Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی بارشهای شدید در استان لرستان تاکنون راه دسترسی 85 روستا قطع و به بسیاری از زیرساخت های استان خسارت وارد شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، طی ۴۸ ساعت گذشته بارش شدید باران در لرستان سبب جاری شدن سیل در برخی از شهرستان ها شد، طغیان رودخانه ها، بالا آمدن سطح آب کشکان در پلدختر و افزایش سطح آب در رودخانه ها و سد دورود مشکلاتی را ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آغاز بارشها تاکنون متوسط بارندگی در لرستان به بیش از ۱۰۴ میلیمتر رسیده که نورآباد با ۱۴۴ میلیمتر بارش رکورد دار این بارندگی ها در لرستان بوده است.

در پی بارش شدید باران تعداد زیادی از روستاها دچار مشکل شدند، قطع راه ارتباطی روستاها، قطع گاز، رفتن آب به منازل روستایی، تخلیه منازل از جمله مشکلاتی بود که در لرستان ایجاد شد.

پلدختر آماده ورود یک سیلاب بیش از ۴هزارمتر مکعب

رضائیان فرماندار پلدختر اظهار داشت: طی ۷۲ساعت بارندگی بر اثر ورود موج بارشی قوی به لرستان، راه ارتباطی ۵۰ روستای پلدختر و معمولان قطع و راه ارتباطی معمولان به پلدختر و پلدختر به اندیمشک مسدود شد.

وی افزود: بیشتر مردم به خصوص ضلع غربی پلدختر و ۹ روستای مسیر کشکان منازل خود را با ایزوگام وسیمان درزگیری و مسدود کرده و در مواردی نیز اقدام به تخلیه کرده اند.

فرماندار پلدختر تصریح کرد: دبی لحظه ای آب به سه هزار و ۵۰۰ متر مکعب رسیده که گاز شهر معمولان به دلیل طغیان کشکان از روز گذشته قطع شده است.

وی بیان کرد: با ادامه بارندگی ها تا ساعاتی دیگر پلدختر به عنوان تنها خروجی آب های سطحی لرستان شاهد عبور سیلاب با دبی بیش از چهار هزار و ۵۰۰ متر مکعب خواهد بود.

فرماندار پلدختر با اشاره به اسکان اضطراری گفت: ۹ مدرسه پلدختر و پنج پنج مدرسه معمولان، مساجد وحسینیه برای اسکان مردم سیل زده در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: تیپ ۵۷ سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان با تجهیزات در پلدختر مستقر شدند که در صورت نیاز وارد میدان می شوند و ضلع غربی پلدختر اعم از مسکن و مغازه تخلیه شدند و باهمکاری سپاه یک مکانی را واقع در ضلع غربی پلدختر جهت اسکان گروه های جهادی مشخص وتجهیز شده و گردان های بیت المقدس بسیج پلدختر و معمولان در حال آماده باش هستند.

تخلیه ۱۰۰۰ منزل در پلدختر

چراغی پور شهردار پلدختر با اشاره به حجم آب و سیل افزود: در صورت افزایش دبی کشکان، احتمال ورود آب به سطح شهر وجود دارد.

وی بیان کرد: طی روزهای گذشته تاکنون بیش ازهزار واحد منزل مسکونی ضلع غربی پلدختر که در معرض سیل بودند، تخیله شده اند.

شهردار پلدختر تصریح کرد: طبق برآورد ها تا حجم دو هزار و۵۰۰ متر مکعب آب در کشکان مشکلی ایجاد نمی شود اما اگر حجم آب بیش از این باشد آب وارد شهر پلدختر می شود.

وی اظهارداشت: با توجه به حجم بارشها پیش بینی می شود دبی به چهار هزار و ۵۰۰ متر مکعب برسد اما به دلیل اقداماتی که از قبل صورت گرفته پیش بینی می شود در صورت ورود آب به داخل شهر این آب وارد منازل شود و خسارت زیادی وارد نشود.

قطع راه ارتباطی ۴۰ روستای دلفان/سیل دام ها را بِرد

حشمت بهمنی فرماندار دلفان اظهار داشت: در پی بارش شدید باران سه دهنه پل در روستاهای دلفان تخریب شده که سبب قطع راه ارتباطی ۴۰ روستا شدند.

وی اضافه کرد: به دلیل شدت بارشها آب وارد پنج محله شهر دلفان شده و علیرغم تمام تلاش شهردار اما بازهم جوابگو نبوده و امدادرسانی بیشتری می طلبد.همچنین شدت بارشها و جاری شدن سیل سبب شد تا تعدادی دام روستایی در دلفان تلف شوند.

۱۰ روستای بروجرد در محاصره سیلاب

مسعود فلاح معاون فرماندار بروجرد اظهار داشت: بر اثر بارش شدید باران در روز گذشته در برخی از روستاها مشکلاتی ایجاد شد به طوری که بیشترین مشکل در روستای کاروانه رخ داد و به دلیل طغیان رودخانه، آب وارد روستا و تعدادی از منازل شد که آب رودخانه وارد پنج منزل مسکونی شد و منازل تخلیه شدند.

وی گفت: وضعیت بارش و سیلاب در روستاهای والاشان، اسدخانی، کیدان، کاروانه، همت آباد، رحیم آباد، شیروان و گنجینه بحرانی شد اما خوشبختانه با تلاش نیروهای امدادی مشکل برطرف شد، گرچه هنوز در برخی از روستاها سطح آب بالا بوده اما مشکل خاصی وجود ندارد و تنها در روستای اسدخانی و کاروانه مشکل آبگرفتگی وجود دارد.

فلاح با اشاره به مسدود شدن جاده جلدی دانشگاه آیت اله بروجردی(ره) گفت: شب گذشته به دلیل بارش زیاد و وورد آب به داخل جاده، یک لاین جاده مسدود و تنها تردد به کندی در یک لاین دیگر صورت گرفت.

مسدود بودن سه محور اصلی در لرستان

سرهنگ مصطفی دالوند رئیس پلیس راه لرستان اظهار داشت: محور خرم آباد- پلدختر از عصر روز دوشنبه پنجم اسفند به دلیل مسائل ایمنی مسدود شد، همچنین با توجه به شدت بارندگی محور پلدختر به کوهدشت و بالعکس به دلیل آبگرفتگی محدوده بابازید به پلدختر و همچنین ریزش کوه در گردنه طول کش این محور مسدود شده است.

وی بیان کرد: محور شول آباد به الیگودرز به دلیل ریزش بهمن نیز مسدود شده است. در حال حاضر این محورها به دلیل شدت بارشها مسدود بوده اما در سایر محورها تردد جریان دارد. که از مردم تقاضا داریم با توجه به شرایط جوی از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند.

قطع گاز در معمولان

سید حبیب الله موسوی سرپرست بخشداری معمولان اظهار داشت: بالا امدن دبی رودخانه کشکان، سبب شد تا لوله گاز بخش معمولان قطع و از روز گذشته تاکنون همچنان گاز این شهر قطع است.

وی بیان کرد: در پی این سیل، راه راتباطی ۲۰ روستای بخش معمولان قطع شده اما تاکنون آب وارد سطح شهر نشده است.سرپرست بخشداری معمولان اضافه کرد: پل روستای چم شهران تخریب و پل روستای دمرود افرینه  نیز به دنبال سیل، زیر آب رفته است.

اسکان ۳۷۰ سیل زده پلدختر

عزیز علی امرایی معاون هلال احمر پلدختر گفت: هفت مکان برای اسکان اضطراری در پلدختر در نظر گرفته شده که تاکنون ۳۷۰ نفر در این مکانها اسکان داده شده اند.

وی بیان کرد: مردم ساکن حاشیه رودخانه کشکان و نقاط بحرانی قبل از وقوع سیلاب منازل خود را تخلیه کردند و آب رودخانه پلدختر تا این ساعت در حال لبریز شدن است و تاکنون مشکلی ایجاد نکرده است.

امرایی تصریح کرد: نیروهای امدادی استان همدان و نیروهای امدادی شعبه پلدختر در این شهرستان مستقر و در حالت آماده باش هستند.وی اضافه کرد: بر اثر سیلاب پل و راه روستاهای چم شهران، چم مهر، پل بابازید تخریب شده که  توزیع اقلام غذایی و امداد رسانی به این روستاها نیز در دستور کار قرار دارد.

قطع راه ارتباطی روستاهای خرم آباد

جعفر طولابی فرماندار خرم آباد اظهار داشت: با توجه به تدابیر و تمهیداتی که پس از اخطاریه های هواشناسی در نظر گرفته شد در شهرستا ن خرم آباد مشکل جدی در حال حاضر نداریم و در شهرستان خرم آباد نگران طغیان آب رودخانه بودیم که در این راستا تخلیه منازل مسکونی حاشیه رودخانه در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان کرد: با تلاش های انجام شده، نقاط آسیب پذیر سطح شهر مهار شد و مشکلی جز آبگرفتگی های که معمولا پس از هر بارندگی شاهد هستیم مشکل دیگری در سطح شهر نداشتیم.

فرماندار خرم آباد گفت: بر اثر سیلاب راه ارتباطی روستاهای بخش  سپید دشت که شامل روستاهای چولریز،چم سنگر و دره هندیان و در بخش زاغه روستای قائد رحمت و ایناتان قطع شده، همچنین در بخش مرکزی شهرستان خرم اباد راه ارتباطی  روستاهای چشمه طلا، کاکاشرف، پیرجد دچار آسیب شده  و راه ارتباطی منطقه نوژیان،روستای چم چغال ،سراب بردی و بلیلوند نیز قطع شده است.

طولابی تصریح کرد: دو واحد مسکونی روستای ریمله و یک  واحد در روستای دیناروند به علت بافت فرسوده ای که داشتند دچار خسارت شده اند ولی خوشبختانه  تلفاتی نداشته و همچنین دو واحد مسکونی دو واحد که بافت قدیمی داشته و خالی از سکنه بودند دچار ریزش شدند.

وی اظهار داشت: حسینه ثارالله، سالن ورزشی چند منظوره شهرداری، چندین مسجد و مدرسه جهت اسکان همشهریان تجهیز و در نظر گرفته شده است.

سیل راه ارتباطی۱۵ روستای چگنی را قطع کرد

ترابی نژاد فرماندار چگنی اظهار داشت: بر اثر بارش‌ شدید باران راه ارتباطی ۱۵روستا قطع شده و راه ارتباطی ویسیان- دوره نیز دچار مشکل شده است.

وی افزود: تلاش شده تا از ورود آب به شهر دوره و ویسیان جلوگیری شود و در روستای حیات الغیب آب آشامیدنی قطع شده است.

فرماندار چگنی گفت: با توجه به تغییر مسیر  رودخانه به سمت روستای غلامان ویسیان دستور تخلیه روستا داده شده  تا در صورت طغیان رودخانه مشکلی ایجاد نشود. درصورت تداوم بارش‌ها بدون شک در شهرستان شاهد مشکلات فراوانی خواهیم بود.

 

اولویت ترمیم پل های پلدختر

حمیدرضا کاظمی نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به بارندگی ممتد، بالگرد ها نمی تواند پرواز کند و برای امدادرسانی اقدامات مورد نیاز را انجام دهند.

وی افزود: پس از اتمام بارندگی هاف بالگردها کار خود را شروع کرده و امداد رسانی را در روستاها و مناطقی که راه دسترسی آنها در سیلاب قطع شده را انجام می دهند.

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از وزارت راه درخواست کردیم که به محض فروکش کردن بارندگی ها، وصل پل های اتباطی در روستاهای پلدختر را در اولویت قرار دهد.

کاظمی با اشاره به قطع گاز معمولان اضافه کرد: با توجه به این که آب از روی پل کلهر گذشته و لوله گاز زیر آب قرار دارد، به محض فروکش کردن بارشها، برای وصل گاز اقدام می شود که در کمتر از سه ساعت بعد از کمتر شدن آب، گاز معمولان وصل می شود.وی بیان کرد: تا زمانی که آب باران کم نشود نمی توان کار وصل گاز را انجام داد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: ضلع غربی پلدختر بارش شدید باران قطع راه ارتباطی نظر گرفته شد بارندگی ها ورود آب مسدود شد خرم آباد متر مکعب سطح شهر آب وارد قطع شده بر اثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۱۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرنانوازی جزء جداناپذیر موسیقی لرستان است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: هنر سرنانوازی جزء جداناپذیر موسیقی لرستان و یکی از کهن‌ترین سازهای بادی در جهان است که حدود ۵۰۰۰ سال پیش در سرزمین‌های ایران، مصر و بین‌النهرین وجود داشته و از این طریق به سایر نقاط جهان از جمله چین، آفریقا و اروپا راه پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از لرستان، اعظم روان‌شاد امروز _دوشنبه سوم اردیبهشت_ در جشنواره دو سالانه سرنا نوازی یادمان استاد شاهمیرزا مرادی و استاد رحم خدا نوری‌شاد که در روستای گردشگری بیشه برگزار شد، اظهار کرد: موسیقی پیشینه تاریخی در این استان داشته و در بطن جامعه و فرهنگ و آئین‌های ما قرار دارد.

وی افزود: موسیقی اصیل و سنتی لرستان باید برای ترویج سنت‌های پیشین خود محفوظ شود و این وظیفه نسل امروز است که هنر گذشتگان را حفظ و نگهداری کرده و به نسل بعد تحویل دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به این‌که حرمت موسیقی لرستان باید حفظ و در جایگاه خود قرار بگیرد، عنوان کرد: هنر سرنانوازی جز جداناپذیر موسیقی لرستان و یکی از کهن‌ترین سازهای بادی در جهان است که حدود ۵۰۰۰ سال پیش در سرزمین‌های ایران، مصر و بین‌النهرین وجود داشته و از این طریق به سایر نقاط جهان از جمله چین، آفریقا و اروپا راه پیدا کرده است.

روان‌شاد با بیان این‌که سرنا یکی از سازهای مهم است که در صور و عزای ما آمده و همه با صدای آن زندگی کردیم، ادامه داد: در سال‌های گذشته زنده یاد شاه‌میرزا مرادی این ساز را پرورش دادند و امروز هنرآموزان ما در رشته موسیقی تلاش‌های خوبی داشته‌اند و رویش‌های نابی را شکل داده‌اند که باید همه ما در جهت حفظ و اعتلای موسیقی اصیل این دیار تلاش کنیم.

وی با تاکید بر این‌که به آینده این ساز کهن بسیار خوشبین هستم، گفت: سازمان فرهنگ و هنر و اهالی فرهنگ و هنر و رسانه با توجه به رسالت و نقش مؤثری که داریم باید در راستای ترویج موسیقی کهن لرستان و ثبت جهانی روستای بیشه تمام تلاش خود را به کار بگیریم.

به گزارش ایمنا؛ روستای فرهنگی و بسیار زیبای بیشه در مسیر ثبت جهانی قرار دارد از این رو برگزاری جشنواره سرنا نوازی در این روستای بسیار زیبا با دو هدف ثبت جهانی روستای بیشه و ثبت دبیر خانه جشنواره سراسری سرنا نوازی به نام لرستان برگزار شده است.

کد خبر 747006

دیگر خبرها

  • ۱۰۰ کامیونت زباله دپو شده در یک منزل مسکونی در بجنورد بارگیری شد
  • کشف هزار و ۷۶۰ عدد سکه فلزی تاریخی از منزل یک روستایی در مراغه
  • سرنانوازی جزء جداناپذیر موسیقی لرستان است
  • چندین تن زباله از یک منزل مسکونی در بجنورد کشف شد
  • بازگشایی راه‌های روستایی بخش گافر و پارامون تا پایان هفته
  • بازگشایی راه‌های روستایی بخش گافر و پارامون بشاگرد تا پایان هفته
  • کشف یک هزار و ۷۶۰ سکه فلزی تاریخی از منزل یک روستایی در مراغه
  • کشف یک هزار و ۷۶۰ عدد سکه فلزی تاریخی از منزل یک روستایی در مراغه
  • نگرانی نماینده چابهار درباره وضعیت سیل زدگان سیستان و بلوچستان: راه‌های ارتباطی حدود 400 روستا مسدود شده/ از سیل اسفند 1402 تا کنون زیرساخت ها اصلاح نشده/ دولت فقط وعده داد و عمل نکرد
  • کلافگی اهالی روستای تلوری سفلی از عدم دفع آب‌های سطحی + تصاویر