Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@13:05:26 GMT

تکذیب نقش احداث موج شکن در خشک شدن تالاب انزلی

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۳۹۷۰۱

تکذیب نقش احداث موج شکن در خشک شدن تالاب انزلی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا آبایی، در خصوص لایروبی تالاب انزلی که در طرحی با مشارکت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حال انجام است، اظهار داشت: در این تفاهمنامه، یک سری مسائل و مشکلاتی برای تالاب انزلی پیش آمد که بابت حجم رسوباتی بود که باعث شد عمق تالاب دستخوشی برخی تغییرات شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این اتفاق در حالی افتاد که صحبت‌های غیرعلمی مطرح شد که برخی اظهار داشته بودند که تأثیر موج شکن‌های انزلی این حجم رسوب را به وجود آورده و باعث شده تالاب به این روز افتاده و در حال خشک شدن باشد.

آبایی تصریح کرد: به دستور وزیر راه و شهرسازی، مرکز تحقیقات به این مساله ورود کرد تا طرح‌های بنادر و دریانوردی گیلان که توسط مشاوران ذی‌صلاح داخلی و خارجی انجام شده بود، مورد بررسی قرار گیرد تا معلوم شود آیا موج شکن‌های بندرانزلی در بالا رفتن رسوب تالاب انزلی نقش دارد یا دیگر مسائل دخیل است.

وی افزود: در این زمینه با حمایت رئیس مرکز تحقیقات و اطلاعاتی که مشاوران ما در خصوص موج شکن‌ها به دست آوردند، بررسی‌های علمی ثابت کرد، موج‌شکن‌های بندرانزلی تأثیری بر تالاب انزلی نداشته و نقشی در خشک شدن آن ندارند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در ادامه با اشاره به عوامل تأثیرگذار در تالاب انزلی گفت: این بررسی‌ها نشان داد که طرح‌های بالادستی باعث افزایش حجم رسوبات در آن شده و این اتفاق را رقم زده است. بارندگی‌هایی که در بالادست رخ داد با شست و شوی رسوبات و ورود آن به تالاب دلیل کم شدن عمق را رقم زده‌اند.

وی افزود: بعد از انجام مطالعات و بررسی‌ها با دستور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی، سازمان بنادر مکلف شد با بودجه خود لایروبی تالاب انزلی را با توجه به طرح‌های گردشگری موجود، انجام دهد چرا که رسوب در محدوده کانال انزلی تأثیر زیادی بر کیفیت آن خواهد داشت.

آبایی تصریح کرد: در همین زمینه عملیات بابت احیای تالاب انزلی انجام و هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی ۵ میلیارد تومان را بابت این موضوع اختصاص دادند تا در کنار توان بخش خصوصی نسبت به تخلیه تله‌های رسوب در این تالاب اقدام شود. این تله‌ها از قدیم بوده که اقدامی در آن‌ها انجام نگرفته بود تا به این شکل مسیرهای گردشگری باز و شرایطی فراهم شود تا با مجموعه اقدامات سازمان در مسیر احیای تالاب قدم برداشته شده باشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در خصوص این‌که چه زمانی برای انجام این طرح پیش‌بینی شده است، گفت: بابت مدت زمان در نظر گرفته شده برای انجام این طرح، سعی بر این است که تا قبل از ایام نوروز امسال انجام شود. مطالعات در خصوص محل‌هایی که رسوب وجود دارد انجام گرفته و کار شروع شده است.

حمیدرضا آبایی درباره لایروبی بندر انزلی و اقدامات انجام گرفته در این زمینه اظهار داشت: در بحث خود بندر انزلی با توجه به شرایطی که وجود دارد، نیاز است طرح‌هایی برای احیای اراضی غربی کانال انجام گیرد.

وی افزود: متأسفانه کانال به خاطر حساسیتی که دارد، حجم زیادی رسوب در آن ایجاد می‌شود و توان ما برای این میزان رسوب که در محوطه‌های بندری آنچنان نیست که همه را لایروبی کنیم.

وی تصریح کرد: به همین خاطر در حال حاضر تنها مسیر تردد کشتی‌های تجاری و اسکله‌ها لایروبی می‌شوند. با دستور وزیر راه و مصوبه هیأت عامل سازمان بنادر، طرح بزرگی در خصوص رسوب‌برداری در کانال انزلی در دستور کار بوده که مقدمات و مطالعات آن در حال انجام است.

آبایی در پایان گفت: در این زمینه طی نامه‌ای به سازمان این موضوع اعلام شده تا برای سال آینده با در اختیار داشتن مصوبه‌ای شرایط لایروبی فراهم شود.

کد خبر 4863046 برهان محمودی

منبع: مهر

کلیدواژه: بندرانزلی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان تالاب انزلی بانک مرکزی ایران قیمت دلار وزارت جهاد کشاورزی بورس قیمت نفت تولید نفت وزارت صنعت معدن و تجارت بورس تهران سازمان بورس و اوراق بهادار قیمت سکه بهار آزادی قیمت یورو ایالات متحده آمریکا محمد اسلامی بنادر و دریانوردی تالاب انزلی موج شکن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۹۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرسپولیس از وسط زمین 3 امتیاز گرفت (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس رقابت سختی در هفته بیست و سوم لیگ برتر مقابل تیم آماده ملوان انزلی داشت، اما توانست برد ارزشمندی در ورزشگاه آزادی کسب کند و اختلاف یک امتیازی با استقلال در صدر جدول را نگه دارد و امیدوار به قهرمانی بماند که مسعود ریگی نقش کلیدی در رقم خوردن این پیروزی داشت.

نبردهای میانه زمین در آخرین بازی هفته و تعیین کننده برای سرخ پوشان در راه قهرمانی، یک برنده داشت که مسعود ریگی بود. هافبک جنگنده پرسپولیس که همیشه وظایف خود را به بهترین شکل انجام می‌دهد و پرتلاش و کم‌اشتباه کار می‌کند، در دیدار مقابل ملوان انزلی هم یکی از بهترین بازی‌های خود را انجام داد و نگذاشت هافبک‌های حریف موفق باشند و تیمشان را صاحب موقعیت جدی کنند.

مسعود ریگی علاوه بر بازی موثر با پاس‌های دقیق و عملکرد موثر در میانه میدان، در شروع نیمه دوم هم یک پاس بلند عالی به امید عالیشاه داد که او هم به عیسی آل‌کثیر پاس گل بدهد و سه امتیاز برای سرخ پوشان به دست بیاید.

ریگی که در تمام مسابقات این فصل لیگ برتر برای پرسپولیس به میدان رفته بود، مقابل ملوان انزلی هم از ابتدا در ترکیب قرار گرفت که میانه میدان را اداره کرد و نقش موثرش برای این سه امتیاز غیر قابل انکار بود.

دیگر خبرها

  • مرغ داری آلوده کننده تالاب انزلی به مراجع قضایی معرفی شد
  • آبگیری ۹۳ درصدی تالاب شادگان در بارش های اخیر
  • مکان احداث دومین پارک بانوان اراک مشخص می‌شود
  • پله فرار تونل غدیر قم سال ۱۴۰۳ احداث می‌شود
  • پرسپولیس از وسط زمین ۳ امتیاز گرفت
  • تحویل ۲۴۰ واحد از پروژه برکت بجنورد به پیمانکار جدید/احداث ۱۳ مدرسه در سایت‌های نهضت ملی
  • پرسپولیس از وسط زمین 3 امتیاز گرفت (عکس)
  • مساعدت بیش از ۲ میلیارد تومانی برای مددجویان نکا
  • ۶ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های پلدختر رفع شد
  • تاج: می توانیم بازی های بین المللی را در انزلی برگزار کنیم