Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@20:53:23 GMT

سدچم شیر گچساران سال آینده آبگیری می‌شود

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۴۰۹۵۶

سدچم شیر گچساران سال آینده آبگیری می‌شود

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت: با اتمام عملیات احداث سد چم شیر گچساران در سال آینده آبگیری خواهد شد.

محدرضا فاضل امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران  اظهار کرد: مطالعه احداث سد چم شیر در سال 73 از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.

وی  ادامه داد:عملیات اجرای احداث سد و نیروگاه چم شیر از سال 1391 آغاز شده  و در حال حاضر در مراحل پایانی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  فاضل با بیان اینکه در حال حاضر 125 میلیون متر مکعب آب از سد در حال ساخت چم شیر برای بخش های صنعت و کشاورزی این شهرستان اختصاص داده شد، عنوان کرد: 65 میلیون متر مکعب برای آبیاری زمین های دیم در گچساران و 60میلیون متر مکعب آب نیز برای مصارف بخش صنایع از سد چم شیر اختصاص یافته است.

  این مسوول ابراز کرد: تأمین آب آشامیدنی و صنعت، بهره‌مند شدن زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب، تولید 282 مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال زایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای ساخت این سد است.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران با بیان اینکه سدچم شیر گچساران  می تواند پتانسیل  گردشگری  را در این شهرستان ایجاد کند، عنوان کرد: با بهره برداری  از سدچم سیر  ظرفیت گردشگری  این شهرستان دوچندان خواهد شد.

فاضل خاطرنشان کرد:  با اتمام عملیات احداث سد چم شیر گچساران در سال آینده آبگیری خواهد شد.

 وی ادامه داد: حجم کل مخزن این سد 2 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب با مساحت 51 کیلومتر مربع، طول دریاچه 48 کیلومتر و تراز نرمال از سطح دریا 604 متر است.

فاضل با بیان اینکه این سد در زمان بهره برداری در هر ثانیه 500 لیتر در ثانیه آب تخلیه می‌کند تصریح کرد: تراز سد چم شیر از سطح دریا برای آبگیری تا سال آینده به 560 متر خواهد رسید.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران اذعان کرد: سد چم شیر دارای یک میلیون و 100 متر مکعب حجم بدنه،604 متر طول تاج، 150 متر ارتفاع، 75 متر عرض بدنه و سه دهنه سرریز اوجی دریچه دار است.

انتهای پیام/82031

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاري فارس گچساران سد و نیروگاه چم شیر میلیون متر مکعب چم شیر گچساران سال آینده سد چم شیر احداث سد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۰۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح بزرگ آبرسانی جدید الاحداث در یزد

جلال علمدار مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت: با اجرای طرح بزرگ آبرسانی از چاه‌های جدید الاحداث جنوب شرق یزد به مناطق حسن آباد، ملاصدرا و اکرم آباد بالغ بر ۵۵ هزار نفر از آب شرب پایدار و بهداشتی برخوردار می‌شوند.

او درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه را حدود ۷۰ درصد عنوان کرد و افزود: برای اجرای این طرح ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه از محل اعتبارات عمرانی و داخلی برآورد شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد ادامه داد: حجم مخزن احداث شده در این پروژه پنج هزار متر مکعب است و احداث ۱۰ هزار متر مکعب مخزن دیگر نیز با هدف ذخیره آب شرب در آینده نزدیک شروع می‌شود.

علمدار به ۴۵ کیلومتر خط انتقال این پروژه اشاره کرد و اظهار داشت: از این میزان خط انتقال ۲۵ کیلومتر آن تاکنون لوله گذاری شده است.

او ظرفیت ایستگاه پمپاژ در حال ساخت این طرح آبرسانی را ۲۵۰ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و گفت: حفر و تجهیز هشت حلقه چاه، ساخت هشت باب اتاقک چاه و همچنین ۱۰ کیلومتر برق رسانی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این پروژه است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان
  • آبگیری بندهای سنگی و ملاتی و گوراب ها در سیرجان
  • برگزاری جشنواره دختران آفتاب در گچساران
  • برداشت غیرمجاز سالانه ۳۰ میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی
  • رهاسازی ۱۲ میلیون متر مکعب آب سد نهب قزوین+ فیلم
  • آبگیری بند سنگی ملاتی لاسرداب اردستان
  • آبگیری ۱۱۰ میلیون مترمکعبی سازه‌های آبخیزداری هرمزگان
  • اجرای طرح بزرگ آبرسانی جدید الاحداث در یزد
  • امیدها برای آبگیری سد‌های قشلاق و کبوترلانه
  • آبگیری و راه‌اندازی مزارع پرورش آرتمیا در مجتمع فسندوز چهار برج آغاز شد