Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-19@00:45:27 GMT

آشنایی با سنگ‌نوشته تخت خاتون‌(تخت‌خان)

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۳۸۶۴۱

آشنایی با سنگ‌نوشته تخت خاتون‌(تخت‌خان)

همشهری‌آنلاین: تخت خاتون یا تخت‌خان منطقه‌ای خوش آب و هوا در مسیر ایلام به مهران و در بخش صالح‌آباد است. این منطقه به علت قرار داشتن در دامنه غربی کوه نخجیر، داشتن چشمه آب سرد و زلال، امکان شکار انواع حیوانات وحشی و تهیه هیزم درختان بلوط، مکان مطلوبی برای استراحت و تفریحگاه والیان ایلام بوده است.

تداوم استقرار خان والی و همراهانش هر سال به مدت طولانی در تخت‌خاتون که به احتمال زیاد به دلیل تعلق خاطر زیاد خان به یکی از همسرانش آنجا را " تخت‌خاتون " نامید، باعث شد که غلامرضاخان والی در سال ۱۳۲۵ هـجری قمری دستور به نگارش کتیبه بزرگ و به‌یادماندنی خود در این مکان کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن کتیبه بر روی قطعه سنگی بسیار بزرگ، حجیم و مکعبی شکل و بر نمای غربی آن در ارتفاع ۵/۲ متری قرار دارد. نمای عمومی سنگ‌نوشته یک متوازی‌الاضلاع در ابعاد ۱۴۵ × ۱۹۰ سانتی‌متر است که ابتدای آن حدود دو سانتی‌متر برای ایجاد یک سطح صاف و یکنواخت تراش داده شده و آن‌گاه با تراش‌دادن مجدد، حروف و کلمات را برجسته کرده‌اند. خط کتیبه از نوع نستعلیق و با گرایش به سوی نستعلیق شکسته است که از نظر نگارش و حکاکی یکی از زیباترین کتیبه‌ها در نوع خود به شمار می‌رود.

این سنگ‌نوشته علاوه بر زیبایی خط و متن، اطلاعات فراوانی دارد و متن آن خلاصه‌ای از شجره‌نامه والیان و شرح برخی از خدمات عمرانی غلامرضا خان والی است.

قسمت‌هایی از متن سنگ‌نوشته تخت‌خان:

"هو الله تعالی

...تاریخ ولادت لرستان فیلی حسب الفرمایش جناب امیر الامراء العظام غلامرضا خان والی فتح السلطنه امیر تومان در این سنگ ثبت نمود...

...اول والی‌ها، حسین خان بن منصور العلوی عباسی، که در زمان سلطنت شاه عباس صفوی ماضی ملقب به لقب والیگری کل لرستان شده، مقبره‌ی والی مرحوم درب امامزاده واجب التعظیم «شاهنشاه» است...

... بعد امر به ساختن قلعه حسین‌آباد که مشهور به ده بالاست نمود و قلعه و حمام و باغ به معماریت حاج درویشعلی کرمانشاهی و حجاری رضاقلی و به خط مقرب الخاقان میرزا عبدالحسین خان بیک رشنویی در سنه ۱۳۲۵ قمری به اتمام رسانید. و در سنه ۱۳۱۹ قمری جناب مستطاب اجل اکرم افخم به القاب جلیل صارم السلطنه، سردار اشرف نایل گردید و در سنه ۱۳۲۵ قمری در بدو جلوس سلطنت عادل محمد علی شاه به حکمرانی صفحه طرحان برقرار و در همین تاریخ به حفر قنات سرداریه مشهور «مله بازان» به معماریت استاد حسین قضی باشی اصفهانی به اتمام و در همین تاریخ چنرشته آسمان آباد که مشهور به اشرف آباد است به اتمام رسانید..."

کد خبر 482439 برچسب‌ها مجله سفر به استان ایلام استان ایلام مجله آثار باستانی ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان ایلام سنگ نوشته خان والی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۸۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حریفان نام‌آشنایی در آسیا دارم

ملی‌پوش اسکواش گفت: حریفان نام آشنایی در آسیا دارم، نماینده‌های قطر و پاکستان می‌توانند مدعی باشند.

محمد چنگانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص آمادگی خود برای مسابقات جونیور قطر اظهار کرد: هفته آینده مسابقات شروع می‌شود و اکنون در اردوی آماده‌سازی حضور داریم. آمادگی نسبتاً خوبی دارم چرا که از قبل اطلاع داشتیم و آمادگی لازم را کسب کردیم، این اردو جهت هماهنگی بیشتر است.

وی افزود: اردو آماده‌سازی‌مان از یکشنبه _بیست‌وششم فرودین_ آغاز شد، سعی داریم با تمریناتی که انجام می‌دهیم خود را ریکاوری کنیم تا برای مسابقات پیش‌رو آماده باشیم.

ملی‌پوش اسکواش بیان کرد: این تورنمنت یکی از مسابقات آسیایی است و موقعیتی است که می‌توانیم توانایی‌های خود را در آسیا نشان دهیم. و در ادامه برای مسابقات آسیایی آینده خود را از لحاظ ذهنی و جسمی آماده نگه‌داریم.

وی عنوان کرد: در دوره قبل هم در مسابقات قطر شرکت کردم، حریفان نام آشنایی در آسیا دارم و امیدوارم که بتوانم دست پر به‌کشور بازگردم.

چنگانیان ادامه داد: هر ساله در این مسابقات تعدادی بازیکن شرکت می‌کنند که نماینده‌های قطر و پاکستان می‌توانند مدعی باشند.

وی تصریح کرد: فدراسیون اسکواش در حد توان خود از ما حمایت کرده است، از هیئت اسکواش اصفهان و اداره کل ورزش جوانان استان اصفهان کمال تشکر را داشته باشم چرا که کمک‌های آنها بود که من بتوانم به رده‌های ملی برسم.

کد خبر 744722

دیگر خبرها

  • آشنایی با انواع قهوه و شیوه آماده کردن هر یک
  • گل والی تماشایی مطلق‌زاده به گل گهر (گل گهر 2-2 استقلال خوزستان)
  • آشنایی با اولین گلزن ایران در جام ملت‌های ۲۰۲۴ تایلند
  • جنایت وهابیت وحمایت انگلیس؛از تخریب بقیع تا قتل‌عام مسلمانان
  • یک سنگ قبر از دورۀ صفوی در کاشان کشف شد
  • یک سنگ قبر از دورۀ صفوی در کاشان کشف کرد
  • خدمت جدید؛ تراکنش بانکی با تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی
  • آشنایی با آموزش طراحی لباس و بازار کار آن
  • ۹۰ میلیارد ریال اعتبار مرمت پل تاریخی خاتون کرج تامین شد
  • حریفان نام‌آشنایی در آسیا دارم