Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@03:56:06 GMT

تکرار زیاده‌خواهی برجامی فرانسه از ایران

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۳۷۱۸۶

تکرار زیاده‌خواهی برجامی فرانسه از ایران

به گزارش تارنمای وزارت امور خارجه فرانسه، «ژان ایو لودریان» در سخانی در جلسه کنفرانس خلع سلاح ژنو گفت: ما به تلاش‌های خود برای نجات توافق هسته‌ای ادامه می‌دهیم و می‌خواهیم که ایران به تعهداتش در قبال این توافق بازگردد.

لودریان در سخنانش توضیح نداد اروپایی هایی که تقریبا به هیچ یک از تعهداتشان به برجام بعد از خروج دولت ترامپ از این توافق بین المللی عمل نکرده اند، چگونه از تهران انتظار دارند به تعهداتش در قبال این توافق عمل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشست عالی‌رتبه دوره‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل و کنفرانس خلع سلاح امروز (سه‌شنبه 6 اسفند) با حضور وزرای امور خارجه کشورهای جهان و مقامات عالی رتبه در ژنو برگزار می‌شود.

پیشتر، وزیر امور خارجه فرانسه روز ۲۶بهمن در دیدار با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود، از عزم  پاریس  برای کاهش تنش‌ در منطقه خلیج فارس سخن گفت و در عین حال از آنچه از آن به عنوان نقض تعهدات هسته‌ای از سوی ایران نام برد، ابراز نگرانی کرده بود.

ایران بارها تاکید کرده که در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است؛ رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین جمعه شب در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در گفت وگو با خبرنگاران گفت که در صورتی که اروپا به تعهدات برجامی خود عمل کند، ایران نیز از روند کاهش تعهدات خود نسبت به توافق هسته‌ای باز خواهد گشت.

وزیر امور خارجه همچنین گفت: اگر اروپا منافع اقتصادی ایران را تامین کند، تهران مایل خواهد بود به سمت تعهدات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ باز گردد. ایران آماده است متناسب با کارهایی که اروپا انجام می‌دهد، اقدامات خود را در زمینه برجام کند و یا معکوس کند. ایران تصمیم خواهد گرفت که آیا اقدامات اروپا در این خصوص، برای کند یا معکوس کردن برخی از اقدامات کافی است یا نه.  

تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) دو ماه پیش با نادیده گرفتن تعلل خود در اجرای کامل تعهداتشان در برجام، تلاش کردند تا با سوء استفاده از کارت سوخته ساز وکار حل اختلاف، ایران را به اجرای کامل تعهداتش وادار کنند.  

آنها روز ۲۴ دی‌ماه با صدور بیانیه‌ای تمایل خود را برای فعال کردن این ساز وکار که برخی کارشناسان از آن به عنوان «مکانیسم ماشه» یاد می‌کنند، اعلام کردند.

مکانیسم ماشه، بخش نهایی از ساز وکار حل اختلاف ذیل برجام است که می‌تواند قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل متحد را که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ تعلیق شده بودند، باز گرداند.

در حقیقت منظور از مکانیسم ماشه بخش پایانی همان «ساز و کار حل اختلافات» در بندهای ۳۶ و ۳۷ در برجام است. این ۲ بند از آنجا که رجوع به آنها می‌تواند به بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بینجامد، به «مکانیسم ماشه» معروف شده‌ است.

با این حال «جوسپ بورل»  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده که این سازوکار هنوز فعال نشده است.  

این خبر تکمیل می‌شود

برچسب‌ها برجام سازمان ملل متحد ژنو پاریس ژان ایو لودریان پروندهٔ خبری گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای مذاکرات ایران و فرانسه برای حفظ برجام

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام سازمان ملل متحد ژنو پاریس ژان ایو لودریان برجام سازمان ملل متحد ژنو پاریس ژان ایو لودریان مکانیسم ماشه امور خارجه هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۷۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«خدا رو شکر بین لشکر عشق هنوز قاسم سلیمانی زیاده»

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: سمانه خلف زاده شاعر و پژوهشگر در پی عملیات وعده صادق سپاه شعر جدیدی سروده که برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته است.

متن این شعر را در ادامه می‌خوانید؛

اگر چه راه ناهموار و سخته

اگر چه دست شیطانی زیاده

خدا رو شکر بین لشکر عشق

هنوز قاسم سلیمانی زیاده

فدای اون شهیدی که با خونش

به ما راه رهایی رو نشون داد

همونکه مرد میدون بود

همیشه کجا به دشمن ظالم امون داد؟

جای عکسش توی قاب دل ماست

مسیرش تا ابد می‌مونه جاوید

تموم قطره‌های خون پاکش

چراغ راه شب شد

مثل خورشید کلام آشنای حاج قاسم

چراغ روشن آینده ماست

بذار تا چشم این دنیا ببینه

ببینه وعده صادق،

چه زیباست سلاح ما امید و علم و ایمان

پناه دخترای ما حجابه

ظهور آغاز هر چی مهربونی، فرج حُسن ختام انقلابه

کد خبر 6080679 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • ادعای یک نشریه انگلیسی : بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  • بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!
  • پاسخ امیرعبداللهیان به احتمال تغییر سیاست‌های هسته‌ای ایران | در صورت تکرار ماجراجویی اسرائیل پاسخ حداکثری ایران چه خواهد بود؟
  • هیچ رفتاری را که سبب خدشه به تعامل ما با آژانس شود نمی‌پذیریم/ مدیرکل بین برجام و پامان تفکیک قائل شود
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • اسلامی: اگر آژانس به تعهدات برجامی خود عمل کند ما هم متعهدیم
  • اسلامی: بازدید منظم آژانس از تأسیسات هسته‌ای/ نظارت ۱۲۰ بازرس
  • گروسی به ایران سفر خواهد کرد
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • «خدا رو شکر بین لشکر عشق هنوز قاسم سلیمانی زیاده»