Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-19@21:30:52 GMT

کاسبان کرونا!

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۴۴۴۷۹

کاسبان کرونا!

ماسک در انواع مختلف، پد الکلی، الکل و دستکش لاتکس اقلامی است که شیوع ویروس کرونا، تقاضا برای آن را به‌شدت افزایش داده است. یگانه راه نجات از جدید‌ترین ویروس عرضه‌شده به دنیا، پیشگیری است و این روز‌ها در کشور جمعیت بسیار زیادی از این اقلام استفاده می‌کنند.

به گزارش شرق، با وجود افزایش تقاضا، داروخانه‌ها این محصولات را ندارند یا آپشن‌های اجباری برای خرید مشتریان در نظر می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه وزیر صمت دستور داده است که تولید ماسک افزایش یابد و صنف تجهیزات پزشکی هم بر این باور است که حجم بالایی از ماسک تولید داخل را روز گذشته به بازار عرضه کرده است؛ اما به نظر می‌رسد که نیاز مردم تأمین نشده است.

کیوان گردان، مدیر‌کل برق و تجهیزات پزشکی وزارت صمت، اعلام می‌کند که پیش از تقاضای یکباره‌ای که برای ماسک به وجود آمد، این کالا به‌وفور یافت می‌شد و در‌حال‌حاضر وزارت صمت علاوه بر به‌حداقل‌رساندن تعرفه واردات ماسک، تمهیدات مناسب برای ترخیص سریع کالا‌های یاد‌شده را هم فراهم کرده است.

کرونا در ایران در حال گسترش است و تنها راه پیشگیری از ویروسی که هنوز برای جهان ناشناخته است؛ اما به‌سرعت بدون در‌نظر‌گرفتن مرز‌های سیاسی در حال گسترش است، رعایت بهداشت فردی و استفاده از برخی اقلام است تا از ابتلا و گسترش این ویروس جلوگیری شود. ماسک، ژل و پد الکلی، الکل و دستکش‌های لاتکس (یکبار‌مصرف) مهم‌ترین اقلامی است که این روز‌ها مردم به آن نیاز دارند و در بازار به دنبال آن هستند؛ اما گویا هیچ‌یک از داروخانه‌های کشور این محصولات را ندارند یا اینکه با قید‌و‌شرط می‌فروشند.

در یکی از داروخانه‌های محدوده میدان ونک مردی که از جست‌وجو خسته شده است و در این داروخانه هم به در بسته خورده، درباره خرید ماسک می‌گوید: بچه کوچک دارم و نگران سلامتش هستم. دکتر تأکید کرده است که از ژل پایه الکلی برای تمیز نگه‌داشتن دست‌هایش استفاده کنم؛ اما این ژل در هیچ داروخانه‌ای پیدا نمی‌شود. او ادامه می‌دهد: الکل در داروخانه‌ها نیست. ماسک N۹۵ که پزشکان تأکید دارند تنها ماسک مؤثر برای پیشگیری از کروناست، پیدا نمی‌شود و قیمت ماسک‌های معمولی سه برابر شده است. از داروخانه‌هایی در حوالی میدان فاطمی، میدان نامجو، میدان امام خمینی (ره) و میدان تجریش سراغ اقلام پرمخاطب این روز‌ها را می‌گیریم. تقریبا ژل و پد پایه الکلی در هیچ‌یک از داروخانه‌های مناطق نام‌برده‌شده، در روز تنظیم گزارش- یافت نمی‌شود. ماسک N۹۵ به قیمت ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. در برخی داروخانه‌ها ماسک را تکی نمی‌فروشند و سه ماسک معمولی در یک پکیج به قیمت ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. دستکش لاتکس از اقلام کمیاب‌شده است و مردمی که از طریق آموزش‌های فضای مجازی و فیلم‌های رسیده از چین، دریافته‌اند که باید با دستکش‌های یکبار‌مصرف، تماس خود را با سطوح کاهش دهند، برای خرید این دستکش‌ها سرگردان شده‌اند.

فقط به داروخانه اعتماد دارم
خانمی مسن که در داروخانه تجریش به دنبال اقلام مورد نیاز خود است، از کمبود الکل گله دارد. او می‌گوید که نگران سلامت اعضای خانواده‌اش است و برای ضدعفونی‌کردن سطوح نیاز به الکل طبی دارد؛ اما الکل در داروخانه‌ها یافت نمی‌شود. این شهروند ادامه می‌دهد: هیچ‌یک از اقلامی که می‌خواهم، در داروخانه پیدا نمی‌شود و من هم فقط به اقلام داروخانه‌ها اعتماد دارم؛ چون به نظرم بهداشتی‌تر هستند.

