Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشگاهیان الجزایر در پنجاه و سومین سه شنبه پیاپی با برپایی تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور خواستار تغییر نظام و برپایی دولت قانون در این کشور شدند. ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵ بین الملل آفریقا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اوائل فروردین ماه 1398 بود که عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور 92 ساله و بیمار الجزایر مجبور شد از قدرت کناره گیری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشگاهیان به همراه برخی از احزاب و گروه‌های سیاسی خواهان برکناری تمام عناصر وابسته به نظام بوتفلیقه از قدرت شدند. این درخواست مورد حمایت بخش قابل توجهی از مردم الجزایر قرار گرفت، اما نظامیان با این درخواست مخالفت کردند. از آن زمان به بعد دانشگاهیان و اقشار مختلف مردم الجزایر سه شنبه و جمعه هر هفته با برپایی تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور خواستار برکناری تمام عناصر وابسته به نظام بوتفلیقه از قدرت هستند.

دانشجویان ، استادان و کارکنان دانشگاه های مختلف الجزایر امروز با برپایی تظاهراتی خواستار برکناری تمام عناصر وابسته به نظام بوتفلیقه از قدرت و تغییر نظام حاکم بر این کشور شدند.

این تظاهرات از در ورودی دانشگاه‌ها شروع شد و در طول مسیر اقشار مختلف مردم به تظاهرات کنندگان پیوستند. شرکت کنندگان در این تظاهرات خواستار تغییر نظام سیاسی الجزایر، برپایی دولت قانون، آزادی زندانیان سیاسی ، اجرای عدالت و دموکراسی و آزادی بیان در کشورشان شدند.

به نوشته روزنامه الجزایری الخبر الیومی، تظاهرات کنندگان با حمل نمادهای ملی کشورشان، عکس زندانیان سیاسی را با خود داشتند که در جریان تظاهرات و یا به دلیل بیان دیدگاه‌های سیاسی‌شان توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند.

تظاهرات کنندگان دست نوشته‌هایی با خود حمل می‌کردند که بر روی آنها نوشته شده بود "ملت سرچشمه قدرت است" . "دولت ناکارآمد است و باید برود" . "زندانی سیاسی آزاد شود" . "دولت قانون برپا شود."

تظاهرات مسالمت آمیز دانشگاهیان و مردم الجزایر تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و هیچ گونه درگیری بین تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی به وجود نیامد.

این روزنامه در خبر دیگری نوشت: رئیس جمهور الجزایر در دیدار با رئیس مجلس قانونگذاری و روسای فراکسیون‌های مختلف این مجلس درباره حقوق و آزادی‌های شهروندی و اصلاح قانون اساسی گفت وگو کرد.
رئیس مجلس قانونگذاری الجزایر با شرکت در یک نشست مطبوعاتی گفت: قرار است قانون اساسی کشور اصلاح شود، بنابراین ما با عبدالمجید بتون درباره این موضوع و تحولات آینده الجزایر به گفت وگو نشتیم.

کمال فنیش با بیان اینکه الجزایر میزبان یک نشست بین‌المللی درباره عدالت در قانون اساسی و حقوق و آزادی‌های شهروندی است، اظهار داشت: با توجه به اینکه الجزایر در نظر دارد قانون اساسی خود را مورد اصلاح و بازنگری قرار دهد. برگزاری این نشست می‌تواند بسیار مفید باشد چرا که الجزایر از تجربه دیگر کشورها در این زمنیه استفاده خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ما از کارشناسان برجسته خواسته‌ایم، پیشنهادهای خود را برای انجام اصلاحات و تغییرات لازم در قانون اساسی ارائه دهند. این در حالی است که رئیس جمهور از ما خواسته است که تمام اقدامات لازم را برای تقویت دولت قانون، تاسیس جمهوری دوم در الجزایر، تفکیک قوا و استقلال قوه قضاییه به کارگیریم.

عبدالمجید تبون به تازگی در توئیتی به مردم الجزایر قول داد که جمهوری جدیدی دراین کشور پایه ریزی کند.

کارشناسان تحولات الحزایر معتقدند این اقدامات تبون برای جلب نظر مخالفان و همراه کردن آنان با دولتش است.

انتهای پیام/

R7969/P36355/S8,88/CT10 واژه های کاربردی مرتبط الجزایر

منبع: تسنیم

کلیدواژه: الجزایر الجزایر تظاهرات کنندگان مردم الجزایر قانون اساسی دولت قانون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۰۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات حمایت از غزه در شهرهای مختلف جهان

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ مردم در شهرهای مختلف جهان در حمایت از غزه و با درخواست آتش بس تظاهرات برگزار کردند. 

 

تظاهرات دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک برای حمایت از مردم فلسطین خبر داد
شبکه الجزیره انگلیسی از تظاهرات دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک برای حمایت از مردم فلسطین خبر داد.
دانشجویان دانشگاه کلمبیا در حمایت از مردم فلسطین تظاهرات و تجمع برگزار کردند. این تظاهرات در حالی برگزار شد که رئیس دانشگاه کلمبیا برای ارائه توضیحات درباره اتهام مبنی بر تشدید یهودی ستیزی در این دانشگاه به کنگره احضار شده است. کریستین سلومی خبرنگار ما جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه می‌کند.
دانشجویان در مسیر‌های اصلی دانشگاه کلمبیا تجمع کردند و با برافراشتن ده‌ها خیمه موقت همبستگی خود را با مردم غزه که به علت آوارگی در چادر‌ها زندگی می‌کنند اعلام کردند. دانشجویان معترض در دانشگاه کلمبیا از مسئولان این دانشگاه تقاضا کردند که روابط خود را با اسرائیل بطور کامل قطع بکند. اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا با حضور رئیس این دانشگاه در یکی از کمیته‌های فرعی کنگره جهت ارائه توضیحات همزمان شده است. برخی از نمایندگان مجلس آمریکا دانشگاه کلمبیا را به ضدیت با یهودی‌ها متهم کرده اند.
ریاست دانشگاه کلمبیا همچنان از محکوم کردن ضدیت با یهودیت در این دانشگاه خودداری می‌کند و با تداوم سیاست‌های خود زمینه را برای تشدید ضدیت با یهودیت در فضای این دانشگاه آماده می‌کند. ریاست دانشگاه کلمبیا با این سیاست فضا را برای تشدید افراط گرایی در میان دانشجویان و رشد تروریسم فراهم می‌کند.
رئیس دانشگاه کلمبیا اعلام کرد بخش عمده‌ای از اعتراض‌ها و تظاهرات‌ها در فضای این دانشگاه صلح آمیز بوده اند.

مینوچه شافیک رئیس دانشگاه کلمبیا: ضدیت با یهودیت هیچ جایگاهی در دانشگاه ما ندارد و من هم شخصا متعهد شده ام که هر اقدامی را برای مقابله مستقیم با یهودی ستیزی در محیط دانشگاه انجام بدهم.

