می‌کنند برای مقابله با ویروس کرونا موثر است.
برخی پزشکان طب سنتی می‌گویند مصرف پرتقال، لیموشیرین، زنجبیل و سیر ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد و همین امر سبب تقاضای زیاد مردم و گرانی این محصولات شده است.

افزایش دو برابری قیمت برخی میوه‌ها در استان مرکزی

محمدعلی محمدی رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک می گوید: طی چند روز گذشته شاهد گرانی دو برابری لیموشیرین، سیر و زنجبیل هستیم.

وی بیان کرد: لیموشیرین از 5000 به 10000 تومان افزایش قیمت داشته در حالی پرتقال کیلویی 7000 تومان به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار استان مرکزی ادامه داد: قیمت سیر از 25 هزار تومان به 40 هزار تومان رسیده و قیمت زنجبیل نیز به کیلویی 70 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.
محمدی عنوان کرد: قیمت محصولات میدان میوه و تره بار براساس فاکتور بوده و بازرسان اتحادیه، صنعت و معدن و اتاق اصناف بر قیمت و فاکتور محصولات مختلف نظارت دارند.
وی ادامه داد: برعکس این 4 قلم، برخی محصولات از جمله گوجه و خیار کاهش قیمت داشته است و علت ارزانی این محصولات نیز کاهش تقاضای مردم است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار استان مرکزی گفت: بازرسان با متخلفان و گران‌فروشان در این زمینه برخورد کرده و به تعزیرات معرفی می‌شوند.

هجوم مردم به محصولات با طبع گرم در حالی بوده که سازمان جهانی بهداشت (WHO) مصرف قرص‌های ویتامین C را در پیشگیری از کرونا بی‌اثر می‌داند.

قرص‌های ویتامین C تأثیری در پیشگیری از ابتلا به کرونا ندارند

پارسا حسینی، دانشجوی دکترای تغذیه در این زمینه  می گوید: استفاده از میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین‌های A و E و همچنین مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳، روی، آهن و منیزیم می‌تواند به تقویت ایمنی بدن کمک کند.

وی ادامه داد: مردم از مصرف فست فودها به‌ویژه سوسیس، کالباس و غذاهای چرب و سنگین و همچنین غذاهای سرخ کردنی که نقش منفی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کنند، خودداری کنند.

برخورد قانونی با گران‌فروشان 

جمشید زند رئیس اتاق اصناف استان مرکزی در مورد گرانی اخیر برخی محصولات بیان می کند: افزایش قیمت این محصولات در تمام کشور بوده چراکه تقاضای مردم برای خرید بیشتر شده است.
وی می گوید: گشت مشترک اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی در سطح شهر در حال بازرسی بوده و در صورت گران‌فروشی و تخلف برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
رئیس اتاق اصناف استان مرکزی خاطرنشان می کند: در مورد میوه و تره‌بار قیمت مصوب نداریم و قیمت‌ها براساس فاکتور خرید مشخص می‌شود.
زند می افزاید: اتاق اصناف 30 تیم بازرسی داشته که به طور مستمر بر قیمت محصولات مختلف نظارت دارند.

سیر و سایر گیاهان مانند موسیر و پیاز دارای ترکیبات ضد ویروسی هستند، اما اینکه آیا می‌توانند کرونا ویروس را هم از بین ببرند یا خیر، به هیچ عنوان مشخص شده نیست. 

از طرفی مردم چین میزان زیادی سیر که دارای ترکیبات ضد ویروسی است مصرف می‌کنند، ولی علی‌رغم مصرف بالای سیر شاهد گسترش کرونا ویروس در این کشور هستیم.
امیدواریم هر چه سریع تر شاهد نظارت جدی مسئولان بر بازار و برخورد با متخلفان در زمینه گران‌فروشی باشیم تا اقلام مورد نیاز مردم به سهولت در اختیار آنها قرار گیرد.
متاسفانه جو روانی منفی، اثرات به مراتب مخرب‌تری نسبت به ویروس کرونا داشته که نیازمند همت ویژه مسوولان و همراهی مردم برای مقابله با این شرایط است.
انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: میوه زنجبیل استان مرکزی کرونا میوه و تره بار استان مرکزی اتاق اصناف هزار تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۴۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ با مشخص‌تر شدن آثار دوران پس از همه گیری کرونا، آمار‌ها در انگلیس بیانگر افزایش شدید نرخ بیکاری در این کشور است.
به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز، دهه‌ها قبل بازی‌های ویدئویی میلیون‌ها نفر از مردم را سرگرم خود کرده بود، اما حالا با پیشرفته‌تر شدن بازی‌های ویدئویی مردم می‌توانند با همین بازی‌های ویدئویی به اعماق دریا رفته و یا در مسابقات شرکت کنند. هر ساله صد‌ها بازی ویدئویی جدید به بازار عرضه می‌شود. تنها در انگلیس بیش از ۴۰ میلیون نفر از مردم هر روز بازی ویدئویی انجام می‌دهند، اما حالا مخاطبان بازی‌های ویدئویی افزایش قابل توجهی یافته و حتی آنهایی که شغل شان را از دست می‌دهند هم برای گذراندن اوقات بیکاری به این بازی‌ها روی آورده اند. میزان بیکاری در انگلیس به رکورد تازه‌ای رسیده که برخی از آن به عنوان تاثیر با تاخیر همه گیری کرونا یاد می‌کنند. مردم در زمانی که به دلیل همه گیری کرونا در قرنطینه بودند بیش از هر زمان دیگری به بازی‌های ویدئویی روی آوردند. ارزش سهام صنعت تولید بازی‌های ویدئویی تنها در یک سال بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است، اما این رشد در مدت دو سال پایدار نبود. در مدت دو سال قبل بیش از ۱۹ هزار نفر در انگلیس شغل خود را از دست دادند. تنها در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ نیز بیش از هشت هزار نفر در سراسر جهان شغل خود را از دست دادند.

دیگر خبرها

  • برداشت بیش از ۲۵۲ هزار تن انواع محصولات گرمسیری ازباغات سیستان و بلوچستان
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • اتحاد «میدان و دیپلماسی» و « سپاه و ارتش» در سایه ولایت
  • گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار نیست
  • علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد
  • جدیدترین قیمت شکر و برنج خارجی در بازار | برنج هندی و پاکستانی کیلویی چند شد؟
  • معابر میدان مرکزی میوه و تره‌بار اصفهان با ۷۰ میلیارد ریال اعتبار نونوار شد + فیلم
  • توزیع روزانه پیاز در میدان مرکزی به ۳۵۰ تن رسید
  • کشتارگاه دام ایلام حداکثر ظرف یک‌ ماه فعال شود
  • در خرید گندم منافع مردم خط قرمز ماست/ عملیات اجرایی میدان میوه و تره‌بار ایلام باید آغاز شود