Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@21:43:28 GMT

آشفتگی بازار زیر سایه کرونا

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۵۴۱۳۵

آشفتگی بازار زیر سایه کرونا

بازار خرید مایحتاج زندگی این روزها با ورود ویروس کرونا، قیمت های مختلفی را تجربه می کند و آشفتگی عجیبی در بازار مشهود است.

خبرگزاری شبستان -مازندران؛ بیماری جدید کرونا با نام «کووید-۱۹» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در چین شیوع یافت و تاکنون ۷۵ هزار نفر را در این کشور مبتلا کرده و جان بیش از ۲ هزار نفر را گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این روزها با ورود ویروس کرونا و افزایش تقاضای مردم برای خرید دستکش، ماسک، الکل، شوینده ها و حتی مواد خوراکی، شاهد آشفته بازاری در خرید و فروش این قبیل کالاها هستیم.

 

آشفتگی که اگر چه از نظر پزشکان هجوم آوردن برای خرید ماسک و دستکش بی مورد است و نباید انجام شود؛ اما با توجه به خطری که از این ویروس وجود دارد؛ دامن گیر بازار هم شده است و دلالان از این قضیه سوء استفاده کردند.

 

واکنش مسئولان بهداشت و درمان به افزایش قیمت لوازم بهداشتی در این زمان این بود که تقاضا برای خرید افزایش یافته است و به همین دلیل شاهد خرید جدید و افزایش قیمت ها هستیم و کنترل دقیق بر بازار اعمال نمی شود.

 

این در حالیست که در کنار خرید ماسک قیمت محصولات خوراکی از قبیل سیر، زنجبیل، لیمو و دارچین هم قیمت صعودی داشته است و با قیمت روزهای گذشته قابل مقایسه نیست.

 

خبرنگار شبستان در بازدید میدانی از بازار مازندران و در گفت و گو با شهروندان از این آشفته بازار گزارش می دهد.

 

قیمت نزولی میوه و تره بار در بازار

«اشرفی» یکی از شهروندان بهشهری با اشاره به قیمت نزولی میوه و تره بار در بازار در روزهای اخیر گفت: متاسفانه با وجود اینکه شعار فراوان برای کنترل بازار داده می شود؛ در عمل هیچ نظارتی بر بازار وجود ندارد.

 

وی به خبرنگار شبستان گفت: در حال حاضر قیمت  هر کیلوگرم زنجبیل در بازار بهشهر بین 100 تا 140 هزارتومان متغییر است و سیر  که تا دیروز در بازار با قیمت 5 تا 10 هزار تومان به فروش می رسید اکنون 30 تا 50 هزار تومان است.

 

«کشاورزیان» از دیگر شهروندان مازندرانی هم با اعلام اینکه قیمت هر کیلوگرم لیموترش نیز تا دیروز15 هزار تومان بود اکنون به 50 تا 80 هزارتومان رسیده است؛ خواهان نظارت دقیق تر بر بازار شد.

 

وی در گفت و گو با خبرنگار شبستان افزود: متاسفانه با افزایش قیمت ها وقتی اعتراض می کنیم، گوش شنوایی وجود ندارد و اعلام می شود که چون گران می خریم؛ گران می فروشیم و متاسفانه ما به خودمان هم رحم نمی‌کنیم.

مردم از اجتماع برای خرید ماسک و شوینده جلوگیری کنند

« علیرضا خانجانی» در این مورد اظهار کرد: صف کشیدن برای خرید ماسک و دستکش در داروخانه ها بی مورد است و مردم باید از این اجتماعات برای خرید ماسک و مواد شوینده جلوگیری کنند.

 

رییس شبکه بهداشت و درمان نکا به خبرنگار شبستان گفت: گروه های نظارتی از اداره صنعت، معدن و تجارت و اکیپ بهداشت و درمان کنترل لازم را در بازار انجام می دهد و با افراد متخلف برخورد می شود.

 

وی با اعلام اینکه کمبود ماسک در بازار نداریم، خاطر نشان کرد: تقاضای مردم برای خرید ماسک افزایش یافته است و این در حالیست که عرضه بر مبنای گذشته بوده است و با افزایش تقاضا برای خرید مجدد زمان لازم است که عملیاتی شد.

 

خانجانی افزود: براساس اعلام وزارت بهداشت و درمان، مقرر شد که ماسک هایی در اختیار افراد قرار گیرد که در این صورت هم افراد بیمار باید از ماسک و دستکش استفاده کنند.

