Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که شایعات فضای مجازی درباره کرونا در استان گلستان رو به افزایش است اما میزان توجه مسئولان استانی به جایگاه اطلاع رسانی و پاسخ به این دسته از شایعات به مراتب کمتر است.

خبرگزاری شبستان، گرگان- کرونا مهمان ناخوانده واپسین روزهای زمستان است که از چین به برخی از کشورهای جهان از جمله ایران راه پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

گرچه به گفته مسئولان هنوز استان گلستان عاری از کرونا است اما با افزایش آمار بیماران تنفسی اقدامات پیشگیرانه در دستور کار قرار گرفته است.

 

براساس آمار دانشگاه علوم پزشکی گلستان تاکنون 19 بیمار مشکوک به کرونا در گلستان شناسایی شدند و نمونه ها برای انجام آزمایش به تهران ارسال شده است.

 

با توجه به شیوع کرونا در برخی استان های کشور و احتمال اشاعه در گلستان امروز تصمیم گرفتم با حضور در جمع مردم گرگان از وضعیت کرونا مطلع شوم، مسیرم را طی می کنم هنگام عبور از یکی از درمانگاه ها چهره مضطرب و نگران بانویی توجهم را جلب می کند، کمی جلوتر می روم تا چند کلامی با او صحبت کنم، وقتی نزدیکش می شوم ناخودآگاه مرا پس می زند و می خواهد نزدیکش نشوم، علت را از او جویا می شوم، می گوید؛ چند روزی است که دچار سرماخوردگی شده و پس از شنیدن شایعات مربوط به کرونا تصمیم گرفته برای اطمینان بیشتر به پزشک مراجعه کند اما ترس پزشک از احتمال ابتلای او به کرونا اضطراب او را دوچندان کرده است.

 

مسیرم را ادامه می دهم، حقیقت آن است که گرچه اضطراب و استرس مردم از کرونا ویروس؛ این مهمان ناخوانده تا حد زیادی اوج گرفته اما در آستانه نوروز شهر هم تعطیل نشده، مردم مانند همیشه پیگیر امورات خود هستند و بازارها هم مشتری های خود را دارد.

 

وارد یک فروشگاه کفش می شوم، مشخص است که مردم می آیند و می روند، یک زوج در حال خرید کفش هستند در حالی که مرد برای سنجیدن سایز کفش دستش را روی زمین می گذارد همسرش با استرس تمام می گوید دستانت را بردار مگر نمی دانی کرونا در کمین است! همسرش و فروشنده لبخندی می زنند و می گویند نگران نباش آنقدر هم که می گویند کشنده نیست.

 

در ادامه مسیر به یک فروشگاه میوه و تره بار سر می زنم، فروشنده نگران و مضطرب است البته نه از ابتلای به کرونا بلکه از خسارت اقتصادی و تعطیلی مغازه اش که ممکن است متحمل شود، می گوید شنیده است که می خواهند میدان های میوه و تره بار را تعطیل کنند و همین مسئله باعث نگرانی او شده است.

 

پس از ورود کرونا به ایران مسئولان هم به تب و تاب افتادند تا مانع زنجیره انتقال این ویروس شوند لذا حتی استان هایی که هنوز درگیر ویروس کرونا نشده بودند نیز تدابیر لازم را برای جلوگیری انتشار این ویروس در دستور کار قرار دادند اما به نظر می رسد پیش تر از مسئولان، سودجویان پیشقدم شدند.

 

 با ورود ویروس کرونا اقلام بهداشتی مانند ماسک و دستکش و ... با کمبود و یا قیمت فزاینده ای مواجه شد و عده ای افراد سودجو با احتکار ماسک و مواد ضدعفونی کننده از آب گل آلود ماهی گرفتند و بر زخم مردم نمک پاشیدند، طوری که در گلستان هم که هنوز عاری از کرونا است خبری از ماسک و ژل ضدعفونی کننده و الکل نیست و یا اگر هم موجود باشد قیمت های گزاف و بی رحمانه اقلام بهداشتی التهاب جامعه از کروناویروس را دوچندان کرده است.

 

موج سواری سودجویان موجب شد تا داروخانه ها از خرید ماسک منع شوند و براساس دستور وزارت بهداشت هرگونه توزیع، خرید و فروش انواع ماسک ‌های پزشکی شامل ماسک جراحی (بنددار و کش‌دار، فیلتردار، n۹۵ و n۹۹ توسط تولید کنندگان، توزیع کنندگان، واحدهای صنفی، شرکت ‌های پخش دارویی و غیره تا اطلاع ثانوی ممنوع شد و کالاهای موجود صرفاً قابل فروش به هیئت امنای صرفه ‌جویی ارزی وابسته به وزارت بهداشت است.

 

از سویی دیگر به دلیل عدم آموزش لازم در خصوص پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا جامعه دچار ترس و وحشت شد، شایعات فضای مجازی در حالی هر روز در استان گلستان رو به افزایش است که میزان پاسخگویی مسئولان به این دسته از شایعات به مراتب کمتر است.

 

اکثر مسئولان استانی که تصور می کنند کروناویروس می تواند گوشه ای از فعالیت ها و وظایف سازمانی آنها را درگیر کند دیگر از پاسخگویی به رسانه ها فرار می کنند، حتی به گونه ای که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان و مسئول اطلاع رسانی اقدامات پیشگیرانه در خصوص کرونا تنها صدا و سیما را به رسمیت می شناسد و با این ادعا که اکثر اوقات در جلسه حضور دارد تماس های پی در پی خبرنگار خبرگزاری شبستان با وی بی نتیجه مانده است.

 

فرار مسئولان استان گلستان از پاسخگویی در حالی است که در شرایط مشابه رسانه ها باید دسترسی بیشتری به مسئولان داشته باشند تا با اطلاع رسانی مراجع و رسانه های رسمی به ابهامات مردم و جولان شایعات پاسخ داده شود قطعاً چنین عملکردی از سوی مسئولان آگاهی و دانش مردم را بیشتر می کند و آرامش را به جامعه بازمی گرداند.

 

به طور قطع انتخاب سخنگو با این هدف انجام شده که یک مسئول یا شخص برای پاسخ به سؤالات با اطلاعات جدید و به روز در دسترس باشد اما فرار مسئولان استانی به ویژه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان حاکی از آن است که عدم آگاهی مسئولان از جایگاه رسانه و اهمیت اطلاع رسانی خطرناکتر از ویروس کرونا است و به دلیل همین ضعف مسئولان گلستانی است که شایعات بی امان در خصوص کرونا از اطلاع رسانی مسئولان و اقدامات پیشگیرانه پیشی گرفته است.

 

در حالی که مسئولان استانی در صدا و سیما با بیان نکات بهداشتی به مردم دلداری می دهند که کرونا خطرناک نیست اما جولان شایعات در جامعه به ویژه فضای مجازی دستاوردی جز ترس و دلهره برای مردم نداشته است و این مهم نشان می دهد نیاز است مسئولان در امر اطلاع رسانی در کنار صدا و سیما از نقش رسانه های رسمی و خبرگزاری ها نیز غافل نشوند.

 

از طرفی در شهرستان های مختلف استان گلستان شایعات مختلفی مبنی بر وجود بیماران بستری کرونا و یا مرگ ناشی از آنها مخابره می شود و یا اخیراً کلیپی در فضای مجازی دست به دست می شود که مردم را به خرید مازاد ترغیب می کند و در این کلیپ ادعا می شود قحطی در انتظار مردم است!

 

اما با وجود همه این اطلاع رسانی ها هنوز هم افرادی هستند که کرونا را جدی نمی گیرند، بی محابا از وسایل شخصی دیگران استفاده می کنند، در اماکن شلوغ حضور دارند و به دیگران دست می دهند و روبوسی می کنند.

 

با یکی از این افراد صحبت کردیم، وی می گوید؛ بارها در صدا و سیما از زبان مسئولان شنیدم که کرونا مانند سرماخوردگی و آنفولانزا است به همین دلیل معتقدم نباید جامعه از یکدیگر دوری کنند، چه دلیلی دارد که خودمان را به عذاب بیندازیم.

 

این سخنان به نظر می رسد قشری از جامعه برای شکسته شدن زنجیره انتقال ویروس کرونا همکاری لازم را ندارند و سفر عده ای از خانواده ها پس از تعطیلی مدارس فرزندانشان، تردد بعضی از مردم در اماکن شلوغ و یا اماکن تفریحی به خوبی گواه این مهم است.

 

در استان گلستان گلستان نیز اقدامات پیشگیرانه برای مهار کروناویروس انجام شده است و در راستای آن تمامی مدارس، مراکز پیش دبستانی، دانشگاه ها و مراکز آموزش آزاد و زبان تا پایان هفته جاری تعطیل اعلام شد.

 

همچنین برپایی بازارهای هفتگی و برگزاری سمینارها، همایش ها، کنسرت و تجمعات مختلف تا اطلاع ثانوی در استان گلستان ممنوع شده است.

 

«عباس بدخشان» در گفتگوی خبری از توزیع سهمیه های عمومی ماسک طی دو روز آینده در استان گلستان خبر داد.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان، همچنین از آمادگی بیمارستان های استان گلستان برای پیشگیری و مقابله با کروناویروس خبر داد و ادامه داد: در همه بیمارستان های استان گلستان بخش های ویژه بیماران مشکوک به کرونا در نظر گرفته شده و بیماران تنفسی پس از مراجعه به بیمارستان ها به صورت جداگانه تحت بررسی و درمان قرار می گیرند.

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین بخش هایی از بیمارستان های پنج آذر و حکیم جرجانی گرگان، بیمارستان بندرگز و پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله وسلم) گنبدکاووس به صورت متمرکز برای ارائه خدمات به بیماران تنفسی و مشکوک به کرونا اختصاص پیدا کرده است.

 

بدخشان همچنین از راه اندازی سامانه تلفنی 3150 برای پاسخگویی به سؤالات مردم گلستان در خصوص کروناویروس خبر داد و ابراز داشت: این سامانه به صورت شبانه روزی پاسخگوی سؤالات مردم است.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با توصیه مردم به رعایت نکات بهداشتی و شستشوی مکرر دست ها، متذکر شد: مردم عادی نیاز به استفاده از ماسک ندارند و بیماران و اطرافیان آنها و پرسنل درمانی ملزم به استفاده از ماسک هستند.

 

به طور قطع برای مهار کرونا در ایران مردم باید با یکدیگر همدل باشند و به مسائل بهداشتی اهتمام ورزند، به گفته کارشناسان شستشوی مدام دست و صورت با صابون و یا مواد ضدعفونی کننده کاملاً ویروس را از بین می برد.

 

نباید از کرونا بیش از اندازه ترسید، میزان کشندگی این ویروس کمتر از آنفولانزا است و ماهیت بیماری کرونا طوری است که در 80 درصد موارد علائم بسیار خفیف دارد و یا نیاز به بستری ندارد.

 

این ویروس برای سالمندان و افراد 60 سال سن به بالا، بیماران قلبی به ویژه بیماران دارای سابقه جراحی قلب، بیماران دیابتی و سرطانی، مصرف کنندگان داروهای شیمی درمانی، مادران باردار، بیماران مبتلا به بیماری های مزمن مانند کلیوی، ریوی و ... خطر بیشتری دارد.

 

از سویی برخی از افراد ممکن است به کرونا مبتلا شوند و علائمی مانند سرماخوردگی در آنها دیده شود که برای عدم انتقال این بیماری بهتر است این افراد چند روزی در منزل بمانند.

 

پایان پیام/695

منبع: شبستان

کلیدواژه: شایعات درباره کرونا کروناویروس دانشگاه علوم پزشکی گلستان دانشگاه علوم پزشکی اقدامات پیشگیرانه استان گلستان مسئولان استانی مسئولان استان بیمارستان ها اطلاع رسانی ویروس کرونا فضای مجازی صدا و سیما رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۲۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس رسماً انتقال دفاتر خود از دوحه به ترکیه را تکذیب کرد

رئیس جنبش حماس در کرانه باختری با تکذیب شایعات مربوط به فشار‌ها برای انتقال دفاتر این جنبش از قطر به ترکیه تأکید کرد: حماس دفاتر خود را به هیچ مکانی خارج از دوحه منتقل نخواهد کرد.

به گزارش تسنیم، بعد از شایعاتی که برخی رسانه‌های غربی و صهیونیستی مبنی بر اعمال فشار‌ها بر رهبران مقاومت فلسطین جهت ترک دوحه مطرح کردند و با این کار سعی در به راه انداختن جنگ روانی علیه مقاومت فلسطین دارند، «زاهر جبارین» رئیس جنبش حماس در کرانه باختری طی سخنانی اعلام کرد: شایعات منتشرشده درباره انتقال دفاتر این جنبش از قطر به ترکیه درست نیست و حماس تأکید می‌کند که دفاتر خود را به هیچ مکانی خارج از دوحه منتقل نخواهد کرد.

زاهر جبارین در گفتگو با الجزیره اظهار داشت: این‌گونه شایعات در چارچوب فشار رسانه‌ای بر مقاومت است و حماس دفاتر خود را منتقل نمی‌کند.

وی درباره نتایج سفری که «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس به ترکیه داشت و دیدار وی با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری این کشور گفت: این سفر منجر به نتایجی از جمله تشدید فشار‌های ترکیه از خلال ابزار‌های سیاسی و دیپلماسی برای توقف حمام خونی که رژیم صهیونیستی در نوار غزه به‌راه انداخته است و نیز تشدید فشار‌ها برای برقراری آتش‌بس در این منطقه شد.

این مسئول حماس در ادامه تصریح کرد: ترکیه به این جنبش اطلاع داد میزان کمک‌های انسانی خود را که از طریق گذرگاه رفح به نوار غزه وارد می‌شود، دو برابر خواهد کرد.

رئیس حماس در کرانه باختری درباره تحولات مربوط به مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا نیز اعلام کرد: این جنبش از روز اول اعلام کرد عملیات طوفان الاقصی با هدف دفاع از قدس و مسجد الاقصی و اسرا و بازداشت‌شدگان فلسطینی در زندان‌های رژیم اشغالگر است.

وی افزود: کابینه کنونی رژیم صهیونیستی در تلاش برای نابودی مسجد الاقصی و توسعه شهرک‌سازی‌های خود است و در حال بررسی چند پیش‌نویس با هدف اعدام اسرای فلسطینی در زندان‌هاست.

زاهر جبارین تأکید کرد: حماس یک جنبش آزادی‌بخش ملی است و هیچ دشمنی با هیچ یک از ملت‌ها ندارد، مشکل ما فقط با رژیم اشغالگر صهیونیستی است که از حمایت دولت‌های غربی برخوردار است به‌ویژه ایالات متحده. اقدام اخیر آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل دلیلی بر حمایت همه‌جانبه واشنگتن از اشغالگران و جنایات آنهاست.

دیروز هم یک منبع فلسطینی نزدیک به حماس در واکنش به شایعات مبنی بر فشار بر رهبران حماس جهت ترک قطر در گفتگو با المیادین گفت: شایعات مطرح‌شده در این زمینه، جنگ رسانه‌ای به‌منظور اعمال فشار بر رهبران این جنبش در سایه پایبندی آن به خواسته توقف کامل جنگ و خروج نیرو‌های اشغالگر از غزه به‌عنوان پیش‌زمینه توافق مبادله اسراست.

طی چند روز گذشته رسانه‌های صهیونیستی و غربی با به‌راه‌انداختن جنگ روانی علیه مقاومت مدعی فشار‌ها بر رهبران مقاومت فلسطین برای ترک دوحه شده‌اند که از نظر تحلیلگران سیاسی انتشار این گزارش‌ها در این بازه زمانی با هدف فشار بر مقاومت برای امتیازگیری در مذاکرات و بحث تبادل اسراست.

دیگر خبرها

  • دستگاه های خدمات رسان کرمان برای مقابله با بحران سیل آماده باشند
  • ضرورت آگاهی و اطلاع شهروندان از شگرد‌های جدید کلاهبرداری در فضای مجازی
  • سیل جلوی قطار را گرفت؛ انتقال مسافران با اتوبوس
  • سیل جلوی قطار تهران - گرگان را گرفت | انتقال مسافران در راه مانده با اتوبوس
  • شوخی گلزار با مردم
  • توسعه بدون وحدت بین مسئولان و مردم امکان‌پذیر نیست
  • فضای مجازی یکی از راه‌های مشارکت مردم در اقتصاد است
  • ضرورت اهتمام به اقتصاد فضای مجازی در خراسان رضوی
  • حماس رسماً انتقال دفاتر خود از دوحه به ترکیه را تکذیب کرد
  • تراکتور شایعات را تکذیب کرد؛ گزینه‌های پرافتخار مدنظرمان است