مساجد باید کارکرد اجتماعی خودشان را حفظ کرده و ادامه دهند
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۴۷۲۲۲
به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی اجتماعی با موضوع بررسی اثرگذاری مسجد امروز در کاهش آسیبهای اجتماعی، با حضور نیره آزادی کارشناس مذهبی و مسئول مجموعه مبلغان شهر تهران و غلامرضا تیزفهم مدرس دانشگاه از شبکه رادیویی گفتوگو روی آنتن رفت.
در این برنامه نیره آزادی با اشاره به این که مساجد محلِ اجتماع مردم هستند، گفت: اجتماع مردم در مساجد قدمتی بیش از هزار سال دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به این که اجتماعی بودن پایه و اساس دین اسلام است، اظهار داشت: اسلام انسان را از زندگی فردی و گوشه عزلت جدا میکند و به سمت زندگی اجتماعی سوق میدهد.
مسئول مجموعه مبلغان شهر تهران با بیان این که اسلام مؤمنین را به عبادتهای اجتماعی تشویق میکند، عنوان کرد: از طریق تشکیل اجتماع مسلمانان میتوانند وحدت را حفظ کنند و در مقابل مشکلات مختلف ایستادگی کنند.
وی با بیان این که دست خداوند با جماعت است، تصریح کرد: اجتماع محور بودن مسجد در عصر نبوی بسیار حائز اهمیت بود، بر این اساس ما باید تلاش کنیم تا مساجد امروزی کارکرد اجتماعی خودشان را حفظ کرده و ادامه دهند.
نیره آزادی افزود: رفتار انسانها با یکدیگر میتواند نمادی از جامعه و شخصیت اجتماعی افراد باشد. پیامبر اکرم (ص) میفرمایند که مسجد خانه تمام مؤمنین و انسانها است.
این کارشناس مذهبی با اشاره به این که در حال حاضر قشرهای مختلف مردم در مساجد حضور پررنگ دارند، اظهار کرد: حضور افراد مختلف در مسجد باید بدون خطوط مشخص و مرزبندی انجام شود، به عبارت دیگر مسجد باید تمام اقشار را پذیرا باشد.
در ادامه برنامه گفتگوی اجتماعی از شبکه رادیویی گفت و گو غلامرضا تیزفهم با اشاره به این که مسجد مهمترین پایگاه تمدنی جهان اسلام است، گفت: در طول تاریخ اسلام، مساجد در بسیاری از مسائل اجتماعی و فرهنگی و حتی اقتصادی فعالیتهای مؤثری را داشته اند. متأسفانه امروزه بسیاری از کارکردها و مسائل مربوط به حوزه مساجد در کشور مورد غفلت قرار گرفته است.
این استاد دانشگاه با اشاره به این که ما باید به مشکلات حاضر در جامعه توجه بسیار زیادی داشته باشیم، توضیح داد: مساجد باید موضوع تهاجم فرهنگی را بیش از پیش زیر نظر قرار داشته باشند.
وی با بیان این که مساجد از زمان صدر اسلام کانون خیزش فرهنگ و تمدن اسلامی بوده اند، عنوان کرد: در حال حاضر مساجد ما با جنگهای متعدد داخلی و خارجی درگیر هستند.
غلامرضا تیزفهم نیز با اشاره به سخنرانی شهید سپهبد قاسم سلیمانی در روز جهانی مسجد در سال ۹۶، عنوان کرد: مساجد در حالت کلی میتوانند چند نوع رویکرد داشته باشد، در ابتدا مساجدی هستند که ائمه جماعت در آنها به امور فرهنگی و تربیتی میپردازند.
وی با بیان این که برخی از مساجد فقط امور مذهبی را مورد توجه قرار میدهند، ادامه داد: در برخی از مساجد به اسلام و مسلمین حمله میشود که از جمله آنها میتوان به مساجد علمای تکفیری اشاره کرد.
این مدرس دانشگاه با بیان این که مسجد سنگر اسلام است، عنوان کرد: حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران با حفظ مسجد امکان پذیر است.
وی با بیان این که ما باید با نگاهی پویا و خلاق مساجد را مدیریت کنیم، تصریح کرد: برای مثال میتوانیم در مساجد مختلف امکان نگهداری کودک را داشته باشیم، تا والدین در هنگام نماز و عبادت بتوانند با خیال راحت کودک خود را به مهد کودکِ مسجد بسپارند.
کد خبر 4863594منبع: مهر
کلیدواژه: مسجد رادیو رادیو گفتگو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کنفرانس بین المللی گام دوم انقلاب معرفی کتاب پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی قرآن تمدن نوین اسلامی مجمع عالی حکمت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات قاسم سلیمانی مسجد نشست علمی مرکز فرهنگی شهر کتاب معرفی نشریات
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۷۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
توصیه محسن هاشمی به زاکانی به جای ساخت مسجد
محسن هاشمی در اعتماد نوشت: زمانی که ناوگان حملونقل عمومی تهران، به شدت با کمبود و فرسودگی مواجه است، سنگینی بار ترافیک کمر تهرانیها را شکسته، آلودگی هوا از بزرگترین عوامل مرگومیر در تهران به شمار میآید، چه اصراری بر ورود به ساخت مسجد وجود دارد؟!
«مردم و مثلث قات» عنوان یادداشت محسن هاشمیرفسنجانی برای روزنامه اعتماد است که در آن آمده: در یک ماه گذشته موضوعاتی که در کنار خطر جنگ با اسراییل موجب بیشترین توجه افکارعمومی و واکنش گسترده در شبکههای مجازی شد، میتوان با سه کلید واژه «قیطریه، ازگل و تلخ گوشت» نام برد که بهطور خلاصه «قات» نام مینهیم. به عبارت دیگر افکارعمومی با سه چالش دوقطبی ایجاد شده از سوی مسوولان و چهرههای سیاسی مواجه شدند و به آن واکنش قابل تامل نشان دادند که ناشی از عدم اقناع بود.
در موضوع نخست، شهرداری تهران تصمیم گرفت در بخشی از پارک قیطریه، مسجدی احداث کند که با موج منفی اهالی منطقه، نخبگان و افکار عمومی مواجه شد و کارزاری با حدود دویست هزار امضا تاکنون برای جلوگیری از آن توسط شهروندان آماده شده است. ساخت مسجد در تهران امری طبیعی است به خصوص در دو دهه اخیر، صدها مسجد در تهران ساخته شده و تاکنون کسی با آنها مخالفت نکرده است، پس دلایل این واکنش افکار عمومی چیست؟
نخستین دلیل، انتظار از مدیریت شهری برای رسیدگی به اولویتهای شهروندان است، زمانی که ناوگان حملونقل عمومی تهران، به شدت با کمبود و فرسودگی مواجه است، سنگینی بار ترافیک کمر تهرانیها را شکسته، آلودگی هوا از بزرگترین عوامل مرگومیر در تهران به شمار میآید و اینها همه از وظایف بر زمین مانده مدیریت شهری است، چه اصراری بر ورود به ساخت مسجد در زمینی که گویا واقف آن اجازه نداده و در منطقهای برخوردار که گویا با وصیت خیر مسجدساز نیز سازگار نیست؟ و در محوطهای که گویا درختان با بن بالا وجود دارد؟!
دلیل دوم، خدشهدار شدن اعتماد عمومی به مدیریت بهینه است، بعضا دیده شده که با سوءاستفاده از تشکلهای عامالمنفعه یا خیریه، ساخت مساجد و حسینیهها، مراسم مذهبی و القاب معصومین تخلفات و رانتخواری انجام میشود و طبیعتا ذهنیت عمومی به استفاده دستگاههای حاکمیتی از این عناوین حساسیت پیدا کرده است.
دلیل سوم، کاهش حضور و تقاضای متدینین برای عبادات واجب در مساجد است، به نظر نسل جوان با دینزدگی دستوپنجه نرم میکند و طبق نظرسنجیها، آمار حضور جوانان و نوجوانان و حتی میانسالان در مساجد کاهشی است هر چند در مراسمهای جنبی و هیاتها افزایشی است.
در حالی که در شرایط فعلی همین پارک نمازخانه مناسب و البته بی رونقی دارد، باید نسل اهل مسجد بسازیم نه صرفا ساختمان مسجد.
در موضوع دوم، انتقال زمین حوزه علمیه ازگل به یکی از ائمه جمعه موقت تهران که اتفاقا بعد از رحلت آیتالله هاشمیرفسنجانی و به صورتی به جای ایشان منصوب شدند، مورد توجه و اعتراض افکار عمومی قرار گرفت، اینکه زمینی که برای استفاده عمومی وقف شده و بخشی از اراضی شهرداری، برای ساخت حوزه علمیه در منطقهای برخوردار واگذار شود، جای بررسی و تأمل دارد.
انتقال زمین به موسسهای خصوصی و خانوادگی نیز موجب اعتراض شهروندان شد، به خصوص که سوءتفاهمات برطرف نشد، چرا که ابتدا موضوع تکذیب و ادعای جعل امضا شد و سپس حضور و اثر انگشت و امضا پذیرفته شد، اما بعد افکارعمومی، رسانهها وخبرنگاران متهم شدند!
شهید مطهری در دهه چهل در مقالات و سخنرانیهای خود با موضوع سازمان روحانیت، نسبت به خطرات و پیامدهای دولتی شدن حوزههای علمیه و وابستگی آنها به حکومت، در کنار شهید بهشتی هشدار داده بودند و در دوره فعلی نیز اکثر مراجع زنده و در گذشته نظیر آیات صافیگلپایگانی، شبیریزنجانی، وحید خراسانی، علویبروجردی و... با رویکرد دولتی شدن حوزههای علمیه مخالف هستند که در مورد صرف بودجه عمومی کشور در حوزههاست، چه رسد به سوءاستفاده احتمالی از بیتالمال با نام مراکز دینی.
این رویکرد دقیقا ستون فقرات نهاد روحانیت در جامعه که استقلال و سلامت حوزه و مراکز دینی است را هدف قرار میدهد و به چالش کاهش مرجعیت اجتماعی نهاد روحانیت دامن میزند، بنابراین واکنش گسترده افکار عمومی نه فقط به تخلف در این موضوع، بلکه به رانتخواری احتمالی گذشته از بیتالمال به نام دین و حوزه باز میگشت.
در موضوع سوم، اظهارات یک منبری سیاسی دیگر در شبهای قدر در صداوسیما، موجب واکنش گسترده متدینین و افکار عمومی شد، این چهره رسول اکرم و امیرمومنان علیهما السلام را با صفت تلخ گوشت توصیف کرده بود و توضیحات مکرر وی نیز از تغییر نظر وی حکایت نمیکرد.
پیامبری متهم شد که به فرمان وحی، هدایایی برای نرمی دل مشرکان به عنوان مولفه قلوبهم، برای جذب آنان به اسلام میداد و با مومنین و اصحاب خود نیز با نهایت مهر و مدارا رفتار میکرد.
اصولا اظهاراتی از این طرز تفکر را میتوان در قالب گفتمان اسلام قدرت محور توصیف کرد، در برابر اسلام قدرت محور، اسلام اخلاق محور قرار دارد که اخلاق را مهمتر از قدرت و حتی به عنوان هدف بعثت پیامبر میداند.
نقش مردم در اسلام قدرت محور با اسلام اخلاق محور متفاوت است، در اسلام اخلاق محور، نظر برای مردم ملاک است، تحمیل و اجباری در دین نیست، نظر مردم در سرنوشت جامعه تعیینکننده است، اما در اسلام قدرت محور، نظر و برداشت و فتوای حاکم سرنوشت را تعیین میکند و مردم به جای حق انتخاب، تکلیف اطاعت دارند.
به نظر میرسد این دوگرایش، پایگاههای جدی در جامعه دارند، انتخابات گذشته که هواداران تفسیر قدرت محور از اسلام در تهران ۶ درصد واجدین شرایط و در کشور شاید ۱۰ درصد جامعه را تشکیل دادند، نشان میدهد این برداشت افراطی از اسلام، چگونه پایگاه اجتماعی انقلاب که در دهههای گذشته بالاتر از دوسوم جامعه را تشکیل میداد، کوچک کرده و بزرگترین تهدید برای آینده انقلاب است، حتی تهدیدی بزرگتر از اسراییل.