Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسجد و کانون امام محمدباقر(ع) با طرح ها و برنامه های مبتکرانه همچون اعتکاف علمی، چهارشنبه های حقوق،باشگاه فرهنگ کودک و فعالیت های جهادی توانسته اند، نمونه بارز مساجد فعال،پویا و تراز اسلامی باشند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان،آیات و روایات مهمی در خصوص مسجد ذکر شده است که به عنوان نمونه می توان به حدیث پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد که فرمودند «کسی که مسجد خانه او باشد (مرتب به مسجد تردد کند) خداوند، آسایش و کامیابی او و عبور از صراط را برایش ضمانت کرده است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 همچنین در حدیث قدسی از قول امام صادق (ع) نقل شده است که فرمودند «خدای تبارک و تعالی می‌فرماید؛ مساجد خانه‌های من در زمین‌اند، خوشا به حال بنده‌ای که در خانه‌اش خود را طاهر کند (وضو بگیرد) و بعد مرا در خانه‌ام زیارت کند، اینجا دیگر بر میزبان است که مهمان خود را گرامی بدارد».

 

امروز مساجد در کنار فعالیت های مذهبی به پایگاهی برای انجام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده اند که این امر در جذب اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان به این امکان مقدس تاثیر بسزایی دارد.

 

از طرف دیگر نکته مهمی که باید آن توجه کرد، این است که نباید مساجد را محدود به عبادتگاه یا نمازخانه کرد به عبارت دیگر مساجد تراز اسلامی و صدر اسلام مساجدی بودند که کارکردهای مختلفی داشتند و جهت رفع نیازهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی اقشار مختلف جامعه گام برمی داشتند.

 

همزمان با ولادت امام محمدباقر(ع) مسجد وکانونی همنام با آن حضرت که برای تحقق مسجد تراز اسلامی تلاش کرده است را معرفی می کنیم.

 

مسجد امام محمدباقر(ع) زنجان

مسجد امام محمدباقر(ع) زنجان با ۱۲۰۰ مترمربع مساحت در سال ۱۳۸۲ از سوی مسکن و شهرسازی و با همت اهالی محله اراضی پایین کوه ساخته شد.این مسجد دارای شبستان بانوان، جامعه القرآن، حسینیه، پایگاه مقاومت بسیج و کانون فرهنگی و هنری مساجد و واحد تجاری است و بخشی از درآمدهای مربوط به آن از محل این واحدهای تجاری تامین می شود.

 

هیئت امنای این مسجد افرادی خوش فکر و همراه با جوانان و اهالی محله هستند که سعی می کنند تا کارکردهای مسجد را به نحو احسن در این مسجد احیاء کنند.اقدامات خیرخواهانه و کمک به نیازمندان در این مسجد با همراهی مردم همواره برگزار می شود، به جهت فعالیت های مسمر ثمر مسجد امام محمدباقر(ع) از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه و تبلیغات اسلامی استان زنجان به عنوان یکی از مساجد فعال استان معرفی شده است.

 

 

برنامه های هفتگی این مسجد در روزهای شنبه پس از نماز مغرب و عشاء با تلاوت کلام الله مجید آغاز می شود و دوره های آموزش کمک های اولیه (امداد و نجات)، دوره های نهج البلاغه خوانی با تفسیر، برنامه تلاوت قرآن و دعای توسل، دوره های نهج البلاغه خوانی و طب سنتی، کلاس های تلاوت قرآن کریم به همراه احکام و تفاسیر، دوره های نهج البلاغه خوانی به همراه شرح مطالب و دوره های شرح و تفسیر صحیفه سجادیه از جمله برنامه های این مسجد است.

 

طرح جمع‌آوری جهیزیه برای نوعروسان بی‌بضاعت هم یکی دیگر از اقدامات این مسجد است که اهالی محله در این طرح مشارکت جدی دارند.

