Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جنوب نیوز»
2024-04-19@20:27:00 GMT

شهر‌ها قرنطینه نشوند، با سونامی کرونا مواجهیم

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۵۲۱۶۴

شهر‌ها قرنطینه نشوند، با سونامی کرونا مواجهیم

عضو هیئت‌علمی گروه فیزیک و مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با هشدار به مسئولان کشور گفت: با حرکت‌های ساده و روبنایی نمی‌توان بحران گسترش "کرونا ویروس" را مرتفع کرد، بلکه باید با اقدامات زیربنایی و اصولی حرکت کنیم. امروز در شرایطی قرار داریم که شهر‌های بزرگ را باید قرنطینه کنیم، در غیراین‌صورت شیوع این بیماری سونامی‌وار پیش می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعارفات را باید کنار بگذاریم. سرآمد‌های جامعه پزشکی کشور باید رهبری این بحران را به عهده بگیرند.

به گزارش «جنوب نیوز»؛ دکتر هاشم رفیعی‌تبار در گفتگو با ایسنا، با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی و ارتقای سطح سواد سلامت و بهداشت جامعه با بکارگیری کلیه پتانسیل‌های آگاهی‌رسانی و اطلاع‌رسانی، اظهار کرد: متاسفانه مساله شیوع کرونا از سوی بخش بزرگی از جامعه جدی گرفته نشده و لذا عدم رعایت بهداشت فردی و عمومی از سوی این افراد سلامت کل جامعه را به خطر می‌اندازد.

با بحران کرونا علمی و مستند برخورد شود

وی با بیان اینکه کنترل این مساله از نصیحت و ارشاد‌های فردی خارج است، گفت: اصول تغذیه‌ای مطرح شده مانند مصرف سیر و زنجبیل و ... اگرچه ممکن است به تقویت بنیه بدنی افراد کمک کند، ولی نمی‌تواند از بروز کروناویروس جدید پیشگیری کند، چراکه DNA آن هنوز شناخته شده نیست. الان دوران علم است و باید با این بحران به صورت علمی و مستند برخورد شود.

انتقاد از رواج عامه‌گرایی و پوپولیسم در رابطه با کرونا

وی با انتقاد از رواج عامه‌گرایی و پوپولیسم در این رابطه در سطح جامعه، عنوان کرد: اطلاع‌رسانی علمی و دقیق در این رابطه یک ضرورت و الزام غیر قابل اجتناب است؛ بنابراین مسئولین باید برای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دقیق و اصولی در این شرایط از مشورت اساتید برجسته علمی در گروه‌های ویروس‌شناسی، زیست‌شناسی، فیزیکدان‌ها، ایمونولوژیست‌ها و ...... بهره‌مند شوند و موضوع را از بازی‌های سیاسی و جناحی و گروهی خارج کنند.

مدیریت بحران کرونا به اتاق فکری متشکل از دانشمندان برجسته کشور واگذار شود

وی ادامه داد: مدیریت این بحران باید از شهرداری و استانداری و یا احیاناً یک وزراتخانه به یک اتاق فکر متشکل از دانشمندان برجسته کشور انتقال یابد که انجام دستوراتشان اجباری باشد. این خواسته در فرم یک بیانیه آماده شود و به تصدیق جامعه پزشکی کشور برسد و سپس برای ریاست جمهوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سران سایر قوا ارسال شود. همچنین بیانیه‌های علمی این گروه متخصص باید در سطح گسترده و سطح جامعه منتشر شود تا همگی از آن بهره‌مند شوند.

شهر‌های بزرگ را باید قرنطینه کنیم

دکتر رفیعی‌تبار با بیان اینکه این مدیریت قطره‌چکانی کنونی راهی به جا نخواهد برد، اظهار کرد: با حرکت‌های ساده و روبنایی نمی‌توان بحران را مرتفع کرد، بلکه باید با اقدامات زیربنایی و اصولی حرکت کنیم. امروز در شرایطی قرار داریم که شهر‌های بزرگ را باید قرنطینه کنیم، در غیراین‌صورت شیوع این بیماری سونامی‌وار پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه بی‌توجهی به اصول جدی بهداشتی و پیشگیری به یک فاجعه ملی منجر می‌شود، گفت: باید تمهیدات ضربتی و اجرایی در نظرگرفته شود، نقش وزارت بهداشت در این شرایط تنها نصیحت و ارشاد نیست و با وضعیت رو به بحران جامعه این اقدامات قطره چکانی جوابگو نیست.

پایه‌گذار علم نانو فناوری ایران با اشاره به شیوع کرونا ویروس در کشور و با تاکید بر اینکه این موضوع باید جدی گرفته شود، گفت: برخورد و مقابله با این بیماری فقط پزشکی نیست، اجتماعی نیز هست و لذا این مدیریت قطره چکانی کنونی راه به جایی نخواهد برد.

تمام مراکز تجمع اعم از مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد و... باید تا اطلاع‌ثانوی تعطیل شود

این استاد پیشکسوت دانشگاه ادامه داد: دولت باید تمام مراکز تجمع اعم از مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، ورزشگاه‌ها، باشگاه‌ها، اماکن مقدس و سینما‌ها را تا اطلاع ثانوی دربست تعطیل کند. دوم، از نیروی انتظامی برای کنترل عبور و تردد بین شهری استفاده شود. سوم شهروندان به اجبار باید از ماسک و دستکش استفاده کنند.

عضو هیئت‌علمی گروه فیزیک و مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که افراد درگیر فعلی در مدیریت بحران به رغم تمام کوشش‌های درخور تحسینشان از دانش کافی، معلومات کافی و تجربه کافی برخوردار نیستند، تصریح کرد: دوستان تعارفات را کنار بگذاریم. سرآمد‌های جامعه پزشکی کشور باید رهبری این بحران را بعهده بگیرند.

منبع: جنوب نیوز

کلیدواژه: شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۲۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از شاخص‌های هنجاری علم تا ظهور اخلاق علمی

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، اخلاق، مجموعه اصول و هنجارهای اعتقادی است که رفتار انسان‌ها براساس این رفتارها قضاوت می شود. 

محمد شاپوری (دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی و مدرس دانشگاه) در مقاله‌ای با عنوان «تقابل علم، اخلاق و اخلاق علمی» می‌نویسد؛ اخلاق مجموعه‌ای ازارزش‌ها و باورها؛ دستورالعمل‌ها؛ قواعد و قوانینی است که دستوراتی را برای نظم‌بخشی به جوامع و برای اطاعت فردی یا جمعی صادر می‌کند.

* تعریف انواع اخلاق

از نظر این پژوهشگر وقتی از اخلاق حرف می‌زنیم باید سه وجه را از یکدیگر تفکیک کنیم:

اخلاق مجموعه‌ای ازارزش‌ها و باورها؛ دستورالعمل‌ها؛ قواعد و قوانینی است که دستوراتی را برای نظم‌بخشی به جوامع و برای اطاعت فردی یا جمعی صادر می‌کند اخلاق اجتماعی اخلاق علمی اخلاق حرفه‌ای

وی می افزاید که اخلاق اجتماعی شامل معیار‌های عام اخلاقی در قلمرو جامعه است که از آن به Moral تعبیر می‌شود. ولی اخلاق علمی، Ethics، ناظر به رفتار‌ها و الزامات هنجاری در امر علمی است و اخلاق حرفه‌ای معیار‌های اخلاقی یک حرفه، صنف، شغل و نهاد و ... را شامل می‌شود.

* ویژگی‌ها و شاخص‌های هنجاری علم

به زعم این پژوهشگر می‌توان از این منظر برای علم ویژگی‌هایی قائل شد که یک عالم باید آن معیار‌های رفتاری مبتنی بر اخلاق را رعایت کند. این الزامات اخلاقی موجب رشد و گسترش علم می‌شود.

به عنوان مثال رابرت کی‌مرتن چنین شاخص‌های هنجاری برای علم بر می‌شمرد:

 اشتراک‌گرایی (یافته‌ها و اکتشافات علمی، ثروت یا حق فردی پژوهش‌گران نیست بلکه به جامعه تعلق دارد)  عام‌گرایی (دانشمند وطن دارد، ولی علم بی وطن است)  شک سازمان‌یافته (جزم اندیشی در علم جایی ندارد) اصالت (جعل، دستکاری، تقلب در علم ممنوع است) بی طرفی عاطفی (درعلم نباید جانب‌داری انجام گیرد) تواضع و فروتنی (احترام و قدردانی از میراث بشری، و اعتراف بر ضعف‌های شخصی خود)  به رسمیت شناختن عالم (باید شایستگی‌های دیگران را به رسمیت بشناسد)  شناخت یا معرفت یعنی فهمیدن، درک کردن یا دریافتن چیزی به صورت بی‌واسطه، یعنی شناخت از طریق خود شیء

* ظهور اخلاق علمی 

از نظر این پژوهشگر همواره در برابر رسوایی‌های اخلاقی در جوامع بشری و سازمان‌ها و فضا‌های کسب و کار راهکار‌های اخلاقی مطرح بوده‌ است که مرتبط با جایگاه‌های فلسفی و دینی بوده‌اند؛ اما به‌رغم این راهکارها، هم چنان مشکلات اخلاقی و رسوایی‌های اخلاقی در مسیر تاریخ رو به تزاید بوده است.

