Web Analytics Made Easy - Statcounter

رایزنی‌های غیررسمی میان مقام‌های شرکت کننده در این نشست، از صبح امروز آغاز شده است.   

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان دیشب وارد وین شد. او به همراه هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست مشترک نشست امروز را برعهده دارد.  

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین دقایقی پیش در توئیتر اعلام کرد که مشغول رایزنی با اعضای شرکت کننده در کمیسیون مشترک برجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بر اساس گزارش‌ها سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای این کشور در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین حضور دارد.

از انگلیس هم ریچارد مور مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه این کشور در نشست امروز شرکت خواهد کرد.

او معتقد است که سیاست فشار حداکثری آمریکا نتیجه نداده و باعث تضعیف اقتصاد و سوق دادن ایران به سمت سیاست مقاومتی می‌شود. به گفته این دیپلمات ارشد انگلیسی سیاست آمریکا علیه ایران منطقی نیست اما اینکه ایران هم خود را به مرزهای برجام نزدیک کند نتیجه موثری نخواهد داشت.

 مور معتقد است که باید از طریق دیپلماسی، برجام را در وضعیتی که در آن قرار دارد حفظ کرد.

ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین‌المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه، با صدور بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) در واکنش به آخرین گام ایران و با نادیده گرفتن تعلل خود در اجرای کامل تعهداتشان در برجام، تلاش کردند تا با  استفاده از ساز وکار حل اختلاف، ایران را به اجرای کامل تعهداتش بازگردانند.   

آنها  ۲۴ دی‌ماه با صدور بیانیه‌ای تمایل خود را برای فعال کردن این ساز وکار اعلام کردند.

با این حال سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد که اقدام سه کشور اروپایی یک اقدام کاملا انفعالی و از موضع ضعف است.

وی توضیح داد که طرف‌های اروپایی، در مدت یک‌سال گذشته به رغم تعهداتی که هم در برجام داشتند و هم صراحتا و به‌طور رسمی پس از خروج امریکا از برجام در جلسات کمیسیون مشترک برعهده گرفتند، نتوانستند اقدامی ملموس و جدی برای ایفای تعهدات خود صورت دهند و به همین سبب نیز، کشورمان از مقررات پیش‌بینی شده در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام استفاده کرده و اجرای بخشی از تعهدات هسته‌ای خود را طی پنج گام با فواصل زمانی قابل ملاحظه متوقف کرد.

در جریان آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام که آذرماه گذشته برگذار شد، طرف‌های اروپایی از تمایل خود برای فعال کردن سازوکار حل اختلاف در این توافق خبر دادند. اما به نظر می رسد که در نهایت از همراه کردن چین و روسیه در این نشست بازماندند.  

مایخائیل اولیانوف نشست دور قبل را سخت توصیف اما تصریح کرد که همه اعضا بر حفظ برجام تاکید داشتند.

«فو کونگ» مدیرکل سیاسی وزارت خارجه چین هم در گفت و گو با خبرنگاران گفت؛ ریشه اصلی تنش کنونی خروج آمریکا از برجام و اعمال سیاست فشار حداکثری است. به گفته وی، تمام کشورها از امریکا خواستند تا تحریم‌ها علیه ایران را بردارد تا فضا برای تلاش‌های بیشتر دیپلماتیک فراهم شود.

وی همچنین گفت از نظر چین حفظ برجام نبرد بین یک جانبه گرایی و چندجانبه گرایی، حاکمیت قانون و نظام سلطه است. کونگ با بیان اینکه پکن به برجام متعهد است و تمام اقدامات لازم را برای حفظ برجام صورت می دهیم.

این دیپلمات چینی در پاسخ به این سوال که آیا طرف‌های اروپایی ایران را به فعال کردن سازوکار حل اختلاف تهدید کردند هم گفت؛ آنها متعهد شدند که در چارچوب برجام اختلافات را برطرف کنند؛ چراکه به گفته او کشاندن مناقشه هسته‌ای ایران به شورای امنیت به غیر از شاید آمریکا، به نفع هیچکس نیست.

در نشست امروز طرف‌های باقیمانده در برجام باز هم تلاش خواهند کرد تا ایران را برای بازگشت به اجرای کامل تعهداتش متقاعد کنند. ایران بارها تاکید کرده که در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

سرگئی لاوروف رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه دیروز در نشست در کنفرانس خلع سلاح در ژنو امیدواری کرد که نشست آتی برجام باعث توقف روند تشدید تنش ها پیرامون این توافق بین المللی شود؛ چرا که به گفته او هنوز دیر نشده است.

برچسب‌ها برجام کمیسیون مشترک برجام پروندهٔ خبری نشست پانزدهم کمیسیون مشترک برجام در وین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام کمیسیون مشترک برجام عباس عراقچی عباس موسوی برجام کمیسیون مشترک برجام کمیسیون مشترک برجام طرف های اروپایی امور خارجه بین المللی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۰۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر قریب الوقوع رافائل گروسی به ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی از سفر قریب‌الوقوع مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران خبر داد.   به گزارش میزان، محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی درباره سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صحبت کرد.   وی در پاسخ به خبرنگار میزان درباره سفر مدیرکل آژانس، گفت: گروسی به‌زودی به ایران سفر می‌کند.   رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: من همیشه این موضوع را صراحتا بیان کردم که گزارش‌های گروسی به شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل دو بخش دارد: یک بخش درباره برجام و بخش دیگر درباره پادمان و ان‌پی‌تی؛ روابط ما در بخش پادمان و ان‌پی‌تی برقرار است، دوربین‌های آژانس نصب هستند و آن‌ها نظارت دائمی دارند و دانش اطلاعاتی آن‌ها نسبت به عملکرد ما به روز است؛ ضمن اینکه بازرسان آژانس نیز مستقر هستند و رفت‌وآمد دارند.   معاون رئیس‌جمهور درباره بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۲۰ بازرس تایید شده آژانس وجود دارد که یا در ایران مستقر هستند یا در رفت‌وآمد هستند و حسب موضوع و برنامه توافقی به‌صورت منظم یا سرزده از تاسیسات هسته ایران بازدید می‌کنند؛ بخش اصلی موضوع که ما در بیانیه اسفند سال ۱۴۰۱ با گروسی تفاهم کردیم، این بود که مبنای ما ان‌پی‌تی و پادمان است و هرگونه ناهماهنگی را که برای تداوم دانش آژانس بر فعالیت هسته‌ای خدشه‌دار شود، نمی‌پذیریم؛ ما در این زمینه تعامل داریم.   وی با اشاره به اینکه بخش دوم به برجام مربوط است، تصریح کرد: در بخش برجامی ما تابع قانون راهبردی هستیم و فعالیت ما در قانون راهبردی هم در چارچوب پادمان است؛ گزارش‌های سه ماه یک‌بار و شش ماه یک‌بار که آژانس به شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل می‌دهد، درباره انطباق یا عدم انطباق با برجام است؛ ما طبق قانون اقدام راهبردی به لغو تحریم‌ها متعهد هستیم و، چون طرفین غربی برجام به تعهداتشان عمل نکردند، این شرایط به وجود آمده است؛ در صورتی که آن‌ها به تعهدات خودشان عمل کنند، ما هم به تعهدات برجامی در موضوع بند‌های دارای محدودیت عمل می‌کنیم؛ اکنون هم ما طبق مواد ۲۶ و ۳۶ برجام و طبق همین مفاد برجام به همین تعهدات خود عمل می‌کنیم.   رئیس سازمان انرژی اتمی درباره با اشاره به گفته اخیر گروسی درباره اینکه با وجود غنی سازی در سطح بالا از سوی ایران، این بدان معنا نیست که این کشور سلاح هسته‌ای تولید می‌کند، گفت: نکته حائز اهمیت درباره اظهارات گروسی این است که وی گفت که ما در ایران حضور داریم و بازرسان ما در ایران فعالیت می‌کنند و تعاملات برقرار است؛ در پی سفر گروسی به ایران تنظیمات را با وی مشخص خواهیم کرد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان تشکیل شد
  • آغاز به کار کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران
  • پیام نشست کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران؛ تقابل با تروریسم و صهیونیسم
  • نخستین نشست رسمی کمیسیون بانوان بنیاد کارآفرینی گام دوم برگزار شد
  • سفر قریب الوقوع رافائل گروسی به ایران
  • آغاز به کار کمیته مشترک قضائی سوریه، عراق و ایران در دمشق
  • ایران به برکت مردم و نظامیان ما پرچمدار ظلم‌ستیزی در جهان شده است
  • گروسی به ایران می آید!
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • نشست مشترک آژانس‌های گردشگری شهرستان گرگان