نیرو‌های پلیس حضور گسترده‌ای در دانشگاه کلمبیا دارند و موانع مختلف در همه بخش‌های دانشگاه نصب و ایجاد شده اند. نیرو‌های پلیس به هیچ کسی از جمله خبرنگار و روزنامه نگاران اجازه نمی‌دهند از این موانع عبور بکنند و تنها دانشجویان با کارت‌های اعتباری می‌توانند از این موانع عبور بکنند. شما هم اکنون آن طرف شاهد تظاهرات بخشی از دانشجویان پشت این موانع هستید.
مانند دیگر دانشگاه‌های آمریکا، دانشگاه کلمبیا هم شاهد تظاهرات و تجمعات مکرر بوده است و برخی از این تجمعات در حمایت اسرائیل و برخی هم در حمایت از مردم فلسطین برگزار شده اند. اما مهم‌ترین تقاضای دانشجویان معترض تقاضا برای آتش بس فوری در غزه بوده است. برخی از دانشجویان این دانشگاه هم گفته اند که احساس خطر می‌کنند.
اما دانشجویانی که در تظاهرات روز چهارشنبه شرکت کرده اند می‌گویند از سوی مسئولان دانشگاه تهدید و مرعوب شده اند. برخی از این دانشجویان می‌گویند اقدام آنها در برپایی چادر‌های موقت برای اعلام همبستگی با مردم آواره فلسطین به تعلیق آنها از آموزش منجر خواهد شد. این دانشجوی جوان و معترض در دانشگاه کلمبیا می‌گوید وی از ترس اقدامات احتمالی مسئولان دانشگاه نمی‌خواهد هویت و چهره خود را افشا بکند.

دانشجوی سیاهپوش که چهره اش را هم پوشانده: ترس من این است که مسئولان دانشگاه به علت حضور من در تظاهرات حمایت از مردم فلسطین اقدامات تنبیهی ضد من انجام بدهند. همچنان که پیش از این هم دانشجویان از نژاد‌ها و قومیت‌های مختلف را هم به علت حمایت از مردم فلسطین تحت پیگرد قرار داده و اقدامات تنبیهی ضد آنها انجام داده اند.

دانشجویان معترض در دانشگاه کلمبیا می‌گویند تا زمانی که کشتار غیرنظامیان در غزه ادامه دارد آنها به تظاهرات خود ادامه خواهند داد. آنها دانشگاه را به تبانی در نسل کشی متهم می‌کنند.



تظاهرات مردم در کرانه باختری در روز اسیر
شبکه تلویزیونی المنار گزارش داد مردم در کرانه باختری در روز اسیر به امید آزادی همه اسراء و پیروزی غزه تظاهرات کردند.
حکایت مردم فلسطین با اشغالگران و زندانهایش تمام شدنی نیست، شاید داستان اسیر عبدالکریم عویس از اردوگاه جنین که به همراه برادر خود حسان از سال ۲۰۰۲ بازداشت شده و در حال گذراندن حکم ابد است یکی از بارزترین نمونه‌های تروریسم صهیونیستی است.
مادر اسیر عبد الکریم و حسان عویس: عبد الکریم از کودکی مورد ظلم صهیونیست‌ها قرار گرفت و الان در زندان‌های اشغالگران مورد اذیت قرار می‌گیرد.

مرد فلسطینی: اسرا در زندان شرایط بسیار بدی دارند و آدم با دیدن صحنه‌هایی که اسرا با ان‌ها رو به رو هستند به شدت متاثر می‌شود.

در روز اسیر فلسطینی که فلسطینی‌ها هر سال در ۱۷ آوریل آن را گرامی می‌دارند اسرا در زندان‌های اشغالگران شرایط بی سابقه‌ای را تحمل می‌کنند.

امین شومان رئیس هیئت ملی پیگری امور اسرا: ۹۵۰۰ اسیر فلسطینی در زندان‌های اشغالگران هستند بیش از ۸۵۰۰ فلسطینی از ۷ اکتبر بازداشت شده اند ۳۶۶۰ تن در داخل زندان‌های اشغالگران در بازداشت اداری به سر می‌برند حدود ۲۰۰ کودک در زندان‌های اسرائیل هستند که ۱۴ تن از آنها در بازداشت اداری به سر می‌برند. ۸۰ تن از اسرا زن هستند که بیش از ۲۰ تن از آنها در بازداشت اداری به سر می‌برند. بیش از ۸۰۰ اسیر بیمار در داخل زندان‌های اشغالگران زندانی هستند.

از ۷ اکتبر گذشته مقام‌های اشغالگران از تعداد و شرایط اسرای اهل غزه سخنی نمی‌گویند، اشغالگران از اصل ۲۵۲ اسیر که از سال ۶۷ در داخل زندان‌های اشغالگران به شهادت رسیدند پیکر بیش از ۲۷ اسیر شهید را به گروگان گرفته اند.

قدوره فارس، وزیرامور اسرا و آزادگان: روزانه این اسرا در زندان‌های اشغالگران مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند این امر منجر به شهادت ده‌ها تن از آنان شده است بیش از هزار اسیر زخمی شده اند اسرا گرسنه نگه داشته می‌شوند، وزن اسرا به شدت کاهش یافته است و میانگین وزن اسرا به ۲۵ کیلوگرم رسیده است.

مادر اسیر حابس بیوض: بعد از جنگ، شب و روز اسرا یکی شده است اشغالگران به شدت اسرا را مورد آزار و تعدی قرار می‌دهند.

اشغالگران صهیونیست از سال ۶۷ یک میلیون نفر را بازداشت کردند. کسانی که تا به امروز در زندان‌های اشغالگران باقی مانده اند در معرض کشتار برنامه ریزی شده اشغالگران و اعدام میدانی آنها قرار دارند. اسرا به مقاومت امیدوارند که تکبر اشغالگران را درهم کوبیده و آنها را آزاد کنند.
اسرا در زندان‌های اشغالگران در معرض اعدام برنامه ریزی شده و پنهانی قرار می‌گیرند و خانواده اسرا در خارج از زندان همه اخبار را دنبال می‌کنند در حالی چشمانشان به راه است تا فرزندان خود را زنده استقبال کنند.



بایدن در زادگاه خود با تظاهرات حامیان فلسطین رو‌به‌رو شد
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در سفر به زادگاهش، با تظاهرات صد‌ها تن از حامیان فلسطین روبرو شد.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، در حالیکه کاروان خودرو‌های حامل بایدن در مسیر مرکز فرهنگی شهر "اسکرانتون" در ایالت پنسیلوانیا (زادگاه بایدن) در حرکت بود، جمعیتی از تظاهرکنندگان فریاد می‌زدند: "بایدن، نمی‌توانی خود را پنهان کنی، این یک نسل کشی است که مرتکبش شده ای! "
تظاهرکنندگان که پرچم فلسطین در دست داشتند فریاد "فلسطین را آزاد کنید" هم سر دادند.
اسرائیل به دلیل "جنایت نسل کشی" در دادگاه بین المللی دادگستری تحت پیگرد است.


تظاهرات ضدصهیونیستی در پایتخت اوروگوئه
شبکه تلویزیونی المیادین از برگزاری تظاهرات مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در پایتخت اوروگوئه خبر داد.
تظاهرکنندگان توقف نسل کشی در نوار غزه و آزادی ۹ هزار اسیر فلسطینی را خواستار شدند.


حمله پلیس تورنتو به تظاهرات حامیان فلسطین

 

 

 

 

مسدود شدن مسیر ریلی در تورنتوی کانادا برای درخواست توقف ارسال سلاح از کانادا به اسرائیل
به گزارش پرس تی وی، فعالان مدافع فلسطین برای درخواست توقف ارسال سلاح از کانادا به اسرائیل یک مسیر راه آهن را در تورنتو مسدود کردند.
یک اقدام هماهنگ شده در سراسر کانادا برای درخواست پایان دادن به حمایت کانادا از اسرائیل انجام شده است. خبرنگار ما از تورنتو گزارش می‌دهد.
فعالان در تورنتو روز سه شنبه برای درخواست ممنوعیت فوری و جامع ارسال سلاح به اسرائیل، یک خط راه آهن و یک سرویس، از کانادا به آمریکا را برای بیش از ۶ ساعت مسدود کردند. سازماندهندگان می‌گویند هدف از این اقدام مختل کردن کسب و کار‌های معمولی و جهانی است که کارزار نسل کشی را در غزه با وجود قطعنامه سازمان ملل و حکم دیوان بین المللی دادگستری تسهیل می‌کنند.

