Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@18:00:21 GMT

وضعیت بحرانی لرستان/سیل در بسیاری از مناطق جاری شد

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۴۸۰۲۰

وضعیت بحرانی لرستان/سیل در بسیاری از مناطق جاری شد

بسیاری از مناطق استان لرستان در پی جاری شدن سیل دوباره در وضعیت بحرانی قرار دارد.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد، قصه سیل در استان لرستان کم کم فصل تازه ای در محرومیت های استان لرستان باز کرده است، سال 97 استان لرستان دو مورد سیل را تجربه کرد و در سیل12 فروردین 98 بخش مهمی از اندک زیرساخت های خود را از دست داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

امسال با تکرار قصه تلخ سیل در استان لرستان مردم شب گذشته را در هراس و ترس برای مناطقی جنوبی شهر گذراندند، مردمی که دردی کهن از محرومیت وبیکاری  بر شانه های آنان سنگینی می کنند در سال های اخیر باید درد محرومیت های پی در پی از قصه تکراری سیل  هم به دوش بکشند.

 

با گذشت حدود 11 ماه از سیل فروردین ماه لرستان، هنوز راه های اصلی و روستایی آسیب دیده از  سیل ترمیم نشده بود که سیل امروز اندک فعالیت های عمرانی راهم با خود شست.

 

خسارات ۱۱ هزار میلیارد تومانی سیل فروردین ماه لرستان زخمی عمیق بر پیکر استان  وارد کرد و با سیل جدید  تیر خلاصی به اندک زیر ساخت ها در استان وارد شده است.

 

بسیاری از مردم در مناطق روستای و شهری استان روز و شب خود را در اضراب گذارنده و با توجه به استمرار بارش هر لحظه بیم سیل و خسارت ها در مناطق شهری و روستایی لرستان بیشتر می شود.

 

 

زیرساخت های شهرستان پلدختر و معمولان بویژه زیرساخت های ارتباطی که تا حدودی ترمیم شده بود، طی دیشب و امشب و با افزایش حدود 3و نیم برابری دبی رودخانه از بین رفته است.

 

همچنین بخشی از باند رفت جاده خرم آباد- پلدختر تخریب شده و برخی پل‌های روستایی نیز به زیر آب رفته اند.

 

امدادرسانی امدادگران جمعیت هلال احمر به سیل زدگان

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، با اشاره به جاری شدن سیل در برخی مناطق استان، افزود: هم اکنون پنج بالگرد برای امداد رسانی به مردم سیل زده در خرم آباد مستقر هستند.

 

«صارم رضایی» اظهار داشت: ۲ فروند بالگرد در استان آماده باش بوده و سه فروند دیگر از استان های معین برای امدادرسانی اعلام آمادگی کرده است.

 

وی با اشاره  آماده باش جمعیت هلال احمر استان، بیان کرد:  هم اکنون علاوه بر اکیپ های واکنش  سریع یکهزارو ۳۱ امدادگر جمعیت هلال احمر لرستان در حالت آماده باش کامل هستند.

 

رضایی با بیان اینکه مردم مناطق پرخطر و حاشیه رودخانه های استان در کمپ های امن اسکان داده شده اند، اظهار کرد: تمهیدات لازم برای امداد رسانی به سیل زدگان در استان اندیشیده شده است.

 

احتمال تخریب دیواره ساحلی شهرستان پلدختر

 

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان اذعان دارد با توجه به بارش‌های سیل آسا در استان پیش بینی می شود سیلاب از قسمت های نیمه تمام دیواره حفاظتی رودخانه وارد بخش های غربی و شرقی شهر پلدختر شود.

 

رضا میرزایی گفت: سیلاب ۱۲ فروردین امسال با دبی حدود هفت هزار متر مکعب در ثانیه دارای دوره بازگشت حدود یک هزار ساله بود و دیواره حفاظتی شهر پلدختر برای سیلاب‌های با دوره بازگشت حدود ۲۰۰ سال احداث شده است.

 

وی افزود: در صورت وقوع سیلاب‌های با دوره بازگشت بیش از ۲۰۰ ساله، سیلاب می تواند از دیواره سرریز نموده و وارد شهر شود.

 

میرزایی ادامه داد: مردم شهرستان پلدختر، معمولان، چگنی، روستاهای ساحل رودخانه کشکان و منازل مسکونی ساحلی خرم آباد و دورود همچنین روستاهای مسیر رودخانه تیره تا پایان سیلاب های احتمالی منازل خود را ترک و به مناطق امن پناه ببرند.

 

وی با بیان اینکه بارش ها تا ظهر امروز ادامه دارد، ابراز کرد: تا کنون حداکثر دبی سیلابی رودخانه خرم آباد به ۱۸۰ مترمکعب در ثانیه و دبی سیلابی در رودخانه کشکان به ۱۶۰۰ مترمکعب در ثانیه در شهر پلدختر رسیده است.

 

میرزایی افزود: پیش بینی کرده ایم حجم سیلابی که از کشکان فردا عبور می‌کند به ۳۱۲ میلیون مترمکعب می‌رسد؛ بنابراین این ۲۶ میلیون مترمکعب ذخیره سد ایوشان تغییر محسوسی در میزان سیلاب ندارد.

 

ساکنان روستاهای در خطر سیل در الیگودرز تخلیه شدند

 

فرماندار الیگودرز با اشاره به احتمال وقوع سیل در این شهرستان، گفت: تاکنون 27 واحد مسکونی در بخش های مختلف شهرستان الیگودرز خسارت عمده دیده و یا تخریب شده است.

 

کشکولی با اشاره به تخلیه ساکنان هفت روستای این شهرستان به دنبال وقوع سیلاب، اظهار داشت: هم اکنون در حال حاضر بخش عمده‌ای از معابر شهر الیگودرز دچار آب گرفتگی شده که نیروهای امدادی، شهرداری و هلال احمر در سطح شهر مشغول رفع این آب گرفتگی‌ها هستند.

 

وی با بیان اینکه جاده الیگودرز به زز و ماهر در گردنه «گله بادوش» به دلیل ریزش بهمن بسته است، بیان داشت: همچنین رودخانه زز طغیان کرده و بیش از ۱۶۰ میلی متر در بخش زز و ماهرو و ذلقی بارش باران داشته ایم.

 

فرماندار الیگودرز، گفت: جاده اصلی شول آباد - خرم آباد به دلیل ریزش و امکان اینکه تهدیدی باشد برای مسافران در حال حاضر بسته است، در مسیر ذلقی رانش زمین داریم و جاده الیگودرز به بخش ذلقی نیز بسته است.

 

کشکولی با تاکید بر اینکه چند روستای شهرستان در محاصره آب هستند، تصریح کرد: تلاش کرده ایم با کمک نیروهای امدادی، بسیج و نیروهای مردمی، بخش عمده‌ای از ساکنین هفت روستا را که در معرض خطر هستند تخلیه و به جای امن منتقل کنیم.

 

فرماندار الیگودرز بیان داشت: با تمهیدات اندیشیده شده تردد ماشین‌های سنگین در محور الیگودرز - اصفهان برای امشب تا صبح متوقف شده است.

 

 

 

ریزش یک ساختمان در شهرستان پلدختر

 

مدیر شرکت توزیع نیروی برق پلدختر  با اشاره به قطع برق بسیاری از مناطق روستایی در این شهرستان، گفت: یک ساختمان ۲ طبقه در شهر پلدختر به طور کامل ریزش و برق شهر پلدختر را برای مدتی قطع کرد.

 

محمدطاهر متش پور اظهار داشت: ساختمان ۲ طبقه در شهر پلدختر به طور کامل ریزش و بر روی شبکه برق افتاد و شهر دچار خاموشی شد.

 

وی گفت: بر اثر این حادثه ۱۰۰ میلیون ریال به شبکه برق خسارت وارد شد و با تلاش نیروهای این شرکت برق شهر وصل شد.

پایان پیام/85

منبع: شبستان

کلیدواژه: سیل لرستان زیرساخت خسارت جمعیت هلال احمر شهرستان پلدختر استان لرستان شهر پلدختر خرم آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۸۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زا در روستاهای دشتی

به گزارش خبرنگار مهر، علی بحرانی عصر سه‌شنبه در نشست با معاون امور دهیاری‌های وزارت کشور با تشریح اقدامات دولت در سطح روستاها اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت ایران قوی اقدامات ارزشمندی در همه بخش‌ها در سطح روستاها انجام شد که رضایت‌مندی خوبی بین مردم شاهد هستیم هر چند تا نقطه مطلوب فاصله است.

وی افزود: به حمدالله اتحاد و همدلی خوبی بین اعضا شوراها و دهیاران در سطح شهرستان شاهد هستیم که خروجی آن خدمت بی منت به مردم است.

فرماندار دشتی ادامه داد: یکی از برنامه‌های اصلی در سطح روستاها اجرای طرح‌های اشتغالزایی است که تاکنون توفیقات خوبی حاصل شد ولی هنوز باید تلاش بیشتری صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: انتظار داریم تسهیلات لازم جهت اجرای طرح‌های اشتغال‌زا و درآمدزا به شهرستان تزریق شود.

بحرانی بیان کرد: با توجه به وسعت شهرستان نیاز است ماشین آلات لازم به دهیاران برای خدمات رسانی مطلوب‌تر به مردم اختصاص داده شود.

کد خبر 6086985

دیگر خبرها

  • هشدار نارنجی ادامه بارش‌ها در خراسان جنوبی
  • تخلیه روستاهای بحرانی زیرکوه‌
  • ۵۰۰ هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • جاری شدن سیل در استان یزد / واژگونی چندین کامیون در جاده‌های استان
  • دستگیری شکارچیان کبک وحشی و تیهو در پلدختر
  • لاستیک‌سازی خرم‌آباد همچنان در مرحله دریافت تسهیلات
  • لاستیک‌سازی خرم‌آباد در مرحله دریافت تسهیلات
  • پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زا در روستاهای دشتی
  • حضور مجدد استاندار سیستان و بلوچستان از مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان