Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشیارروانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: کرونا از یک بیماری ویروسی به یک بیماری شبکه های اجتماعی تبدیل شده و با انتشار اخبار مختلف در شبکه های اجتماعی باعث ترس بیشتر مردم شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید کاوه حجت، دانشیارروانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با عصراترک اظهار داشت: در سال 2019، 29 میلیون شهروند آمریکایی مبتلا به آنفولانزا شدند که از بین 280 هزار نفر بستری شده، 16هزار نفر مرگ بزرگسال و 105 مورد مرگ در کودک اتفاق افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه آنفولانزا در تمامی کشورها اتفاق افتاد، گفت: آنفولانزا در ایران نیز رخ داد که فارغ از هر گونه اتفاق جامع شناختی مردم زندگی عادی شان را داشتند.

این دانشیار روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه حدود 25 درصد از افراد بالای 15 سال جامعه مبتلا به یکی از انواع اختلالات اضطرابی هستند، گفت: براساس این موضوع از هر چهار نفر بزرگسال یک نفر به نوعی از یکی از انواع اختلالات اضطرابی رنج می برد، که شایع ترین نوع آن فوبیا است.

حجت، فوبیا یا ترس غیرمنطقی و تشدید شده نسبت به یک موضوع را در حال حاضر جزو شایع ترین و تقریبا اختلال اضطرابی و روانپزشکی در دنیا خواند، گفت: افرادی که مبتلا به اختلالات اضطرابی هستند در زمان بحران های تهدید کننده سلامت یا بحران های اجتماعی و سیاسی ، معمولا دچار رفتارهای عکس العمل های تشدید شده و رفتارهای غیرمنطقی می شوند که این برخوردها و رفتارها در جامعه به فراوانی دیده می شود.

وی فوبیای کرونا را پدیده نوظهوری اعلام کرد که در این چند ماه اخیر اتفاق افتاده است و افزود: مردم کشورمان در حال حاضر با این پدیده در ارتباط هستند و شاهد هستیم که تعداد زیادی از شهروندان دچار کرونا فوبیا شده اند و ترس های خیلی شدید و غیرمنطقی در برخورد با بیماری کرونا دارند.

این کارشناس مسئول گفت: اشتغال ذهنی مکرر و مداوم نسبت به آلوده شدن به کرونا، دلهره، اضطراب، تپش قلب، تنگی نفس در هنگام حضور در محیط های عمومی، رفتارهای اجتنابی غیرمنطقی مثل عدم خروج از منزل، عدم  حضور در محل کار، پوشش های غیر معمول در داخل شهر از جمله علائم ابتلا به کرونا فوبیا هستند.

 

بدبین کردن جامعه نسبت به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در کشور

حجت، ترس را نوعی عمل مسری عنوان کرد و ادامه داد: افراد حاضر در جامعه وقتی رفتارهای سایر افرادی که مبتلا به کرونا فوبیا هستند را ببیند، دچار ترس فزاینده می شوند، براین اساس باید مدنظر باشد که در برخورد با فوبیا و افرادی که دچار فوبیا هستند چه اعمالی باید انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه بیماری کرونا از یک بیماری ویروسی به یک بیماری شبکه های اجتماعی تبدیل شده و باعث ایجاد یک هراس در شبکه های اجتماعی شده که به سرعت در حال گسترش است، دائما اخبارمختلفی در شبکه های اجتماعی در مورد موضوع کرونا منتشر و دست به دست می شود که باعث ترس بیشتر مردم شده است.

حجت عنوان داشت: وجود آمارهای غیرواقعی و جعلی از مبتلایان و کشته شدگان به کرونا، بزرگتر نشان دادن آمارها در رسانه های خارجی، اعلام آمارهای  لحظه ای مرگ و شهر مربوطه در شبکه های اجتماعی در گروه هایی که مبتلا به اختلالات اضطرابی هستند تاثیرات شدیدتری خواهد داشت.

این کارشناس مسئول بدبین کردن جامعه نسبت به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در کشور را یکی دیگر از عوامل افزایش ترس نسبت به این بیماری در جامعه خواند و گفت: رسانه های خارجی از این وضعیت در کشور سواستفاده می کنند و سعی دارند که ارائه دهندگان خدمات بهداشتی، وزرات بهداشت و دانشگاه ها را بی کفایت نشان دهند و این گروه را به سیاسی کاری متهم کنند.

حجت اضافه کرد: شبکه های اجتماعی و رسانه های غربی جامعه را به سمت بی اعتمادی سوق می دهند، این در حالی است که این بی اعتمادی خودش بزرگترین شاخص برای بالارفتن اضطراب است.

وی افزود: علاوه بر این با ایجاد فضای رعب و وحشت نسبت به کمبود امکانات درمانی و دارویی در کشور که متأسفانه این موضوع در رسانه های داخلی نیز گاهی اوقات به چشم می خورد و این ها همه به نوعی باعث ایجاد ترس فزاینده خواهند شد.

این کارشناس مسئول یاداور شد: در حال حاضر عده ای با سواستفاده از شرایط فعلی و ارتباط دادن موضوعات سیاسی و اجتماعی کشور به بیماری کرونا، قصد برهم زدن آرامش مردم را دارند.

 

کرونا تبدیل به یک بیماری روان پزشکی شده است

این دانشیارروانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان اولین اقدام در جهت مقابله با کرونا فوبیا را آموزش مدیران و سیاست گذاران و افراد ارائه دهنده خدمت در رابطه با جنبه های روانشناختی این بحران خواند و افزود: این موضوع خیلی مهم است که در حال حاضر بیشتر تمرکز روز مسائل روانشناختی و کمک ها به بهداشت روان افراد باشد.

حجت بیان داشت: کرونا در حال حاضر به یک بیماری روان پزشکی تبدیل شده که از یک بیماری ویروسی فراتر رفته، براین اساس این آموزش باید شامل رفتارهای منطقی خود پرسنل و سیاست گذاران و مدیران باشد.

وی ادامه داد: همچنین آموزش افراد و رسانه برای آرام سازی جامعه مدنظر قرار گیرد،  که برای این موضوع باید رسانه ها روی عوامل پیشگیری از بیماری تمرکز داشته باشند و دائم روی درمان، تعطیلی، تعداد کشته شده ها مانور ندهند.

این کارشناس مسئول خاطرنشان کرد: لازم به توجه است که باید در زمینه های کنترل شبکه های اجتماعی جهت کاهش جو بدگویی نسبت به دولت و وزارت بهداشت ورود جدی انجام شود.

حجت گفت: دولت می تواند با اطلاع رسانی صحیح و ارائه ملزومات از جمله دارو، مواد ضدعفونی کننده، ماسک سطح اضطراب افراد جامعه را بکاهد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شبکه های اجتماعی کارشناس مسئول اختلالات اضطرابی یک بیماری حال حاضر رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۱۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام رسمی نتایج «پیمایش ملی سلامت روان» در ابتدای تابستان


