Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@05:39:58 GMT

آیا سیل دوباره در خوزستان تکرار می‌شود

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۴۰۳۴۲

آیا سیل دوباره در خوزستان تکرار می‌شود

اکنون در حالی که هنوز دو ماهی تا یک ساله شدن سیل فروردین ۹۸ خوزستان مانده، گره گیسوی سامانه بارشی برای چندمین بار بر دامن خوزستان باز شد، آن هم تا جایی که طی اولین ساعات بارش، حجم آب سدها به اندازه قابل توجهی تغییر کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، طی سیلاب بهار ۹۸ خوزستان که در پی طغیان رودخانه‌های کرخه،کارون و دز رقم خورد، ۲۱ شهرستان با غول سیل دست‌وپنجه نرم کردند، ۱۳۳ روستا به زیر آب رفت، ۳۷۴ روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شد و ۴۰۰ هزار خوزستانی سیلی تند سیل را بر گوش زندگی خود به تماشا نشستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اکنون در حالی که هنوز دو ماهی تا یک ساله شدن سیل فروردین ۹۸ خوزستان مانده، گره گیسوی سامانه بارشی برای چندمین بار بر دامن خوزستان باز شد، آن هم تا جایی که طی اولین ساعات بارش، حجم آب سدها به اندازه قابل توجهی تغییر کرد.

داریوش بهارلویی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه بارش‌های شب گذشته افزایش تدریجی ورود آب به سدها در حوضه های دز و کرخه را نشان می‌دهد اظهار کرد:
بارش‌هایی که از اواخر دوشنبه آغاز شده و تا اوایل چهارشنبه ادامه دارد، در حال اثرگذاری بر ورودی آب سدها است و رصدها، افزایش ورودی به حوضه‌های دز و کرخه را نشان می‌دهد.

 


وی افزود: بر اساس آمار دریافتی روند صعودی ورودی آب قابل مشاهده بوده و در ایستگاه تله زنگ لرستان ارقام به یک هزار مترمکعب برثانیه رسیده است و خروجی سد دز در حال حاضر ۲۴۰ مترمکعب برثانیه، سد کرخه ۳۵۰ مترمکعب برثانیه، سد مارون ۱۰ مترمکعب برثانیه و گتوند (کارون) ۲۰۰ مترمکعب برثانیه است.

تداوم بارش، افزایش ورودی سدها

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با ۸/۸ میلیارد مترمکعب دانستن حجم خالی سدهای خوزستان عنوان کرد: این حجم برای مهار سیلاب‌های ورودی به سدهای خوزستان کافی است، هم اکنون نیز حجم کلی سدهای استان ۱۲.۶ میلیارد مترمکعب است.

وی افزود:  در سد کرخه ۳.۲ میلیارد مترمکعب، سد دز  ۱.۳۶ میلیارد مترمکعب، سدهای حوضه کارون  ۷.۴۶ میلیارد مترمکعب و سد مارون ۴۱۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است.

 


بهارلویی بیان کرد: با توجه به اینکه بارندگی در حوضه‌های بالادست خوزستان از دیروز شروع شده، اثر آن هنوز بر سدها مشخص نیست و تا فردا معلوم می‌شود.

وی افزود: بارندگی در اکثر ایستگاه‌های حوضه کرخه و دز بیشتر از ۳۰ میلیمتر بوده و در صورت تداوم بارش‌ها، روند صعودی ورودی به سدها ادامه می‌یابد.

سد دز، نیازمند مراقبت بیشتر

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان در رابطه با مدیریت سدهای استان عنوان کرد: از مرداد ماه پیگیری‌ها صورت گرفته است و در آخرین نشستی که طی دو روز گذشته با سازمان آب و برق استان  پیرامون این موضوع داشتیم گزارش‌ها حاکی از آن بود که بالای ۸/۵ میلیارد متر مکعب در سدهای کارون بزرگ، دز و کرخه فضای خالی وجود دارد.

وی افزود: بنا بر گزارشی که سازمان آب و برق داده است سیلاب بالا دست براساس پیش‌بینی هواشناسی استان قابل کنترل است هر چند ما معتقدیم در حوزه سد دز باید مراقبت بیشتری صورت گیرد.

حاجی‌زاده گفت: در بحث مدیریت رودخانه  و مدیریت سدها سازمان آب و برق به عنوان متولی این حوزه باید پای کار و فعال باشد، ما اخطارها و هشدارهای لازم را به عنوان ستاد مدیریت بحران به دستگاه های متولی ابلاغ کردیم.

وی افزود: دستگاه‌هایی از قبیل امدادونجات، هلال احمر، اورژانس، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و ... به ویژه در مناطق صعب العبور نیز باید آمادگی کامل داشته باشند.

افزایش خروجی سدها

فراز رابعی، معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز در رابطه با حجم سدهای استان بیان کرد: خروجی سدهای دز و کرخه در هفت روز آینده به ترتیب به ۷۵۰ و  ۴۵۰ مترمکعب بر ثانیه می‌رسد.

 


وی  افزود : در صورت وقوع بارندگی‌ها طبق پیش بینی، احتمال دارد خروجی سد دز به یک هزار مترمکعب برثانیه و یا بیشتر نیز افزایش یابد.

رابعی گفت:با توجه به وجود حجم خالی مناسب در سدها برای کنترل سیلاب، برنامه‌ای برای خروجی فزاینده نخواهیم داشت و برنامه‌ریزی شده که آبگرفتگی اتفاق نیفتد.

