Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، وقتی روی زمین راه می‌رویم شاید حتی به ذهنمان هم خطور نکند که کمی پایین‌تر از سطحی که روی آن قدم برمی داریم در اعماق زمین در دل همین سنگ‌های سخت و خاکستری، گنج‌هایی پنهان اند که ما از وجودشان بی خبریم؛ گنج‌هایی متفاوت از آنچه در قصه‌ها و افسانه‌ها شنیده ایم، شگفت انگیز‌هایی رنگارنگ که هر کدام دنیایی را درون خود دارند و شاید راز‌هایی که بشر، قرن هاست به دنبال پاسخ آن‌ها می‌گردد و شاید هم رموزی از آفرینش جهان هستی که ما از فهم و کشف آن عاجزیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از سختی سنگ ها تا ظرافت نگین‌ ها

 

  ویژگی‌هایی که باعث شده بشر به این چشم نواز‌های اسرار آمیز دل ببندد، ظاهر زیبا، رنگ‌های خاص و درخشندگی آن‌ها است.   در درجه بعدی کمیاب بودن سنگ هاست که به آن‌ها ارزش می‌بخشد. گران بها‌ترین سنگ یا بهتر بگویم سخت‌ترین کانی جهان در حال حاضر الماس است و از کربن تشکیل شده است.

عنوان نادرترین سنگ جهان به خوش آب و رنگی دیگری به نام ژرمژوئیت می‌رسد که اصالتش به سیبری بر می‌گردد و رنگ آبی مایل به ارغوانی آن و ویژگی‌های خاص دیگرش ارزشش را به ۲ هزار دلار در هر قیراط می‌رساند.     رکورد گران قیمت‌ترین سنگ جهان هم می‌رسد به سبز آبی زیبا، اهل ماداگاسکار، قیمت این ملکه سنگ‌ها صد هزار دلار در هر قیراط تخمین زده شده است.     قیمتی‌های درخشان با نژاد پرشین

 

  اگر روی جزئیات نقشه جهان کمی زوم کنیم و تصویر را بزرگتر کنیم، کمی پایین‌تر از سرمای منفی ۵۰ درجه سیبری و مقداری بالاتر از گرمای مرطوب استوا، به چهار فصلی خوش آب و هوا می‌رسیم که در دل خود حدود ۲۰ درصد از ذخایر سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی دنیا را جای داده است.     سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی زیادی در ایران یافت و استخراج می‌شود که به معروف‌ترین‌های این خانواده اشاره می‌کنم. نگین‌های زیبا و دلربای ایران هم مانند طبیعت و فصل هایش رنگارنگ و متنوع هستند.   گارنت سبز یا دمانتوئید

 

 

این سبز خوش رنگ که تا سال‌ها فقط روس‌ها به داشتن آن می‌نازیدند، حالا مقیم ایران نیز هست و به رنگ‌های قرمز، قهوه ای، نارنجی هم یافت می شود اما سبز تیره از ارزش بالاتری نسبت به گارنت با رنگ‌های دیگر برخوردار است، گارنت کرمان اهمیت بالایی در سطح جهانی دارد و بعد از گارنت سبز نیجریه، جزء گرانبها‌ترین گارنت‌ها در دنیا به شمار می‌رود.گارنت سبز باغ برج کرمان بعد از فیروزه نیشابور، یکی از معروف‌ترین سنگ‌های جهان می‌باشد.   فیروزه

فیروزه نیشابور را که دیگر همه می‌شناسیم و با آن آشناییم، فراوان‌ترین سنگ از خانواده قیمتی‌ها در ایران است و در جهان، جزء مرغوب‌ترین انواع فیروزه شناخته می‌شود، فیرزه آبی تیره و یکدست از قیمت بالاتری نسبت به فیروزه‌های دیگر برخوردار است.   عقیق

 

ایران زیبا یکی از تامین کنندگان سنگ عقیق در جهان است. این دلربای اسرار آمیز که محبوب دل‌های بسیاری است در رنگ‌های سیاه، خاکستری، سفید و زرد تا قرمز، سبز و آبی روشن نیز یافت می‌شود و نژاد خراسانی دارد.   یشم

 

این سنگ از قدیم به دلیل خواص درمانی جایگاه ویژه ای برای بشر دارد، یشم سبز یک نوع ماده معدنی است و دارای رنگ‌های گوناگون از جمله سبز، زرد کم‌رنگ، سفید، بنفش و سرخ است، یشم سبز بسیار کمیاب و گرانبها است.   لاجورد

 

 

