Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24- یک روزنامه سعودی ادعا کرد که آمریکا برای اینکه مانع از آن شود که سوریه برای همپیمانانش در منطقه، دردسر ایجاد کند، چهار اقدام را در نظر گرفته تا علیه دمشق اجرایی کند.

 ایالات متحده آمریکا پس از سالها حمایت از تروریستها در سوریه، اواخر آذر سال جاری قانونی موسوم به «قانون سزار» را تصویب کرد تا پس از قطع امید از اشغال خاک سوریه، این بار مانع از بازسازی این کشور شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» به بررسی این طرح و سایر اقدامات مرتبط آمریکا با طرح مذکور پرداخت و نوشت، راهبرد جدید آمریکا علیه سوریه، شامل مجموعه اقدامات نظامی، سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی است تا به زعم خود، دولت سوریه را به مدت چند سال، منزوی کند.

به گزارش این روزنامه، این قانون، اواسط جولای (اواخر تیر) اجرایی خواهد شد و بر اساس آن، هر طرف، نهاد یا کشوری که در بازسازی سوریه سهیم باشد، شامل تحریم‌های ایالات متحده خواهد شد.

بنا بر این گزارش، در مقابل، دمشق با حمایت همپیمانان خود، عملیاتی را برای بازپسگیری دو مسیر اصلی حلب-دمشق و حلب-لاذقیه آغاز کرده است تا «شریانهای اقتصادی خود را باز کرده و آثار تحریم را کاهش دهد». افزون بر این، روسیه نیز در تلاش است که سوریه به اتحادیه عرب بازگردد.

الشرق الاوسط با اشاره به تماس مداوم آمریکا با کشورهای اروپایی و منطقه برای ممانعت از تحرکات روسیه جهت عادی‌سازی روابط دمشق با کشورهای اروپایی و منطقه، گزارش داد، واشنگتن برای این کار، سراغ چند کشور رفته است. مسئولان آمریکایی نیز مدعی هستند که خواستار «تغییر نظام سوریه نیستند، بلکه در پی تغییر رفتار هستند».

به گزارش این روزنامه، این ادعای مسئولان آمریکا به این معناست که سوریه، تهدیدی برای همپیمانان واشنگتن در منطقه نباشد، ولی از آنجایی که آمریکا فکر می‌کند، دمشق چنین اقدامی انجام نخواهد داد، تصمیم گرفته است، فشارها را بر سوریه افزایش دهد.

بنا بر این گزارش، آمریکا برای اجرای برنامه‌های خود علیه سوریه از راههای اقتصادی، نظامی، دیپلماتیک و سیاسی استفاده خواهد کرد. راهکار اقتصادی آمریکا، اجرای قانون سزار است. بر اساس این قانون، تحریم‌ها علیه سوریه به مدت پنج سال اجرا خواهد شد و هر طرفی که با سوریه همکاری داشته باشد، تحت شدیدترین تحریمها قرار خواهد گرفت.

از نظر سیاسی نیز آمریکا روابط خود را با تروریست‌های موسوم به «معارضان سیاسی» تقویت کرده و به هماهنگی با کشورهای حامی این تروریستها از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان، عربستان سعودی، مصر و اردن ادامه خواهد داد. در زمینه دیپلماسی نیز آمریکا به تماسهای خود با کشورهای اروپایی ادامه می‌دهد تا هیچ‌گونه عادی‌سازی در روابط بین دمشق و اروپا حاصل نشود.

 اما در خصوص مسائل نظامی، اقداماتی را انجام خواهد داد که عبارتست از: تداوم حضور نظامی زمینی در شرق فرات، ایجاد منطقه پرواز ممنوع برای حمایت از عناصر کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه»، ممانعت از تسلط ارتش سوریه بر مناطق شرقی این کشور که منابع نفتی در آن وجود دارد، تداوم حضور در پایگاه «التنف»، حمایت لجستیک از عملیاتهای ویژه «ائتلاف» موسوم به ضد داعش یا رژیم صهیونیستی و مقابله با نیروهای سوری و روس در ادلب.

این روزنامه سعودی مدعی شد که تحریم‌های اقتصادی آمریکا به منزله «آسانسوری است که به سمت بالا حرکت می‌کند و به سختی می‌تواند آن را پایین آورد. به همین دلیل باید گفت که عملیات چهاروجهی آمریکا، باعث خواهد شد که سوریه منزوی شود و باید منتظر تغییری ماند که شاید چند سال دیگر رخ دهد».

این گزارش در حالی منتشر شده است که نیروهای ارتش سوریه در حال حاضر در استان‌های ادلب و حلب به عملیات خود ادامه می‌دهند و طی روزهای گذشته مناطق زیادی را از تروریست‌های تحت حمایت آمریکا و عربستان پس گرفته‌اند.

مسئولان سوری تأکید دارند که سراسر خاک خود را از وجود اشغالگران پاکسازی خواهند کرد. آنان می‌گویند که پس از آزادسازی ادلب، سراغ نظامیان آمریکا در شرق این شکور خواهند رفت و آنان را بیرون خواهند راند.

درباره مناطق اشغالی آمریکا در شرق سوریه نیز مردم این منطقه اخیرا، وارد فاز مقابله با نظامیان تروریست آمریکایی شده‌اند و به تازگی دو نفر از نظامیان آمریکا را از پای درآوردند(+)؛ اقدامی که شاید تلنگری برای پایان اشغالگری آمریکا در این قسمت مهم از خاک سوریه باشد.

منبع: فارس

منبع: ساعت24

کلیدواژه: روزنامه سعودی علیه سوریه خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۰۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهبرد تحمیل رنج

«ما باختیم؛ حقیقت را باید گفت! یک باخت جامع»؛ این جمله تیتر گزارش وبسایت روزنامه هاآرتص اسرائیل ساعاتی قبل از حمله موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی بود.

به گزارش ایسنا، علیرضا حجتی در یادداشتی با این عنوان در وطن امروز نوشت: احتمالا این جامع‌ترین توصیفی است که آخرین وضعیت منازعه اسرائیل و ایران را توصیف کرده است؛ منازعه‌ای که دیگر از موقعیت «جنگ در سایه» خارج شده و آشکارتر پیش می‌رود. هدف قرار دادن اسرائیل در سرزمین اشغال شده فلسطین که به عنوان یک «رژیم یاغی» در سیاست بین‌الملل شناخته می‌شود، از آن دست اتفاقات تاریخی است که به آینده منطقه شکل و جهت می‌دهد. این نخستین رودررویی آشکار ایران و اسرائیل بوده و از این جهت ارزش تاریخی بالایی دارد.

حملات موثر به عمق خاک سرزمین‌های اشغالی از سال ۱۹۶۷ آرزوی محقق ناشده کشورهای اسلامی و دولت‌های عربی بوده که ایران آن را به واقعیت تبدیل کرد. برای نخستین‌بار پرنده‌های نظامی ایران بر فراز مسجدالاقصی، دشمنان این مکان مقدس را مورد حمله قرار دادند. حمله موشکی ایران علیه اسرائیل مهر تاییدی بر تثبیت مختصات رفتاری ایران بر اساس یک قدرت منطقه‌ای که در خاورمیانه به سرآمدی رسیده و فراتر از آن عزیمت جمهوری اسلامی ایران به یک قدرت بزرگ است که قدرت تاثیرگذاری بر جغرافیایی خارج از منطقه خود را دارد. در واقع کنش بامداد یکشنبه تهران بر اساس انتظاراتی است که از قدرت اول منطقه بر مبنای رهیافت‌های روابط بین‌الملل توقع انجام آن می‌رود؛ همان موضوعی که کارشناسان مطرح بین‌المللی در رسانه‌های مطرح جهان در 6 ماه گذشته روی آن دست گذاشته بودند؛ همان‌طور که روزنامه انگلیسی گاردین دی 1402 نوشت: قدرت مسلط در خاورمیانه دیگر آمریکا، مصر به عنوان متحد غرب، عربستان سعودی یا حتی اسرائیل نیست، بلکه متحد اصلی یمنی‌ها، یعنی ایران است. همین هفته گذشته بود که سوزان ملونی در «فارن افرز» طی مقاله‌ای مفصل نوشت این تهران است که به ترتیبات منطقه‌ای شکل می‌دهد. تحلیلگر ارشد بروکینگز که به چند دولت ایالات‌متحده درباره ایران مشاوره داده است، نوشت: چشم‌انداز استراتژیک پس از 7 اکتبر در خاورمیانه، چشم‌اندازی است که تا حد زیادی توسط ایران ایجاد شده و با نقاط قوت آن عمل می‌کند. حقیقت این است که جمهوری اسلامی اکنون در موقعیتی بهتر از هر زمان دیگری برای تسلط بر خاورمیانه است، از جمله با دستیابی به توانایی ایجاد اختلال در کشتیرانی در چندین نقطه. این وضعیت و گسترش چشمگیر نفوذ ایران می‌تواند در صورت وقوع بحران تأثیر فاجعه‌باری بر اسرائیل، منطقه و اقتصاد جهانی داشته باشد. 

این راهبرد رنج تدریجی تحمیلی ایران به اسرائیل است که تل‌آویو را در موقعیت خفگی ژئوپلیتیک قرار داده است. معادله بازدارندگی در تقابل تهران و تل‌آویو طی ماه‌های گذشته در فضای سیاسی کشورمان دچار یک خطای مفهومی در تحلیل شده بود. از آغازین ساعات 7 اکتبر 2023 و عملیات توفان‌الاقصی، این دیوار بازدارندگی رژیم صهیونیستی بود که در مقابل ایران فرو ریخت. اسرائیل در این مرحله وارد مرحله بعدی یعنی «وادارندگی» در برابر ایران شد. در معادله امنیت بین‌الملل، این مرحله در وضعیتی اجرا می‌شود که بازدارندگی به طور کامل شکست می‌خورد. بنابراین عملیات‌های تروریستی رژیم صهیونیستی علیه مستشاران نظامی ایران در سوریه و در نهایت حمله مستقیم به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، نه اقداماتی در تضعیف بازدارندگی ایران، که برای باز کردن دریچه‌ای برای فرار اسرائیل از تنگنای این رژیم طراحی شده بود. کابینه جنگ رژیم صهیونیستی تلاش کرد در تداوم استراتژی قدیمی این رژیم؛ «دکترین بن گوریون» با صدور بحران به خارج از فلسطین اشغالی و «توزیع رنج» میان ایران و ایالات متحده آمریکا، منازعه را گسترش داده و راه فراری برای خود ایجاد کند. در همه این مراحل تهران عملیات‌های ترور اسرائیل را اقداماتی ارزیابی می‌کرد که نمی‌تواند این رژیم را از باتلاق غزه نجات داده و طناب را از دور گردن صهیونیست‌ها باز کند.

تلاش اتاق فکر جنگ رژیم صهیونیستی با اتخاذ رویکرد «کنترل تنش» و «مدیریت سطح بحران» توسط تهران و واشنگتن تا حد زیادی خنثی شد اما تل‌آویو با برهم زدن «قواعد درگیری»، به طور مستقیم به اماکن دیپلماتیک ایران حمله کرد و به این ترتیب رژیم صهیونیستی از خطوط قرمز عبور کرد. برای ایران که «بازیگر عاقل» منطقه و سیاست بین‌الملل است، عزیمت اسرائیل به این نقطه دیگر قابل تحمل نبود و پاسخ قاطع و بر مبنای راهبرد موازنه‌ساز ایران را که محرک رفتار دولت - ملت ایران در یک جهان آنارشیک است، به دنبال داشت. 

بدون تردید این روزها بحرانی‌ترین لحظات اشغالگران در سراسر تاریخ 76 ساله پس از اشغال فلسطین است. اسرائیل حالا دیگر در «فرسایشی‌ترین» جنگ تاریخ خود گرفتار شده، شمال و جنوبش تبدیل به متروکه شده، به طرز بی‌سابقه‌ای در جهان منفور و مطرود و منزوی شده و شاید مهم‌تر از همه ایده زندگی در سرزمین موعود زیر سایه اختراع «دولت یهود» برای همیشه رنگ باخته است. در کنار اینها، مقاومت غزه صهیونیست‌ها را به «بی‌دولتی» کشانده است. طی یک‌ماه گذشته در سرزمین‌های اشغالی یک «دولت موازی» تشکیل شده است که بر اساس آن مخالفان نتانیاهو نظیر بنی گانتس و یائیر لاپید بدون هماهنگی با کابینه اسرائیل به آمریکا سفر کرده‌اند و کاخ سفید هم پذیرای آنها شده است! شکاف‌ها و بحران‌های داخلی ساختار سیاسی اسرائیل را به مرز فروپاشی رسانده که نتایج آن در اعتراض‌های خیابانی شب‌های تل‌آویو علیه ادامه جنگ و بحران‌های اجتماعی پس از چالش اعزام به خدمت سربازی «ارتدکس‌های صهیونیست» نمودار شده است. این وضعیت رژیم صهیونیستی و بنیامین نتانیاهو به عنوان یکی از رهبران اسطوره‌ای صهیونیست‌هاست! 

ترجمه همه این موارد همانی است که هاآرتص نوشت: «یک واقعیت واضح  و قابل پیش‌بینی  وجود دارد که ما باید شروع به درک، پردازش و نتیجه‌گیری از آن برای آینده کنیم. اعتراف به اینکه باختیم جالب نیست، بنابراین به خودمان دروغ می‌گوییم».

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • عملیات ایران نشان داد اسراییل و آمریکا فاقد قدرت بازدارندگی هستند
  • به جز عربستان، امارات هم علیه ایران با اسرائیل همکاری کرد
  • احتمال پاسخ اسرائیل و آینده منطقه پس از وعده صادق / جروزالم پست از نقشه نتانیاهو پرده برداشت
  • راهبرد تحمیل رنج
  • دمشق: آمریکا و اسرائیل مسئول تشدید تنش‌ها در منطقه هستند
  • پروژه پر سروصدای «نئوم» عربستان سعودی آب رفت!
  • واکنش شاعران به وعده صادق/ برداشت ایران پرده از سالوس اسرائیل
  • برداشت ایران پرده از سالوس اسرائیل
  • بیانیه وزارت دفاع انگلیس در پی حمله پهپادی-موشکی ایران علیه اسرائیل