 

همچنین فعالان این مسجد با همکاری معاونت اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) تلاش کرد تا زمینه های اشتغالزایی برای این خانواده ها را با برگزاری کلاس های صنایع دستی در رشته های مختلف فراهم کند، تا شرکت کنندگان در این کلاس ها درآمدزایی داشته باشند.طرح «اعتکاف علمی» از دیگر فعالیت های این مسجد است، در این طرح دانش آموزان پسر روزهای پنج شنبه و جمعه را در مسجد سپری می کنند و با تشکیل گروه های درسی به یکدیگر در فهم مطالب درسی و ارائه مشاوره از طریق سرگروه ها کمک می کنند.

 

 

 ازدیگر برنامه های این مسجد فعال اجرای طرح «چهارشنبه های حقوق» است که براساس این طرح، مسائل حقوقی و قضایی از طریق بسیج حقوق دانان و قضات برای مردم تشریح می شود و مردم و نمازگزاران با بیان مسائل قضایی و حقوقی خود در جریان امورات قرار می گیرند و جلوی بسیاری از اشتباهاتی که بیشتر به صورت سهوی است گرفته می شود.

 

یکی دیگر از ابتکارات مسجد امام محمدباقر(ع) کمک به فرهنگ کتابخوانی است، در این طرح در ورودی مسجد کتاب های متنوع قرار گرفته است تا مراجعه کنندگان به مسجد در اوقات خالی خود به مطالعه بپردازند.

 

 یکی دیگر از طرحهای خلاقانه در این مسجد در راستای جذب کودکان و مادران به مسجد «باشگاه فرهنگ کودک» است. در این طرح کودکان در مسجد از طریق بازی و سرگرمی با قرآن و احکام الهی آشنا می شوند و درکنار آن مادران هم می توانند از کلاس های فرهنگی،هنری و تربیتی پیش بینی شده بهره مند شوند.

 

در مسجد امام محمدباقر(ع) به منظور آموزش به زنان کم سواد دوره های سوادآموزی هم تشکیل می شود تا افراد بتوانند از نعمت خواندن و نوشتن بهره مند شوند.ضمن اینکه از دیگر طرح های ابتکاری این مسجد آموزش های فنی برای بچه های مسجد است به گونه ای که نوجوانان با روش تعمیر دوچرخه آشنا می شوند تا خودشان به تنهایی دوچرخه هایشان را تعمیر کنند.

 

جلسات تبادل تجربیات با دیگر مساجد از دیگر برنامه های مسجد امام محمدباقر(ع) است، براین اساس جلسات هفتگی با حضور 10 مسجد محلات اطراف و با محوریت مسجد امام محمدباقر(ع) برگزار می شود وکارگزاران مسجد از تجربیات دیگر مساجد برای اجرای برنامه ها و فعالیت های آموزشی و تربیتی استفاده می کنند.

 

همچنین صندوق «احسان فرهنگی» هم در مسجد نصب شده است و افراد و خیرین می توانند مبالغ مورد نظر خود را برای اجرای طرح های فرهنگی اهداء کنند.همچنین قلک هایی هم بین بچه های مسجد توزیع شده تا بچه ها، مسجد را در اجرای برنامه های فرهنگی و هنری یاری کنند.

 

کانون فرهنگی هنری امام محمد باقر(ع) شهرکرمان

یکی از کانون های فعال در شهر کرمان، کانون تخصصی آموزش امام محمد باقر(ع) است که در سال ۸۷ تأسیس شده و در طول سال برنامه های مختلفی برگزار می کند.از جمله فعالیت های این کانون نمایشگاه « دوستان آسمانی » در قالب ارایه دستاوردهای این کانون است تا بازدیدکنندگان با دیدن این فعالیت ها نظرات و انتقادات خود را در جهت پیشرفت کانون ارائه دهند.

 

یکی دیگر از برنامه های این کانون تشکیل و فعالیت گروه جهادی شهید محمدرضا کاظمی بوده است که به مدت سه سال در حال فعالیت است و در یک حرکت جدی تصمیم به ساخت یک مدرسه در روستای فرخ آباد واقع در شهرستان جیرفت گرفت. تمام مراحل اجرایی برای ساخت مدرسه توسط این گروه جهادی انجام شد و این مدرسه در مقطع ابتدایی و دارای سه کلاس است.

 

مدیریت صحیح مجموعه، انجام فعالیت ها در فضای مسجد، حمایت از کانون توسط مسئولین مربوطه، انجام برنامه های متناسب با نیاز مخاطبان و هماهنگی میان ارکان مسجد با یکدیگر از جمله عوامل موفقیت کانون مسجد امام محمد باقر(ع) است که می توان به آن اشاره کرد.

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های مساجد مسجد مسجد امام محمدباقر ع یکی دیگر برنامه ها فعالیت ها کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۶۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود ۳۷۰ هزار دانش‌آموز در استان کرمانشاه

محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه در نشست شورای اجتماعی استان کرمانشاه با حضور معاون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور و مدیران استان؛ مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را یکی از مهم‌ترین نهاد‌های فرهنگی و اجتماعی توصیف کرد و گفت : کودکان و نوجوانان بخش بسیار مهم و آینده ساز جامعه محسوب می‌شوند و در این حوزه، کانون پرورش فکری باید بسیار فعال و اثرگذار ظاهر شود.

وی خاطرنشان کرد: هر استانی نیاز‌ها و اقتضائات خاص خود را دارد که در برنامه‌ریزی‌های ملی باید در نظر گرفته شود و کرمانشاه هم باید با توجه به اقلیم جغرافیایی و فرهنگی و عوامل داخلی و خارجی اثرگذار، برای آن برنامه ریزی شود.

استاندار کرمانشاه تاکید کرد: پرداختن به کار‌های عمیق فرهنگی و پرهیز از مناسبت زدگی یک ویژگی مثبت می‌تواند باشد ولی این توقع وجود دارد که کانون پرورش فکری در مناسبت‌های عظیمی مانند اربعین و بازی دراز که هرساله هزاران کودک و نوجوان را در استان کرمانشاه گرد هم می‌آورد، با برنامه‌های ویژه و بزرگ خود حضوری فعال و اثرگذار داشته باشد.

صحرایی افزود: باید بستر‌های فرهنگی را فراهم کرد تا کودکان و نوجوانان کرمانشاهی با جریان‌های عظیم تمدنی و هویت ساز اربعین و بازی دراز پیوندی همیشگی و ناگسستنی پیدا کنند.

وی اضافه کرد: آمار‌هایی که در نشست امروز در حوزه‌های مختلف آسیب‌های اجتماعی ارائه شد باید مبنای تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌های دستگاه‌های مختلف قرار گیرد و با برنامه‌ریزی‌های مناسب به دنبال تغییرات مثبت و ملموسی در این حوزه‌ها باشیم.

استاندار کرمانشاه یادآور شد: دستگاه‌های عضو باید با هماهنگی با دبیر خانه شورای اجتماعی استان، متناسب با وظایف و تکالیف قانونی خود به این حوزه بپردازند.

وی بیکاری را یکی از معضلات شهرستان‌های استان کرمانشاه دانست و گفت: مجموعه‌های بزرگی در شهرستان‌هایی مانند هرسین در مراحل نهایی بهره برداری قرار دارند.

صحرایی تاکید کرد: مسئولان شهرستان‌ها باید با برگزاری دوره‌های مهارت آموزی امکان به کارگیری جوانان جویای کار در این مجموعه‌ها را فراهم آورند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • تجلیل از مسئولان و دست‌اندرکاران اعتکاف در قزوین
  • تسلیت قالیباف در پی درگذشت پرویز داوودی
  • فعالیت ۴۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس
  • پیوند مسجد و جوانان نقطه مثبتی در احیای کارکردهای مسجد است
  • وجود ۳۷۰ هزار دانش‌آموز در استان کرمانشاه
  • نقش مهم کانون پرورش فکری در مناسبت‌های فرهنگی
  • دغدغه حضور نوجوانان و جوانان در برنامه‌های فرهنگی مسجد محور است
  • کانون پرورش فکری، دوستدار کودکان و نوجوانان محلات حاشیه‌نشین
  • نقش ویژه مساجد در تحقق آرمان‌های فرهنگی در جامعه
  • ضرغامی: میراث ملموس و ناملموس از هم جدا نیستند