Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیکتاتور فقید مصر پیش‌تر در یکی از مصاحبه‌های خود به طور رسمی اعتراف کرده بود که در هشت سال جنگ تحمیلی علیه ایران به صدام کمک کرده بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، حسنی مبارک در سن ۹۱ سالگی درگذشت. مرگ وی چند هفته پس از آن رخ داد که تحت عمل جراحی قرار گرفته بود.

دوستان و نزدیکان «علاء» پسر مبارک در شبکه‌های اجتماعی در حال ارسال پیام‌های تسلیت به وی هستند، در حالی که خانواده مبارک همچنان سکوت کرده و تاکنون بیانیه رسمی درباره فوت وی صادر نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حکومت مبارک در سال ۲۰۱۱ پس از اعتراضات فراگیر به سیاست‌های سرکوبگرانهاش ساقط شد. وی نخستین مقام عربی است که پس از بیداری اسلامی دادگاهی شد.

مرگ دیکتاتور اسبق مصر باعث شد تا به بازخوانی یکی از مصاحبه وی بپردازیم که در آن به کمک به صدام، دیکتاتور اعدام شده عراق در دوران هشت سال جنگ تحمیلی علیه ملت ایران اعتراف کرده بود. 

حسنی مبارک اردیبهشت سال جاری در گفتگوی اختصاصی با روزنامه «الانباء» چاپ کویت اعتراف کرد که مصر ازجمله کشورهایی بود که به عراق در جنگ تحمیلی کمک کرد و گفت: ما به عراق در جنگ علیه ایران کمک کردیم و این در حالی بود که روابط رسمی میانمان برقرار نبود.

وی افزود: در کنفرانس اسلامی که ۱۹۸۷ در کویت برگزار شد، «زاید بن‌سلطان آل نهیان»، بنیان‌گذار امارات متحده عربی با من گفتگو کرد و خواست که به کشورش سفر کنم؛ من ابتدا تمایلی به این سفر نداشتم ولی بعد از اینکه اصرارهای او را دیدم گفتم که قصد ندارم مایه دردسرش شوم و با وجود اینکه روابط رسمی نداشتیم به دیدارش رفتم. سپس صدام و بعد از وی، ملک حسین (شاه اردن) ازسرگیری روابط را اعلام کردند. به این ترتیب روابط مصر با کشورهای عربی به حالت طبیعی خود بازگشت و اتحادیه عرب در قاهره مستقر شد.

رئیس‌جمهور اسبق مصر تصریح کرد: زمان آغاز  «عملیات فاو» فرا رسید که به دیدار صدام و فرماندهان عراقی در اتاق عملیات رفتم تا به آنها در جنگ علیه ایران کمک کنم. همه کشورهای حوزه خلیج (فارس) به عراق از نظر مادی کمک می‌کردند تا حدی که شخصی همچون صدام (فریفته شده بود و) می‌گفت که در حال حمایت از جبهه شرق جهان عرب است.

مبارک درباره جنگ کویت نیز گفت: من تردیدی ندارم که حمله به کویت و پیامدهای آن باعث بدتر شدن وضعیت منطقه تا امروز شده است؛ جهان عرب طوری دچار چنددستگی شده است که تاکنون نشده بود و توازنی که (به زعم عرب‌ها) قرار بود با جنگ عراق علیه ایران به وجود آید، به سود منافع ایران در منطقه رخ داده است. 

رئیس‌جمهور اسبق مصر در ادامه این مصاحبه ایران را به برهم زدن ثبات منطقه و تهدیدی برای امنیت ملی کشورهای عربی متهم کرد و افزود: از بعد ۲۰۱۱ میلادی همه کشورهای منطقه به نوعی مشی ضد ایرانی دنبال کردند؛ مصر که با عراق در تقابل با ایران قرار گرفته بود، به جمع برادران خود در خلیج (فارس) علیه تهدیدات ایران پیوست. من با ملک عبدالله، پادشاه فقید عربستان چشم‌انداز مشترکی در زمینه مقابله با ایران در منطقه داشتیم. 

انتهای پیام/4106/۴۰۳۳/

منبع: آنا

کلیدواژه: ایران حسنی مبارک صدام جنگ تحمیلی دیکتاتور مصر علیه ایران جنگ تحمیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۰۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر تعریفی لزوماً «اعتراف» به قدرت ایران نیست! در بسیاری از مواقع، هدف معرفی ایران به عنوان تهدیدی برای صلح و ثبات جهانی است/ با همین تعریف‌ها و تمجیدهاست که علیه ایران در عرصه بین‌المللی اجماع‌سازی میکنند؛ در زمین تمجیدهای آنها بازی نکنیم

به گزارش جماران؛ علی نصری، کارشناس روابط بین الملل در حساب خود در شبکه اجتماعی اکس نوشت:

اینکه چه کسی با چه هدفی از قدرت نظامی ایران تعریف و تمجید میکند نکته ظریف، مهم و قابل تأملی‌ست.

فرق است بین یک تحلیلگر نظامی مستقل که از توان «بازدارندگی» ایران میگوید و آن افسر «سابق» موساد یا سخنگوی IDF یا خبرنگار وابسته اسرائیل که مخزن سوخت ۱۱ متری موشک ایرانی را جلوی دوربین نمایش میدهد و آن را «وحشتناک» توصیف میکند.

هر تعریفی لزوماً «اعتراف» به قدرت ایران نیست. در بسیاری از مواقع، هدف به‌راه اندازی موج جدید «ایران‌هراسی»، احیای مجدد پروسه «امنیتی‌سازی» و معرفی ایران به عنوان تهدیدی برای صلح و ثبات جهانی است.

با همین تعریف‌ها و تمجیدهاست که علیه ایران در عرصه بین‌المللی اجماع‌سازی میکنند، تحریم‌های جدید وضع میکنند، فشارها را بر کشور بیشتر میکنند، و افکار عمومی را از جنایات جنگی اسرائیل در غزه به «تهدید ایران» برای جهان منحرف می‌سازند. 

 در زمین تمجیدهای آنها بازی نکنیم.

 

دیگر خبرها

  • اعتراف جنجالی ذوالنور درباره افزایش سن بازنشستگی /نفهمیدیم به چه چیزی رأی می‌دهیم، حتی بنده!
  • ویدیو کست| پیام امام رضا علیه‌السلام به محبینش در سفارش به عبدالعظیم حسنی
  • هر تعریفی لزوماً «اعتراف» به قدرت ایران نیست! در بسیاری از مواقع، هدف معرفی ایران به عنوان تهدیدی برای صلح و ثبات جهانی است/ با همین تعریف‌ها و تمجیدهاست که علیه ایران در عرصه بین‌المللی اجماع‌سازی میکنند؛ در زمین تمجیدهای آنها بازی نکنیم
  • امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است
  • السودانی: اجازه نمی‌دهیم از خاک ما برای انجام عملیات علیه دیگران استفاده شود
  • رئیس‌جمهور: مقامات آمریکایی به شکست فشار حداکثری علیه ایران اعتراف کردند
  • مقامات آمریکایی به شکست فشار حداکثری علیه ایران اعتراف کردند
  • عملیات زمینی گسترده ترکیه علیه گروه‌های کُرد در عراق؛ زمان حمله مشخص شد
  • ترکیه منطقه حایل در شمال عراق ایجاد می کند/ حمله زمینی گسترده به شمال عراق بعد از سفر اردوغان
  • رویترز : اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) درباره تحریم ایران تشکیل جلسه می‌دهد