او در ادامه می‌نویسد در زمان‌های اخیر علاوه بر نسخه‌های اخلاقی حوزه‌های فلسفه و دین، اخلاق علمی نیز پا به منصه ظهور نهاده است. شناخت یا معرفت یعنی فهمیدن، ادراک کردن یا دریافتن چیزی به صورت بی‌واسطه، یعنی شناخت از طریق خود شیء. در این موقعیت شناخت، بی‌واسطه و به کمک تجربه و تقابل رخ داده است.

* انواع شناخت در حوزه علم

به زعم شاپوری این شناخت شامل انواعی است که در حوزه دانش می‌توان بدان اشاره نمود: شناخت فلسفی؛ شناخت دینی؛ شناخت علمی؛ شناخت هنری؛ شناخت عامیانه آن چه این گونه‌ها را از یکدیگر متمایز می‌نماید سطوح مطالعاتی پدیده‌های مورد نظر و روش بررسی آنها است.

او در ادامه می‌نویسد علم، فلسفه و دین عمدتاً به موضوع‌های اخلاقی پرداخته و راهکار‌هایی را در مورد مشکالت این حوزه مطرح می‌کنند. علم با اتکا بر تجربە تعمیمی، موضوع‌های مربوطه را در سطح جزء و وابسته به زمان و مکان خاص و به طور ویژه با روش‌های عینی، آزمون‌پذیر، خطاپذیر، محتمل و تکرار پذیر مورد بررسی قرار می‌دهد.

اصول اخلاقی اجتماعی وابسته به عوامل متعددی از جمله چگونگی تربیت، مذهب سنن و عقاید جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم

این نویسنده معتقد است که فلسفه با اتکا بر تجربە تفریدی موضوعات مربوطه را در سطح کلی و عام فارغ از زمان و مکان خاص روش‌های‌ بیشتر عقلانی یا بعضاً شهودی یا تجربی تفریدی، مورد بررسی قرار می‌دهد.

و او می‌نویسد دین نیز با اتکا بر تجربە تفریدی، موضوعات مربوطه را در سطوح کلی و مطلق، فارغ از زمان و مکان خاص با اتکا بر شهود فردی، عقل و تجربه فردی بررسی می‌نماید.

 بنابراین رویکرد علمی با ورود به دنیای اخلاق کسب وکار در سطوح سازمانی، به جای ورود به حیطه مفاهیم انتزاعی و مباحث فلسفی، می‌کوشد کارکنان را در فعالیت‌های سازمانی و اخلاقیشان کمک نماید.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که اصول اخلاقی اجتماعی وابسته به عوامل متعددی از جمله چگونگی تربیت، مذهب، سنن و عقاید جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم. این اصول در طول زندگی ساخته می‌شوند و مبنای فرهنگی، فلسفی و مذهبی دارند که با توجه به آن مبانی رفتار خوب یا بد مورد قضاوت قرار می‌گیرد که دارای منابع متعددی هستند از جمله: دوستان؛ خانواده؛ پیشینه قومی مذهب؛ مدرسه؛ رسانه: تلویزیون، رادیو، روزنامه، مجله، اینترنت؛ مربیان یا الگو‌های فردی نقش.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  •  چرا در شرایط جنگی گشت ارشاد بازگشت؟
  • تلفیق صنعت و دانشگاه توسعه جامعه را رقم می زند
  • برای استادی ادیب و فرزانه: پزشکی که عاشق نوزادان بود و ایران
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • از شاخص‌های هنجاری علم تا ظهور اخلاق علمی
  • بالای ۸۰ درصد از تشخیص بیماری‌ها در ایران وابسته به آزمایشگاه‌ها است
  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در بزرگترین نمایشگاه پزشکی آسیا
  • برگزاری نشست تخصصی و علمی تاب‌آوری بناها و محوطه‌های تاریخی در برابر بحران‌های طبیعی 
  • آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان اعلام شد
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد