Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-28@16:06:31 GMT

۶ راهکار ساده برای تقویت ریه‌ها و دستگاه تنفسی

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۴۷۶۳۸

به گزارش ایسنا، هیچ‌کس نمی‌تواند حیاتی بودن سیستم تنفسی بدن را انکار کند و اهمیت بالای سلامت ریه‌ها را نباید فراموش کرد.

دستگاه تنفسی که از مجاری هوایی، ریه‌ها و عضلات و رگ‌های خونی متصل به آن‌ها تشکیل شده است، اکسیژن را در سراسر بدن ما حمل می‌کند که این کار انجام تمام فعالیت‌ها و عملکرهای دیگر بدن را ممکن می‌سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین وقتی مشکلی در سیستم تنفسی فرد رخ می‌دهد، تمام بدن او با مشکل و اختلال مواجه می‌شود.

راهکارهای زیادی برای تقویت سیستم تنفسی بدن و حفظ سلامت آن وجود دارد که در ادامه به شش مورد از آنها به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی "جنسیس مدیکال" اشاره می‌کنیم:

۱) فضای سبز را به خانه بیاورید:
گل و گیاهان طبیعی و نه مصنوعی را در فضای داخلی خانه خود نگهداری کنید.
نگهداری از گیاهان در خانه به دلیل توانایی‌های طبیعی گیاهان برای از بین بردن برخی سموم از هوا، تامین اکسیژن و کیفیت هوا را در محل زندگی ما افزایش می‌دهد. این امر خصوصاً در ماه‌های زمستان اهمیت بیشتری دارد، چرا که در ماه‌های سرد سال، ما بیشترِ وقتِ خود را به دلیل شرایط سخت آب و هوایی داخل خانه می‌گذرانیم.


۲) تناسب اندام و فعالیت کافی داشته باشید:
ورزش کردن برای ریه‌ها بسیار مفید است. ورزش باعث بهبود گردش خون و تقویت عضلات ما می‌شود؛ دو امر مهم که ریه‌های سالم برای انجام کار خود به آن نیاز دارند. به همین دلیل ورزش کردن به کارآمدتر شدن ریه‌ها کمک می‌کند.

۳) از رژیم غذایی سالم پیروی کنید:
رژیم غذایی سالم و متناسب همان گونه که برای اعضا و ارگان‌های مختلف بدن مفید است، برای سلامت ریه‌ها نیز اهمیت بسیاری‌ دارد.
در واقع طبق تحقیقات مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، مقادیر پایین و کمبود برخی از مواد مغذی خاص با بروز تعدادی از بیماری‌های ریوی مرتبط است. خوردن غذاهای سرشار از ویتامین‌های A ،C و E و مواد معدنی شامل روی، پتاسیم، سلنیوم و منیزیم همگی به حفظ سلامتی سیستم تنفسی شما کمک می‌کند.

۴) مقادیر زیادی آب بنوشید:
همه می‌دانند که نوشیدن مقادیر زیاد و کافی آب برای حفظ سلامتی از اهمیت بالایی برخوردار است.
تامین آب بدن نقش مهمی در حفظ سلامت ریه‌ها دارد. هم‌چنین نوشیدن آب به رقیق شدن ترشحات مخاطی که به طور طبیعی هر روز در ریه‌های شما تجمع می‌یابند، کمک می‌کند که این امر به تسهیل تنفس منجر می‌شود.

۵) دست‌های خود را بشویید:
شاید دور از ذهن به نظر برسد اما شست‌وشوی "صحیح و مناسب" دست‌ها و به طور کلی رعایت اصول اولیه به ویژه در فصل آنفلوآنزا و هم‌اکنون با شیوع کروناویروس اهمیت ویژه‌ای برای حفظ سلامت ریه‌ها دارد.
شست‌وشوی صحیح و مرتب دست‌ها باعث می‌شود تا میکروب‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌هایی که می‌توانند به شدت به ریه‌های شما آسیب برسانند، از جمله آن‌هایی که باعث سرماخوردگی، آنفلوآنزا و ذات‌الریه می‌شوند، از بدن شما دور بمانند.
هم‌چنین فراموش نکنید که برای دور نگه داشتن آن دسته از میکروب‌های مضر از سیستم تنفسی بدنتان، حتماً تلفن‌های همراه و هندزفری و هدفون‌های خود را به طور مرتب ضدعفونی کنید.

۶) از استعمال دخانیات جدا خودداری کنید:
این نکته را مطمئناً بارها شنیده‌اید که استعمال دخانیات اعم از کشیدن سیگار، قلیان و محصولات مشابه مانند استفاده از آدامس‌های تنباکو برای سلامت ریه‌ها و سلامت کلی بدن مضر است.
دلایل علمی بسیاری وجود دارد که براساس آنها تمامی پزشکان و متخصصانِ سازمان بهداشت و درمان بارها و بارها تأکید داشته‌اند که ترک استعمال دخانیات، موثرترین روش برای حفظ سلامت و تقویت سیستم تنفسی است.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: سلامت ریه ها سیستم تنفسی حفظ سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۷۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اورژانس اردبیل در طرح سلامت نوروزی سه هزار و ۳۲۱ ماموریت انجام داد

دکتر سعید مهری تعداد تماس با شماره تلفن ۱۱۵ اورژانس در استان در تعطیلات نوروز را ۹ هزار و ۲۳۸ مورد ذکر کرد و گفت: در همین مدت ۷۹ هزار و ۶۱۸ نفر به بخش‌های اورژانس مراکز درمانی و بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی این استان مراجعه کردند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اردبیل افزود: ۲ هزار و ۳۳۵ مورد از این مراجعات مربوط به موارد و مشکلات قلبی و ۱۲۰ مورد نیز مربوط به سکته مغزی مراجعان بوده است.

او بیان کرد: در مدت اجرای طرح سلامت نوروزی از ۲۴ اسفندماه پارسال تاکنون، تعداد ۶۸ هزار و ۳۵۳ نفر بیمار به صورت سرپایی در بخش های اورژانس خدمات درمانی دریافت کرده‌اند.

دکتر مهری گفت: همچنین در این مدت ۱۱ هزار و ۲۶۶ نفر در مراکز فعال اورژانس استان بستری شده و تحت درمان و مداوا قرار گرفتند.

او با اشاره به جان باختن ۱۴ نفر طی ایام تعطیلات نوروز در حوادث رانندگی جاده‌ای استان اردبیل، تعداد مصدومان حوادث ترافیکی ایام عید نوروز امسال در این استان را ۵۳۹ نفر اعلام کرد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اردبیل همچنین گفت: در ایام تعطیلات نوروز امسال در استان اردبیل ۶۵۴ مورد جراحی اورژانسی و یک هزار و ۱۰۶ مورد جراحی عادی انجام شده و علاوه بر این ۳۰۲ فرد بیمار به مراکز درمانی مجهزتر اعزام شده است.

او بیان کرد: در طرح سلامت نوروزی امسال ۱۳ هزار مورد بازرسی بهداشتی از اماکن ارائه خدمات به شهروندان انجام شده که در جریان آن، علاوه بر کشف و ضبط ۷۳ تن مواد غذایی فاسد، ۱۵ واحد ارائه دهنده خدمات پلمب شده و ۴۰۷ فرد و واحد ارائه خدمات نیز به دستگاه قضایی معرفی شده است.

دکتر مهری گفت: در طرح سلامت نوروزی امسال ۱۷ بیمارستان دولتی استان اردبیل به همراه ۱۰۵ مرکز بهداشت و مراکز جامع سلامت در استان در حال خدمات‌رسانی به شهروندان است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اردبیل از پیش‌بینی و سازماندهی ۴۵۰ کارشناس، تکنسین و پزشک اورژانس برای اجرای طرح سلامت نوروزی ۱۴۰۳ در این استان خبر داد و افزود: این نیروها فعالیت خود را به صورت شبانه‌روزی در ۶۶ پایگاه جاده‌ای و شهری از روز ۲۴ اسفندماه آغاز کرده‌اند.

او تصریح کرد: در مجموع بیش از ۱۱۰ دستگاه آمبولانس، پنج دستگاه موتورلانس، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک فروند بالگرد برای مدیریت حوادث و ارائه خدمات اورژانسی در سطح استان در تمام ایام تعطیلات نوروزی به صورت شبانه‌روزی آماده‌سازی شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • اورژانس اردبیل در طرح سلامت نوروزی سه هزار و ۳۲۱ ماموریت انجام داد
  • با این ورزش‌های ساده عمر طولانی‌تری داشته باشید
  • محققان آمریکایی ثابت کردند این روغن باعث سلامت قلب و مغز ، مفاصل، چشم‌ها و سیستم ایمنی می شود
  • ۱۰ راهکار ساده برای حل مشکل خروپف
  • مشخصات بهترین قرص پوکی استخوان و تقویت مفصل
  • ۳ راهکار ساده و مهم برای اینکه بتوانیم لاغر شویم
  • راهکار‌های ساده خانگی درمان مشکلات روده در طب سنتی + فیلم
  • ساده‌زیستی در میان دانش‌آموزان استان قزوین ترویج شود
  • چند راهکار ساده خانگی برای حل مشکل خروپف
  • همه دستگاه‌ها برای کاهش وقوع جرایم همکاری کنند