این آبی اشراف زاده ایرانی از قدمت بالایی برخوردار است و هر چقدر نقاط طلایی داخل سنگ بیشتر باشد، ارزش بیشتری هم دارد.   مشهد، پایتخت جهانی سنگ های قیمتی

 

 

اگر در ایران این گالری رنگارنگ و متنوع سنگ‌های قیمتی گردشی داشته باشیم به مشهد، مرکز تجمع این مجموعه ارزشمند می‌رسیم؛ معادن عظیم فیروزه و سایر سنگ‌های زینتی و قیمتی باعث شده تا در سال ۹۵ شورای جهانی صنایع دستی، عنوان پایتخت سنگ‌های قیمتی جهان را به شهر خورشید هشتم بدهند. به بازار‌های سنتی مشهد که سری بزنیم، می‌بینیم مملو از گردشگران داخلی و خارجی است که در حال تماشا و انتخاب سنگ‌های زینتی محبوب خود از ویترین مغازه‌ها هستند.   حاج یحیی و کلکسیونی به قدمت ۶۰ سال

 

 

برای بیشتر آشنا شدن با بازار فروش و انواع این گوهر سنگ‌ها به بازار رضا می‌روم و از میان ازدحام همیشگی علاقمندان و گردشگران به سمت یکی از مغازه‌های قدیمی می‌روم، مغازه‌ای با صفا مثل صاحبش.   حاج یحیی پیرمردی خوش اخلاق و گشاده رو، مانند پدر بزرگ‌های مهربان قصه هاست که همیشه جیب‌های کت شان پر از شکلات است، از آن بابا بزرگ‌هایی که همچنان به رادیوی قدیمی شان وفادارند و تسلیم هیچ کدام از تکنولوژی‌های جدید نشده اند.   انگار مغازه اش هم مانند جیب هایش پر از آب‌نبات‌های رنگارنگ است، این همه رنگ و تنوع و درخشش در سنگ‌های قیمتی مغازه اش مرا به ذوق آورده، از او می‌خواهم راجع به خودش و تجربه هایش برایم بگوید، او با لبخندی دوست داشتنی که چین‌های روی صورتش را جابه جا می‌کند می‌گوید که از ۱۲ سالگی یعنی حدود ۶۰ سال قبل وارد این حرفه شده و از شاگردی شروع کرده و پس از استاد کاری در تراش سنگ‌های قیمتی برای خودش حجره‌ای دست و پا کرده است.
پس از گفتن خاطرات تلخ و شیرینش راجع به گردشگران خارجی از او می‌پرسم و در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می‌گوید: تا به حال از اکثر کشور‌ها مشتری داشته است، راجع به سنگ‌ها برایم می‌گوید و میزان مرغوبیت هر کدام که هر چه شفاف‌تر باشند و درخشان‌تر با ارزش ترند. برایم جالب است که با این سن هنوز کار می‌کند و خصوصیات همه سنگ‌ها را به یاد دارد.

حاج یحیی گلایه‌ای هم دارد، می‌گوید: چرا شهرمان با این همه معادن سنگ‌های قیمتی، برای خودش اسم و رسمی ندارد؛ وقتی به او می‌گویم که مشهد پایتخت سنگ‌های قیمتی جهان شده، گویی در چشمانش چهل چراغ روشن می‌کنند، ذوق زده می‌شود و خدا را شکر می‌کند. از حاج یحیی و آلبوم خاطراتش خداحافظی می‌کنم و گشتی در بازار می‌زنم و پس از خوش و بشی با گردشگران از بازار خارج می‌شوم.   فرصت‌های فراموش شده

 

 

به راستی که مشهد شایسته دریافت چنین عنوانی است؛ دریافت این جایگاه برای شهرمان حاصل تلاش افراد زیادی است، یکی از مراکزی که در ثبت جهانی شدن مشهد نقش داشته اند، کانون دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های زینتی است.

سید محمد جواد پیش بین رئیس کانون دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های زینتی است و من برای آگاه شدن از وضعیت شهر و استان و شاید بهتر باشد بگویم کشورمان در حوزه گوهر سنگ‌ها گپ و گفتی با او دارم.

رئیس کانون دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های زینتی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می‌گوید:کشور ما در سطح منطقه از نظر منابع و معادن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی شرایط خوبی دارد و می‌توانیم بهره‌های فراوانی در زمینه صادرات از آن ببریم.

او ادامه می‌دهد: فرآوری سنگ‌های قیمتی بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ ‪ درصد ارزش افزوده دارد و در هیچ صنعتی چنین وضعیتی نداریم، یکی دیگر از مزیت‌های مهم این صنعت سرانه سرمایه گذاری کم به ازای هر شغل است.

این مقام مسئول می گوید: نگاه ما در صنعت گوهر سنگ‌ها باید به بازار‌های خارجی باشد و متاسفانه در این زمینه خوب عمل نشده است و فقط مقادیر کمی فیروزه صادر می‌کنیم.   پیش بین با بیان اینکه خروج گوهر سنگ‌ها از کشور به صورت خام و فرآوری نشده ممنوع است، می افزاید: به دلیل حجم کم و ارزش بالای گوهرسنگ ها، انگیزه قاچاق در این زمینه بسیار بالاست و جالب است بدانید ۹۵ درصد نگین‌هایی که در ایران در صنعت جواهر سازی مصرف می‌شوند به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

او با اشاره به سنتی بودن صنعت تراش و فرآوری گوهر سنگ‌ها تصریح می کند: انگیزه سرمایه‌گذاری در معادن و صنعت گوهر سنگ‌ها بسیار کم است و این موضوع خود مانعی است که نتوانیم تراش با کیفیت داشته باشیم.

رئیس کانون دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های زینتی با طرح این موضوع که کیفیت بالای تراش سنگ قیمتی تا ۴۰ درصد ارزش آن را بالا می‌برد، می گوید: صنعت تراش در کشور ما هم کاملا سنتی و پر هزینه است و هم وقت گیر، ما امروز نیاز به مراکز آموزشی قوی داریم تا بتوانیم ابتدا در سطح منطقه و سپس جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم.

پیش بین می‌افزاید: باید در سطح بین المللی محصولات مان را معرفی و برند سازی کنیم و شهر جهانی شدن مشهد فرصت بسیار خوبی برای تحقق این هدف است؛ یکی از مزیت‌هایی که شهر‌های جهانی دارند این است که می‌توانند هنر و فرهنگ خود را در سطح جهان معرفی کنند و از امتیازات ویژه نمایشگاه‌های بین المللی در سطح دنیا استفاده کنند.

او ادامه می‌دهد: مشکل دیگری که در صادرات گوهرسنگ‌ها وجود دارد این است که در گمرک سرشاخه مشخصی برای تعرفه گوهر سنگ‌ها نداریم در حالی که باید کد تعرفه‌ای مخصوص به خود را داشته باشد و به طبع آن، برنامه ریزی و قانون گذاری خاص خود را هم می‌طلبد.

رئیس کانون دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های زینتی می‌گوید: سرمایه گذاران در حوزه گوهر سنگ‌ها نیاز به تسهیلات مالی ندارند، آن‌ها احتیاج به حمایت‌های قانونی و تسهیل صادرات دارند.   خواستن توانستن است

 

بعد از گفت و گو با آقای پیش بین متوجه معضلات و مشکلات در زمینه سنگ های قیمتی می شوم اما نا امید، هرگز!


می فهمم، راه های زیادی برای خروج از اقتصاد تک محصولی یا بهتر بگویم اقتصاد نفتی داریم، گوهر سنگ ها تنها یکی از منابع و ذخایر ارزشمند کشور ماست.


اینجا ایران است، سرزمینی ثروتمند و وسیع با گنج های گوناگون، اما مهم ترین ثروتی که این کشور دارد، جوانانی هستند که کافی است اراده کنند تا صعودشان به قله های افتخار را نظاره گر باشیم. آری، اینجا ایران است، سرزمین خواستن ها و توانستن ها.

 

انتهای پیام//م.ب
گزارشگر: مهسا براتی نژاد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گوهر سنگ ها صنایع دستی سنگ های قیمتی فیروزه نیشابور صنعت و معدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۵۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص شگفت‌انگیز روغن ماکادمیا برای سلامتی، پوست و مو

این روغن مفید از دانه درخت ماکادمیا بومی استرالیا گرفته می‌شود و در دمای اتاق مایعی شفاف و زردرنگ است که معمولا خالص استفاده می‌شود. با رایج‌ترین کاربردهای این روغن مفید در ادامه آشنا می‌شوید.

۱. آشپزی

به گزارش چطور، روغن گیاهی ماکادمیا یکی از بهترین روغن‌هایی است که می‌توانید برای آشپزی سالم استفاده کنید. نقطه دود این روغن از بسیاری روغن‌های دیگر مانند روغن زیتون بالاتر است و این باعث می‌شود برای سرخ‌کردن هم مناسب باشد.

۲. مراقبت از پوست

این روغن گیاهی یکی از اجزای مهم بسیاری از محصولات مراقبت از پوست است. ممکن است بپرسید که «آیا فرد می‌تواند روغن خالص را مستقیما روی پوستش بمالد؟» خب بهتر است ابتدا این روغن را روی قسمت کوچکی از پوست‌تان بمالید و آن را آزمایش کنید. برخی از افراد ممکن است پس از استفاده مستقیم این روغن روی پوست، دچار جوش شوند. افرادی که به آجیل درختی آلرژی دارند نباید از روغن ماکادمیا استفاده کنند.

۳. تقویت مو

بسیاری از افراد از روغن دانه ماکادمیا خالص برای تقویت مو و حالت‌دادن به آن استفاده می‌کنند. افرادی که از این روغن گیاهی به‌عنوان نرم‌کننده و حالت‌دهنده مو استفاده می‌کنند معتقدند که این روغن گیاهی برای تقویت، صافی و درخشندگی موها بسیار مفید است.

خواص روغن ماکادمیا ۱. تقویت سلامت قلب

مصرف روغن ماکادمیا برای پخت‌وپز سلامت قلب را تقویت می‌کند. این روغن گیاهی دارای مقدار زیادی چربی تک غیراشباع است که مقدار کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و کم‌شدن مقدار کلسترول بد هم از حمله قلبی و سکته مغزی پیشگیری می‌کند.

۲. سرشار از آنتی‌اکسیدان

روغن دانه ماکادمیا منبع فوق‌العاده‌ای برای دریافت آنتی‌اکسیدان‌های مفید است. رادیکال‌های آزاد در بدن باعث ایجاد استرس اکسیداتیو می‌شوند و استرس اکسیداتیو نیز در پیری زودرس و ابتلا به انواع سرطان نقش دارد. دریافت آنتی‌اکسیدان‌ها بهترین روش مقابله با رادیکال‌های آزاد است.

همچنین این روغن گیاهی سرشار از اسید اولئیک است، نوعی اسید چرب غیراشباع که خواص آنتی‌اکسیدانی دارد. بر اساس آزمایشی که سال ۲۰۱۶ روی موش‌ها انجام شد، مصرف مکمل‌های اسید اولئیک از بدن در برابر اثرات استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.

سایر پژوهش‌ها هم حاکی از آن‌اند که ممکن است مصرف اسید اولئیک برای پیشگیری از سرطان و بیماری‌های خودایمنی و التهابی مفید باشد. بااین‌حال برای تأیید این یافته‌ها لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود.

۳. سرشار از ویتامین E

روغن دانه ماکادمیا حاوی موادی به‌نام توکوترینول است که از خانواده ویتامین E محسوب می‌شوند. بر اساس پژوهش‌ها، ویتامین E و توکوترینول‌ها آنتی‌اکسیدان‌هایی قوی هستند که ممکن است در برابر ابتلا به سرطان و انواع دیگر بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی‌عروقی و عصبی از بدن محافظت کنند.

۴. کاهش خارش و جوش پوست

بسیاری از افراد از روغن ماکادمیا برای لک صورت و جوش‌های پوستی استفاده می‌کنند. فیتواسترول موجود در این روغن گیاهی برای کاهش التهاب بسیار مؤثر است. این روغن گیاهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ است و مالیدن محصولات حاوی روغن دانه ماکادمیا روی پوست خارش پوست و جوش‌های پوستی را کاهش می‌دهد و عارضه‌های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما را نیز درمان می‌کند.

۵. ترمیم جای زخم و ترک‌های پوستی

ماکادمیا سرشار از اسید لینولئیک، اسید پالمیتولئیک و اسید اولئیک است و بر اساس پژوهش‌ها، این مواد برای درمان ترک‌های پوستی و ترمیم جای زخم بسیار مفیدند. این روغن گیاهی مرطوب‌کننده‌ای فوق‌العاده است که باعث تغذیه پوست به بهترین شکل ممکن می‌شود.

۶. پیشگیری از چین‌وچروک‌های زودرس

روغن دانه ماکادمیا حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان کمیاب به‌نام اسکوآلن است که با تحریک بازسازی کراتینوسیت‌های پوست از ایجاد چین‌وچروک‌های زودرس روی پوست پیشگیری می‌کند. اسید لینولئیک یکی از اسیدهای مفید موجود در روغن ماکادمیاست که پوست را آب‌رسانی می‌کند. آب‌رسانی به پوست با این روغن مفید از ایجاد چین‌وچروک روی پوست پیشگیری می‌کند.

۷. درمان ترک‌خوردگی لب‌ها

خواص ضدالتهابی این روغن باعث شده این روغن مفید در بسیاری از محصولات آرایشی مختلف از جمله رژ لب، کرم ضدآفتاب و نرم‌کننده‌های پوست استفاده شود. حتی می‌توانید با استفاده از این روغن گیاهی و موم زنبور عسل یک بالم لب خانگی درست کنید که با آب‌رسانی به لب‌ها ترک‌خوردگی آنها را درمان می‌کند و ظاهر زیباتری به لب‌هایتان می‌دهد.

