Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، رضا میرزایی شامگاه سه شنبه در سخنانی با اشاره به اینکه چند روز پیش اعلام شد که یک سامانه بارشی قوی وارد لرستان می‌شود و بارش‌های سنگینی را به دنبال دارد و این بارش‌ها شامل دو موج بارشی است، ظهار داشت: موج اول بارشی از غروب روز دوشنبه وارد استان شده و ریزش‌های آن تا غروب امروز سه شنبه ادامه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه موج دوم بارش‌ها از امشب آغاز شده و تا ظهر چهارشنبه ادامه دارد، تصریح کرد: تا کنون حداکثر دبی سیلابی رودخانه خرم آباد به ۱۸۰ مترمکعب در ثانیه و دبی سیلابی در رودخانه کشکان به ۱۶۰۰ مترمکعب در ثانیه در شهر پلدختر رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان یادآور شد: دبی رودخانه تیره به ۱۳۵ مترمکعب در ثانیه و دبی رودخانه بادآور نورآباد نیز به ۲۳۰ مترمکعب در ثانیه رسیده است.

میرزایی با تاکید بر اینکه موج دوم بارش‌ها وضعیت خطرناک‌تری دارد و ریزش‌های جوی آن بیشتر در نقاط شمالی استان است، افزود: با تداوم بارش‌ها پیش بینی می‌کنیم پیک سیلاب در رودخانه‌ها فردا بعدازظهر اتفاق بیفتد و در بین همه رودخانه‌های لرستان سه کانون بحران خواهیم داشت، یکی حوزه رودخانه کشکان و شهرها و روستاهای مسیر آن، دوم رودخانه تیره دورود و شهر و روستاهای مسیر آن و کانون سوم شهر نورآباد است.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی‌ها نشان می‌دهد دبی سیلابی رودخانه کشکان به ۴۸۰۰ مترمکعب در ثانیه می‌رسد و دبی رودخانه تیره نیز به ۸۶۳ مترمکعب در ثانیه می‌رسد، یادآور شد: دبی خرم رود تا ۵۰۴ مترمکعب در ثانیه خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه ۵۰ درصد ظرفیت سدها خالی است و بخشی از سیلاب را می‌توانیم در ظرفیت خالی این سدها کنترل و مهار کنیم، تصریح کرد: اما در حوزه رودخانه کشکان که حوزه بزرگی است و بیش از ۹۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و وحشی‌ترین سرشاخه حوزه کرخه محسوب می‌شود، فقط سد ایوشان را داریم که سد کوچکی است و ۵۲ میلیون مترمکعب حجم مخزن دارد و ۵۰ درصد حجم خالی آن ۲۶ میلیون مترمکعب می‌شود.

میرزایی ادامه داد: پیش بینی کرده ایم حجم سیلابی که از کشکان فردا عبور می‌کند به ۳۱۲ میلیون مترمکعب می‌رسد؛ بنابراین این ۲۶ میلیون مترمکعب ذخیره سد ایوشان تغییر محسوسی در میزان سیلاب ندارد.

وی تاکید کرد: راهکار اساسی مهار و کنترل سیلاب کشکان و شهرستان‌های پلدختر و چگنی ساخت سدهای معشوره، مخملکوه و سراب تلخ خرم آباد، چولهول و بن لار پلدختر است.

منبع: جماران

کلیدواژه: انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا دبی میلیون رودخانه مترمکعب کشکان انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی مترمکعب در ثانیه میلیون مترمکعب رودخانه کشکان بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۴۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال خوب سد شیرین‌دره بعد از بارندگی‌های بهاری + تصویر

در سال ۱۴۰۳ و با افزایش بارش‌های بهاری این روزها وضعیت ذخیره آب در سد شیرین‌دره به وضع مناسب رسیده و پیش‌بینی‌ می‌شود در سال آبی جاری حدود ۴۰ میلیون متر مکعب آب در این سد ذخیره شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد، سد شیرین‌دره یک سد خاکی با هسته رسی بر روی رودخانه شیرین  از سرشاخه‌های رودخانه اترک  است که در شهرستان مانه و در فاصله 65 کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد واقع شده‌ است. کار ساخت این سد با گنجایش مخزن 91 میلیون مترمکعب در سال 1375 آغاز و در سال 1384 سد آبگیری و افتتاح شد. این سد از سال 1398 تاکنون با مشکل شدید کم بارشی و خشکسالی رودخانه اترک مواجه بود و موجب شد سطح آب در مخزن سد به کمترین میزان خود در در دهه گذشته برسد.

در سال 1403 و با افزایش بارش‌های بهاری این روزها وضعیت ذخیره آب در سد شیرین‌دره به وضع مناسب رسیده و پیش‌بینی‌ می‌شود در سال آبی جاری حدود 40 میلیون متر مکعب آب در این سد ذخیره شود. با توجه به اینکه شیرین‌دره مهم‌ترین منبع تأمین آب بجنورد است، افزایش ذخیره مخزن این سد از اهمیت اساسی برخوردار است.

سالانه 600 هزار مترمکعب رسوب‌گذاری در مخزن سد شیرین‌دره پیش‌بینی شده بود، اما در این سال‌ها سالانه 400 هزار مترمکعب، بیشتر از پیش‌بینی‌ها گل و لای وارد مخزن سد شده است.

انتهای پیام/311/

دیگر خبرها

  • لایروبی ۴۲ کیلومتر رودخانه‌های استان قزوین برای پیشگیری از سیل
  • لایروبی ۴۲ کیلومتر از رودخانه‌های استان/صفر شدن آمار تلفات ناشی از سیل در قزوین
  • سیل به شهر تاریخی کاشان هم رسید
  • سیل به شهر تاریخی کاشان هم رسید | آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی + ویدئو
  • تشدید بارش در ۶ استان/ احتمال وقوع سیلاب
  • حال خوب سد شیرین‌دره بعد از بارندگی‌های بهاری + تصویر
  • لزوم آمادگی برای وقوع سیل در استان سمنان
  • زنگ خطر سیلاب در ۲۳ شهر مازندران
  • هشدار وقوع سیلاب در مازندران
  • هشدار وقوع سیلاب و آبگرفتگی معابر درمازندران