او می‌گوید: همین الان در مترو دست‌فروشان دستکش لاتکس را به قیمت دو تا پنج هزار تومان می‌فروشند؛ در‌حالی‌که همین دستکش در داروخانه پیدا نمی‌شود یا قیمت آن چند برابر است. دست‌فروشان مترو می‌گویند که از دو ماه قبل می‌دانسته‌اند که کرونا می‌آید و دستکش به حد کفایت خریده‌اند. اگرچه دست‌فروشان مترو مدعی هستند که از دو ماه قبل در تدارک جمع‌آوری دستکش برای این روز‌ها بوده‌اند؛ اما به دلیل آنکه وجود ویروس کرونا در خود چین هم مخفی نگه داشته شده بود و دو ماه قبل، دنیا فقط چند هفته‌ای بود که فهمیده بود این ویروس در حال شیوع است، ادعای فروشندگان خلاف واقع به نظر می‌رسد.

‌نیاز بازار را مدیریت می‌کنیم

مردم سرگردان برای تأمین اقلام مورد نیاز خود هستند و چند روزی است که ماسک دست دوم در دیوار به فروش می‌رسد. به‌همین‌دلیل رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، روز گذشته دستور داد تا همه امکانات واحد‌های تولیدی انواع ماسک بهداشتی فیلتردار و ضدعفونی‌کننده‌ها با بسیج همه امکانات، تولید محصولات مورد نیاز برای مقابله با کرونا‌ویروس را به صورت شبانه‌روزی انجام دهند.

کیوان گردان، مدیرکل برق و تجهیزات پزشکی وزارت صمت نیز اعلام می‌کند: ما در وزارت صمت تلاش می‌کنیم که مشکلات موجود در واحد‌های تولیدی مرتبط با محصولات مورد نیاز مردم را رفع کنیم. البته برخی واحد‌های تولیدی ماسک در آمار‌های ما نیستند و تحت نظارت وزارت بهداشت قرار دارند.

او ادامه می‌دهد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت در واحد‌های زیرمجموعه وزارتخانه‌های صمت و بهداشت، روزانه ۵/۱ میلیون ماسک در کشور تولید می‌شود. این میزان ماسک با چندشیفته‌شدن واحد‌های تولیدکننده این کالا در کشور تولید می‌شود و این واحد‌ها با ظرفیت‌های بالایی کار می‌کنند.

گردان درباره کمبود الکل و محصولات با پایه الکل می‌گوید: اگرچه الکل در حوزه کاری من نیست، اما می‌دانم مدیرکل مربوطه در دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صمت تلاش می‌کند که مشکلات را حل کند. این دفتر با مجموعه رازی هماهنگ کرده است. الکل زیادی در کشور موجود است که می‌توان آن را در موضوعات مختلف به کار گرفت. او ادامه می‌دهد: تاکنون در تأمین ماسک کشور مشکلی نداشتیم و واحد‌های ما با ظرفیت کمتر مشغول کار بودند. به طور فزاینده‌ای برای این کالا ظرف چند روز تقاضا افزایش یافت، به همین دلیل دچار مشکل شدیم. مصوب شده است که تعرفه مربوط به واردات ماسک هم به حداقل برسد تا واردکنندگان با هماهنگی وزارت بهداشت در این زمینه فعال شوند.

مدیرکل برق و تجهیزات پزشکی وزارت صمت تأکید می‌کند: ماسک تاکنون کالای کمیابی نبوده است. وزیر صمت هم دستور داده هر کالایی را که مورد نیاز مردم است با هواپیما بیاورند و معطل نکنند. ما هم در کمترین زمان ممکن از فرودگاه امام خمینی آن را ترخیص می‌کنیم. هیچ محدودیتی برای ورود کالا‌های مورد نیاز مردم به کشور نداریم.

