Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزرای خارجه ایران، چین، روسیه، فرانسه، انگلیس، آلمان و همچنین هلگا اشمید به نمایندگی از اتحادیه اروپا ظهر امروز در هتل کوبورگ وین برگزار می‌شود.

به گزارش تابناک، هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی روز گذشته نوشت: در وین برای تدارک اولین نشست کمیسیون مشترک برجام در سال ۲۰۲۰ که به منظور نظارت بر اجرای این توافق صورت می‌گیرد، حضور دارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما همگی وظیفه داریم که توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنیم.

این پانزدهمین نشست عادی و دوره‌ای کمیسیون مشترک برجام است که بطور معمول هر سه ماه در سطح معاونین وزرا و مدیران سیاسی برگزار می‌شود.

همچنین این اولین نشست بعد از گام پنجم و نهایی ایران و از سویی اعلام سران سه کشور اروپایی عضو برجام برای فعال کردن مکانیسم موسوم به «ساز و کار حل و فصل اختلافات» است.

این در حالی بود که مقامات کشورمان و نیز مقامات چین و روسیه نسبت به فعال شدن این مکانیسم هشدارهای جدی دادند و این اقدام اروپا را در شرایطی که به هیچ یک از تعهدات برجامی‌اش عمل نکرده است و این توافق یک طرفه از سوی ایران فقط اجرا می شد، سیاسی و غیر قانونی اعلام کردند. 

اعلام فعال شدن مکانیسم حل و فصل اختلافات در واکنش به گام پنجم و نهایی ایران بود که تهران بر اساس آن اعلام کرد، دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

اهمیت خبر نشست کمیسیون مشترک برجام هر سه ماه یکبار در سطح معاونین و مدیران سیاسی وزرای خارجه کشورهای عضو برجام برگزار می شود. نشست هایی که در ابتدا بیشتر بر چگونگی اجرای برجام متمرکز بود و اکنون بیش از هر چیزی بر راه حل های بقا و دوام برجام متمرکز است. به ویژه بعد از برداشتن گام پنجم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران و فعال شدن مکانیزم ماشه از سوی کشورهای اروپایی. با این حال، اروپایی ها عزم و اراده جدی برای فعال کردن مکانیسم ماشه را ندارند و به نظر می رسد به دنبال جلوگیری از اقدامات بیشتر از سوی ایران هستند.

ایران از اردیبهشت سال ۹۸، در واکنش به خروج یک طرفه آمریکا از برجام، تصمیم به کاهش تدریجی تعهدات هسته‌ای گرفت. 

در عین حال جوزف بورل، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا  در اولین سفر خود به تهران که در هفته‌های اخیر انجام شد، اعلام کرد که "اتحادیه اروپا به‌ طور نامحدود مهلت حل‌ و فصل اختلافات در رابطه با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام ) را تمدید خواهد کرد تا از ارجاع این موضوع به شورای امنیت سازمان ملل یا اعمال تحریم جدید علیه ایران جلوگیری کند."

کشورهای اروپایی مدعی آن هستند که هدف‌شان از فعال کردن این ساز و کار رسیدگی به مسائل پیرامون اجرای برجام است و به معنی ارجاع موضوع به شورای امنیت یا بازگشت تحریم‌ها علیه ایران نیست.

محدوده زمانی ۱۵ روزه تعیین شده در روند حل اختلافات می‌تواند به‌ طور متوالی به تعویق بیفتد، اما به نظر می‌آید طرف اروپایی با اطمینان از همکاری ایران با آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی تصمیم به تعویق نامحدود فعال شدن مکانیسم حل اختلاف گرفته است. 

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه خود بعد از سفرش به تهران گفت که "حصول پیشرفت در زمینه حل اختلافات به ادامه حضور آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران برای راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور بستگی دارد."

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران پیش از آن با انتقاد از اقدام سه عضو اروپایی برجام در فعال کردن ساز و کار حل اختلاف در برجام تهدید کرده بود که اگر پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع شود، تهران خروج از ان‌پی‌تی (پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای) را در دستور کار قرار خواهد داد.

در عین حال با توجه به تعویق نامحدود زمان فعال شدن ساز و کار حل اختلاف از سوی اروپایی‌ها دستور کار نشست کمیسیون مشترک برجام ارتباطی با ساز و کار حل اختلاف بر اساس ماده ۳۶ برجام ندارد و دستور کار این نشست مربوط به موضوعاتی است که تا کنون در این نشست‌ها از سوی طرف‌های حاضر در برجام دنبال شده است.

یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث، ادامه همکاری های هسته‌ای در چارچوب برجام و مشکلاتی که تحریم های آمریکا در اجرای آنها به وجود آورده می باشد. 

خبر تکمیل می شود...

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس کرونا در ایران بیمارستان کامکار پنومونی ایرج حریرچی محسن طاهری حسنی مبارک نشست کمیسیون مشترک برجام ایران اروپا آمریکا کروناویروس کرونا در ایران بیمارستان کامکار پنومونی ایرج حریرچی محسن طاهری حسنی مبارک نشست کمیسیون مشترک برجام اتحادیه اروپا ساز و کار حل فعال کردن حل اختلاف فعال شدن هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۳۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مروری بر آخرین تیم‌هایی که برای اولین بار در پنج لیگ معتبر اروپایی قهرمان شده‌اند

سمپدوریا، لاکرونیا و لسترسیتی اکنون از سطح اول لیگ کشورشان دور هستند.

بایرلورکوزن با ژابی آلونسو به سلطه طولانی مدت بایرن مونیخ بر بوندسلیگا خاتمه داد و اولین قهرمانی تاریخ خود در لیگ آلمان را جشن گرفت. لورکوزن که ۵ بار نایب قهرمان بوندسلیگا شده است، هرگز طعم شیرین قهرمانی در این رقابت ها را نچشیده بود. لورکوزن جدیدترین تیمی است که در یکی از پنج لیگ معتبر اروپایی موفق به کسب قهرمانی شده است.

سمپدوریا ۱۹۹۰/۹۱؛ آخرین تیمی که برای اولین بار فاتح سری آ شد دپورتیوو لاکرونیا ۱۹۹۹/۲۰۰۰؛ آخرین تیمی که برای اولین بار فاتح لالیگا شد مون پولیه ۲۰۱۰/۱۱؛ آخرین تیمی که برای اولین بار فاتح لوشامپیونه شد لسترسیتی ۲۰۱۵/۱۶؛ آخرین تیمی که برای اولین بار فاتح لیگ برتر شد بایرلورکوزن ۲۰۲۳/۲۴؛ آخرین تیمی که برای اولین بار فاتح بوندسلیگا شد

از دست ندهید ????????????????????????

جشن قهرمانی بایرلورکوزن در بوندسلیگا هواداران آرسنال از قهرمانی ناامید شدند اینتر مساوی کرد، رکورد تاریخی امتیازات لیگ‌های اروپایی دست‌نخورده ماند حضور فردوسی‌پور در مراسم ختم همسر مالک تراکتور

دیگر خبرها

  • آغاز به کار کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران
  • هیچ رفتاری را که سبب خدشه به تعامل ما با آژانس شود نمی‌پذیریم/ مدیرکل بین برجام و پامان تفکیک قائل شود
  • آغاز به کار کمیته مشترک قضائی سوریه، عراق و ایران در دمشق
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • اسلامی: بازدید منظم آژانس از تأسیسات هسته‌ای/ نظارت ۱۲۰ بازرس
  • اظهارات گروسی درباره تعطیل شدن بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران/ احضار سفرای ایران توسط چند کشور اروپایی/ یاوه گویی جدید نتانیاهو درباره ایران/ تکذیب مشارکت عربستان در رهگیری حملات موشکی و پهپادی ایران
  • اظهارات گروسی درباره تعطیل شدن بازرسی ها از تاسیسات هسته ای ایران/ احضار سفرای ایران توسط چند کشور اروپایی/ یاوه گویی جدید نتانیاهو درباره ایران/ تکذیب مشارکت عربستان در رهگیری حملات موشکی و پهپادی ایران
  • مروری بر آخرین تیم‌هایی که برای اولین بار در پنج لیگ معتبر اروپایی قهرمان شده‌اند
  • اظهارات شدیدالحن نماینده اسرائیل در شورای امنیت علیه ایران: ماشه را فعال کنید!
  • هشدار کمیسیون اروپایی درباره اعمال نفوذ روسیه بر انتخابات