Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-29@07:54:56 GMT

سد چم‌شیر گچساران سال آینده آبگیری می‌شود

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۴۰۹۸۶

سد چم‌شیر گچساران سال آینده آبگیری می‌شود

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت: با اتمام عملیات احداث سد چم شیر گچساران در سال آینده آبگیری خواهد شد.

محدرضا فاضل امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: مطالعه احداث سد چم شیر در سال 73 از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.

وی ادامه داد: عملیات اجرای احداث سد و نیروگاه چم شیر از سال 1391 آغاز شده  و در حال حاضر در مراحل پایانی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  فاضل با بیان اینکه در حال حاضر 125 میلیون متر مکعب آب از سد در حال ساخت چم شیر برای بخش های صنعت و کشاورزی این شهرستان اختصاص داده شده، عنوان کرد: 65 میلیون متر مکعب برای آبیاری زمین‌های دیم در گچساران و 60 میلیون مترمکعب آب نیز برای مصارف بخش صنایع از سد چم شیر اختصاص یافته است.

  این مسوول ابراز کرد: تأمین آب آشامیدنی و صنعت، بهره‌مند شدن زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب، تولید 282 مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال زایی در زمان اجرای طرح و زیرساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای ساخت این سد است.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران با بیان اینکه سدچم شیر گچساران  می تواند پتانسیل  گردشگری  را در این شهرستان ایجاد کند، عنوان کرد: با بهره برداری  از سد چم شیر ظرفیت گردشگری  این شهرستان دو چندان خواهد شد.

فاضل خاطرنشان کرد: با اتمام عملیات احداث سد چم شیر گچساران در سال آینده آبگیری خواهد شد.

 وی ادامه داد: حجم کل مخزن این سد 2 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب با مساحت 51 کیلومتر مربع، طول دریاچه 48 کیلومتر و تراز نرمال از سطح دریا 604 متر است.

فاضل با بیان اینکه این سد در زمان بهره برداری در هر ثانیه 500 لیتر در ثانیه آب تخلیه می‌کند تصریح کرد: تراز سد چم شیر از سطح دریا برای آبگیری تا سال آینده به 560 متر خواهد رسید.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران اذعان کرد: سد چم شیر دارای یک میلیون و 100 متر مکعب حجم بدنه،604 متر طول تاج، 150 متر ارتفاع، 75 متر عرض بدنه و سه دهنه سرریز اوجی دریچه دار است.

انتهای پیام/82031

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاري فارس گچساران سد و نیروگاه چم شیر چم شیر گچساران میلیون متر سال آینده سد چم شیر متر مکعب احداث سد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۰۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری همه طرح‌های آبخیزداری استان در بارش‌های اخیر


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، جاوید بخت افزود: تاکنون در سطح استان حدود ۲/۶ میلیون متر مکعب انواع طرح‌های آبخیزداری در استان اجرا شده است.
 وی اضافه کرد: این طرح‌ها شامل سازه‌های سنگی ملاتی، گابیون، بند‌های خاکی و سازه‌های تغذیه مصنوعی سفره‌های آب زیرزمینی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: این سازه‌ها نقش مهمی در کنترل سیلاب، ذخیره آب، پیشگیری از فرسایش خاک و افزایش آب قنوات و چاه‌ها دارد.

دیگر خبرها

  • وارد شدن خسارت به ۶۰ درصد جاده‌های عشایری گچساران
  • خسارت سیلاب به جاده‌های عشایری گچساران
  • پیروزی تیم فوتبال نفت و گاز گچساران مقابل شاهین بندر عامری
  • استقرار اورژانس هوایی در بام نفت ایران
  • جاده بابا میدان - گچساران پرترددترین محور ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد
  • جاده بابا میدان - گچساران پرترددترین محور ارتباطی استان
  • آبگیری همه طرح‌های آبخیزداری استان در بارش‌های اخیر
  • تشرف بیش از ۶ هزار زائر به بارگاه بی بی حکیمه (س)
  • افزایش رهاسازی آب سد کوثر به ۱۷۰ متر مکعب بر ثانیه
  • سد کوثر گچساران سرریز کرد