Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@19:54:36 GMT

بانک مرکزی: چک های برگشتی زیاد شد

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۴۹۵۳۴

بانک مرکزی: چک های برگشتی زیاد شد

حدود ٦٩٤ هزار فقره چک به ارزشی حدود ١١٢ هـزار میلیارد ریال در دی ماه ١٣٩٨ در کل کشور برگشت داده شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۳.۹ درصد و ۷.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ براساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی بالغ بر 8 میلیون و 400 فقره چک به ارزشی حدود ١١ ٥ هزار میلیارد ریال در دی ماه ١٣٩٨ در کل کشور مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 4.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

8 درصد و 12.4 درصد افزایش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش در استان تهران حدود ٢ میلیون و 800 هزار فقره چک به ارزشی حدود ٥٦٨ هزار میلیارد ریال مبادله شد.

51 درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در دی ماه 98 در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده است که به ترتیب با 32.7 درصد، 10.3 درصد و ٨ درصد بیش‌ترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنین 64.1 درصد از ارزش چک‌های فوق در سه استان تهران (51.4 درصد)، اصفهان (6.5 درصد) و خراسان رضوی (6.2 درصد) مبادله شده است که بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

* چقدر چک‌ در دی ماه وصول شد؟

بالغ بر ٧ میلیون و 700 هزار فقره چک به ارزشی بـیش از ٩٩٣ هـزار میلیارد ریال در دی ماه ١٣٩٨ در کل کشور وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 4.9 درصد و 12.9 درصد افزایش نشان می‌دهد. از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در ماه مذکور به ترتیب 91.8 درصد و 89.9 درصد وصول شده است. درصد تعداد و مبلغ چک‌های وصول شده در آذرماه ١٣٩٨ به ترتیب معادل 91.7 درصد و 89.5 درصد و در دی ماه ١٣٩٧ به ترتیب برابر 89.4 درصد و 88.1 درصد بوده است.

حدود 2 میلیون و 600 هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٥١٧ هزار میلیارد ریال در دی ماه ١٣٩٨ در استان تهران وصول شد که از نظر تعداد 92.6 درصد و از نظر ارزش 91.2 درصد از کل چک‌های مبادله‌ای وصول شده است. در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور، بیش‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله‌ای در استان، به ترتیب به استان‌های گـیلان (93.5 درصد)، یزد (٩٣ درصد) و البرز (92.7 درصد) اختصاص یافته است و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (84.8 درصد)، چهارمحال و بختیاری (87.8 درصد) وکردستان و لرستان (هرکدام 88.3 درصد) پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

در ماه مورد بررسی در بین سایر استان‌های کشور، بیش‌ترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله‌ای در استان به ترتیب به استان‌های ایلام (93.2 درصد)، البرز (91.7 درصد) و گیلان (91.5 درصد) اختصاص یافته است و استان‌های کرمانشاه (80.2 درصد)، کرمان (82.7 درصد) و خراسان جنوبی (83.4 درصد) کم‌ترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

* ریز آمار چک‌های برگشتی

حدود ٦٩٤ هزار فقره چک به ارزشی حدود ١١٢ هـزار میلیارد ریال در دی ماه ١٣٩٨ در کل کشور برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 3.9 درصد و 7.7 درصد افزایش نشان می‌دهد. بدین ترتیب از کل تعـداد و مبلـغ چک‌های مبادله شده در دی‌ماه ١٣٩٨ به ترتیب 8.2 درصد و 10.1 درصد برگشت داده شده است.

درصد تعداد و مبلغ چک‌های برگشت داده شده در آذرماه ١٣٩٨ به ترتیب معادل 8.3 درصد و 10.5 درصد و در دی ماه سال ١٣٩٧ به ترتیب برابر 10.6 درصد و 11.9 درصد بوده است. در ماه مورد گزارش در استان تهران بالغ بر ٢� ٥ هزار فقره چک به ارزشی بـیش از ٥ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد که از نظر تعداد 7.4 درصد و از نظر ارزش 8.8 درصد از کل چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است.

در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور، بیش‌ترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای در استان، به ترتیب به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (15.2 درصد)، چهارمحال و بختیاری (12.2 درصد) وکردستان و لرسـتان (هرکـدام 11.7 درصـد) اختصـاص یافتـه اسـت و در ماه مورد بررسی در بین سایر استان‌های کشور، بیش‌ترین نسبت ارزش چک‌هـای برگشتی بـه کل ارزش چک‌هـای مبادلـه شده در استان به ترتیب به استان‌های کرمانشاه (19.8 درصـد)، کرمان (17.3 درصـد) و خراسان جنوبی (16.6 درصد) اختصـاص یافته است و استان‌های ایلام (6.8 درصد)، البرز (8.3 درصد) و گیلان (8.5 درصد) کم‌ترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

* چرا چک‌های برگشتی زیاد شد؟

بالغ بر ٦٦٦ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ١ ٥ هزار میلیارد ریال در دی ماه ١٣٩٨ در کل کشور به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در کل کشور از نظر تعداد 96.1 درصد و از نظر ارزش 94.1 درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

در ماه مورد بررسی در استان تهران حدود ١٩٤ هزار فقره چک به ارزشی حدود ٤٦ هزار میلیارد ریال به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در استان تهران از نظر تعداد 94.4 درصد و از نظر مبلغ 91.5 درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

انتهای پیام

انتهای پیام

منبع: دانا

کلیدواژه: دلایل کسری یا فقدان موجودی درصد افزایش نشان می دهد ترتیب به استان چک های مبادله شده کل چک های مبادله ای برگشت داده شده چک های وصولی به کل هزار میلیارد ریال ترین نسبت ارزش چک درصد از کل چک چک های برگشتی استان تهران بیش ترین نسبت برگشت داده شد درصد و از نظر شده در استان چک های برگشت تعداد چک چک های وصول ماه مورد ارزش چک کل ارزش چک وصول شد ٥ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۹۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدگی به چک‌های برگشتی با هوش مصنوعی

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس با اشاره به اصلاح قانون چک، گفت: در گام جدید قانون چک، تا شهریور سال جاری رسیدگی به چک‌های برگشتی با استفاده از هوش مصنوعی انجام می‌شود. - اخبار سیاسی -

ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره اصلاح قانون چک، گفت: اصلاح قانون چک در چند مرحله اجرایی خواهد شد که یکی از این گام‌ها رسیدگی به چک‌های برگشتی با هوش مصنوعی است.

وی با بیان اینکه سالانه حدود 250 هزار چک بر اساس قانون جدید برگشت داده می‌شود، گفت: از این میزان چک‌های برگشتی، 90 درصد برگشتی‌های مسلم است که نیازی به تشکیل پرونده و سپری کردن رویه قضایی ندارد، لذا برای صدور حکم می‌توان از تکنولوژی روز یعنی هوش مصنوعی بهره برد.

نماینده نجف‌آباد در مجلس با اشاره به مزایای رسیدگی به چک‌های برگشتی با استفاده از هوش مصنوعی، گفت: با این روش سرعت رسیدگی به چک برگشتی در کوتاه‌ترین زمان و هزینه انجام و همچنین با این شیوه کمبود نیروی قضایی را تا حدی جبران و مشکلات نیروی انسانی و امکانات زیر ساختی در قوه قضاییه حل می‌شود.

ابوترابی درباره فرایند و اقدامات انجام شده برای استفاده از هوش مصنوعی جهت رسیدگی به چک‌های برگشتی بر اساس اصلاح قانون چک، بیان کرد: در این زمینه جلسات هماهنگی با حضور مسئولان دستگاه قضا، برگزار شده و با ایجاد زیرساخت‌ها تا شهریورماه سال جاری این رویه ایجاد می‌شود.

عضو کمیسیون شورها و امور داخلی مجلس با یادآوری اینکه در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده که به 30 درصد پرونده‌های قضایی بر اساس هوش مصنوعی رسیدگی شود، تاکید کرد: می‌توان با استفاده از این تکنولوژی به بسیاری از پرونده‌های غیر پیچیده قضایی رسیدگی کرد.

انتهای‌ پیام/

دیگر خبرها

  • ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی
  • حراج شمش طلا در مرکز مبادله توانسته به قیمت بازار آزاد کمک کند؟
  • کدام استان‌ها و دستگاه‌ها در تبدیل مجوز‌های کاغذی صدرنشین هستند؟
  • لرستان صدر جدول؛ تعداد مجوزهای تبدیل شده از ۴۲۷ هزار گذشت
  • رسیدگی به چک‌های برگشتی با هوش مصنوعی
  • آذربایجان شرقی مبدأ صادرات به ۱۰۳ کشور دنیا
  • فروش بیش از ۱۱۷ هزار سکه در مرکز مبادله
  • فروش بیش از ۱۱۷ هزار سکه در مرکز مبادله | ربع‌سکه در صدر تقاضا
  • پس لرزه های گرانی و کمبود دارو در صحن مجلس /حاجی دلیگانی: سهم بیماران از پرداخت هزینه ها ۳۰ درصد بود نه ۵۰ درصد!
  • بیش از ۱۹ هزار شغل جدید در استان مرکزی ایجاد شد