«پنهان خانه پنج در» را با دستمزد سریالهایم اجرا کردم/ جبر تاریخ
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۵۱۸۶۵
آرش فلاحت پیشه کارگردان نمایش «پنهان خانه پنج در» درباره تعطیل شدن موقتی نمایش به دلیل پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا به خبرنگار مهر گفت: این نمایش قرار بود تا ۲۶ یا ۲۷ اسفند ماه در تالار مولوی روی صحنه باشد که طبق اعلام وزارت ارشاد مبنی بر تعطیلی فعالیت های هنری، در حال حاضر تا ۹ اسفند ماه تعطیل شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی درباره اجرای نمایش با گروهی از هنرجویانش و بدون کمک گرفتن از حامی مالی بیان کرد: تهیه کننده ها معمولا در تئاتر به دنبال کسب منفعت هستند و حداقل درخواستشان حضور یک بازیگر چهره در نمایش است اما «پنهان خانه پنج در» این ویژگی ها را نداشت. بازیگران این نمایش اولین تجربه بازیگری شان است از همین رو ما حامی مالی برای نمایش نداشتیم و در نهایت من تصمیم گرفتم به صورت شخصی برای کار هزینه کنم و مبلغی را که از بازی در سریال هایم کنار گذاشته بودم برای این اجرا در نظر گرفتم.
فلاحت پیشه ادامه داد: بازیگران نمایش هنرجویان کلاس بازیگری «تمرکز تا باور» هستند که ۲ سال است در حال آموزش آنها هستم. در این دوره ها ما صندوقی داریم که بچه ها هر ماه مبلغی را در آن برای خرج کلاس ها و گرفتن پلاتو ذخیره می کنند و با همین مبلغ کلاس ها و تمرین ها را ادامه می دهیم. این نمایش نیز در طول این ۲ سال شکل گرفت و کم کم از یک کار کارگاهی ساده به یک نمایش حرفه ای تبدیل شد و در این راه دوستانی چون محمد امیریاراحمدی به عنوان دراماتورژ، سینا ییلاق بیگی در مقام طراح صحنه، احسان فلاحت پیشه طراح نور و بسیاری دیگر از هنرمندان حرفه ای تئاتر کاملا رفاقتی و بدون دریافت ریالی دستمزد در کنار من بودند که از آنها سپاسگزارم.
این بازیگر تئاتر و تلویزیون درباره شیوه اجرایی نمایش توضیح داد: در اجرای این اثر نمایشی با حفظ شاخصه های نمایش های ایرانی، متفاوت عمل کردیم و رویکردمان جهان شمول تر است. من ۲۰ سال قبل در این اثر نمایشی به کارگردانی حسین کیانی به عنوان بازیگر حضور داشتم و معتقدم امثال کیانی و نادر برهانی مرند به شکلی کامل ویژگی های نمایش های ایرانی را در آثارشان به تصویر کشیده اند و من هم اگر می خواستم راه آنها را بروم به تجربه تازه ای نمی رسیدم از همین رو به دنبال تجربه ای نو در این زمینه بودم.
بازیگر «داستان های میان رودان» در پایان صحبت هایش اظهار کرد: در طول تمرین ها می دانستیم که قرار نیست به تکرار شیوه های معمول نمایش های ایرانی بپردازیم به همین جهت در تمرین ها، اتودهای زیادی زدیم و تلاش کردیم با شیوه ای تازه فحوای اثر و اتمسفر اصلی نمایشنامه را پررنگ کنیم. مضمون نمایش «پنهان خانه پنج در» درباره هجمه هایی است که در طول تاریخ به زنان وارد شده است و مختص ایران هم نیست و ما در این نمایش شاهد جبر تاریخی هستیم که در طول سالیان با آن مواجه بودیم و این مساله در یک بستر تاریخی روایت می شود.
در خلاصه این نمایش آمده است: درس اول این بود که نترسید از آنچه با آن می ترسانند، در زمانهای که آگاهی برای زنان جرم محسوب میشد عطری جان منزل خود را وقف آموزش و تحصیل زنان کرده که مردان، شوهران، گزمهها و درآخر بیگانگان و مغولها بر آنها وارد میشوند و هر بار به ترفندی باید ایشان را مغلوب سازند.
هژیر سام احمدی، شیما پروهان، شیوا ترابی، سعید جاودان، علی رجایی، بهروز سروعلیشاهی، محمد مهدی کیان، عیسی محمدی، علیرضا موسوی، آیلار نو شهری، نساء یوسفی، ریحانه ادراکی، میثم پاکدامن، فاطمه حاجی حسنی، دیاکو حسامی، هلیا حمیدی، مریم شایسته، نگار شهبازی، مجید صد خسروی، مهدی مرتضوی بازیگران نمایش به ترتیب حروف الفبا هستند.
دیگر عوامل نمایش «پنهان خانه پنج در» عبارتند از مدیر تولید: امین محمدی، دستیار کارگردان و سرپرست گروه: سیدجواد حسینی، طراح لباس: پریدخت عابدیننژاد، طراح صحنه: سینا ییلاقبیگی، طراح نور: احسان فلاحتپیشه، آهنگساز و طراح صدا: محمد اسلامی، طراح گریم: سیدامین میری، مدیر هنری: امین منتظری، مدیر اجرا: مرتضی حقیقتبیان، دستیار طراح صدا و نوازنده سازهای کوبهای: پدرام سلیمانی، منشی صحنه: کوثر مرادی، مجریان گریم: احمد نگهبان و مژده زادمهر، مدیران صحنه: کامران کندی و محمدصالح محمدی، روابط عمومی: سعید جمشیدی پور، مشاور رسانه: فاطمه امینالرعایا، عکاس: شکرانه کریم، مربی کاتاکالی: شیما مهدوی، مربی تایچی: فریبا کامران، دستیار طراح صحنه: محمد حسن درباغی فرد، دوخت لباس: فرحناز معصومی و پگاه میرشجاعی، سرپرست ساخت دکور: امیرحسین بابائیان و مصطفی طباطبایی و گروه ساخت دکور: احمد بابائیان، مصطفی جمالی، محمد حسن درباغی فرد، حمید برنا، فرزاد چوپانی و محمد کیالها.
کد خبر 4860890 آروین موذن زادهمنبع: مهر
کلیدواژه: مرکز تئاتر مولوی کارگردان تئاتر تئاتر ایران سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر موسیقی ایرانی فیلم سینمایی جشنواره موسیقی فجر کارگردان تئاتر شبکه یک سیما سریال ایرانی سازمان سینمایی موسیقی پاپ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بازیگر سینما پنهان خانه پنج تالار مولوی فلاحت پیشه همین رو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۱۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
امیرحسین جوانی کارگردان جوان تئاتر درباره برنامه خود برای اجرای اثری نمایشی در سال جاری، به خبرنگار مهر گفت: بعد از مواجهه اولم با نمایشنامه «در انتظار گودو» در سال ۹۵ و آشنایی با فضای خاص این نمایشنامه، همیشه در فکر طراحی یک اجرای متناسب با شرایط و حال و هوای روز جامعه ایران برای این متن بودم. این فرصت به کمک سیامک صفری در سال ۹۷ مهیا شد و به مدت ۶ ماه با یک گروه دانشجویی که نخستین تجربیات صحنهای خود را کسب میکرد، روی متن کار کردیم و در هشتمین جشنواره دانشجویی «ثمر» به صحنه بردیم. کار در آن دوره بهترین کار جشنواره شد و چندین جایزه دیگر را از آن خود کرد.
وی ادامه داد: جشنواره در سالن نوفل لوشاتو برگزار میشد و همین امر باعث شد مدیریت مجموعه از ما دعوت کند تا نمایش را در نوفل لوشاتو در قالب اجرای عمومی روی صحنه ببریم. ما «در انتظار گودو» را در سالن نوفل لوشاتو روی صحنه بردیم و هر شب با استقبال خوب تماشاگران مواجه شدیم.
جوانی تاکید کرد: متن «در انتظار گودو» یک کنجکاوی را در مخاطب بر میانگیزد و همین باعث پرمخاطب بودن این اثر میشود. گروهی که با این متن آشنا هستند به تماشای اجراهای مختلف از آن مینشینند تا ببینند که چگونه اجرا شده است و گروهی هم که آشنایی با متن ندارند همیشه اسمی از «در انتظار گودو» را شنیدهاند و کنجکاویشان در این باره است که ببینند این متن چه موضوعاتی را مطرح میکند و چه حال و هوایی دارد.
این کارگردان تئاتر یادآور شد: اجرای «در انتظار گودو» در آن سال با استقبال خوب مخاطبان همراه بود که شاید بیش از همه کنجکاوی خانواده تئاتر نسبت به این متن باعث این استقبال شد. دلیل دیگر تمرینهای خیلی فشرده، دقیق و ظریف ۶ ماهه ما روی متن بود و به همراه گروه نمایش توانستیم اجرایی سر حال را برای این متن داشته باشیم. اجرا به جایی رسیده بود که صندلیها خالی نبود و مخاطبان چند ردیف روی زمین مینشستند. من مجبور شدم در برخی شبها طراحی اجرای خود را تغییر دهم تا میزبان مخاطبان باشیم.
وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر تمایل به اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو» را داشته است، اظهار کرد: بعد از اجراهای موفق سال ۹۷ و ۹۸ «در انتظار گودو»، همیشه این سودا را داشتم که این نمایش میتوانست اجراهای بیشتری را تجربه کند و همیشه به گروه میگفتم که دور جدیدی از اجرا را آغاز خواهیم کرد. متاسفانه شرایط مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا باعث شد تا این امر میسر نشود. پاییز سال ۱۴۰۲ فکر اجرای مجدد «در انتظار گودو» بار دیگر به ذهنم آمد. در ابتدا به سراغ گروه اولیه اجرا رفتم ولی آنها امکان حضور در دور جدید را نداشتند. با سجاد افشاریان برای اجرای مجدد «در انتظار گودو» صحبت کردم و دوست داشتم با همراهی او دور جدید اجراها را روی صحنه ببرم. در پاییز سال گذشته به توافق رسیدیم و شروع به جمعکردن ایدهها و ایدههایی که در آن اجرای اولیه نمایش نبود رفتم. سپس شروع به گفتوگو با بازیگران جدید برای حضور در این نمایش کردم و حالا با بازیگران با سابقه تئاتر در حال تمرین هستیم تا نمایش را روی صحنه ببریم.
جوانی درباره زمان و مکان مدنظر برای اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو»، گفت: قرار است اواخر فصل بهار سال جاری و در تماشاخانه هیلاج، نمایش «در انتظار گودو» را روی صحنه ببریم.
وی درباره دلایل خود برای به صحنه بردن مجدد نمایش «در انتظار گودو»، یادآور شد: «در انتظار گودو» یکی از پر اجراترین آثار به صحنه رفته ادبیات نمایشی در جهان است و دلیل آن بعد فلسفی موجود در متن است که از زمان و جغرافیا فراتر است. جامعهای که با مسایل اقتصادی و اجتماعی مختلف مواجه است با فضای ابزورد داخل متن ارتباط برقرار میکند. با توجه به اتفاقات اقتصادی و اجتماعی ایران، خودم را به ۲ شخصیت اصلی این نمایشنامه نزدیک میبینم و از این رو این اثر برای جامعه امروز ما حرف برای گفتن دارد. ضمن اینکه اجرای دقیق و درست نمایشنامه «در انتظار گودو» میتواند مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.
این کارگردان تئاتر درباره شیوه اجرایی مدنظر خود برای این اثر نمایشی، توضیح داد: همیشه به نمایشنامه «در انتظار گودو» علاقه داشتم و هر چقدر که بیشتر ادبیات نمایشی جهان را مطالعه میکنم، این متن برایم خاصتر میشود چون مهندسی بسیار دقیق نویسنده اثر را روی این متن میبینم. «در انتظار گودو» واقعا در ادبیات نمایشی جهان کمنظیر است. خیلی زیاد به ساختار اصلی نمایشنامه وفادار هستم. بر اثر آزمودن روشهای مختلف به این نتیجه رسیدم که هیچ چیزی بیشتر از آنچه ساموئل بکت در این متن گفته از عهده ما بر نمیآید. بکت آنقدر جهان دقیق، مهندسیشده و منظمی را طراحی کرده که یک دیالوگ یا یک توضیح صحنه بیعلت نیست. من نه از سر یک سادهانگاری بلکه به دلیل درگیری ۶ ساله خود با این متن به این نتیجه رسیدم که توصیههای بکت بسیار توصیههای دقیق و به جایی هستند و به گروه اجرایی کمک خواهند کرد.
جوانی افزود: قسمتی از نمایش را به صورت فست موشن اجرا کردم که در آن هم به ساختار نمایشنامه وفادار هستم. چون مساله زمان را جزو کلیدواژههای بکت میبینم، قبض و بسط زمان در نمایشی که در آن سال طراحی کردم وجود داشت و در اجرای جدید هم تلاش میکنیم به آن طراحی برسیم و بازی زمان را که در ساختار نمایش هست در فرم هم پیدا کنیم.
کارگردان نمایش «در انتظار گودو» در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدوارم در سال جاری هم برای این اجرا و هم اجراهای دیگر بازدید حداکثری از سوی مخاطبان تئاتر انجام گیرد زیرا جامعه ما به این اتفاق نیاز دارد. تئاتر بیش از آنکه در فضاهای خصوصی در جریان باشد باید در فضاهای عمومی و برای مخاطبان بسیاری در جریان باشد و امیدوارم تئاتر پرمخاطب دهه ۷۰ احیا شود. در شرایط جنگ جهانی تئاتر و موسیقی فعال بود و باید در جامعه ما نیز با وجود مشکلات اجتماعی و اقتصادی تئاتر فعال باشد زیرا تئاتر میتواند مامن و محفلی باشد که به آن پناه ببریم.
کد خبر 6086660 فریبرز دارایی