Web Analytics Made Easy - Statcounter

«آداب و تشریفات» و «جامعه‌شناسی فرهنگی» نام دو اثری است توسط محمد بیدگلی تألیف و روانه بازار نشر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از ورامین، دو کتاب «آداب و تشریفات» و «جامعه‌شناسی فرهنگی» تألیف نویسندگان محمد بیدگلی و بهناز نوری کورعباسلو منطبق با سرفصل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمستان 1398 توسط انتشارات کیان دانش هرکدام هزار نسخه به چاپ رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در توضیح کتاب آداب و تشریفات می‌توان اشاره کرد که رعایت تشریفات مقدمه‌ای برای حضور در یک محفل و رویداد اجتماعی، مذهبی، سیاسی، فرهنگی و علمی محسوب می‌شود. در این معرض، فقط برای خود زندگی نمی‌كنیم. از چارچوب خاصی به ما نگاه می‌شود و به‌عنوان برگزیدگان یك كشور مورد قضاوت هستیم. بنابراین باید از عادات ناپسند اجتناب کرده و عادات پسندیده را بپذیریم. حتی اگر این حضور توأم با صرف وقت و زحمت و مغایر با تمایلات شخصی ما باشد..

پوشیدن لباس رسمی، آراستگی، تظاهر به خوشحالی و یا تأسف، دوستی‌های ناخواسته، رعایت تقدم و ... همگی ممكن است با خواسته‌های شخصی ما مغایر باشد؛ ولی به‌دلیل پیشبرد اهداف سازمانی ناگزیر به انجام آن هستیم. با رعایت كد رفتار و اصول تشریفات، در راستای منافع ملی و مصالح سازمانی قدم برمی‌داریم و در این صحنه همواره می‌بایست این منافع بر خواسته‌های فردی و نفع شخصی مقدم باشند.

همچنین در کتاب جامعه‌شناسی فرهنگی آمده است که می‌دانیم تعریف هر دانشی عبارت است از بیان خصوصیات موضوع آن دانش در قالب یک یا چند عبارت کوتاه و در عین حال جامع و می‌دانیم هیچ دانشی در جهان وجود ندارد که دارای یک یا چند تعریف نباشد. منتهی تعاریف هر دانشی بستگی تام به حد و قلمرو موضوع آن دانش دارد، هرچه موضوع دانش وسیع و متنوع باشد، گوناگونی تعاریفی که از آن دانش به عمل می‌آید، زیادتر است. جامعه‌شناسی با قلمرو وسیع آن از زمان آگوست کنت تا عصر حاضر تعاریف زیاد از جنبه‌های خاص این علم شده است و جامعه‌شناسان هرکدام این دانش نو را با توجه به خصوصیاتی که از امور و حقایق پیچیده اجتماع سرچشمه می‌گیرد به نوعی تعریف کرده‌اند.

کتاب آداب و تشریفات مشتمل بر 27 فصل بوده که فصل اول تا هفتم با عناوین ریشه لغت تشریفات، اصول رفتاری، کلیات تشریفات، فرآیند تشریفات، رعایت چند اصل مهم تشریفاتی، رئیس دولت و مسافرت‌های رئیس کشور مطالبی ذکر شده است.

فصل هشتم تا چهاردهم این کتاب نیز با عناوین اصول معمول در برگزاری میهمانی‌ها، انواع پذیرایی‌ها، لباس‌های رسمی، نکاتی در مورد نشان، پرچم رسمی، مبادله هدیه و آداب و رسوم تشریفات در ایران باستان است. همچنین نویسندگان کتاب در فصول پانزدهم تا بیست و هفتم به تشریفات در سلسله هخامنشی، مهمانداری در آیین اسلام و ایران، تشریفات در قرآن کریم و در کلام پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع)، آداب و تشریفات در دربار مغولان و ایلخانان، آداب و تشریفات در سلسله صفویه، آداب و تشریفات در سلسله قاجاریه، آداب ایران بعد از اسلام تا انقلاب اسلامی، تحولات عمده در تشریفات پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تشریفات بین‌المللی، رهبران و تشریفات، آداب و تشریفات پسندیده در مراوات بین‌المللی - تجاری، حاشیه‌های جذاب تشریفات ایرانی و ضرورت تهیه شرح حال می‌پردازند.

کتاب جامعه‌شناسی فرهنگی نیز دارای 17 فصل است که متشکل از تاریخچه جامعه‌شناسی، تعریف جامعه‌شناسی، دیدگاه‌های اندیشمندان، فرهنگ‌شناسی، نهادهای اجتماعی، گروه‌های اجتماعی، خانواده، هنجارهای اجتماعی و کنترل اجتماعی، نقش و پایگاه اجتماعی، تحرک اجتماعی، طبقه اجتماعی، قشربندی اجتماعی، جنبش‌های اجتماعی، تغییرات اجتماعی، آسیب‌شناسی فرهنگی، آسیب‌شناسی فرهنگی جامعه ایران، عوامل مؤثر بر هویت و جامعه‌شناسی فقر است که در 215 صفحه تنظیم شده است.

