Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@08:59:59 GMT

شالیزارهای شرق گیلان در صدر جدول میزان شخم زمستانه

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۴۹۵۸۶

شالیزارهای شرق گیلان در صدر جدول میزان شخم زمستانه

ایسنا/گیلان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: شخم زمستانه در شالیزارهای استان انجام شده است و میزان شخم زستانه در شرق گیلان بیش از دیگر مناطق استان است.  

مسعود الماسی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و هم اکنون برخی از شالیکاران برای انجام شخم زمستانه در مزارع برنج در حال فعالیت هستند، گفت: شالیکاران از دی امسال تاکنون ۹۰ هزار هکتار معادل ۳۸ درصد از شالیزارهای خود را شخم اول یا زمستانه زدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به وجود روان آب‌های ناشی از نزولات آسمانی و رها کردن آب سد سفیدرود پیش بینی می‌شود این مقدار تا پایان امسال به ۸۰ درصد می‌رسد.

الماسی با اشاره به اینکه در همه شالیزارهای ۱۶ شهرستان گیلان شخم زمستانه در حال انجام است، ادامه داد: در شالیزارهای شرق استان بیشترین شخم زمستانه گیلان تاکنون صورت گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: سال گذشته در این موقع از سال ۳۲ درصد از شالیزارهای استان شخم زمستانه انجام شده بود و امسال ۶ درصد جلوتر هستیم.

وی افزود: افزایش میزان شخم زمستانه امسال نسبت به سال گذشته  به دلیل نزولات جوی و همت بیشتر از سوی کشاورزان انجام شده است.  

الماسی تصریح کرد: کشاورزان گیلان همه ساله ۸۰ درصد شالیزارهایشان را با استفاده از آب باران و برف شخم زمستانه می‌زنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه حدود ۱۷۲ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان تحت پوشش شبکه آبیاری و زهکشی سد سفید رود است، افزود: بیشترین آب سد سفیدرود برای نشاء و آبیاری در مراحل رشد رویشی و زایشی برنج استفاده می‌شود.

مسعود الماسی گفت: مصرف بهینه و به موقع از آب‌های سطحی، بهره گیری از نزولات جوی، مدیریت مصرف و از بین رفتن کانون‌های زاد آوری آفات گیاهی به ویژه کرم ساقه خوار برنج از مزایای شخم زمستانه شالیزارها است.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی شخم زمستانه شخم زمستانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۹۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان مسابقات این هفته با برگزاری دو مسابقه در اصفهان و گیلان


به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، در ادامه مسابقات این هفته امروز در اصفهان از ساعت ۱۶:۳۰ ذوب آهن به مصاف آلومینیوم اراک می‌رود. ذوب آهن با ۳۰ امتیاز در رده هشتم جدول قرار دارد و آلومینیوم با ۳۰ امتیاز با تفاضل گل کمتر از ذوب آهن در رده دهم است.  

در دیگر بازی امروز از ساعت ۱۷ ملوان پذیرای سپاهان است. سپاهان با ۴۲ امتیاز در رده جدول سوم است و ملوان با ۳۸ امتیاز در رده پنجم قرار دارد.  

دیگر خبرها

  • نشاکاری 25 درصد شالیزارهای محمودآباد
  • مدت گارانتی خودرو افزایش می‌یابد / وعده داخلی‌ سازی المان‌ های اصلی اتوبوس برقی
  • شایع‌ترین بیماریهای متقاضیان حج تمتع خراسان رضوی فشارخون و دیابت است
  • هجوم ایرانیان برای سفرهای خارجی
  • زامهران: قرار گرفتن نساجی در انتهای جدول باورکردنی نیست
  • پایان مسابقات این هفته با برگزاری دو مسابقه در اصفهان و گیلان
  • امسال ۱۶۷ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران خزانه‌گیری شد
  • آب سد سفیدرود ۱۵ اردیبهشت ماه رهاسازی می شود
  • آغاز برداشت گل گاو زبان در گیلان
  • برداشت گل گاوزبان از باغ‌های گیلان آغاز شد