Web Analytics Made Easy - Statcounter

خیابان نسیم شمال قزوین مدت‌هاست چشم انتظار به‌سازی و ترمیم است، وضعیت ناگوار خیابان و تردد خودروهای سنگین در آن می‌تواند باعث وقوع حوادث ناگوار شود، وعده‌های گوناگون مسؤولین تاکنون محقق نشده‌ و امروز مردم یک شهربزرگ چشم‌انتظار بهبود وضعیت این خیابان هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، خیابان نسیم شمال قزوین، یکی از خیابان‌هایی است که سال‌ها پیش با کاربری صنعتی و به‌منظور استفادهٔ شرکت گاز احداث شد، اما پس از گذشت مدتی، تا حدودی تغییر کاربری داد و به‌دلیل عدم وجود کمربندی مناسب در جنوب شهر، تبدیل به کمربندی جنوبی قزوین شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خیابانی با عرض کم، ظرفیت فنی پایین، پرترافیک و از همه مهم‌تر محل تردد خودروهای سنگین ترانزیتی. خیابانی که البته در صورت بهبود اوضاع به‌دلیل عبور از میان باغستان کهن، سنتی و چندصدسالهٔ قزوین، یک جاذبهٔ دیدنی هم می‌تواند باشد.

اکنون این خیابان در بدترین و بحرانی‌ترین حالت ممکن قرار دارد و زمینه‌ساز تصادفات بسیاری شده است. عریض نبودن خیابان، وجود دست‌اندازهای گوناگون، چاله‌های به‌شدت خطرناک، آسفالت نامناسب و مواج که در قسمت‌هایی حالت شخم‌زدگی دارد، موجب شده در طول این خیابان 11 کیلومتری، جان و مال مردم در خطر جدی باشد. هر ساله این خطر بزرگ با آغاز سفرهای نوروزی افزایش می‌یابد و با وقوع حوادث متعدد کام مردم را تلخ می‌کند، اما به‌نظر می‌رسد تا حادثهٔ هولناکی در این مسیر رخ ندهد مسؤولین از خواب غفلت بیدار نخواهند شد.

این خیابان مسیر تردد کامیون‌های سنگین و ترانزیتی و خودروهایی است که از استان‌های غربی یا شمالی به مقصد استان‌های جنوبی، از قزوین می‌گذرند. با وجود این خیابان، دیگر این خودروها وارد شهر قزوین نمی‌شوند و با عبور از این کمربندی وارد مسیرهای بیرونی می‌شوند. البته در این‌ هم که عنوان این مسیر، خیابان، جاده یا کمربندی است جای بحث وجود دارد، اما به‌نظر می‌رسد بهتر است نام خیابان را بر این مسیر نهاد، زیرا این مسیر جزوی از بافت شهری است که قرار است توسط شهرداری قزوین به‌سازی و ترمیم شود.


وعده‌هایی که هرگز عملی نشدند

واقعیت از این قرار است که پیش از این و در برهه‌های گوناگون، وعده‌های فراوانی از سوی مسؤولین جهت ترمیم و به‌سازی این خیابان از سوی شهرداری استان داده شد، اما تاکنون و با توجه به نزدیک شدن به ایام سال نو و آغاز سفرهای نوروزی، هیچ گامی در این راستا برداشته نشده است. از همان سال‌های نخست احداث این خیابان، مشکلات آن روزبه‌روز بیشتر خودنمایی کرد تا این‌که در اواخر تابستان 97 وضعیت این جاده به بدترین حالت خود رسید و زمینه‌ساز تصادفات و حوادث متعددی شد. درست همان زمان بود که وعده‌های مسؤولین جهت اصلاح و ترمیم این خیابان آغاز شد. نخستین وعدهٔ اصلاح را شهرداری قزوین داد و اعلام کرد در فروردین 98 این ترمیم جاده‌ای صورت گیرد. دومین وعده نیز در فروردین 98 مطرح شد و قرار بر این شد که به‌سازی این جاده از خرداد 98 آغاز گردد. پس از آن نیز وعده‌های مختلف دیگری داده شد که هیچ‌یک از آن‌ها هرگز به فاز عملیاتی نرسیدند.

در رابطه با ترمیم خیابان نسیم شمال، نخستین اختلاف میان شهرداری و اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پیش آمد، به این‌صورت که شهرداری اعلام کرد این خیابان در محدودهٔ وظایف شهرداری نیست و جاده به‌حساب می‌آید و راهداری موظف است آن‌را ترمیم کند. در این میان راهداری نیز مدعی بود احداث این خیابان توسط شهرداری صورت گرفته و جزو بافت شهری محسوب می‌شود. در نهایت با وساطت استانداری قزوین، بنا بر این نهاده شد که 70 درصد بودجهٔ به‌سازی این خیابان توسط شهرداری و 30 درصد آن توسط اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تأمین شود. این در حالی است که جواد حق‌لطفی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد که به‌سازی این جاده هیچ‌گونه ارتباطی به اداره‌کل حمل‌ونقل جاده‌ای ندارد و با هماهنگی‌های صورت‌گرفته، شهرداری متولی اجرای این پروژه است.

گزارش ویدیوی ویژه فارس از جاده نسیم شمال را ببینید:

 

مردم آبروی شهرشان را در نسیم شمال می‌بینند

استان قزوین با ظرفیت‌های گردشگری فراوان در مسیر توسعهٔ این صنعت قرار دارد. مردم استان نیز تمایل دارند تا وضعیت شهر از منظر زیرساخت‌ها مطلوب جذب گردشگر و به نفع اقتصاد استان باشد و همین را نیز از مسؤولان مطالبه می‌کنند. در زمان سفرهای نوروزی، جادهٔ نسیم شمال محل عبور مسافرانی است که از سمت جنوب به شمال کشور می‌روند و یا از غرب و شمال به مقصد استان‌های جنوبی قزوین مانند همدان و مرکزی در حرکت هستند. اما وضعیت این خیابان به‌گونه‌ای است که مردم آبروی شهر خود را در خطر می‌بینند، زیرا این خیابان با وضعیت نامناسب خود، چهرهٔ شهر را نازیبا کرده است. شاید گزافه نباشد که بگوییم امروز ترمیم این خیابان مطالبهٔ حدود ۵۰۰ هزار نفر از شهروندان است.

آیا مردم می‌توانند به وعدهٔ فروردین 99 امیدوار باشند؟

در تازه‌ترین وعده جهت به‌سازی و ترمیم وضعیت آسفالت کمربندی نسیم شمال، حکمت‌الله داودی، رئیس شورای شهر قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین اظهار می‌کند: از پایان فروردین 99 به‌سازی و ترمیم خیابان نسیم شمال آغاز خواهد شد. زیرسازی این خیابان به‌هیچ عنوان مناسب نیست و به‌دلیل آبیاری غرقابی باغستان‌های سنتی قزوین که این کمربندی از میان آن‌ها می‌گذرد و گذر آب از لایه‌های زیرین به لایه‌های بالاتر، لزوم زیرسازی مناسب جاده وجود دارد. وی ادامه می‌دهد: این مسیر به‌طور کلی دارای نقص‌های فراوانی است و لازم است به‌طور کامل و با زیرسازی مناسب اصلاح شود، بودجهٔ 20 میلیارد تومانی نیز برای این امر پیش‌بینی شده است که بنا است 30 درصد آن را اداره‌کل راه متقبل شود، چون این مسیر بخش کمربندی شهر محسوب می‌شود و این موضوع در استانداری صورت جلسه شده است که بودجهٔ بخشی از این ترمیم جاده‌ای به اداره‌راه مربوط است.

 

مشکلی که لازم است تصمیم مناسبی برای آن اتخاذ شود

به‌سازی و ترمیم کمربندی نسیم شمال، مشکلاتی را نیز در کوتاه‌مدت برای مردم قزوین به‌همراه خواهد داشت، از جملهٔ این مشکلات می‌توان به سرازیر شدن ترافیک این کمربندی در زمان ترمیم، به داخل شهر اشاره کرد. رئیس شورای شهر قزوین در رابطه با این موضوع عنوان می‌کند: جهت ترمیم این جاده لازم است این مسیر به‌طور کلی بسته شود، آسفالت آن برداشته شود و به‌صورت سیستم نوین در کل مسیر بتن ریخته شود و سپس مجدد آسفالت‌ریزی گردد که دیگر با فرونشست مواجه نشود. بنابراین برای اجرای این طرح، اجباراً ترافیک این مسیر به‌طور موقت و تا زمان پایان پروژه، از داخل شهر عبور می‌کند که این مسئله نیز مشکلات جدی را در خیابان‌های میرزاکوچک‌خان و اسدآبادی تا دوراهی‌همدان برای مردم به‌همراه خواهد داشت. وی در رابطه با حداقل زمان اجرای طرح می‌گوید: اجرای این طرح حداقل 3 الی 4 ماه زمان می‌برد، البته در صدد برنامه‌ریزی‌هایی هستیم که اگر بتوانیم به روش بهتری این طرح را انجام دهیم که زمان کمتری برای آن صرف شود.

به‌نظر می‌رسد اگر وعده‌های شهرداری در سال گذشته محقق شده بود احتمالاً این خیابان هزینه‌های کمتری را به بیت‌المال متحمل می‌کرد و تاکنون نیز کار اصلاح آن به اتمام رسیده بود، زیرا در سال گذشته مسؤولین شهرداری عنوان کرده بودند که ترمیم این خیابان نیازمند بودجهٔ 12 میلیاردی است.

 

کمربندی نسیم شمال حداقل به 60 سانت راکفیل نیاز دارد

مصطفی طایفه، کارشناس کنترل کیفیت راه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین در رابطه با نحوهٔ به‌سازی کمربندی نسیم شمال مطرح می‌کند: جهت اصلاح و ترمیم مسیر نسیم شمال لازم است این مسیر به‌طور کامل خاک‌برداری شود تا به بستر طبیعی زمین برسد، سپس سنگ‌ریزی شده و یک لایهٔ حداقل 60 سانتی‌متری راکفیل یا همان سنگ‌قلوه برای آن در نظر گرفته شود و در نهایت لایه‌های رویی اجرایی شوند. وجود این لایه‌های راکفیل موجب می‌شود سیستم آبیاری غرقابی نتواند به جاده آسیب بزند. وی ادامه می‌دهد: به‌سازی این خیابان کار پیچیده و زمان‌بری نیست، بلکه با رعایت چند نکتهٔ اصلی می‌توان به بهترین نحو آن‌را ترمیم کرد تا از میزان سوانح و حوادث جاده‌ای این مسیر کاسته شود.

 

حضور یک مشاور قوی در حوزهٔ راه، نظارت و کنترل دقیق بر اجرای طرح و انجام فاز اجرایی به‌طور صحیح و اصولی می‌تواند موجب شود این پروژه در اسرع وقت و به بهترین نحو به سرانجام برسد. این کارشناس تأکید می‌کند: اگر سیستم زهکشی مناسبی برای باغستان‌های سنتی قزوین که این کمربندی از میان آن‌ها می‌گذرد، در نظر گرفته شود که آب از لایه‌های زیرین وارد این راه نشود و مشکلی برای لایه‌های بالاتر ایجاد نکند، دیگر مشکلی در این زمینه وجود ندارد. تنها راه برطرف‌سازی این مشکل این است که در لایه‌های زیرین مسیر، حداقل 60 سانتی‌متر لایهٔ راکفیل ریخته شود و سپس روسازی و آسفالت انجام شود.

طایفه در رابطه با سرازیر شدن ترافیک این کمربندی به داخل شهر در زمان اجرای پروژهٔ ترمیم بیان می‌کند: این جاده در حال حاضر به‌عنوان کمربندی جنوب شهر عمل می‌کند و در زمان تعمیر و ترمیم آن لازم است جایگزین مناسبی برای آن در نظر گرفته شود که ترافیک را به مسیر جایگزین منتقل کند، در غیر این‌صورت، با مسدود شدن این کمربندی در زمان ترمیم، ترافیک این مسیر به درون شهر سرازیر می‌شود و طبیعی است که خیابان اسدآبادی جوابگوی این حجم از ترافیک و تردد ماشین‌های سنگین نیست و مشکلات دیگری را به بار می‌آورد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، اصلاح و ترمیم خیابان نسیم شمال که دغدغهٔ شهر 500 هزار نفری قزوین است، نه‌تنها برای مردم قزوین، بلکه برای مسافران و کامیون‌دارانی که از این مسیر عبور می‌کنند نیز از اهمیت به‌سزایی برخوردار است و لازم است این پروژه هر چه سریع‌تر با برنامه‌ریزی‌های مناسب آغاز شود تا با حجم بالای مسافران عبوری از این خیابان، کمترین تصادفات و حوادث جاده‌ای را شاهد باشیم.

 

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قزوین عدم تحقق وعده ها وضعیت بحرانی جاده حوادث جاده ای شورای شهر قزوین شهرداری قزوین کمربندی نسیم شمال حمل ونقل جاده ای سازی این خیابان مسیر به طور سازی و ترمیم خبرگزاری فارس اداره کل برای آن کل راه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۱۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌ برداری از ۶۰ کیلومتر بزرگراه محور پارس‌آباد مشگین‌ شهر

تین نیوز

استاندار اردبیل از تکمیل و بهره برداری ۶۰ کیلومتر بزرگراه در محور پارس آباد به سمت مشگین شهر تا ۲ سال آینده خبر داد.

تدوین طرح جامع فرودگاه پارس آباد پل انجیرلو در مسیر ترانزیتی گرمی ـ بیله‌ سوار آماده افتتاح شد

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری اردبیل، سیدحامد عاملی در جریان بررسی مشکلات زیرساختی شمال استان اردبیل، اظهار داشت: با توجه به حادثه خیز بودن محورهای مواصلاتی شمال استان به ویژه پارس آباد به سمت مشگین شهر و اردبیل، تلاش بر این است تا این مسیر در سال های پیش رو به بزرگراه ارتقا پیدا کند.

​وی تصریح کرد: محور پارس آباد ـ سربند به طول 20 کیلومتر در حال نهایی شدن است که با اجرای ابنیه های این مسیر به ویژه پل ها و دیگر تأسیسات زیرساختی امیدواریم تا چند ماه آینده محور پارس آباد به سربند به صورت کامل و به طول 20 کیلومتر زیر بار ترافیک برود.

استاندار اردبیل گفت: در ادامه مسیر از سربند به سمت سه راهی مشگین شهر به طول 40 کیلومتر آسفالت لایه اول انجام شده و پیش بینی می شود 20 کیلومتر امسال و 20 کیلومتر مابقی نیز سال آینده تکمیل و به زیر بار ترافیک برود.

عاملی افزود: با احداث فازهای بعدی این مسیر، تلاش بر این است تا محور پارس آباد به سربند و سربند به سه راهی مشگین شهر به صورت چهار بانده به بهره برداری رسیده و شاهد کاهش تصادفات و تلفات جاده ای در این مسیر باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: شهرستان پارس آباد و شمال استان اردبیل از مسیرهای پرتردد گردشگری، تجاری و اقتصادی به شمار می رود و در محدوده بیله سوار به گرمی نیز بزرگراهی در حال احداث است تا از این مسیر نیز تردد ترانزیتی به شکل ایمن انجام شود.

استاندار اردبیل از تکمیل پست برق مغان و احداث جایگاه سوخت رسانی به فرودگاه پارس آباد خبر داد و اضافه کرد: این پروژه ها نیز با همت شرکت توزیع برق و همچنین فرودگاه های استان در حال تکمیل شدن است تا اهالی شمال استان از مزایای آن بهره مند شوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • جوی آرام و ترافیک روان در جاده‌های شمال
  • محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین
  • (ویدئو) انتقاد خیابانی از واگذاری استقلال و پرسپولیس: این خصوصی‌سازی نیست
  • کش و قوس‌های پل قوسی سی سخت پایان ندارد
  • انتقاد جواد خیابانی از وضع خصوصی سازی سرخآبی ها + ویدئو
  • آخرین محدودیت ترافیکی فروردین ماه در جاده‌های شمال
  • لغزندگی جاده‌های جنوبی خراسان رضوی به علت بارش باران
  • بهره‌ برداری از ۶۰ کیلومتر بزرگراه محور پارس‌آباد مشگین‌ شهر
  • همه راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند
  • جذب ۱۲۸ میلیارد تومان از اعتبارات جاده یاسوج به سی‌سخت