‌توزیع ماسک به هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی واگذار شد

برای اطلاع‌یافتن از وضعیت تولید و توزیع اقلام ضروری مورد نیاز این روز‌های مردم با انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندان‌پزشکی، آزمایشگاهی و دارویی تماس می‌گیریم. آن‌سوی خط هیچ‌یک از اعضای هیئت‌مدیره انجمن برای پاسخ‌گویی به پرسش‌ها حضور ندارند و به دلیل مشغله در انجمن نیستند. فقط خانمی که تلفن را پاسخ گفته، اعلام می‌کند که وظیفه توزیع ماسک و آمار‌های آن در اختیار هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی قرار گرفته است. البته این مجموعه هم پاسخ‌گویی درباره وضعیت تولید و نیاز به ماسک را به وزارت بهداشت ارجاع می‌دهد.

قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتحادیه تهیه و توزیع‌کنندگان تجهیزات پزشکی نیز کمبود ماسک در بازار را نمی‌پذیرد. او عنوان می‌کند: همه تولیدکنندگان را به صورت شبانه‌روزی موظف کردیم که ماسک تولید کنند. تولیدات در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد که بین مردم توزیع شود. او از توزیع مقدار زیادی ماسک در روز گذشته خبر می‌دهد. درباره الکل هم معتقد است که مردم باید یک شیشه الکل بخرند و همه در خانه از آن استفاده کنند. نوده‌فراهانی مدعی می‌شود: تولید الکل در اختیار وزارت دارایی است و در پارچین تولید می‌شود. در نتیجه برای کمبود الکل باید این وزارتخانه پاسخ‌گو باشد. این در حالی است که مولایی روابط‌عمومی وزارت دارایی، تأکید می‌کند: تولید الکل به وزارت دارایی ارتباطی ندارد. تولید این محصول دست وزارت صنعت، معدن و تجارت است و تأییدکننده این محصول هم وزارت بهداشت و استاندارد هستند. فقط بحث محصولات وارداتی به گمرک در زیرمجموعه وزارت دارایی، ارتباط پیدا می‌کند.

او درباره وضعیت ترخیص کالا‌های مورد نیاز جامعه می‌گوید: تمام کالا‌های مرتبط با بیماری کرونا به‌سرعت از گمرک ترخیص شده است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: سوداگران کرونا ماسک تجهیزات پزشکی وزارت دارایی وزارت بهداشت پیدا نمی شود ادامه می دهد روز ها نیاز مردم وزارت صمت مورد نیاز هیچ یک واحد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۴۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید و ترکیب ژنتیکی ۱۵۰۰ راس گوسفند در لرستان

صادق اسدالهی در جلسه اجرای عملیات تولید وترکیب ژنتیکی دام سبک استان که در سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: درحال حاضر مناسب‌ترین دام جهت تامین بخش مهمی از نیاز گوشت قرمز کشور، گوسفند است.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از علوفه مراتع و ضایعات کشاورزی مزارع که عمدتا برای دام دیگری قابل استفاده نیست و همچنین ذائقه مصرف گوشت گوسفند و نیاز به گوسفند برای قربانی در اعیاد و مراسم مذهبی در ایران از مهمترین دلایل مهم پرورش گوسفند محسوب می‌شود.

این معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان اضافه کرد: عملکرد تولیدی و تولید مثلی گوسفندان بومی برای پرورش در سامانه غیرمرتعی برای پرورش دهنده نمی‌تواند بازدهی اقتصادی مناسبی را ایجاد کند.

اسدالهی بیان کرد: به‌عبارت دیگر مجموع صفات مورد نیاز برای گوسفندان مناسب پرورش در سامانه غیر مرتعی در گوسفندان بومی کشور وجود ندارد و چاره‌ای جز تولید نژاد‌های جدید با صفات مطلوب نیست.

وی ادامه داد: در همین راستا سازمان جهاد کشاورزی لرستان برنامه‌ریزی خود را برای سال جاری تولید و ترکیب ژنتیکی ۱۵۰۰ راس گوسفند در دستور کار خود قرار داده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • روز ملی گندم و نان
  • اهمیت استراتژیک گندم
  • فعالیت در بورس چگونه به تولید کمک می‌کند؟
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • پیچ و مهره گران شد، تاثیر افزایش قیمت دلار بر پیچ و مهره
  • انعقاد هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان/ بومی سازی ۸۵ درصدکالا‌های مورد نیاز صنعت نفت
  • اجرای طرح «کاسبان امین» و «ناظران افتخاری»برای کنترل قیمت‌ها درقم
  • تامین شیر مدارس به ۴۰۰ میلیون پاکت نیاز دارد
  • بهره برداری از ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در کشور
  • تولید و ترکیب ژنتیکی ۱۵۰۰ راس گوسفند در لرستان