نظارت و گشت کامل بر بازار انجام می شود

« هادی زاده» گفت: گشت مشترک ویژه‌ای با همکاری بازرسان دانشگاه علوم پزشکی، تعزیرات و سازمان صمت برای نظارت بر توزیع ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در بازار تشکیل شده و نظارت کامل بر بازار انجام می شود.

 

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت ساری در گفت و گو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: حمایت از حقوق مصرف‌کننده یکی از مهمترین وظایف ما در سازمان است و با قوت در این بخش وارد شده ایم تا حقوق مصرف‌کننده حفظ شود.

 

وی افزود: نظارت کامل بر بازار انجام می شود و شهروندان می توانند هر نوع گران فروشی را به ما گزارش کنند.

شستن دست ها با آب و صابون موثرترين و مقرون به صرفه ترين اقدام بهداشتي مقابله با کرونا

« محمدتقی صالح طبری» در گفت و گو با خبرنگار شبستان  افزود: شستن دست ها با آب و صابون موثرترين و مقرون به صرفه ترين اقدام بهداشتي برای مقابله با کروناست که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

رییس شبکه بهداشت و درمان بهشهر اظهار کرد: شستن دست‌ها هزار و یک فایده دارد و شما را از بسیاری از بیماری‌ها دور می‌کند و برای مقابله با ویروس کرونا مهمترین اقدام؛ شستن مرتب دست هاست.

 

وی گفت: دستان‌مان یک راه مهم و عمده انتقال عفونت و آلودگی به محیط اطراف‌مان است و ویروس های بیماری‌زا می‌توانند به راحتی از دست‌ها جدا شوند و محیط اطراف ما را آلوده کنند.

 

صالح طبری اظهار کرد: برای شستن دست ها باید 20 تا 30 ثانیه زمان بگذاریم و کف دست، پشت دست، بین انگشتان و زیر ناخن ها را کاملا صابون مالید و خوب آب کشید.

 

به گزارش شبستان، تیم درمانی در مراکز بهداشت و درمان با ورود ویروس کرونا در آماده باش کامل است و با تمام توان برای کمک به مردم وارد صحنه شده اند و در این شرایط بحران، باید همه ما بحرانی عمل کنیم و به دور از استرس، برای خروج از بحران با همکاری، همبستگی و اتحاد تلاش کنیم و نشود که خدای ناکرده با افزایش قیمت ها و فشار به مردم و سوء استفاده به قولی از « آب گل آلود ماهی بگیریم».

پایان پیام/175

منبع: شبستان

کلیدواژه: آشفتگی بازار بازار کرونا برای خرید ماسک خبرنگار شبستان بهداشت و درمان بازار انجام گفت و گو افزایش قیمت ویروس کرونا شستن دست ها بر بازار قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۴۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار تند به دو پلتفرم فعال در خرید، فروش مسکن

بازار‌های مسکن و اجاره باید منتظر تحول بزرگی در حوزه آگهی باشند. اگر مسئولان وزارت راه وشهرسازی روی حرفشان بمانند، از یک هفته دیگر با حذف آگهی‌های دروغی و مشقی و تکراری از سکو‌های اینترنتی، بساط قیمت‌سازی برای آشفته‌کردن بازار مسکن جمع خواهد شد.

درج آگهی مسکن به‌شرط اصالت

به‌ گزارش همشهری، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی می‌گوید: طبق مصوبه شورای‌عالی مسکن، برای انتشار آگهی مسکونی در سکو‌های اینترنتی باید احراز هویت مالک و کدپستی انجام شود و با این کار، عملا انتشار آگهی، احراز هویت آگهی‌دهنده، مالک و کدپستی ملک (ثبت‌شده در سامانه ملی املاک و اسکان) امکان‌پذیر نیست.

ابوالفضل نوروزی می‌افزاید: بعد از چند ماه هماهنگی و تأمین زیرساخت، در جلسه دیروز با مسئولان سکو‌های آگهی مسکن، آخرین وضعیت اجرای مصوبه شورای‌عالی مسکن بررسی و مقرر شد ایرادات موجود ظرف یک هفته برطرف شود؛ درغیراین صورت بخش املاک آن‌ها مسدود خواهد شد.

او درباره پیشرفت این کار گفت: ارتباط ۲ سکوی بزرگ آگهی مسکن با سامانه‌ها برقرار شده است.

یکی از سکو‌ها مصوبه را کامل اجرا کرده و باید برخی ایرادات جزئی ساماندهی شود؛ اما یکی از سکوها، آنگونه که مدنظر قانون بوده عمل نکرده و باید در این یک هفته آن را اصلاح کند.

نوروزی می‌گوید: طبق مصوبه شورای‌عالی مسکن، آگهی مسکن باید بعد از استعلام از سامانه ملی املاک و اسکان منتشر شود؛ اما یکی از سکو‌ها بعد از انتشار آگهی، امکان استعلام آن را برای مردم فراهم کرده که اگر خواستند بتوانند استعلام بگیرند.

به‌گفته نوروزی، این شیوه با آنچه قانون برای ممانعت از نشر آگهی دروغ، تکراری و بدون اصالت داشته مغایر است و باید در فرصت مقرر اصلاح شود.

مقررات جدید آگهی مسکن در سکو‌های اینترنتی

انتشار آگهی مسکن به‌شرط اصالت فقط یک بخش از قواعد جدیدی است که برای سکو‌های اینترنتی وضع شده است. آنگونه که مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی می‌گوید، پلتفرم‌ها باید از انتشار آگهی‌های مربوط به فروش امتیاز مسکن دولتی (نهضت ملی مسکن) نیز که طبق قانون ممنوع است، جلوگیری کنند.

نوروزی همچنین جلوگیری ازدرج آگهی پیش‌فروش‌های غیرقانونی را از تکالیف سکو‌های اینترنتی در قانون جدید عنوان می‌کند و می‌گوید: پیش‌فروش مسکن فقط بعد از دریافت مجوز، قانونی است و درج آگهی پیش‌فروش نیز از این قاعده مستثنا نیست.

او تأکید می‌کند: دولت در کنار برنامه‌ریزی برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در نهضت ملی مسکن، تأمین ۵۰ هزار هکتار زمین برای این نهضت، اجرای قانون جوانی جمعیت و تخصیص زمین به خانوار‌های مشمول و... هر اقدامی را که احساس کند یک درصد به نفع حوزه مسکن است پیاده می‌کند و وضع و اجرای این قانون برای آگهی‌ها هم در همین چارچوب قرار دارد.

چرا اصالت‌سنجی آگهی لازم است؟

کسانی که برای خریدوفروش یا اجاره مسکن مجبور به گشت‌وگذار در دریای آگهی‌های اینترنتی بازار مسکن هستند، خوب می‌دانند که یک آپارتمان می‌تواند با توضیحات و حتی قیمت‌های مختلف از سوی چند منبع آگهی شود. در این میان، آگهی‌های زیادی به‌خصوص در بازار اجاره دیده می‌شود که مناسب به‌نظر می‌رسد و مدت کوتاهی از انتشار آن می‌گذرد؛ اما بعد از تماس تلفنی، آگهی‌دهنده می‌گوید: «موجود نیست. اجاره رفت، مالک منصرف شد...». فارغ از اینکه قصد و غرض منتشرکنندگان این آگهی تکراری و دروغ چیست، تأثیر این آگهی‌ها، چیزی جز سردرگمی مردم، مخدوش شدن قیمت‌ها و تغییر دادن قیمت برآوردی بازار نیست و بر همین اساس در همه دوره‌ها، برنامه‌هایی برای کنترل و ساماندهی آگهی‌های مسکن در دستور کار قرار گرفته است. بدترین اقدام، حذف قیمت از آگهی‌ها بود که خوشبختانه در دوره جدید، مورد تأیید متولیان حوزه مسکن نیست و نتیجه‌اش قاعده‌مند کردن آگهی‌ها با اصالت‌سنجی آنهاست.

نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی می‌گوید: در شرایط فعلی، افراد می‌توانند بازار را با انتشار آگهی‌های غیرواقعی، رفتار بازار و برآورد‌های قیمتی آن را تحت‌تأثیر قرار دهند به‌گونه‌ای که حتی برآورد‌های یک فروشنده واقعی نیز تحت‌تأثیر آگهی‌های دروغ آن‌ها تغییر کند. به‌گفته او، اصالت بخشی به آگهی‌ها تا حد زیادی از قیمت‌سازی و متشنج کردن بازار جلوگیری می‌کند و اثر القایی و تورم انتظاری حاصل از آن را از بین می‌برد.

 

دیگر خبرها

  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • دلار به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشت / خریداران دست نگه داشته‌اند
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال
  • قیمت دلار این‌گونه ۷ هزار تومان ریزش کرد/ خرید دلار متوقف شد
  • هشدار تند به دو پلتفرم فعال در خرید، فروش مسکن
  • مسکن پس از ماه سرگیجه؛ پیش‌بینی وضعیت آینده بازار
  • نرخ خرید مسکن تهران؛ خرید مسکن در خیابان بهداشت با ۱.۷ میلیارد
  • تا وقتی جت هست چرا ماشین خارجی؟ / وضعیت بازار خودرو عجیب شد
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!