۸. نرم‌کردن موهای وز و خشک

این روغن گیاهی حاوی اسیدهای چربی است که درخشندگی و رطوبت موها را تقویت می‌کنند. اگر موهای خشک و وزی دارید، حتما محصولات مراقبت از موی حاوی روغن گیاهی ماکادمیا را امتحان کنید. این روغن چربی زیادی ندارد و بسیار سبک است و بدون چرب‌کردن موها، وزی و خشکی موهایتان را برطرف می‌کند.

۹. آب‌رسانی به پوست سر

خواص روغن ماکادمیا برای مو در حدی است که حتی برای تقویت ریشه موها هم مفید است. این روغن گیاهی پرطرف‌دار تولید چربی پوست سر را تنظیم کند و این‌طوری پوست سر و موها را همیشه مرطوب نگه می‌دارد. اسید اولئیک موجو در این روغن گیاهی پوست سر را بازسازی و با مرطوب‌کردن و تغذیه پوست آن را بسیار نرم می‌کند.

۱۰. کمک به کاهش وزن

این روغن گیاهی سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر و چربی‌های مفید و سالم است. اسید پالمیتولئیک موجود در روغن ماکادامیا باعث افزایش متابولیسم چربی و کاهش ذخیره چربی می‌شود. اسیدهای چرب امگا ۷ برای چربی‌سوزی و مهار اشتها بسیار مفیدند.

همه این اثرات باعث می‌شوند این روغن گیاهی برای وزن کم‌کردن مناسب باشد. برخی معتقدند روغن ماکادمیا برای حجم دهی قسمت‌های مختلف بدن نیز مفید است و به‌عنوان روغن ماساژ از آن استفاده می‌کنند. البته پژوهشی برای تأیید این اثربخشی انجام نشده است.

سؤالات رایج ۱. آیا روغن ماکادمیا باید در یخچال نگهداری شود؟

بله. روغن دانه ماکادمیا باید در جای خنک و در ظرفی دربسته نگهداری شود.

۲. آیا روغن ماکادمیا بهتر از روغن زیتون است؟

از نظر آماری روغن گیاهی ماکادمیا حاوی ۸۵درصد چربی‌های تک غیراشباع و روغن زیتون حاوی ۷۶درصد این چربی‌هاست. علاوه‌بر این، نسبت اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ در ماکادمیا کاملا متعادل است.

هر دوی این روغن‌ها برای مرطوب‌کردن و نرم‌شدن پوست و مو مفیدند، اما روغن ماکادمیا ۴۰ برابر قوی‌تر از روغن زیتون است که این باعث می‌شود در محصولات مراقبتی بیشتری استفاده شود و طرف‌داران بیشتری هم داشته باشد.

۳. آیا روغن ماکادمیا زود خراب می‌شود؟

در مقایسه با بسیاری از روغن‌های دیگر که به‌سرعت فاسد می‌شوند، ماکادمیا دوام بیشتری دارد. پس از برداشت دانه ماکادمیا و گرفتن روغن آن به مدت ۲ سال می‌توانید از آن استفاده کنید.

سخن پایانی

روغن ماکادمیا علاوه‌بر فواید بی‌نظیر برای پوست و مو، روغنی فوق‌العاده خوش‌طعم برای پخت‌وپز نیز محسوب می‌شود و فواید سلامتی بسیاری دارد. بااین‌حال افرادی که به آجیل حساسیت دارند، باید از مصرف این روغن پرهیز کنند یا قبل از استفاده از آن به هر شکلی (چه خوراکی و چه موضعی روی پوست و مو) با پزشک مشورت کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • (ویدیو) مهارت شگفت‌انگیز جانی دپ در کشیدن نقاشی
  • «چهار شگفت انگیز» در شبکه نسیم
  • خواص شگفت‌انگیز روغن ماکادمیا برای سلامتی، پوست و مو
  • باور کنید این قاب شگفت‌انگیز در خوزستان است!
  • یافته‌های جدید و شگفت‌انگیز درباره ملکه زنبورها
  • حمله پرسپولیس به رکورد شگفت‌انگیز مجیدی!
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان
  • ۱۰ خاصیت شگفت انگیز اسفناج در بارداری
  • پنج فایده شگفت‌انگیز نوشیدن آب گرم
  • ۵ خاصیت شگفت‌انگیز سیر برای تیروئید (کم‌کار و پرکار)