دکتر مصلحی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به بازتاب خبری گسترده افسردگی مردم ایران در رسانه‌ها گفت: گزارش‌های مختلفی مبنی بر اینکه میزان افسردگی مردم ایران ۹۹/۹ دهم درصد است یا در برخی خبر‌های دیگر به ۳۰ درصد ۴۰ درصد اشاره می‌شود که اینها حتما تحلیل درستی نیست، اما بازتاب خبری گسترده‌ای پیدا می‌کند بعد هم که ارگان منتشر کننده اصلاح می‌کند اصلاحش بازتابی پیدا نمی‌کند.
مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت گفت: در خصوص آسیب‌های سلامت روانی اجتماعی در کل دنیا ما با فشار‌ها و آسیب پذیری‌های روزافزون جوامع مواجه هستیم و آنطور که سازمان جهانی بهداشت گزارش می‌دهد ۷/۱۴ دهم درصد مردم کشور‌های توسعه یافته و با درآمد بالا مبتلا به اختلالات روان هستند و کشور‌هایی که با درآمد متوسط هستند ۵/۱۲ دهم درصد به اختلالات روان مبتلا هستند که کشور ما هم جز آنهاست و ما هم این اختلالات را داریم که مهمتریت هدف در این زمینه افزایش دسترسی به خدمات سلامت روان است که مهمترین هدف وزارت بهداشت است.
وی در واکنش به این مطلب که وقتی آمار رسمی از سوی مراجع ذی صلاح از میزان اختلالات روانی منتشر نمی‌شود، آمار‌های غلط و بی پشتوانه جای خود را در اذهان عمومی باز می‌کند گفت: مهمترین استاندارد ما پیمایش ملی سلامت روان است که ده سالی یک بار بررسی می‌شود که پژوهش بسیار سنگین و پر هزینه‌ای است که با نمونه گیری گسترده‌ای در کشور در سال ۱۴۰۱ به نتیجه رسیده است و سال ۱۴۰۲ تحلیل داده‌های آن انجام شده است و به زودی منتشر می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که نتایج پیمایش ملی سلامت روان چه زمانی منتشر می‌شود گفت: ما امیدوار هستیم که بتوانیم این پژوهش را اوایل تابستان به نتیجه قطعی برسانیم و، چون انتشار بین اللمللی خواهد داشت در کشور هم اعلام خواهیم کرد و با انتشار آن می‌توانیم آمار دقیق افسردگی و دیگر اختلالات روانی را به طور رسمی اعلام کنیم.
مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت افزود: آنچه را اکنون به طور قطعی می‌توان عنوان کرد این است که بار بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار یک بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.
دکتر مصلحی با بیان اینکه وضعیت‌های جهانی بر اساس مرز‌های جغرافیایی و سیاسی تقسیم نمی‌شوند بلکه بر اساس فرهنگ‌ها تقسیم می‌شوند، افزود: به طور مثال در خصوص آسیب روزافزون و بسیار جدی مثل مساله خودکشی در همه کشور‌های جهان از جمله کشور ما در حال افزایش است، اما به کشور‌های اسلامی که می‌رسد ناگهان می‌بینیم که یک اختلاف معناداری در میزانش هست، رشدش شبیه هم است، اما اگر آنجا ۱۶ در صد هزار است اینجا حدود ۶ تا ۷ در صد هزار نفر است و علتش این است که اینجا باور‌های مذهبی و عقاید دینی به عنوان عامل محافظت کننده‌ای است که ممکن است فرد آرزوی پایان زندگی کند، اما اقدام را به تاخیر می‌اندازد. در منطقه‌ی ما گزارش‌ها به نحوی است که به طور جدی ما را مستثنی از کل دنیا نمی‌کند بله ما در همان مسیر حرکت می‌کنیم رشد اختلالات مان شبیه رشد آسیب پذیری مان شبیه است.
دکتر مصلحی ادامه داد: وضعیت سلامت روان ما مثل سایر کشور‌های دنیا نیاز به مداخله و ورود جدی دارد، اما در عین حال باید با شاخص‌های یکسانی کشور‌ها را با هم مقایسه کرد، چراکه ممکن است گزارشی بر اساس ملاک‌های سبک زندگی و کیفیت زندگی باشد که این یک عددی در می‌آید که باید با کشور‌های دیگر مقایسه کرد، اما ممکن است گزارشی مثل پیمایش ملی سلامت روان بر اساس اختلالات متعدد و اختلالات خفیف و شدید و متوسط باشد که داده‌های جهانی دقیقا مبتنی بر این سنجه نیست، بنابراین برای انکه ما وضعیت را به درستی بفهمیم نیاز داریم که وضعیت کشورمان را با یک مقیاس واحدی با کشور‌های مختلف دنیا بفهمیم به همین خاطر ما در این زمینه به گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت را مورد تاکید بیشتری قرار دهیم.
مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت افزود: مسئولان کشور ما به خصوص مسئولان وزارت بهداشت باید در خصوص سلامت روان جامعه و افراد اهتمام کامل داشته باشند گفت: در چهار سطح باید از عوامل خطر سلامت روانی اجتماعی جلوگیری کرد؛ اول سطح حاکمیتی با توزیع متوازن ثروت و رفع تبعیض ها، دوم سطح مردمی با مشارکت فعال در جلوگیری از عوامل خطر، سوم در سطح خانواده با آموزش مهارت‌های زندگی و فرزند پروری و چهارم سطح فردی با انتخاب‌های بازدارنده به جای انتخاب‌های پرخطر
دکتر مصلحی با بیان اینکه وزارت بهداشت در رویکرد جدید خود؛ توجه به اهمیت سلامت روان و تحت پوشش بیمه قرار دادن خدمات این حوزه را در دستور کار قرار داده است افزود: برای نخستین بار یک روز از هفته سلامت، با هدف توجه دادن جامعه و مسئولان به اهمیت سلامت روان به نام «سلامت خانواده؛ سلامت روانی و اجتماعی» نامگذاری شد.
وی با بیان اینکه افزایش تعداد مراکز سراج به منظور افزایش دسترسی افراد به خدمات سلامت روان از جمله مهمترین برنامه‌های وزارت بهداشت است گفت: اعتبارات حوزه سلامت روان به ۵ برابر افزایش پیدا کرد ما برنامه‌ای به عنوان (سراج " سلامت روانی اجتماعی") داشتیم، مراکزی که خدمات رایگان سلامت روانی اجتماعی طولانی مدتی را ارائه می‌دهند، این مراکز در گذشته ۲۳ مرکز بودند در ۶ ماه گذشته ما تعهد ایجاد ۱۰۰ مرکز را از وزارت بهداشت داشتیم که تا الان تا ۳ برابر افزایش پیدا کرده و انشالله تا ماه‌های آینده به ۱۰۰ مرکز افزایش می‌یابد.

دیگر خبرها

  • کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند
  • هشدار وزارت بهداشت غزه درباره شیوع بیماری‌های واگیردار
  • اعلام رسمی نتایج «پیمایش ملی سلامت روان» در ابتدای تابستان
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • تغییر اعتماد جامعه به اقشار مختلف
  • برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی
  • وزارت بهداشت ضرورتی برای تزریق واکسن گارداسیل نمی بیند
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل/ فعلا الزامی به تزریق همگانی نیست