Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@22:29:03 GMT

کاهش عوارض جانبی داروهای شیمی‌درمانی با فناوری نانو

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۳۸۲۸۰

کاهش عوارض جانبی داروهای شیمی‌درمانی با فناوری نانو

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، بهروز یحیایی استادیار و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود و رئیس مرکز تحقیقات نانوذرات زیستی در پزشکی واحد شاهرود گفت: «مهم‌ترین دستاورد این تحقیق، تأیید توانایی اتصال نانوذرات زیستی به داروهای شیمی‌درمانی، بدون استفاده از هرگونه اتصال‌دهنده جانبی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئله باعث شده است که نانوذرات در یک مرحله به برخی از داروهای مورد آزمون متصل شوند. عدم استفاده از اتصال‌دهنده‌های شیمیایی سبب کاهش مراحل آزمون، افزایش سرعت تولید فرآورده، کاهش استفاده از مواد شیمیایی در جریان اتصال و سمیت نانودارو به عنوان یک دارورسان و در نهایت کاهش هزینه‌های بیماران شده است.

یحیایی در ادامه با اشاره به مزایای این طرح گفت: تولید نانوذرات زیستی توسط میکروارگانیسم‌ها قابل‌انجام است و این تولید نسبت به نمونه‌های مشابه تولیدی توسط روش‌های غیرزیستی مقرون‌به‌صرفه‌تر و دارای سمیت کمتری است. علاوه بر این تولید آن‌ها در سطح صنعتی نیز آسان‌تر است. در این فرآیند، یون‌های فلزی در مجاورت شیرابه کشت سلول‌های میکروبی قرار گرفته و آنزیم‌ها و سایر مواد احیاکننده موجود در شیرابه کشت میکروب‌ها سبب احیا یون‌های سمی فلزی به فرم نانوذرات غیرسمی آن فلز می‌شوند. با اتصال نانوذرات به داروها، می‌توان اثربخشی آن‌ها را افزایش و نیز میزان مورداستفاده از دارو را در بدن کاهش داد.

وی گفت: طرح حاضر قابلیت تجاری‌شدن را دارد اما فعلاً در سطح آزمایشگاهی و درحال بررسی و آزمایش‌های تکمیلی قرار دارد. برای تکمیل آن باید ابتدا مطالعات درون‌تنی در حیوان آزمایشگاهی و سپس در بدن انسان‌های داوطلب انجام شود. علاوه بر این در تلاش هستیم که بتوانیم نانوداروها را هدفمند کنیم و با متصل نمودن آن‌ها به لیگاندهای منحصر برای سطح سلول‌های سرطانی، کاهش میزان مصرف و نیز کاهش بیشتر اثرات سمیت داروهای شیمی‌درمانی را شاهد باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات نانوذرات زیستی در پزشکی واحد شاهرود گفت: به‌طور خاص این پژوهش با هدف کاربردی‌سازی در داخل کشور و برای آسان کردن، هدفمندسازی دارورسانی و تسریع امور درمانی و کاهش هزینه‌ها است. فعلاً در ۳ مرکز تحقیقاتی در کشورهای جمهوری چک، آلمان و فرانسه برای انجام آزمایش‌های تکمیلی و بررسی‌های نهایی، رایزنی شده است و طرح‌های ارائه شده در دست بررسی است.

پژوهشگر برتر کشوری دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۳۹۸ درباره طرح‌هایی که در آینده مدنظر قرار گرفته است گفت: در مطالعات قبلی تولید و بررسی سمیت انواع نانوذرات زیستی در کشت سلول، بررسی اثرات نانوذرات در التیام زخم، و نیز اثرات احتمالی آن‌ها در تمامی اندام‌های حیوانات آزمایشگاهی و جنین آن‌ها صورت گرفته است و در ادامه بررسی اتصال این نانوذرات به داروهایی نظیر آنتی‌بیوتیک نیز انجام شده است. در حال حاضر روند تولید نانوذرات آهن مغناطیسی زیستی و انجام اتصال و نیز طرح تولید اتصال نانوذرات طلای زیستی به لیگاندهای موجود در سطح سلول‌های سرطانی جهت انتقال هدفمند دارو و سپس انجام تحقیقات درون‌تنی آن در حال اجرا است. علاوه بر این در تلاش هستیم تا بتوانیم بسیاری از داروهای دیگر را نیز در اتصال به نانوذرات زیستی بررسی کنیم.

بهروز یحیایی درباره مرکز تحقیقات نانوذرات زیستی در پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود گفت: این مرکز اولین مرکز تحقیقاتی تخصصی در زمینه نانوذرات زیستی در حوزه علوم پزشکی در سطح کشور است و فعالیت خود را از آذرماه سال ۱۳۹۷ به‌صورت رسمی آغاز کرده است. تاکنون ۳۰ دانشجوی مقطع دکتری حرفه‌ای و کارشناسی‌ارشد و یک دانشجوی دکتری تخصصی برای انجام امور تحقیقاتی پایان‌نامه در مرکز مذکور ثبت‌نام کرده‌اند، همچنین دو قرارداد برون‌دانشگاهی منعقد و سه کارگاه علمی توسط این مرکز برگزار شده است. با توجه به منعطف‌ بودن فعالیت اصلی مرکز در زمینه مطالعات سرطانی و دارورسانی هدفمند، مقاله حاضر بخشی از برنامه‌های تحقیقاتی درازمدت با چشم‌انداز تجاری‌سازی و استفاده درمانی از ترکیبات تولیدشده است.

به گزارش مهر، این مقاله، محصولی از همکاری مشترک بهروز یحیایی استادیار و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود و رئیس مرکز تحقیقات نانوذرات زیستی در پزشکی واحد شاهرود و پژوهشگر برتر کشوری دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۳۹۸ به عنوان نویسنده اول مقاله و پرستو پورعلی استادیار و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود و عضو هیئت مؤسس مرکز تحقیقات نانوذرات زیستی در پزشکی واحد شاهرود و پژوهشگر برتر استان سمنان در سال ۱۳۹۶ به عنوان نویسنده مسئول مقاله است. مقاله حاضر به عنوان مقاله برتر استان سمنان در سال ۹۸ انتخاب شده است.

این پژوهش در قالب مقاله‌ای با عنوان One step conjugation of some chemotherapeutic drugs to the biologically produced gold nanoparticles and assessment of their anticancer effects در مجله Scientific Reports با ضریب تأثیر ۴٫۰۱۱  (سال ۲۰۱۹) به چاپ رسیده است.

کد خبر 4862954 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: فناوری نانو شیمی درمانی دارو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان نوآوری تحقیقات علمی موبایل هوش مصنوعی جشنواره خوارزمی گوگل فناوری نانو سامسونگ اینترنت فناوری 5G شبکه ملی اطلاعات ماهواره دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود واحد شاهرود عضو هیئت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۸۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه خدمات درمانی سپاه به هزار و ۶۰۰ شهروند قزوینی

سرهنگ پاسدار کاظم رجبی معاون سلامت و دفاع زیستی سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین گفت: معاونت بهداشت و درمان در ۲ ماموریت از جمله پشتیبانی درمانی از نیرو‌های جهادگر و یگان‌های رزمی و همچنین ارائه خدمات درمانی در کنار دولت و دانشگاه علوم پزشکی به مردم، فعالیت‌های خود را پیش گرفته است.

وی با بیان اینکه تاکید سپاه پاسداران ارائه خدمات بهداشتی مناسب به قشر ضعیف است، افزود: ما به دنبال سود و پول بیشتر در حوزه بهداشت و درمان نیستیم، بلکه هدف ما پوشش درمانی قشر ضعیف و آسیب پذیر جامعه است.

سرهنگ رجبی به خدمات این درمانگاه‌ها اشاره کرد و گفت: خدماتی مثل اورژانس، داروخانه، ویزیت عمومی و تخصصی، آزمایشگاه، دندانپزشکی، رادیولوژی، سونوگرافی، فیزیوتراپی و اکو قلب به طور شبانه روزی به شهروندان ارایه می‌شود و ۷۰درصد عموم مردم، ۳۰ درصد خانواده‌های نیروی مسلح و ۱۵ درصد جامعه بسیج استان از تخفیفات این خدمات بهره‌مند هستند.

به گفته این مسئول، ۸۰ پزشک و ۲۸ دندان پزشک با سابقه در این ۲ درمانگاه با نگاه جهادی و روحیه بسیجی با ویزیت ۶۵۰ هزار ریال در خدمت مردم استان قزوین هستند.

معاون سلامت و دفاع زیستی سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین بیان کرد: ۴۵۸ هزار شهروند در سال گذشته از درمانگاه‌های پاکروان و همچنین امام خمینی (ره) خدمات درمانی دریافت کردند.

وی عنوان کرد: معاونت سلامت و دفاع زیستی سپاه پاسداران در زمان شیوع بیماری کرونا با راه اندازی غربالگری کرونا در ۲ شیفت صبح و عصر، مرکز سرپایی درمان دارویی رمدسیور و داروخانه‌ها بار زیادی از دوش جامعه پزشکی استان برداشت و همچنین با ارسال تیم پزشکی به طارم سفلی و نقاط دوردست استان به غربالگری بیماری‌های غیرواگیر همانند فشارخون و دیابت اقدام کرد.

رجبی به برنامه‌های معاونت سلامت و دفاع زیستی سپاه پاسداران استان قزوین به مناسبت هفته سلامت اشاره کرد و یادآور شد: هفته سلامت با شعار اصلاح سبک زندگی برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر از یکم تا هفتم اردیبهشت ادامه دارد که برنامه‌هایی از جمله انجام غربالگری بیماری‌های غیرواگیر خانواده‌ها، اجرای طرح مردم یاری در منطقه الولک و برگزاری پیاده روی خانوادگی در مسیر جاده سلامت استان را شامل می‌شود.

معاون سلامت و دفاع زیستی سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین بیان کرد: ارایه بسته‌های آموزش از طریق جزوات آموزشی، ارسال پیامک به مناسبت هفته سلامت و همچنین شناسایی مناطق و خانواده‌های آسیب پذیر شهر و انجام آموزش‌های امدادی نیز از دیگر برنامه‌های معاونت سلامت و دفاع زیستی سپاه پاسداران استان قزوین به مناسبت هفته سلامت است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • زهره حمیدی ازوضعیت پس از سرطان گفت/انسان دیگری شدم و حالم خوب است
  • امضای تفاهم‌نامه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد و دادگستری شاهرود
  • «فناوری» و «نوآوری» اهرم‌های قدرتمند جهش تولید
  • درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • سندرم درس (DRESS) چیست؟ / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • راه‌اندازی واحد احیا فولاد بافت با نانوکاتالیست‌‌های ایرانی
  • ۵۰۰۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی کجا هزینه شد؟/اجرای پروژه محیط زیستی که ٣٠ سال طول کشید؟
  • حضور ایران در کمیته فناوری نانو سازمان بین المللی استانداردسازی
  • تولید دستگاه دمنده گاز CO۲ برای آندوسکوپی در ایران
  • ارائه خدمات درمانی سپاه به هزار و ۶۰۰ شهروند قزوینی