Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@19:35:19 GMT

رونمایی از رتبه بندی دانشگاه‌های کشورهای عضو D۸

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۳۵۹۰۷

رونمایی از رتبه بندی دانشگاه‌های کشورهای عضو D۸

ایسنا/فارس رتبه بندی بالغ بر٢٨٠ دانشگاه عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی D۸ با حضور دبیر کل این سازمان و دبیر عالی شورای انقلاب فرهنگی ایران به صورت ویدئو کنفرانس در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در شیراز رونمایی شد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام سه‌شنبه ٦ اسفند در جمع خبرنگاران با اشاره به میزبانی پایگاه از دبیر عالی شورای انقلاب فرهنگی و دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور و هیئت همراه، هدف از حضور آنها در شیراز را آشنایی با آخرین دستاوردها و فعالیت‌های علمی در سطح جهان اسلام و برنامه ریزی برای قدم‌های بعدی در این مجموعه عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدجواد دهقانی افزود: ارتقای اثربخشی علمی دانشگاهها به ویژه ارزیابی دانشگاهها و مراکز پژوهشی که از ماموریت‌های ISC مهم است در این نشست مورد تصویب قرار گرفت.

او همچین مراودات بین‌المللی این پایگاه در طی سال‌های اخیر را از دیگر مباحث این نشست ذکر و خاطرنشان کرد: فاز نخست یکی از پروژه‌های مهم ما که در سطح D۸ (سازمان همکاری‌های اقتصادی) از چهارماه پیش آغاز شده بود امروز با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران و دبیرکل سازمان D۸ به صورت ویدئو کنفرانسی به بهره برداری رسید.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) ادامه داد: در این ویدئو کنفرانس دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی D۸ گزارشی از روند پیگیری این پروژه را ارائه کرد. 

فاز نخست این پروژه تحت عنوان رتبه بندی دانشگاههای عضو سازمان متبوع نیز رونمایی شد.

دهقانی خاطرنشان کرد: پروژه بعدی ما با این سازمان ایجاد یک پایگاه برای رصد و پایش حرکت‌های علمی عضو این سازمان و برنامه ریزی برای یک نقشه راه برای این کشورهاست.

او یادآور شد: یکی از مراکز معتبر علمی برای رصد و پایش کشورهای منطقه و اسلامی است و به جای اینکه کشورها خود اقدام به ایجاد چنین مراکزی کنند، استفاده از منابع مرکز ما را در دستور کار قرار داده‌اند که تفاهم نامه همکاری و مبادله قرارداد پژوهشی با سازمان همکاری‌های D۸ از جمله آنهاست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی شورای انقلاب فرهنگی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام سازمان همکاری جهان اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۵۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه های علوم پزشکی و شیراز در رتبه بندی موضوعی کیو اس ۲۰۲۴

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، سید احمد فاضل‌زاده افزود:  در نسخه جاری این رتبه بندی، هزار و ۵۵۹ دانشگاه جهان رتبه‌بندی شده‌اند و در مقایسه با رتبه بندی پیشین در سال گذشته، ۶۴ دانشگاه جدید به این رتبه بندی افزوده شدند.

نظام رتبه‌بندی کیواس بر اساس پنج شاخص شهرت دانشگاه، شهرت کارفرمایان و سنجش فعالیت‌های پژوهشی با شاخص‌های تعداد استناد‌ها به ازای هر مقاله، شاخص H-Index و شبکه همکاری بین‌المللی دانشگاه‌ها انجام می‌شود و هر یک با وزنی متناسب با هر حوزه موضوعی، برای معرفی بهترین دانشگاه‌ها مشخص می‌شوند.
رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام اظهار داشت: در این رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در ۵۵ موضوع از حیطه‌های کلان هنر و علوم انسانی، مهندسی و فناوری، علوم زیستی و پزشکی، علوم طبیعی و نیز علوم اجتماعی و مدیریت ارزیابی می‌شوند؛ موضوع موسیقی نیز به رتبه بندی ۲۰۲۴ افزوده شده و موضوع علم داده به علم داده و هوش مصنوعی گسترش یافته است.



رئیس مؤسسه ISC گفت: رتبه بندی کیو اس یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه بندی بین المللی است که از سوی موسسه کاکارلی سیموندز انگلستان به صورت سالانه انجام می‌شود و دانشگاه‌های جهان را در حوزه‌های موضوعی مختلف ارزیابی و سنجش می‌کند.
فاضل زاده درباره جایگاه دانشگاه‌های ایرانی در این رتبه‌بندی جهانی گفت: دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران همانند سال‌های پیش در سه حیطه مهندسی و فناوری، پزشکی و علوم زیستی و علوم طبیعی در بین دانشگاه‌های برتر دنیا رتبه کسب کرده‌اند.
وی عنوان کرد: بر این اساس دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف در حوزه کلان مهندسی و فناوری، دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی مشهد، تهران و علوم پزشکی شیراز در حوزه کلان پزشکی و علوم زیستی و دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف در حوزه کلان علوم طبیعی در میان برترین‌های جهان قرار گرفتند.

فاضل‌زاده ادامه داد: در این رتبه بندی بر اساس ۵۵ موضوع مورد ارزیابی، ۱۶ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در ۱۹ حوزه موضوعی حضور دارند که در مقایسه با سال گذشته بدون تغییر است.


وی بیان کرد: مقایسه نتایج رتبه بندی موضوعی کیواس در سال ۲۰۲۴ با رتبه بندی پیشین نشان از کم شدن حضور گروه‌های آموزشی دانشگاه‌های ایران در برخی از حوزه‌های موضوعی مانند مهندسی برق و الکترونیک، کشاورزی و جنگلداری، مهندسی نفت و فیزیک و علوم نجوم است.

مقر مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) در شیراز است.

دیگر خبرها

  • دانشگاه تهران در میان ۱۰ دانشگاه اول خاورمیانه
  • رونمایی از بزرگ‌ترین دیوارنگاره دانشگاهی با موضوع عملیات «وعده صادق» +عکس
  • رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزیر علوم منصوب شد
  • دانشگاه تهران در میان ۱۰ دانشگاه اول خاورمیانه قرار گرفت
  • جدیدترین رتبه دانشگاه‌ها در رتبه بندی موضوعی کیو اس ۲۰۲۴
  • حضور ۶۸ گروه آموزشی از دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی موضوعی کیو اس ۲۰۲۴
  • رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم منصوب شد
  • دانشگاه های علوم پزشکی و شیراز در رتبه بندی موضوعی کیو اس ۲۰۲۴
  • رئیس دانشگاه آزاد علیه دانشگاه آزاد
  • دانشگاه صنعت نفت میان برترین‌ها