Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-19@04:46:02 GMT

ترسناک‌تر از کرونا!

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۴۴۸۹۴

ترسناک‌تر از کرونا!

کرونایی که به دلیل ضعف اطلاع رسانی و آگاهی بخشی صحیح به هیولایی تبدیل شده که جوامع را از میان می‌برد درحالیکه به نسبت بسیاری از بیماری‌های ویروسی شایع درصد بسیار کمی از تلفات را می‌دهد و با دو درصد آمار مرگ و میر بیماری خیلی خطرناکی محسوب نمی‌شود.

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری دانشجو، چند روزیست فضای کشور بشدت تحت تاثیر ورود ویروس کرونا به مرزهای ایران قرار گرفته است، فضای رعب و وحشتی که با اعلام رسمی وزارت بهداشت و از شهر قم شروع شد و کم کم به شهرهای دیگر نیز سرایت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میزان شیوع و سرایت این ویروس به حدی زیا است که همه مسابقات ورزشی، کلاس های درس مدارس، دانشگاه ها و هرگونه نشست و دورهمی را تعطیل کرده است، فضای شهر پر از نگاه های مبهم و پر استرسی شده است که بیش از واقعیت موجود از کرونا ترسیده اند، کرونایی که به دلیل ضعف اطلاع رسانی و آگاهی بخشی صحیح به هیولایی تبدیل شده که جوامع را از میان می برد درحالیکه به نسبت بسیاری از بیماری های ویروسی شایع درصد بسیار کمی از تلفات را می دهد و با دو درصد آمار مرگ و میر بیماری خیلی خطرناکی محسوب نمی شود.

ترسناک تر و تلخ تر از شیوع و فراگیری کرونا اتفاقات متعددی بود که پی در پی در این روزهای تلخ کام جامعه و مردم را تلخ تر می کردند، اقدامات ناپسندی که در زیر به آن می پردازیم:

1. احتکار ماسک و مواد ضدعفونی کننده
با شیوع کرونا و الزام استفاده از ماسک، سودجویان و محتکرین زیادی سعی کردند با انبار کردن ماسک و مواد ضدعفونی کننده در/امد بیشتری کسب کنند، درآمدی که به قیمت جان مردم، هم شهریان و هم وطنان تمام می شود، رییس پلیس پایتخت در مورد تعداد ماسک‌های احتکار شده و غیربهداشتی کشف شده نیز گفت: در روزهای گذشته بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار عدد ماسک کشف شد و از روز گذشته تا امروز نیز حدود ۴.۵ میلیون ماسک کشف شد که ارزش آنها حدود ۱۰ میلیارد تومان برآورد شده است در حالیکه همین اتفاق در سطوح و اندازه های مختلف در شهرهای دیگر در حال انجام است.

در همین راستا سید جوادرضویان در صفحه مجازی‌اش به احتکارها و گران‌فروشی‌هایی که بعد از ورود ویروس کرونا به ایران اتفاق افتاده خصوصاً‌ در مقوله "ماسک" واکنش نشان داد و نوشت:

2. گران شدن لیمو ترش،سیر و زنجبیل
با توجه به توصیه‌هایی که در روز‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی درباره مصرف برخی از مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقاومت دربرابر کرونا می‌شود، تقاضای مردم برای خرید محصولاتی مانند لیمو ترش، زنجیل تازه و سیر در بازار افزایش یافته و منجر به سو استفاده فرصت طلبان برای گران فروشی این محصولات شده است.

در حال حاضر قیمت عمده‌فروشی هر کیلوگرم زنجبیل در میدان مرکزی میوه و تره‌بار به 90 هزار تومان و سیر از 20 هزار تومان به 35 تا 40 هزار تومان رسید؛ قیمت عمده‌فروشی هر کیلوگرم لیموترش نیز تا دیروز 30 هزار تومان بود که تا 60 هزار تومان هم فروخته شد.

با توجه با خاصیت این میوه و صیفی جات برای پیشگیری از بیماری کرونا متاسفانه قیمت ها به شکل غیر قابل مهاری افزایش می یابند در کنار بی انصافی بعضی فروشندگان، عدم نظارت مسئولین بر بازار در حال ایجاد یک فاجعه بزرگ در کشور است، فاجعه ای که ربطی به کرونا ندارد و فرهنگ ما را تهدید جدی می کند، گویی بعضی از بنی آدم دیگر اعضای همدیگر نیستند.

3. فرهنگ شایعه پراکنی و شایعه پردازی
متاسفانه انرژی بزرگی از خبرگزاری های رسمی و مسئولین ذی ربط کشور صرف تکذیب اخبار دروغین می شود، وقتی که می توانست صرف آموزش و کمک به حل بحران کرونا بشود صرف تکذیب دروغ پردازی، شایعه سازی، بزرگنمایی کرونا شده است، کسانی که ناخواسته و نادانسته با ارسال یک خبر بدون منبع باعث ایجاد فضای تلخ ترس و وحشت در بین مردم شده اند.

هر چند پلیس فتا در این زمینه با شایعه پراکنی به شدت برخورد می کند اما پیش از برخورد قهریه با دو موضوع اساسی بررسی شود: 1. فرهنگ شایعه پراکنی 2. سواد رسانه ای

4.بزرگنمایی خطر کرونا
چند سال قبل بود که بیماری ابولا به ناگهان در قاره آفریقا شیوع یافت و برای خود نامی از وحشت در بین مردم سراسر آفریقا ایجاد کرد. در صورت ابتلا به ابولا ۹۰ درصد احتمال داشت بیمار زنده نماند. این آمار در مورد بیماری‌هایی مثل تب ماربورگ، نیپاه، تب کریمه-کنگو، سارس و زیکا بین ۲۰ تا ۸۸ درصد بود.

در خصوص ویروس کرونا اما این آمار بسیار کمتر است و به گفته مسئولان بهداشتی چینی معمولاً ۳۰ درصد افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند باید بستری شده و از میان این ۳۰ درصد هم تنها بیمارانی که به دلیل کهولت سن یا ایمنی پایین بدنی توان مقابله با این ویروس را ندارند فوت می‌کنند.

بنا به اظهار نظر کارشناسان بهداشتی، ویروس کرونا نسبت به آنفلوآنزا خطر جانی پایین‌تری دارد ولی به نظر می‌رسد بار روانی کرونا که بنا به دلایل مختلفی ترس را به جان آدمیزاد می‌اندازد، باعث شده تا مردم بیشتر بهراسند.

در این میان از بین هر صد نفری که به آنفلوانزا مبتلا می‌شوند، ۱۳ نفر در معرض مرگ‌ومیر قرار دارند. این آمار تاکنون در مورد کرونا فقط ۳ درصد بوده است که آن‌هم در بین سنین بالای افراد جمعیت غالباً منجر به مرگ شده است. به گفته کارشناسان بیشتر افراد نشانه‌‌های خفیفی از بیماری (سرفه و تب) نشان می‌دهند و خوب می‌شوند. هرچند این ویروس ممکن است افرادی را به‌شدت بیمار کند (التهاب ریه و مشکلات تنفسی) و باعث مرگ تعدادی هم (با بیماری‌های شدید ریوی) در چین شده است.

نباید فراموش کنیم که سرماخوردگی معمولی که هر سال زمستان ‌همه‌گیر می‌شود هم باعث مرگ افراد می‌شود. هرسال به‌طور متوسط ۶۰۰ نفر براثر عوارض ناشی از ابتلا به سرماخوردگی فقط در انگلیس (که از کارآمدترین دستگاه‌های بهداشتی و درمانی جهان را داراست) می‌میرند.

استرس بسیاری که در بین شهروندان ایجاد شده است ناشی از اخبار دروغینی است که با کمی سواد رسانه ای می توان نسبت به واقعی بودن آن شک کرد و اخبار واقعی و درست راز از مبادی رسمی پیگیری کرد.

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ویروس کرونا وزارت بهداشت احتکار ماسک پلیس فتا بیماری ابولا ویروس کرونا هزار تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۴۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت ۷۰ درصد مرگ‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی است

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام دلفان در سخنانی، اظهار داشت: سه پروژه مهم بیمارستانی «نیایش» خرم‌آباد، «رازی» کوهدشت و «گهر» دورود، از روند و رشد خوبی برخوردارند که طبق برنامه‌های زمان‌بندی‌شده، پیش می‌روند.

وی افزود: هم اکنون بیمارستان‌های «نیایش» خرم‌آباد با ۶۵ درصد، «رازی» کوهدشت با ۵۰ درصد و «گهر» دورود با ۲۱ درصد پیشرفت فیزیکی نسبت به سال قبل، از روند پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در ادامه سخنان خود با اشاره به رابطه سلامت، زمین پاک و سلامت خانواده و با اشاره به مشارکت گسترده مردمی و سایر دستگاه‌های اجرایی استان و ظرفیت‌های ذی‌نفع در حوزه بهداشت در طول دهه‌های گذشته، بیان داشت: با مردمی‌سازی سلامت به سمت پوشش همگانی سلامت حرکت می‌کنیم و باتوجه‌به سرمایه مردمی به‌عنوان دریای بی‌پایان توانمندی و ایثار و لزوم توجه به بهداشت و پیشگیری اشاره و ابراز امیدواری کرد که در هفته سلامت نتایج یک سال تلاش بی‌وقفه در پیاده‌سازی برنامه ملی سلامت خانواده و نظام ارجاع با مشارکت مردم به جامعه اطلاع‌رسانی می‌شود.

دلفان همچنین به رژیم غذایی سالم برای زندگی بهتر اشاره کرد و گفت: فواید رژیم غذایی سالم برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند دیابت، پوکی‌استخوان، سرطان، داشتن پوستی سالم، شاداب و جوان، داشتن سیستم ایمنی قوی و پیشگیری از بیماری‌های مسری مانند آنفلوانزا، سرماخوردگی، کرونا و داشتن قلب و عروقی سالم که حدود ۷۰ درصد مرگ‌های اخیر مربوط به مشکلات قلب و عروقی مؤثر است.

کد خبر 6081597

دیگر خبرها

  • ۷۰ درصد تشخیص پزشکان وابسته به آزمایشگاه است
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • علت ۷۰ درصد مرگ‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی است
  • اخراج ۱۰ درصد کارکنان تسلا
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • تعدیل بیش‌ از ۱۰ درصد از کارمندان تسلا توسط ایلان ماسک
  • بیش از ۱۰ درصد کارمندان تسلا اخراج می‌شوند
  • تسلا بیش از ۱۰ درصد نیروی کار خود را اخراج می‌کند
  • ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم