Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-19@13:56:49 GMT

رفتارشناسی برخورد با ویروس کرونا در جامعه

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۵۴۱۷۴

رفتارشناسی برخورد با ویروس کرونا در جامعه

روان‌شناسان و رفتارشناسان بر این باورند که برای مقابله با جریان القاءکننده ترس در جامعه، می توان با پرهیز از نشان دادن رفتارهای هیجانی، اوضاع را مدیریت کرد؛ بی تفاوتی و رفتارهای هیجانی دو روی یک سکه در این بیماری هستند و هر دو می توانند مضر و خطرناک باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس با ظهور و شیوع ویروس کرونا در چین و کشورهای جهان و همچنین ورود این ویروس به ایران، اقدامات سراسری در کشور برای مبارزه با آن شروع شد، اما موردی که امروز در کشور ما تبدیل به معضل شده است، ترس از ویروس کرونا است که منجر به آشفتگی روانی جامعه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته جریان‌هایی در این حین با نیت‌‌های شوم بدنبال منفعت طلبی هستند و با ایجاد و رعب و ترس بین مردم در راستای منافع خود گام برمیدارند که جای تشریح دارد و در این مطلب سعی شده است به جنبه اجتماعی و روانی بوجود آمده در جامعه در برابر ویروس کرونا پرداخته شود.

همانطور که بارها توسط وزارت بهداشت اعلام شده است، خطر ویروس کرونا به مراتب کمتر از آنفلوآنزا است و تنها برای افرادی که مشکلات ریوی، تنفسی، قلبی و عروقی دارند می تواند ایجاد خطر کند، اما با ورود کرونا ویروس به ایران، سیلی از اطلاعات غیرواقعی در فضای مجازی به مردم القا شد و سایه ترس را در کشور پررنگ کرد. روان شناسان و رفتارشناسان بر این باورند که برای مقابله با این جریان می توان با رعایت نکات ساده بهداشتی و همچنین پرهیز از نشان دادن رفتارهای هیجانی، اوضاع را مدیریت کرد؛ بی تفاوتی و رفتارهای هیجانی دو روی یک سکه در این بیماری هستند و هر دو می توانند مضر و خطرناک باشند.

در هیچ یک از کشورها برای همه مردم امکانات مقابله با این بیماری و نظیر این بیماری ها وجود ندارد و تلاش برای کم کردن احتمال حضور مردم در یک محل مثل دانشگاه، مدرسه، ورزشگاه، نمایشگاه و غیره همه به خاطر کاهش شیوع این بیماری و رسیدگی مناسب به بیمارانی است که علائم مشکوک به این بیماری را دارند و یا مبتلایانی که در مراکز درمانی بستری هستند تا سرعت شیوع این بیماری از سرعت درمان و رسیدگی به آن پیشی نگیرد.

برخورد مردم با این پدیده گاهی اوقات موجب تعجب است؛ رفتارهایی که سبب خنثی سازی اقدامات عمومی و سازماندهی شده برای مقابله با شیوع این ویروس است. مردم در پاسخ به تعطیلی‌ها به صورت پیشفرض اقدام به خروج از شهر خود و سفر به مناطق دیگر می کنند و یا مراجعات غیر ضروری به بازارها دارند که نوعی از بی تفاوتی نسبت به این پدیده است.

در مقابل عده ای با هجوم به داروخانه ها و مراکز فروش لوازم بهداشتی اقدام به تهیه چندین برابر نیاز از اقلام بهداشتی می کنند و یا اینکه یک شبه می خواهند سبک غذایی خود را تغییر دهند و یا با خرید مواد خوراکی مانند عسل، لیمو و غیره سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است از زمان ظهور کرونا شاهد عکس‌االعمل هایی در میان برخی مردم هستیم که باعث می‌شود ابتلا به این بیماری را یک عیب یا ننگ بدانند، ننگی در بین جمعیت خاص که به بروز کلیشه های رفتاری مضر می انجامد. این اتفاق به طور بالقوه می تواند به وخیم شدن شرایط و بروز مشکلات بهداشتی، شیوع مداوم بیماری و مشکلات کنترل عفونت در طول بیماری های همه گیر منجر شود.

مواردی در سطح جهان دیده می شود که مردم بعد از شیوع این بیماری رفتارهای عجیبی در قبال مبتلایان انجام می دهند که در نهایت منجر به کتمان ابتلا به بیماری از طرف مبتلایان، عدم مراجعه مردم برای دریافت خدمات پزشکی در زمان مناسب و عدم تمایل آنها برای اتخاذ رفتارهایی مناسب برای حفظ سلامتی خود می شود.

البته که شیوع بیماری های واگیردار سبب بروز اضطراب، تشویش و ترس در میان عموم می شود اما باید همه این را به خاطر داشته باشند که به گونه‌ای رفتار نکنند که فرد مبتلا درصدد پنهان کردن بیماری خود باشد و یا روحیه خود را از دست بدهد. بروز شایعات در این گونه زمان ها نیز می تواند باعث بروز نابسامانی هایی شود که پرهیز از آن ضروری است.

تئودور آدهانوم، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت بر این نکته تاکید کرده که در مورد کرونا ویروس نمی توان واژه همه گیر را به کار برد، این بیماری می تواند به بیماری همه گیر تبدیل شود، ولی در حال حاضر بررسی های نشان می دهد که چنین اتفاقی رخ نداده است.

محمد مقدم

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: رفتارهای هیجانی ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۴۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، به گفته محققان، این واکسن‌های جدید ویروس‌ها را با استفاده از پاسخی متفاوت به عفونت نسبت به آنچه که توسط واکسن‌های فعلی ایجاد می‌شود، هدف قرار می‌دهند.

واکسن جدید به جای آموزش به سیستم ایمنی برای ایجاد آنتی بادی برای مبارزه با یک ویروس خاص، در عوض به بدن یاد می‌دهد که پروتئین‌های RNA سیگنال‌دهنده کوچکی ایجاد کند که انتشار ویروسی مضر را متوقف می‌کند.

محققان استدلال می‌کنند که این رویکرد جدید می‌تواند توسعه واکسن فعلی را متحول کند، که در آن متخصصان واکسن‌هایی را بر اساس پیش بینی‌هایی ایجاد می‌کنند که کدام گونه‌های آنفلوانزا و کووید احتمالاً عفونی ترین هستند.

در عوض، این واکسن‌های تقویت‌کننده RNA باید در برابر همه سویه‌های یک ویروس خاص مؤثر باشند.

«رونگ های»، محقق ارشد و ویروس شناس دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «آنچه که می‌خواهم در مورد این استراتژی واکسن تأکید کنم این است که این واکسن به طور گسترده برای هر تعدادی از ویروس‌ها قابل استفاده است، به طور گسترده در برابر هر نوع ویروس مؤثر است و برای طیف گسترده‌ای از مردم بی خطر است.»

های در بیانیه خبری دانشگاه افزود: «این روش می‌تواند واکسنی جهانی باشد که ما به دنبال آن بوده ایم.»

به طور سنتی، واکسن‌ها از ویروس مرده یا زنده اما تغییر یافته برای تحریک پاسخ ایمنی بدن استفاده می‌کنند. این پاسخ ایمنی به بدن می‌آموزد که چگونه میکروب را بشناسد و آنتی بادی‌هایی تولید کند که به طور خاص آن میکروب را هدف قرار داده و از بین ببرد.

به گفته محققان، واکسن جدید همچنین از یک نسخه زنده و اصلاح‌شده ویروس استفاده می‌کند، اما متکی به پاسخ ایمنی سنتی بدن که باعث ایجاد آنتی‌بادی‌ها می‌شود، نیست.

در عوض، این واکسن‌ها به بدن یاد می‌دهند که با استفاده از پروتئین‌های سیگنال‌دهنده RNA هدف، در تکثیر ویروسی دخالت کند.

محققان گزارش می‌دهند که یکی از این واکسن‌هایی که برای ویروس موشی به نام Nodamura ساخته شد، موش‌های آزمایشگاهی را حداقل به مدت ۹۰ روز از دوزهای کشنده ویروس محافظت می‌کند. ۹ روز عمر موش تقریباً معادل یک سال انسان است.

کد خبر 6081573

دیگر خبرها

  • همه‌چیز در مورد یک ویروس بهاری؛ بیشتر مراقب کودکان خود باشید
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • مردم آزاری با خودرو؛ قیمت لامپ زنون و منبع اگزوز!
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • برخورد قاطع با هنجار شکنان ضروری است
  • لزوم حمایت از پلیس برای برخورد با پدیده بدحجابی