Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@15:34:47 GMT

نرخ ۲۸ درصد برای نقدینگی بالا است/شرایط تحت کنترل است

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۵۱۲۹۸

نرخ ۲۸ درصد برای نقدینگی بالا است/شرایط تحت کنترل است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، نهمین نشست دوره‌ای رئیس‌کل بانک مرکزی با اقتصاددانان با محوریت موضوعاتی نظیر اقدامات بانک مرکزی برای ثبات بازار ارز، کنترل نقدینگی و تأمین منابع مورد نیاز تولید، برنامه‌های مهار تورم، روند عملیات بازار باز، اهمیت صادرات غیرنفتی و تصمیم اخیر FATF، عصر دیروز در بانک مرکزی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 عبدالناصر همتی در این نشست با اشاره به شرایط خاص و حساس کشور گفت: بانک مرکزی با در نظر داشتن شرایط کشور، بیشتر تلاش خود را بر تأمین ثبات و آرامش بازارهای پول و ارز داشته است.

رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن قدردانی از پیشنهادات و ایده‌هایی که از طرف اقتصاددانان و سایر کارشناسان مطرح می‌شود، گفت: با توجه به مرجعیت گفته‌ها و نظرات صاحب‌نظران در جامعه از آنان دعوت می‌شود برای تقویت تولید ملی و خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه و تداوم ثبات بازارها، با مسئولین همراهی و امید را در جامعه تقویت کنند.

رئیس شورای پول و اعتبار درباره حجم نقدینگی عنوان کرد: هر چند نرخ ۲۸ درصد برای نقدینگی بالا است؛ اما با توجه به شرایط کشور و نیز کاهش درآمدهای نفتی، انحراف سه درصدی این نرخ از میانگین ۵۰ ساله نقدینگی، نشان از کنترل شرایط دارد و برای کنترل آن از ابزارهای مختلف استفاده خواهیم کرد.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به پیش‌بینی‌ها و فرضیات مطرح شده توسط حوزه معاونت اقتصادی این بانک برای نرخ تورم در سال آتی اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های به عمل آمده، تورم زیر ۲۰ درصد دور از ذهن نیست، هر چند باید این امر را در نظر داشت که سال ۹۹، سالی دشوار است که تنها با انسجام و همدلی می‌توانیم از شرایط خاص آن عبور کنیم.

همتی افزود: بر اساس مصوبه اخیر شورای پول واعتبار، حساب‌های بانکی اشخاص حقیقی بر اساس تجاری و غیرتجاری از یکدیگر تفکیک می‌شود.

در این جلسه سه ساعته در خصوص بازار ارز، عملیات بازار باز، شرایط صادرات غیرنفتی، تصمیم اخیر FATF، وضعیت اصلاح نظام بانکی، روش‌های کنترل حجم نقدینگی، چگونگی کنترل و مهار نرخ تورم و حمایت از تولید، از جمله موضوعات مطرح شده از سوی اقتصاددانان و صاحب‌نظران این حوزه بود.

کد خبر 4863865 محبوبه فکوری

منبع: مهر

کلیدواژه: عبدالناصر همتی تورم بانک مرکزی ایران بانک مرکزی ایران قیمت دلار بورس وزارت جهاد کشاورزی قیمت نفت وزارت صنعت معدن و تجارت تولید نفت قیمت سکه بهار آزادی بورس تهران قیمت یورو عبدالناصر همتی سازمان بورس و اوراق بهادار بازار سرمایه بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۱۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۲ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها در روز سبز شاخص کل به بازار سهام تزریق شد

محمد غفوری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در جریان معاملات امروز ۲۹ فروردین شاخص کل بورس با افزایش ۶ هزار و ۲۳۱ واحدی در سطح ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش ۳۷۸ واحدی در ارتفاع ۷۲۳ هزار و ۵۶۶ واحدی قرار گرفت تا بازار با جریان متعادل به کار خود پایان دهد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: حجم معاملات امروز ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون برگه سهم به ارزش معاملاتی حدود ۲ هزار و ۶۸۰ میلیارد تومانی ثبت شده است و در نهایت هم ۲۲ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام تزریق شده است.

او می‌گوید: امروز ۵۴ درصد بازار سهام به‌عبارتی ۴۴۱ نماد در محدوده مثبت و ۴۶ درصد در بازه منفی دست به دست شدند. ارزش سفارشات فروش حدود ۶۹۶ میلیارد تومان و همچین ارزش سفارش خرید ۵۹۱ میلیارد تومان ثبت شده است. تعداد خریداران حقیقی در بازار امروز ۷۴ هزار و ۷۵۸ کد بوده است.

غفوری در ادامه بیان کرد: امروز بیشترین میزان ورود نقدینگی را صندوق‌های سهامی و بیشترین خروج را محصولات شیمیایی به خود اختصاص دادند. امروز هم باتوجه به تمدید روز گذشته دامنه نوسان با محدودیت مثبت و منفی ۱ درصد دنبال شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد
  • ماجرای ایران چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی؛ آیا موج جدید تورم در راه است؟
  • لیست جدید ابربدهکاران حقوقی و حقیقی بانکی اعلام شد
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰هزار تومانی به بازار
  • چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی به بازار
  • ۳۲ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها در روز سبز شاخص کل به بازار سهام تزریق شد
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰هزار تومانی به بازار/ زلزله رشد نقدینگی در راه است؟
  • دلیل پرداخت نشدن وام ازدواج / بانک ها پولی برای دادن وام ازدواج ندادند