احتمال بالای سیل در خوزستان

میثم جعفرزاده مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو با بیان اینکه بارش‌های اخیر در مناطق غربی و جنوب غرب ادامه دارد و هنوز طغیان رودخانه آغاز نشده گفت: احتمال وقوع سیل در این مناطق بالا است.

وی افزود: در استان‌های لرستان و خوزستان احتمال بالایی برای وقوع سیلاب است که در این راستا تمهیداتی از چند روز گذشته در حوزه شهری در خصوص رعایت حریم رودخانه‌های انجام شده و مجموعه وزارت نیرو در حوزه آب و برق از روز شنبه در حال آماده باش کامل است.

آماده باش سالن‌های ورزشی

افشین حیدری،مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان گفت: با توجه به پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خوزستان مبنی بر بارندگی‌های شدید و احتمال وقوع سیلاب در مناطق مختلف استان بسیاری از اماکن ورزشی خوزستان باهدف کمک رسانی به مردم و سیل زدگان احتمالی از امروز در حالت آماده باش هستند.

وی افزود:  با توجه به دستور وزیر ورزش و جوانان، همچنین بنا داریم تا در دیگر شهرستان‌های استان چند سالن به این امر اختصاص داده شود و در کنار دیگر ارگان های استان به مردم خدمات رسانی کنیم.

آیا سیل تکرار می‌شود؟

هنوز پیراهن شهرها و روستاهای خوزستان از سیل فروردین ۹۸ خشک نشده بود که پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی و افزایش حجم بارش‌ها نگرانی مردم را دو چندان کرد.

 مسؤولین استانی از افزایش حجم آب سدها اما توانایی خروجی مناسب خبر می‌دهند و این در حالی است که تنها طی ساعات اولیه ورود این سامانه، بارش‌های شدید باعث طغیان رودخانه‌های فصلی در شهرستان اندیکا شده که در منطقه دره شیرون نیز راه ارتباطی ۱۲ روستا را مسدود کرده است.

حال باید دید آیا تدابیری که مسؤولین از اندیشیده شدن آن‌ها خبر می‌دهند را یارای مقابله با سیل احتمالی هست و یا اینکه مردم باید مجدا برای سیلی دیگر مستعد شوند.

انتهای پیام/










 

منبع: فارس

کلیدواژه: خوزستان سیل بارش مسؤولین مترمکعب برثانیه میلیارد مترمکعب سازمان آب و برق دز و کرخه خروجی سد پیش بینی آب سدها بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۰۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ۲۲ میلیون مترمکعب آب غیرمجاز از چاه‌های غیرمجاز در قم

معاون آب منطقه‌ای قم گفت: از ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب برداشت‌شده در استان، ۲۲ میلیون مترمکعب مربوط به برداشت غیرمجاز از چاه‌های غیرمجاز است. - اخبار استانها -

محمد دانشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به محدودیت منابع آبی گفت: به ویژه آب‌های زیرزمینی که عمده منابع اصلی کشاورزی استان قم است محدود بوده و بر این اساس حفاظت از منابع آبی زیرزمینی استان و بهره‌برداری بهینه از آن بسیار اهمیت دارد.

وی با تاکید بر اینکه صیانت از منابع آبی استان، در اولویت برنامه‌های شرکت آب منطقه قم است، گفت: از 500 میلیون مترمکعب آبی که در استان برداشت داریم، فقط 22 میلیون مترمکعب مربوط به برداشت غیرمجاز از چاه‌های غیرمجاز است؛ که این میزان معادل پنج درصد برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی است.

دانشور عنوان کرد: بیشترین میزان برداشت غیرمجاز از چاه‌های مجاز بوده و این امر به دلیل عدم تمکین صاحبان و مالکان چاه از حجم مجاز برداشت در پروانه آن‌هاست.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای قم نصب کنترل هوشمند حجمی را تنها راه مقابله با برداشت غیرمجاز از آب توسط چاه‌های مجاز دانست و افزود: از سال گذشته تاکنون 350 حلقه چاه مجاز به کنترل هوشمند حجمی مجهز شده و امسال نیز کنترل حجمی هوشمند در 370 حلقه چاه دیگر نصب می‌شود.

دانشور عدم تخصیص حقابه ها را چالش دیگر استان در این بخش عنوان کرد و گفت: در مدت سه سال گذشته تخصیص حقابه‌های قانونی استان قم با چالش روبه رو بوده و رهاسازی از منابع بالادستی انجام نگرفته است.

وی افزود: اصلاح الگوی کشت، استفاده از روش‌های نوین آبیاری در کنار نصب کنترل هوشمند از راهکارهای کارآمد در کاهش استفاده و برداشت از منابع محدود زیرزمینی است.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد/سدها پر شد
  • این سد از بروز فاجعه انسانی در سیستان و بلوچستان جلوگیری کرد
  • برداشت ۲۲ میلیون مترمکعب آب غیرمجاز از چاه‌های غیرمجاز در قم
  • تداوم بارش باران در خوزستان
  • ذخیره غیر اصولی آب به خاطر ترس از خشکسالی 
  • ایران بالاخره حقابه خود از افغانستان را دریافت کرد
  • تکرار جنایت صهیونیست‌ها در بیمارستان‌های غزه
  • نیمی از ورودی آب سدها در یک ماه اخیر تامین شد
  • تداوم بارش های پراکنده و وزش باد در برخی مناطق خوزستان
  • ۴۱۲ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شد