Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تاکید بر اینکه برنامه های ویژه ای برای کاهش تنش آبی در شهرها در سال آینده داریم گفت:برای کاهش تنش آبی نیازمند اعتبارات صندوق توسعه هستیم.

قاسم تقی زاده خامسی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سئوال که آیا بارش های اخیر این نگرانی را در خصوص سیلاب افزایش نداده است گفت:ابتدا باید در خصوص بارش ها و پیش بینی هایی که در این خصوص شده مواردی را اعلام کنم که آنهم در این راستا است که اتفاقا در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته میزان بارش ها 10 درصد کاهش دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:کاهش بارش ها در استانها متفاوت است بطوریکه در ایلام 54 درصد،در کرمانشاه 47 درصد،در لرستان 45 درصد،در خوزستان 50 درصد،در اصفهان 30 درصد و در تهران 15 درصد بارش ها نسبت به سال آبی گذشته کاهش نشان می دهد.

*کاهش 40 درصدی حجم ورودی آب به سدها

تقی زاده خامسی با بیان اینکه حجم موجود مخازن سدها نیز نسبت به سال گذشته 11 درصد کاهش دارد و ورودی سدها نیز 40 درصد افت کرده است اظهار داشت:بر اساس گزارش هواشناسی قرار بود از دیروز تا پایان هفته جاری بین 50 تا 200 میلی متر بارندگی صورت بگیرد اما بجز منطقه کوهرنگ که 100 میلی متر بارندگی داشت اکثر استانها زیر 40 میلی متر بارش داشتند.

به گفته وی،در استان تهران بارش ها 13 میلی متر و در لرستان 30 میلی متر بارش داشتیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد:رودخانه خرم آباد با این بارشهای اخیر سیلابی می شود چرا که دبی رودخانه از 7 متر مکعب بر ثانیه به 120 متر مکعب بر ثانیه افزایش یافته است.

*حجم مخازن سدها به طور متوسط 47 درصد خالی است

وی با اشاره به اینکه حجم مخازن سدها به طور متوسط 47 درصد خالی است گفت:این خالی بودن مخازن سدها به ما اجازه می دهد که سیلاب را مدیریت کنیم و در مجموع پیش بینی می شود که اواخر اسفند نیز بارش های خوبی داشت باشیم.

* رشد مصرف آب در تهران

تقی زاده خامسی در پاسخ به این سئوال که مصرف آب در تهران این روزها به شدت بالا رفته و از مرز 3 میلیون متر مکعب نیز عبور کرده است آیا این افزایش مصرف اب شرب در تمام کشور رخ داده است اضافه کرد:افزایش مصرف آب منوط به تهران است و به هر حال با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و خانه تکانی این رشد مصرف تا حدودی می تواند به این دلیل باشد.

معاون وزیر نیرو در پاسخ به این سئوال که آیا با یکپارچه شدن شرکت های آب و فاضلاب برنامه ای برای کاهش تعداد شهرهای دارای تنش آبی و استفاده از اعتبارات صندوق توسعه دارید؟ گفت:تنش آبی تنها به دلیل کاهش بارش ها نیست چرا که در برخی استانها تامین آب مشکل ندارد اما در انتقال نیازمند سرمایه گذاری و اجرای پروژه هستیم تا آب شرب به مقصد برسد.

وی ادامه داد:پس برای اینکه آب به مقصد برسد باید پروژه های نیمه تمام به پایان برسد.برای این برنامه ها در تلاش هستیم تا 50 میلیون دلار از صندوق توسعه تحویل بگیریم و پیگیر این موضوع هستیم تا هر چه سریعتر این مبلغ اختصاص یابد.

به گفته وی،اگر این اعتبار تخصیص پیدا نکند در تکمیل پروژه های نیمه تمام به مشکل خواهیم خورد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبر گزاری فارس مخازن سدها میلی متر تنش آبی بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۸۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قزوین با هشت درصد کاهش بارندگی روبروست

مریم بهروزی کارشناس هواشناسی استان قزوین گفت: با توجه به اینکه دوره آماری بارندگی‌ها در استان ۳۰۷ میلی متر است، میزان بارش‌های استان نسبت به این دوره ۴۰ درصد کاهش بارندگی را نشان می‌دهد.

وی میزان بارندگی‌های استان در سال زراعی جاری را ۱۲۸.۴ میلی متر اعلام کرد و گفت: میزان بارش‌های قزوین نسبت به سال گذشته که ۱۳۹.۶ میلی متر ثبت شده بود، هشت درصد کاهش بارندگی‌های این دوره را به ما نشان می‌دهد.

بهروزی با اشاره به فعالیت سامانه بارشی اخیر در استان، بیان کرد: عمده فعالیت بارشی سامانه در شهر معلم کلایه واقع در بخش رودبار الموت شرقی با ۲۵ میلی متر بود و این میزان در مرکز استان نیز ۱۴ میلی متر ثبت بارش داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • کاهش بیش از هشت درصدی میزان بارش‌ها در زنجان
  • قزوین با هشت درصد کاهش بارندگی روبروست
  • ۵۲ درصد ظرفیت سدهای کشور پُر آب شد/ کاهش ۱۷ درصدی ورود آب به سدها
  • بارش‌ها در ایران ۲۱ درصد کاهش یافت/کاهش ۱۷ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • رکوردشکنی کاهش نرخ بیکاری ترکیه در ۲۰۲۳
  • کاهش نرخ بیکاری ترکیه به کمترین حد خود در ۱۰ سال
  • نرخ بیکاری ترکیه به کمترین حد خود در ۱۰ ساله اخیر رسید
  • خروج گرد و غبار طی امروز در کرمانشاه
  • میزان ذخیره آب سدهای کردستان به ۶۵ درصد رسید
  • نرخ بیکاری ترکیه رکورد ۱۰ ساله را شکست