کتاب آداب و تشریفات برای دانشجویان علوم انسانی به‌ویژه رشته‌های روابط عمومی، علوم سیاسی و تاریخ و کتاب جامعه‌شناسی فرهنگی برای دانشجویان مدیریت امور فرهنگی، روابط عمومی، جامعه‌شناسی، روانشناسی، حقوق، امور اداری، تربیت‌بدنی و مددکاری اجتماعی توصیه می‌شود.

انتهای پیام/4103/

منبع: آنا

کلیدواژه: جلد کتاب دانشگاه آزاد ورامین جامعه شناسی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین پیشوا دانشگاه آزاد ورامین پیشوا فرهنگی و دیپلماتیک آداب و تشریفات جامعه شناسی فرهنگی آداب و تشریفات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۶۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب‌شناسی حوزه جمعیت در استان مرکزی آغاز شده است

مدیرکل امور خانواده و بانوان استانداری مرکزی گفت: آسیب شناسی حوزه جمعیت در استان مرکزی آغاز شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، پروین مفتح‌زاده ظهر امروز در حاشیه مراسم قرعه کشی زمین جوانی جمعیت در شهر جدید امیرکبیر اظهار داشت: استان مرکزی جزو استان‌های سالمند کشور است و در مولید در سه دهه اخیر دچار آسیب شده است و از طرفی استان مرکزی جزو چهار استان برتر اقتصادی کشور است و ظرفیت جمعیت پذیری در استان را از هر لحاظ دارد. بنابراین لازم است برای جوان‌سازی این شهر آحاد جامعه اقدام داشته باشند. 

وی افزود: خانواده‌ها برای جوانی جمعیت استان نیازمند به حمایت دارند، اما در ابتدا خانواده‌ها باید با چالش‌ها و  آسیب‌های جامعه سالمند آشنا شوند، این آسیب شناسی در استان مرکزی آغاز شده که یکی از آسیب‌ها توسعه فازهای بعدی خانه سالمند در استان مرکزی است که نمی‌توان به این توسه افتخار کرد چراکه منجر به کوچک شدن خانواده می‌شود. 

مفتح زاده عنوان کرد: باید هوشیار باشیم که در استان مرکزی با چاله جمعیتی مواجه نشویم، بنابراین با توجه به اینکه خانواده‌ها برای جوانی جمعیت استان نیازمند حمایت هستند اما در گام نخست می‌طلبد خانواده‌ها با چالش‌ها و آسیب‌های جامعه سالمند آشنا شوند.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری مرکزی عنوان کرد: حمایت‌های دولت بیشتر جنبه تشویقی دارد، طی دو سال گذشته قانون جوانی جمعیت در مجلس مصوب و ابلاغ شد و از این قانون رهبر انقلاب اسلامی به عنوان قانون خوب یاد کردند، یکی از حمایت‌های دولتی در راستای جوانی جمعیت واگذاری زمین است که در استان مرکزی سقف واگذاری زمین 200 متر دیده شده است. 

مفتح‌زاده بیان کرد: مردم و دولت باید به یکدیگر اعتماد داشته باشند تا زمینه رشد فراهم شود و باید به فکر باشند که با چاله جمعیتی مواجه نشویم در این راستا باید خلأها از جمله کاهش جمعیت را بپوشانیم. 

به‌گزارش تسنیم، پایان مراسم آیین قرعه کشی 900 قطعه زمین 200متری، 300 متری و 400 متری در شهر جدید امیرکبیر با حضور متقاضیان برگزار شد. 

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه
  • انتشار کتاب قرارداد‌های ناقل معدوم در فقه امامیه، حقوق ایران و فرانسه
  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت مناسبی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند است
  • انتشار کتاب «قرارداد‌های ناقل معدوم در فقه امامیه، حقوق ایران و فرانسه» در چهارمحال وبختیاری
  • شکل‌گیری مفهوم محیط‌زیست در تفکر اجتماعی
  • نمایشگاه کتاب فرصتی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند
  • داستان‌هایی پیرامون عفاف و حجاب در «ای کاش زودتر» منتشر شد
  • آسیب‌شناسی حوزه جمعیت در استان مرکزی آغاز شده است
  • ضرورت تعامل و همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی در راستای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه
  • اهدای ۴۵ قفسه کتاب به مدارس ۱۰ استان