Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@23:16:35 GMT

دانشگاه های پایتخت چگونه به مقابله با «کرونا» رفتند؟

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۳۵۱۲۷

دانشگاه های پایتخت چگونه به مقابله با «کرونا» رفتند؟

در شرایطی که مسوولان کشور فرمان بسیج برای مقابله با ویروس «کرونا» را اعلام کردند، دانشگاه های کشور نیز اقداماتی را در این زمینه انجام دادند.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، ویروس جدید «کرونا» که از اوایل دی ماه در استان هوبی چین شیوع یافت، این روزها با درگیر کردن چند استان در کشورمان، مردم کشور ما را نیز نگران کرده است، دانشجویان و دانشگاهیان نیز به عنوان قشری از هموطنان به مقابله با این ویروس پرداخته و اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درباره چگونگی مقابله دانشگاه ها با ویروس کرونا با برخی مسوولان دانشگاهی گفت وگو کردیم.

البته آماری از وضعیت دانشجویان در صورت مبتلا شدن به این ویروس، از سوی وزارت علوم اعلام نمی شود و منصور غلامی وزیر علوم نیز با آرزوی ریشه کن شدن این بیماری و سلامتی همه هموطنان گفته است: فعلاً دانشگاهها تعطیل است و آمار و اطلاعات بیماران هم باید توسط وزارت بهداشت اعلام شود.  

اما آمار غیررسمی شبکه های مجازی درباره مبتلا شدن یکی از دانشجویان یکی از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و 4 دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس اعلام شده بود.

البته این خبر تکذیب شد و محمد حسن نصرتی مدیر روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس گفت: همزمان با انتشار خبر شیوع ویروس کرونا، مرکز بهداشت و درمان دانشگاه اقدامات پیشگیرانه ای را برای مقابله با این بیماری در دستور کار خود قرار داد، به طوریکه بلافاصله پس از بازگشت دانشجویان شرکت کننده در اردوی جمکران برای احراز سلامت آنها، اقدام به معاینه دانشجویان کرد و خوشبختانه هیچگونه علائمی مبنی بر ابتلای آنان به ویروس کرونا مشاهده نشد.

اما از آمار که بگذریم به اقدامات دانشگاه ها برای مقابله با این ویروس می رسیم.

* دانشگاه ها برای مقابله با کرونا چه کرده اند؟

در نخستین اقدام، معاونت آموزشی وزارت علوم در نامه ای به دانشگاه ها درخواست کرد با تخلیه خوابگاه‌ها، غذاخوری‌ها و دیگر فضاهای عمومی و مشترک امور مربوط به ضدعفونی دانشگاه ها را در دستور کار قرار دهند.

دانشگاه ها نیز بلافاصله این کار را انجام دادند و خوابگاه ها تعطیل شد، مسوولان دانشگاه اعلام کردند برای از سرگیری فعالیت آموزشی دانشگاه ها تابع نظر دولت و وزارت بهداشت هستند.

وضعیت خوابگاهی در دانشگاه ها دانشگاه وضعیت خوابگاه شهید بهشتی تخلیه تهران تخلیه خواجه نصیرالدین طوسی تخلیه تربیت مدرس تخلیه صنعتی امیرکبیر تخلیه

دانشگاه های پایتخت پس از تخلیه خوابگاه ها اقدامات دیگری را نیز انجام دادند به طور مثال صمد حاج‌جباری معاون دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی از تشکیل ستاد ویژه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در این دانشگاه خبر داده و گفت: نیروهای خدماتی دانشگاه را در قالب تیم‌ها و اکیپ‌های مختلف تقسیم‌بندی کردیم و با آموزش‌های ۳۰ دقیقه‌ای در قالب همکاری با مرکز بهداشت شمیرانات و مرکز بهداشت دانشگاه آنها را برای ضدعفونی کردن همه مجموعه دانشکده‌ها آماده کرده‌ایم.

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد نیز بخشنامه «آگاه‌سازی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در محیط‌های آموزشی و اداری دانشگاه آزاد اسلامی» را به معاونان، روسای مراکز، مدیران‌کل سازمان مرکزی و روسای استان‌ها، واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد که براین اساس واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد موظف شده اند نسبت به رصد و بررسی روزانه، نظارت و ضدعفونی دائمی فضاهای عمومی از جمله آبدارخانه‌ها، آشپزخانه‌ها، سلف‌سرویس و مراکز غذاخوری و سایر اماکن مربوطه، با نظارت ستاد استانی و هماهنگی کمیته مرکزی بهداشتی پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا، اقدامات لازم را انجام دهند.

در این میان بسیج دانشجویی ۷۲ دانشگاه علوم پزشکی نیز آمادگی خود را برای بکارگیری تمام امکانات و منابع انسانی بسیج دانشجویی و گروه های جهادی اعلام کردند.

* سازمان سنجش هم دست به کار شد

به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه ها، سازمان سنجش آموزش کشور نیز زمان آزمون ورودی دکتری ph.D ( نیمه متمرکز) سال ۱۳۹۹ را از روز جمعه ۹ اسفند ۹۸ به روز پنجشنبه ۲۸ فروردین ۹۹ تغییر داد.

دانشگاه آزاد نیز اعلام کرد آزمون جامع پیش درمانگاهی دامپزشکی اسفند ماه ۹۸ دانشگاه آزاد اسلامی در تاریخ پنجشنبه ۸ اسفند ماه برگزار نمی شود.

* با تعطیلی دانشگاه ها درس هم تعطیل شد؟

تعطیلی دانشگاه ها و آزمون ها به منظور رعایت بهتر مراقبت‌های بهداشتی و در راستای کاهش احتمال انتقال و همه گیری ویروس کرونا در محیط های عمومی و لزوم اتخاذ تدابیر ایمنی توسط اداره امور خوابگاه‌ها انجام شد و مسوولان دانشگاه ها به دانشجویان اعلام کردند که نگران برنامه های آموزشی خود نباشند چرا که در صورت تشکیل کلاس ها در هفته آینده اطلاع رسانی انجام می شود.

برای جلوگیری از وقفه در فعالیت های آموزشی دانشگاه ها برخی مسوولان دانشگاهی اعلام کردند کلاس ها تا پایان اسفندماه به صورت مجازی برگزار می شود

در این زمینه هیات رئیسه دانشگاه تهران اعلام کرده است: کلاس‌های نظری نیمسال دوم ۹۹-۹۸ تا اطلاع ثانوی به صورت مجازی برگزار شود و اعضای هیأت علمی و دانشجویان برای کسب اطلاعات لازم به نشانی elearn.ut.ac.ir مراجعه کنند.

همچنین دانشگاه صنعتی شریف نیز کلاس ها را به صورت مجازی برگزار می کند.

در این دانشگاه با تعیین روش‌هایی قرار شده اساتید به پیگیری موارد آموزشی و ارائه آموزش‌های لازم برای دروس نظری اقدام کنند، به طوری که حداقل دو هفته درسی تا پیش از پایان اسفند ۹۸ به صورت غیرحضوری برگزار شده باشد.

* برای دانشجویان خارجی چه اقدامی شد؟

سازمان امور دانشجویان وزارت علوم همچنین برای تسهیل خروج دانشجویان خارجی از کشور نیز تسهیلاتی فراهم کرد به طوریکه این دانشجویان می‌توانند بدون نیاز به اخذ جواز خروج و مراجعت کشور را برای سپری کردن تعطیلات ترک کنند.

به گزارش فارس، دانشگاهیان نیز مانند اقشار دیگر مردم بسیج شده اند تا ویروس کرونا را ریشه کن کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بسیج ویروس کرونا دانشگاه شیوع ویروس کرونا مسوولان دانشگاه برای مقابله دانشگاه آزاد اعلام کردند دانشگاه ها خوابگاه ها کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۵۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سايه دانشگاه فرهنگيان بر سر آموزش و پرورش

شاهرخ فرهادی در اعتماد نوشت: در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی دو دانشگاه وابسته به آموزش و پرورش هستند که وظیفه تأمین، تربیت و توانمند‌سازی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش را به عهده دارند. دانشجویان این دانشگاه‌ها، جوانان با استعدادی هستند که با علاقه و شور و شوق پس از کسب رتبه علمی در کنکور سراسری و پذیرفته شدن در مصاحبه‌های عمومی و تخصصی با سپردن تعهد خدمت ۸ ساله به آموزش و پرورش در این دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل شده و به استخدام آزمایشی وزارت آموزش و پرورش در آمده‌اند.

این روز‌ها آرامش روانی این دانشجویان به جهت کسر مقرری ماه اول از حقوق ناچیز آن‌ها به‌هم ریخته است. وزارت آموزش و پرورش در یک عمل نه چندان قانونی مبلغ ۱۰ میلیون تومان طی دو ماه تحت عنوان مقرری ماه از حقوق فروردین آن‌ها کسر کرده که این موضوع به استناد مواد ۷۲، ۱۰۰ و تبصره ۵ ماده ۱۳۷ قانون استخدام کشوری خلاف مقررات است، زیرا ماده ۷۲ و تبصره ۵ ماده ۱۳۷ به صراحت اعلام می‌کند دستگاه‌های مشمول این قانون مکلفند حقوق اولین ماه کسانی را که دوره آزمایشی را طی کرده و به استخدام رسمی پذیرفته می‌شوند را کسر نمایند، در حالی که این دانشجویان در استخدام آزمایشی بوده و هنوز رسمی نشده‌اند.

موضوع دیگر این است که دانشگاه فرهنگیان سال‌هاست در لوای بی‌تفاوتی دستگاه‌های نظارتی دست در جیب دانشجو معلمان کرده و با همکاری وزارت آموزش و پرورش ماهانه ۴۵ درصد از حقوق دانشجویان خوابگاهی و ۲۵ درصد از دانشجویان غیر خوابگاهی یا به اصطلاح ترددی در ازای هزینه خوابگاه و شبانه‌روزی به استناد مصوبه هیئت امنا برداشت می‌کند و این بدین معناست که در سال جاری یک دانشجوی ترددی مبلغ دو و نیم میلیون تومان بابت صرف چند وعده ناهار در طول یک ماه پرداخت می‌کند. حال کیفیت ناهار چگونه است یا دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها چه مبلغ اندکی پرداخت می‌کنند، بماند.

آموزش و پرورش پس از گذشت ۶ ماه از صدور رای وحدت رویه شماره ۹۱۲۶ مورخ ۲۵/۷/۱۴۰۲ دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان، با امضای وزیر اقدام به صدور بخشنامه‌ای در این خصوص به شماره ۱۴۰/۱۴۰ مورخ ۲۷/۱/۱۴۰۳ نموده که دانشگاه فرهنگیان با تحت فشار قرار دادن وزیر مانع ارسال بخشنامه به استان‌ها و دیگر دوایر ذی‌ربط شده است.

حال در اذهان عمومی این سؤال‌ها ایجاد شده، دانشگاه فرهنگیان که خود زیر‌مجموعه این وزارت است، چگونه بر سر وزارت آموزش و پرورش سایه افکنده و وزیر را در تصمیمات گرفته شده مردد کرده است. وزیر آموزش و پرورش چگونه پس از مطالعه و امضای بخشنامه راضی به عدم ارسال بخشنامه شده است؟ چه جریانی این وزارتخانه را راهبری می‌کند که بالاترین مقام آن پس از تصمیم، از حقوق قانونی ذی‌نفعان منصرف می‌شود. جا دارد دستگاه‌های نظارتی اعم از سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و دیوان عدالت اداری موضوع را بررسی و از تضییع حقوق دانشجو معلمان ممانعت به عمل آورند.

دیگر خبرها

  • بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد
  • تربیت علمی و فرهنگی دانشجویان به بهترین شکل انجام پذیرد
  • از آخرین وضعیت ثبت نام وام شهریه تا نقل و انتقال دانشجویان
  • بودجه آموزش عالی برای همه دانشجویان؛ آری یا خیر؟
  • جزئیات اعطای تسهیلات به دانشجویان برتر المپیاد ورزش‌های فناورانه اعلام شد
  • ثبت نام بیش از ۵۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه زنجان
  • زمان شروع نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شد
  • اخذ هزینه از دانشجویان در سنین نامتعارف تحصیل
  • آغاز ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی از اول اردیبهشت
  • سايه دانشگاه فرهنگيان بر سر آموزش و پرورش