فعال کانادایی زن: تعداد زیادی از مردم سراسر کانادا خواستار این هستند که کانادا ممنوعیت فروش سلاح را علیه اسرائیل به خاطر اقدام به نسل کشی در غزه برای بیش از شش ماه که در انجا بیش از ۴۰ هزار نفر را تا کنون کشته است، اعمال کند.

فعال مدافع فلسطین مرد: کانادا همچنان ارسال سلاح برای اسرائیل را ادامه می‌دهد و همچنان از اسرائیل سلاح می‌خرد. به همین علت ما اینجا هستیم تا ممنوعیت تسلیحاتی به اسرائیل را خواستار شویم و اکنون به جایی رسیده ایم که مجبور هستیم روی ریل راه آهن بنشینیم تا توجه‌ها را به این خواسته خود جلب کنیم تا بتوانیم توجه سیاستمداران خود را به این موضوع جلب کنیم که ما مالیات دهندگان دیگر نمی‌توانیم تحمل کنیم پولی که پرداخت می‌کنیم برای ادامه نسل کشی هزینه شود.

فعال زن: چیزی که کانادا انجام داده است تصویب رکورد مجوز‌ها است که از ژانویه تا ماه مارس صادر شده اند. کانادا همچنین متعهد است که مجوز ارسال سلاح‌ها را به اسرائیل صادر کند. کانادا همچنین از اسرائیل سلاح می‌خرد و مقامات اسرائیلی به این موضوع اذعان داشته اند. کانادا به این ترتیب به این نسل کشی کمک می‌کند.

جوامع بومی کانادا همچنین در بسیج کردن نیرو‌ها برای جلوگیری کردن از ادامه این نسل کشی نقش داشته اند.

معترض با صورت پوشیده: پادشاهی سرزمین ما را اشغال کرد و اسرائیل، سرزمین فلسطینی‌ها را اشغال کرده است و اشغال یعنی دزدیدن زمین‌ها است. فلسطینی‌ها مجبور شده اند به اردوگاه‌های آورگان بروند همانطور که مردم ما مجبور شدند به جای دیگری بروند؛ بنابراین ما آنها را درک می‌کنیم و به همین علت در اینجا هستیم، زیرا فکر می‌کنیم ما مثل هم هستیم. اشغالگر سرزمین ما یعنی کانادا و آمریکا سلاح برای اسرائیل ارسال می‌کنند تا فلسطین را اشغال کند. ما برای نشان دادن همبستگی خود در اینجا هستیم، زیرا برای هدف مشترکی می‌جنگیم. ما نیز برای سرزمین‌های خود می‌جنگیم.

این اقدام در شرایطی انجام شده است که این خطر را برای کسانی در اینجا جمع شده اند، دارد که با مجازات و محاکمه و سرکوب پلیس مواجه شوند. در روز‌های اخیر فعالان برجسته مدافع فلسطین بازداشت شده اند و به خاطر اعتراض به نسل کشی اسرائیل در غزه با محاکمه جنایی مواجه هستند.

 

 

 

دیگر خبرها

  • وزرای خارجه ایران و الجزایر درباره تحولات منطقه گفتگو کردند
  • وزرای خارجه ایران و الجزایر درباره تحولات منطقه‌ گفت‌وگو کردند
  • آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر
  • لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم به نفع جهش تولید است
  • «آیین‌نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه» اصلاح و بازنویسی شود
  • بازسازی آسیب‌های معدنکاری با اصلاح قانون معادن
  • تظاهرات حمایت از غزه در شهرهای مختلف جهان
  • قصد رئیس جمهور گرجستان برای وتوی قانون عوامل خارجی
  • سازمان بازرسی به وزیر جهاد کشاورزی هشدار داد
  • مقابله پلیس با اعتراضات مخالفان دولتی در گرجستان