Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@13:39:51 GMT

کاخ صفی‌آباد بهشهر مرمت و بازگشایی می‌شود

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۴۱۷۴۵

کاخ صفی‌آباد بهشهر مرمت و بازگشایی می‌شود

 علی‌اصغر مونسان روز سه شنبه افزود: این بنا از نظر فنی و ساختاری نیاز به مرمت دارد و تلاش می‌کنیم در این بنا مرمت علمی انجام شود و همزمان بحث برنامه محتوایی و تبدیل شدن این کاخ به موزه نیز در حال انجام است.

او افزود: برای تأمین اعتبار، نامه‌ای را به سازمان برنامه و بودجه ارسال کردیم تا بودجه‌ای را برای مرمت بنا تخصیص دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: پس از تأمین اعتبار، این بنا مرمت و استحکام‌بخشی می‌شود و سپس برای بهره‌برداری و بازدید علاقه‌مندان بازگشایی می‌َشود.

مونسان اظهارکرد: تمامی کارهایی که قرار است بر روی کاخ صفی بهشهر انجام شود با همکاری دستگاه‌های ذیربط در استان و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران خواهد بود.

این بنا در سال ۱۰۱۰ هجری قمری به فرمان شاه عباس ساخته شده. شاه عباس اول، از نظر علاقه مندی به فرزند دل بند خویش این بنا را کاخ صفی آباد نام گذاری کرد. بنا بر روایت مورخان دیوارهای درونی کاخ دارای نقاشی های گوناگون بوده که متاسفانه امروزه، اثری از آن بر جای نمانده است. از مصالح به کار رفته در این کاخ، سنگ، آجر و گچ استُ این کاخ در زمان حمله افغان‌ها آسیب دیده و در زمان نادر شاه تعمیر و بازسازی شد.

این بنا در زمان قاجاریه نیز مورد مرمت قرار گرفت و در قرن اخیر کاملا احیاء شده است. این کاخ تا سطح دریای خزر حدود ۶۵۰ متر ارتفاع دارد که چراغهای بندرترکمن و بندرگز از آن نمایان است و تا ۳۰  کیلومتر چشم انداز دارد.این کاخ در حدود ۷۰ سال پیش طعمهٔ حریق شده و به کلی آثار و شکوه باستانی خود را از دست داد.  در سال ۱۳۱۵ رضا پهلوی دستور به تعمیر و مرمت تمام تأسیسات کاخ را داد.

عمارت صفی آباد مربوط به دوره صفوی  در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۵۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برچسب‌ها علی ‌اصغر مونسان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علی اصغر مونسان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی علی اصغر مونسان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۱۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمهیدات شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در خصوص بند‌های تغذیه مصنوعی   

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، زارع زاده از تاسیسات آبی شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد گفت: در سال گذشته جهت جلوگیری از کاهش خسارت‌های ناشی از سیلاب، مرمت سرریز بند کرخنگان (بوروئیه هرات)، مرمت بخش‌هایی از بند رحیم آباد ابرکوه و آبگیر بند‌های مروست، مرمت آبگیر بند هرات ۲، اجرای تثبیت بالادست بند رحیم آباد و همچنین بخشی از لایروبی بند‌های تغذیه مصنوعی دره گاهان، دربید، سیل بند دم هفت اردکان، سیل بند ده عروس بهاباد، بند هرات ۱، بند کرخنگان، بند‌های مروست و بند بهادران ۲ با حجم بیش از ۱۹۰ هزار متر مکعب انجام شده است. 


وی افزود: لایروبی بند‌های تغذیه مصنوعی به منظور افزایش طرفیت آبگذری، آبگیر و کانال ها، افزایش ظرفیت مخزن بند و افزایش نفوذ پذیری انجام می‌شود. 


زارع زاده ادامه داد: باتوجه به پیش بینی وقوع احتمالی سیل در آینده، ادامه لایروبی سیل بند‌های دم هفت اردکان، بند رودخانه شور ابرکوه، بند‌های صادق آباد، بند بهادران ۲، بند بهاباد ۲ و بند‌های مروست و مرمت بند رحیم آباد در دست اقدام می‌باشد. 


مدیر بهره برداری از تاسیسات آبی شرکت سهامی آی منطقه‌ای یزد هدف از اجرای بند‌های تغذیه مصنوعی را مهار سیلاب و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی دانست.

 
وی در پایان اظهار داشت: فرهنگ سازی از طریق رسانه‌های عمومی و مجامع محلی و ایجاد باور و اعتقاد در میان عموم مردم می‌تواند کمک اصلی برای رسیدن به جبران بخش کوچکی از خسارت به سفره‌های آب زیرزمینی باشد.

دیگر خبرها

  • کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار انجام می‌شود
  • کاوش‌های باستانشناسی در شمال استان اردبیل ادامه دارد
  • ۴۲ دستور کار برای حفاظت و مرمت از میراث فرهنگی خراسان رضوی
  • ۴۲ دستورکار برای حفاظت و مرمت از میراث خراسان رضوی
  • حرم شاه عبدالعظیم مرمت می‌شود
  • مرمت حرم شاه عبدالعظیم طی ۶ ماه آینده
  • تجلیل از استادکار پیشکسوت حوزه میراث فرهنگی قزوین
  • تمهیدات شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در خصوص بند‌های تغذیه مصنوعی   
  • ۱۸میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد
  • ضرغامی: میراث ملموس و ناملموس از هم جدا نیستند